Romanit

  • 1 483 278
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

444

Jäsen
Okei, saatoin reagoida siihen eiliseen kuittiin joka oli myös tarkoitettu osittain mulle. Ja tämänpäiväinen oli siinä rajalla.

No vastaan siihen että miksi en tuonu asiaa kaupassa esille: Olen huomannut että ei kannata muiden asioihin livenä puuttua jos itse ei ole millään tapaa osallinen siinä ellei sit kyse ole sellaisesta että on pakko puuttua. Nyt ei ollut sellainen tilanne.
Jaa se puhelinjuttu? Piti oikein käydä tutkimassa eilisiä kirjoituksia. Juu ei ollut millään tavalla suunnattu sinulle tai oikeastaan kellekään. Mulla ei ole tapana olla liian hienovarainen liikkeissäni. Mutta se siitä, moving on.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Käsittääkseni tämän ketjun idea on päänaukominen, keskustelua tästä ketjusta on vaikea löytää.
Tuollaisessa tilanteessa saat sen rasisti syytöksen niskaan.
Tekisitkö itse sen?
Epäilen vahvasti, että tuskin tekisit kun siinä on kohtuullisen isona riskinä saada suvun kosto jo pihalla

Poliisi tulee milloin ehtii kun heidän tärkein tehtävä on estää ne rasistiset rikokset.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuollaisessa tilanteessa saat sen rasisti syytöksen niskaan.
Tekisitkö itse sen?
Epäilen vahvasti, että tuskin tekisit kun siinä on kohtuullisen isona riskinä saada suvun kosto jo pihalla

Poliisi tulee milloin ehtii kun heidän tärkein tehtävä on estää ne rasistiset rikokset.

Miten tämä minuun liittyy?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Miten tämä minuun liittyy?
Siten, että jos itse sanoit ketjun pääaiheen olevan päänaukominen, mutta silloin kun se peli menee kovammaksi niin hävitään.
Ainut vaan, että tämä yksi vähemmistö kaivaa ne kovemmat keinot esille aika usein, niin miksi toisen pitäisi ottaa se riski siitä?
Jos et ole niitä kohtauksia nähnyt mitä tapahtuu jos tätä vähemmistöä syytetään jostain niin ei kannata puhua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siten, että jos itse sanoit ketjun pääaiheen olevan päänaukominen, mutta silloin kun se peli menee kovammaksi niin hävitään.
Ainut vaan, että tämä yksi vähemmistö kaivaa ne kovemmat keinot esille aika usein, niin miksi toisen pitäisi ottaa se riski siitä?
Jos et ole niitä kohtauksia nähnyt mitä tapahtuu jos tätä vähemmistöä syytetään jostain niin ei kannata puhua.

Kysyit mitä olisin tehnyt.

Olisin poistunut jonosta ja ilmoittanut mahdollisesta näpistyksestä henkilökunnalle. Tämän jälkeen olisin maksanut ostokseni toisella kassalla ja antanut henkilökunnan hoitaa tilanteen loppuun. En olisi raportoinut tapahtunutta tänne.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Kysyit mitä olisin tehnyt.

Olisin poistunut jonosta ja ilmoittanut mahdollisesta näpistyksestä henkilökunnalle. Tämän jälkeen olisin maksanut ostokseni toisella kassalla ja antanut henkilökunnan hoitaa tilanteen loppuun. En olisi raportoinut tapahtunutta tänne.
Niin olisit ehkä toiminut optimi tilanteessa.
Tai vaihtoehtoisesti et olisi tehnyt mitään eri tavalla.
Jos henkilökunta tuohon puuttuu niin se tarkoittaa sitä, että kaikkien muiden asiakkaiden turvallisuus vaarantuu.
Eli toisin sanoen olisit aiheuttanut merkittävästi haittaa ja muuta sekoilua muille asiakkaille.

Miksi siis huutelit?

No voi harmi ettet olisi raportoinut. Jotenkin vaan kokemuksen vahvalla äänellä tämän vähemmistön osalta se enemmistö haittaa vähemmistön elämistä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin olisit ehkä toiminut optimi tilanteessa.
Tai vaihtoehtoisesti et olisi tehnyt mitään eri tavalla.
Jos henkilökunta tuohon puuttuu niin se tarkoittaa sitä, että kaikkien muiden asiakkaiden turvallisuus vaarantuu.
Eli toisin sanoen olisit aiheuttanut merkittävästi haittaa ja muuta sekoilua muille asiakkaille.

Miksi siis huutelit?

No voi harmi ettet olisi raportoinut. Jotenkin vaan kokemuksen vahvalla äänellä tämän vähemmistön osalta se enemmistö haittaa vähemmistön elämistä.

Näin olen toiminut ja toimin tulevaisuudessakin.

Kuten olen tässä ketjussa jo useampaan kertaan kertonut, minulla on pääosin positiivisia kokemuksia romaneista
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
En kyllä tiedä missä kuplassa olet elänyt jos on noin on käynyt.
Suurimmalla osalla muista ne kokemukset ovat nimenomaan päinvastoin.

On @TosiFani :lla pointtinsa. Mulla itsellä hyviä ja huonoja kokemuksia tämän sakin kanssa kanssakäymisestä. Posiiiviset kokemukset on kyllä hyviä ja ne henkilöt ovatkin olleet mukavia muutenkin. Negatiiviset on se kun isompi joukkio olis tarjonnu kyydin kotiin (mutta oli niin selkeä rullausyritys ettei tosi) myös niiden kanssa kaupankäynti on vähän niin ja näin.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Olen @TosiFani :n kanssa samoilla linjoilla. Tuollaisiin täytyy puuttua. Kukahan varastetun tuotteen lopulta maksaa…
Olisin itse ehkä sanonut:” Rouva, teiltä unohtui yksi ostos kassin alle”. Jos siitä sitten seuraa kalabaliikki, niin sitten seuraa.

Eräänä päivänä muutama vuosi sitten kaupan kassajonossa seistessäni mustalaispoika ryntäsi eteeni jonossa ja kaatoi sylillisen olutta kassahihnalle.
Täällä Lappeenrannassa pitää jo venäläisten takia pitää puolensa kauppojen kassajonoissa, joten en antanut tämänkään tapauksen olla. Kerroin etuilijalle jonon pään sijainnin ja rohkaisin häntä siirtymään siihen suuntaan. No, eihän se tietysti tuolle herrakulttuurin edustajalle käynyt. Tilanne alkoi ärsyttää itseäni ja siksi viestini sisältö muuttui kärkevämmäksi ja sanomaa painotettiin riittävällä äänenvoimakkuudella. Tässä kohtaa jonossa takana olijoilla alkoi vatsat pehmetä ja he luikkivat muihin jonoihin. Sain kuin sainkin vietyä romanille viestin perille ja hän siirtyi kaljoinensa taakseni. Koko kassatapahtuman ajan kuulin kuinka tulen katumaan ja kärsimään. Viimeinen niitti oli se kun hän itse pääsi maksuvuoroon. Kassa totesi ettei myy kaljoja kun pussihousu on kaljoissa jo riittävästi. Poika sihahti tappouhkauksen ohittaessaan minut. Minkäänlaista fyysistä kontaktia ei käytetty.

Kassa kuiskasi minulle kiitokset ja kaupasta ulos mennessäni varauduin laumaan tummia vastaanottokomiteana. Eipä näkynyt. Yksin nuo eivät uskalla mihinkään ryhtyä, tarvitsevat joukkovoimaa.

Pointti tässä on se, että terrori jatkuu niin kauan kun sen annetaan jatkua. Jokainen tekee tietysti omat ratkaisunsa ja ainakin minä hyväksyn myös asiaan puuttumattomuuden mikäli arvelee sen aiheuttavan liian paljon ongelmia.

Hyvin harvoin täällä Lappeenrannassa olen törmännyt mustalaisten perseilyyn. Liekö väki vähentynyt. Tai sitten en liiku perseilyalueilla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En kyllä tiedä missä kuplassa olet elänyt jos on noin on käynyt.
Suurimmalla osalla muista ne kokemukset ovat nimenomaan päinvastoin.

Sinulla on uskomaton taito lukea nimimerkkien ajatuksia, arvostan.

En ole elänyt kuplassa, työni erityisopetuksen ja lastensuojelun parissa on avannut elämän syrjäseutuja rajulla kädellä. Olen nähnyt romaneja oppilaina, vanhempina ja kollegoina, kohtaamiset ovat olleet pääosin positiivisia.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Sinulla on uskomaton taito lukea nimimerkkien ajatuksia, arvostan.

En ole elänyt kuplassa, työni erityisopetuksen ja lastensuojelun parissa on avannut elämän syrjäseutuja rajulla kädellä. Olen nähnyt romaneja oppilaina, vanhempina ja kollegoina, kohtaamiset ovat olleet pääosin positiivisia.

Tämä on hyvä asia ja sopii siihen porukkaan tässä jonka kanssa itsekin tulen toimeen. Sen lisäksi tiedän ja tunnen monta hyvää romania. Netin kauppapaikalla myin joskus tavaroita ja ostajina myös jos jonkinlaista ja myös romaneja. Pääosin positiivisia kokemuksia on mutta myös huonojakin. Tosin samoja löytyy kotisuomalaisistakin joten hajontaan menee tässäkin mielessä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Sinulla on uskomaton taito lukea nimimerkkien ajatuksia, arvostan.

En ole elänyt kuplassa, työni erityisopetuksen ja lastensuojelun parissa on avannut elämän syrjäseutuja rajulla kädellä. Olen nähnyt romaneja oppilaina, vanhempina ja kollegoina, kohtaamiset ovat olleet pääosin positiivisia.
Pääosin luokkakaverina tai näistä ei voi kyllä sanaa kaveri oikeasti käyttää.
Itseään ei kannattaisi lainata mutta alla ne normaalit kokemukset tästä vähemmistöstä.
Onko se rasistinen yleistys jos niistä romaneista, jotka olivat samassa peruskoulussa samaan aikaan 100% on ollut vankilassa?
Onko se rasistinen yleistys, että näistä yli puolet on ilman peruskoulun jälkeistä tutkintoa ja iso osa ei saanut edes peruskoulua loppuun?

Siis nimenomaan romanien pitää itse ryhdistäytyä, jotta muut ottavat heidät vakavasti.
Nyt tulee yleistys jos tärkeimmät seikat ovat hevoset, erilaisten tukien avulla hankitut heimovaatteet ja yms. sellainen niin miten muu yhteiskunta ottaisi heidät vakavasti.
Varsinkin kun osalle tuo vaate on niin tärkeä, ettei sitä voi ottaa pois jotta pystyisi työntekoon.

Silloin tuo sitä samaa soopaa, jossa toisia syytetään rasistiksi faktojen toteamisesta.
Päälle vielä paljon muuta, lisäksi myös sivusta nähtyä niin oikeuslaitoksen kuin poliisin osalta.
Myös se todellisuus, että siitä hameesta tai mersutakista ei olla valmiita luopumaan vaikka sitä kautta olisi mahdollista työllistyä.

Jos haluat yhteiskunnan kunnioitusta niin siihen on myös itse panostettava niin, että luopuu myös itse jostain.
Sama pätee kaikkiin vähemmistöihin, ei voida olettaa suuren enemmistön sopeutuvan pienen vähemmistön tapoihin vaan päinvastoin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pääosin luokkakaverina tai näistä ei voi kyllä sanaa kaveri oikeasti käyttää.
Itseään ei kannattaisi lainata mutta alla ne normaalit kokemukset tästä vähemmistöstä.

Päälle vielä paljon muuta, lisäksi myös sivusta nähtyä niin oikeuslaitoksen kuin poliisin osalta.
Myös se todellisuus, että siitä hameesta tai mersutakista ei olla valmiita luopumaan vaikka sitä kautta olisi mahdollista työllistyä....

Ymmärrän että kokemuksesi on katkeroittanut sinut, etkä pysty näkemään mitään hyvää tai positiivista romaneissa. Kokemukset ovat tehneet sinusta ennakkoluuloisen, tuomitset romanin tuntematta häntä lainkaan.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ymmärrän että kokemuksesi on katkeroittanut sinut, etkä pysty näkemään mitään hyvää tai positiivista romaneissa. Kokemukset ovat tehneet sinusta ennakkoluuloisen, tuomitset romanin tuntematta häntä lainkaan.
Ei minulla ole mitään katkeruutta.
Jos vähemmistö haluaa enemmistön arvostusta muutoksen on lähdettävä sieltä vähemmistön puolelta.
Eli oikeasti opiskellaan ja tehdään töitä, myös sellaisessa hommassa jossa ne heimovaatteet voi ottaa työn ajaksi pois.

Jokaisen pitää itse todistaa se, että on luottamuksen arvoinen kyse ei ennakkoluuloista vaan riskien hallinnasta. Sinä sen sijaan tuomitset toisen ennakkoluuloiseksi ilman, että tunnet toista vaikka ennakkoluuloja ei ole.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En kyllä tiedä missä kuplassa olet elänyt jos on noin on käynyt.
Suurimmalla osalla muista ne kokemukset ovat nimenomaan päinvastoin.

Tämä "suurimmalla osalla" on se kohta, missä yleistät omat ja samanmielisten kokemukset virheellisesti kansan enemmistöksi.

Tilastot eivät kuitenkaan valehtele.

Varmasti löytyy paljonkin ihmisiä, joilla on jossain vaiheessa elämää joku negatiivinen kokemus romaneista. Mutta niinpä on yleensäkin ihmisistä. Kyllä jonkun törttöilijän näkee joka viikko. On sitten oman ajattelun varassa mihin ihmisryhmään kenetkin yhdistää.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ymmärrän että kokemuksesi on katkeroittanut sinut, etkä pysty näkemään mitään hyvää tai positiivista romaneissa. Kokemukset ovat tehneet sinusta ennakkoluuloisen, tuomitset romanin tuntematta häntä lainkaan.
Nuo ennakkoluulot ovat kyllä niin surullisia monellakin tapaa. Niin niitä kohtaamaan joutuvien, kuin niitä kantavienkin osalta. Arjessa ja tälläkin keskustelupalstalla huomaa kuinka syvällä ne vielä välillä istuvat.
Ennakkoluuloja kohtaava ihminen on välillä täysin epäsuhtaisen urakan edessä yrittäessään todistaa oman yksilöllisyytensä ja vastaavasti noihin ennakkoluuloihinsa kuristautunut ihminen heittää menemään niin ison osan mahdollisuuksistaan, vain sen takia, ettei enää osaa myöntää itselleen olleensa väärässä. Jos vastaan sattuu tulemaan jotain ennakkoluulojen vastaista, pyrkivät useat ennakkoluuloja kantavat vain huutamaan entistä lujempaa ja sillä tavoin kovettamaan itseään entisestään :(
Jokainen meistä voi kuitenkin pyrkiä omalta osaltaan auttamaan niin ennakkoluuloja kohtaavia, kuin kantaviakin, selviämään noista ennakkoluuloista.
Kohti parempaa huomista!
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Tänään alkuillasta ajelin kauppaan ja katselin sivusilmällä kun oli joku aika räikeästi oikealla puolella risteyksessä valoissa suojatien päällä. Käännyin itse oikealle ja kurkkasin vielä taustapeilistä perään niin tämän jamppa kääntyy ilman vilkkua vasemmalle, ajaen suoraan ajavien edestä niin että nämä joutuivat pysähtymään. Lisäksi juuri ennen kuin kaverille vaihtui vihreät, niin oli kyllä katse niin luurissa kiinni. Ja tämä siis noin 40-v romanimies. Ulkokuosista ja naamasta näki aika hyvin.

Nämä ylläpuhutut ennakkoluulet ja muut säilyvät niin kauan, kuin jaksavat perseillä ja elää omilla säännöillään. Kaikki perseilee liikenteessä ja muualla joskus, mutta toisille näitä sattuu vähän turhan usein.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tänään alkuillasta ajelin kauppaan ja katselin sivusilmällä kun oli joku aika räikeästi oikealla puolella risteyksessä valoissa suojatien päällä. Käännyin itse oikealle ja kurkkasin vielä taustapeilistä perään niin tämän jamppa kääntyy ilman vilkkua vasemmalle, ajaen suoraan ajavien edestä niin että nämä joutuivat pysähtymään. Lisäksi juuri ennen kuin kaverille vaihtui vihreät, niin oli kyllä katse niin luurissa kiinni. Ja tämä siis noin 40-v romanimies. Ulkokuosista ja naamasta näki aika hyvin.

Nämä ylläpuhutut ennakkoluulet ja muut säilyvät niin kauan, kuin jaksavat perseillä ja elää omilla säännöillään. Kaikki perseilee liikenteessä ja muualla joskus, mutta toisille näitä sattuu vähän turhan usein.
...ja siitä kello käyntiin!
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yle.fi/uutiset esittelee 26-vuotiaan Roope Långströmin uraa, jo 146 rikosjuttua. Suku on moittinut, mutta myös ymmärtänyt. Rikokset olivat Roopelle mahdollisuus pitää yllä haluamaansa elämäntapaa hienoinen autoineen ja juhlineen. Jatkossa Roope haluaisi tehdä töitä hevosten kanssa, jo kouluaikoina hän pinnasi jotta pääsi katsomaan raveja.
Jutussa romanikulttuurin asiantuntijat kertoivat huolensa nuorten romanimiesten rikollisuudesta ja päihteiden käytöstä.
 

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit

Shellin työntekijä kieltäytyi myymästä bensaa asiakkaalle Lohjalla: ”Teikäläiset lähtee maksamatta”

Polttoaineitta jäänyt asiakas kertoo asioineensa Shellillä lastensa kanssa, jotka olivat säikähtäneet työntekijän käytöstä.
– Lapset järkyttyivät, kun rouva tuli kaupasta vielä ulos huutamaan, että "meinaatko rikkoa vielä paikat?"
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos sitä bensaa oli tarkoitus ostaa ja rahaakin oli mukana, niin miksi ei vain voinut mennä sinne automaatille? Miksi piti jäädä väittelemään myyjän kanssa? Myyjä kyllä tuossa lopussa lipsautti, että ”teikäläiset”, mikä oli toki virhe ja se voidaan tulkita syrjinnäksi. Mutta itse olisin kyllä jo sanonut, että pitäkää saatana bensanne, tankkaan muualla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit
Jos sitä bensaa oli tarkoitus ostaa ja rahaakin oli mukana, niin miksi ei vain voinut mennä sinne automaatille? Miksi piti jäädä väittelemään myyjän kanssa? Myyjä kyllä tuossa lopussa lipsautti, että ”teikäläiset”, mikä oli toki virhe ja se voidaan tulkita syrjinnäksi. Mutta itse olisin kyllä jo sanonut, että pitäkää saatana bensanne, tankkaan muualla.

Tuossa artikkelin lopussa on tämä:
Romaniväestön valtakunnallisen palvelujärjestön Romano Mission toiminnanjohtaja Tuula Åkerlundin mukaan romanit kohtaavat arkielämässä monimuotoista syrjintää ja huonoa kohtelua.

Åkerlundin mukaan on surullista, miten koko romaniväestö leimataan usein yksittäistapausten kustannuksella. Muiden ennakkoluulojen jatkuva voittaminen luo ylimääräisiä suorituspaineita kaikkeen tekemiseen.

Tässä ketjussa on 148 sivua ja siihen kun lisätään muiden foorumien vastaavat ketjut niin aikamoinen määrä on näitä "yksittäistapauksia". Toisaalta, onhan se aika hellyttävää, että joku vielä uskoo vaikka faktat puhuu jotain ihan muuta. Se on sitten eri asia, että kuka noita horinoita uskoo.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jos sitä bensaa oli tarkoitus ostaa ja rahaakin oli mukana, niin miksi ei vain voinut mennä sinne automaatille? Miksi piti jäädä väittelemään myyjän kanssa? Myyjä kyllä tuossa lopussa lipsautti, että ”teikäläiset”, mikä oli toki virhe ja se voidaan tulkita syrjinnäksi. Mutta itse olisin kyllä jo sanonut, että pitäkää saatana bensanne, tankkaan muualla.
Siinähän se luki alussa, "välttääkseen pitkän maksuautomaattijonon".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös