Vähän hankala nähdä kritiikkinä toivomusta siitä, että tappaisivat toisensa.
Hetkinen! Lähdetäänpä miettimään tilannetta, ilman sarvia ja hampaita, jossa kahden romanisuvun edustajat päättävät selvitellä välejään asein. Heitä ei siihen pakota yhteiskunta tai rasistisesti käyttäytyvä valtaväestö, ei suuri hiljainen enemmistö, ei muu kuin korkeintaan oma kulttuurinsa, ehkä halu kostaa oman kunniansa puolesta, ylläpitää sitä, tms. Yhteiskunta ei ole voinut tuolle toiminnalle mitään sinä aikana, kun se on ollut olemassa meidän tuntemallamme tolalla. Sille on lähinnä jäänyt jälkien selvittely ja siivous ja korvaukset.
Olemme siis tilanteessa, joita poliisin mukaan syntyy yhä useammin nykyisin: kaksi romaniväestöön kuuluvaa osapuolta ovat omasta halustaan ja päätöksellä toistensa kimpussa puukoin, puntarein ja tuliasein.
Siinä tilanteessa on kyllä turha hurskastella tavallasi tällä palstalla esitetyistä vienoista toiveista, että kun kerran heidän ampua pitää toista, niin osuisivat sitten tarkoittamaansa kohteeseen eikä johonkin sivulliseen, jolla ei ole minkään valtakunnan osaa eikä arpaa ao. riidan tai edes koko väestönosan kanssa.
Kukaan tällä palstalla ei ole toivonut kollektiivisesti romanien kuolemaa, vaan lähinnä, ettei tämmöinen heidän kulttuuriinsa valitettavasti mutta olennaisesti kuuluva toiminta aiheuttaisi surua ja kärsimystä täysin ao. kulttuuriin ja toimintaan osattomille. Surua ja kärsimystä jokainen väkivaltainen kuolema heidänkin parissaan varmasti aiheuttaa, mutta se on valinta, jonka he itse ovat hyväksyneet ja toimillaan aiheuttaneet - ja kosto elää...
Olkoon tää mun puolestani tässä, mutta älkää nyt jumalauta jeesustelko ja hurskastelko täällä semmoisen toiminnan puolesta, joka on rikollista ja hengenvaarallista muillekin kuin vain riidan osapuolille. Ainakin minulle riitti, että ystäväni ja koulukaverini istuu rullatuolissa lopun iäkäänsä tämmöisten pyssyhippasten takia.