Risto Dufvan käyttäytyminen puolivälieräsarjan ratkettua

  • 63 662
  • 352

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Suhteellisuuden taju, missä pelaa?

Kyllähän se Tepsi-sarjan avautuminen oli kaikkea muuta kuin sarkastista brittihuumoria.

Samaa mieltä. Dufvan avautuminen on selkeä turhautuminen, tilanteessa jossa hänellä oli tunteet melkolailla pinnalla. Guilty as hell, ja tuomioksi 20 Ave Mariaa.

Vähättelikö hän TPSä ja turkulaisyleisöä? No ehkä näin, jos asiaa tarkallaan jatkoaikamaisen tapaan youtube:sta frame-by-frame ana ly soin nilla, ja unohdetaan sitten se kokonaisuus.

Oli Risto typerää? Ehkä.

Mutta päinvastoin kuin moni jatkoajan nimimerkki, Risto ei ollut ala-arvoisen mauton...

EDIT: Nyt kun tarkemmin miettii, niin kyllä tuo Riston touhu muistuttaa joskus brittihuumoria... tuo Turku-skandaali oli melkoista davidbrentmäisyyttä.

PS: Risto ei ollut virallisen faniryhmän matkassa, ja mielestäni suurin syyllinen on Canal+ kun eivät pystyneet sensuroimaan Riston puheita. Haastattelua järjestävän tahon vika!
 
Viimeksi muokattu:

Mister

Jäsen
Koomisella tavalla kyllä meni yli nämä Dufvan kommentointien hehkutukset. Moni asia mitä RD sanoi piti paljolti paikkaansa, sellaista tosin harvoin halutaan kuulla. Usein otteluiden jälkeen puhutaan niin paljon sitä samaa levyä, että on piristävää kuulla jotain muutakin. Ja jos ruikutuksesta/itkemisestä/vinkumisesta aletaan jauhamaan, niin eikö se jo ole nykyään ihan lajiin kuuluva sääntö?

Kato vaan, olihan ketjussa asiaakin.

Suomessa apinoidaan amerikkalaista meininkiä lähes kaikessa. Se on nykyään niin arkista, ettei sitä väki enää edes huomaa. Perisuomalainen perinne on ollut sellainen sepporätymäinen, että sanotaan asiat suoraan ja tylysti. Nyt on urheilussakin opittu ison maailman tavoille, mikä ei liene ihme, kun ottaa huomioon miten moni lätkävalmentajakin on ehtinyt urallaan leikkimään jos jonkinlaista imagokonsulttia. Katsojat on totutettu ja ehdollistettu siihen, että kun edesmennyt oranssi takki päällä mennään vaikka vaihtoaition luo kesken pelin kyselemään tilanteista, niin asiallista ja täysin tyhjänpäiväistä kiekkojargonia tulee sen pakollisen puoli minuuttia. Joukkue menestyy, tehdään omaa juttua, lähdetään oman pään kautta ja katsotaan mihin se riittää, jos oikein banaaleja ollaan.

Nykyään monen korvaan särähtää heti, jos näin ei toimita. Jos pelaaja tai valmentaja vastaa kysymykseen, jo sekin saa ihmetystä aikaan. Olemme oppineet ja tottuneet kuuntelemaan täyttä paskanjauhantaa. Heti, kun joku sanoo oikean mielipiteensä, seuraa miljoona sivua järkytystä. Eihän toi ole urheiluhengen mukaista, senhän pitäisi vaan kiittää vastustajaa eikä sanoa, että vitutti se viheltely.

Ja täällä ihan oikeasti päivitellään, että eikö kukaan ole opettanut Dufvalle, miten lehdistössä käyttäydytään.

Dufvan toimenkuva on jääkiekkojoukkueen valmentaminen, ei yrityksen viestintä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Dufvan toimenkuva on jääkiekkojoukkueen valmentaminen, ei yrityksen viestintä.

No ei se nyt ihan näin musta-valkoistakaan ole, jääkiekkovalmentaja edustaa yritystään ja on yksi yrityksen näkyvimmistä rooleista esim median suuntaan.

Että sinänsä ei voida väheksyä tätä aspektia.
 

Morgoth

Jäsen
Dufvan toimenkuva on jääkiekkojoukkueen valmentaminen, ei yrityksen viestintä.

Pelaajat ja valmentajat ovat pellejä joiden tarkoitus on viihdyttää yleisöä. Jos eivät siinä onnistu, niin heidän tekemisensä ja koko jääkiekko on aivan totaalisen turhaa ja merkityksetöntä.

Show tarvitsee tuollaisia vinkujiakin. Tästäkin jo väännetty pian 200 viestin verran.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
pululehtien luomaa joukkohysteriaa,

Radiosta nyt satuin kuulemaan entisten kommenttien lisäksi eilistä Dufvan vuodatusta. että se niistä "puluista". Ei siinä mitään, hyvinhän tuo Jyp on pärjännyt Ripan kanssa, mutta saa se silti olla vastenmielinen persoona. Ja eihän meillä kesälomalaisilla ole muuta tekemistä, kun sorkkia muiden juttuja, kun muut sorkkivat meidän juttuja kauden aikana kun ei ole omista puhumista. Nyt vaan toivotaan, että mestaruus ei mene Espooseen eikä Jyväskylään...
Ja RD:llä ei ole tekmistä sillä, että en mestaruutta sinne suo, ettei kukaan siihen nyt tartu.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Suomessa apinoidaan amerikkalaista meininkiä lähes kaikessa. Se on nykyään niin arkista, ettei sitä väki enää edes huomaa. Perisuomalainen perinne on ollut sellainen sepporätymäinen, että sanotaan asiat suoraan ja tylysti.

Olisi muuten tullut enemmän respektiä meikäläiseltä, jos Dufvalla olisi ollut munaa sanoa asiat suoraan.

Siis esim tyyliin "Turku on Suomen persereikä ja kaikki turkulaiset on perseestä".
Siis sepporätytyyliin. Mutta ei tuollaista ihme nillitystä. Jos sanotaan suoraan, sanotaan suoraan. Tai sitten ympäripyöreitä. Mutta ei tuota rasittavaa nillitystä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Radiosta nyt satuin kuulemaan entisten kommenttien lisäksi eilistä Dufvan vuodatusta. että se niistä "puluista".

Nyt on pakko tarttua tähän, mutta kaipaan lisätietoja Risto Dufvan eilisestä vuodatuksesta.

Ainakin minulta tämä meni ohi, vaikka seurasin Canalin lähetystä ja kuuntelin Radio JKLää.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Aamulla Rockissa Linnis heitti mitä oli kuullu RD:n sanovan. Tiedä sitten oliko värikynä käynyt. Löytyy varmaan www.radiorock.fi podcasteista.

Voisit kyllä laittaa ne sanomiset tähän, ei oikein huvita lähteä kahlaamaan noita kahta yli 20 min pätkää sekunti sekunnilta läpi. Varmaan on jotain todella vankkaa asiaa ollut, jos nämä kaksi valopäätä ovat siihen hassutteluohjelmassaan tarttuneet.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Niin, RD sanoi, että JYPillä on 19 mestistaustaista pelaajaa. Ei tuo sinun mainitsemasi "5 viime kaudella mestiksessä pelannutta pelaajaa" liity tähän aiheeseen mitenkään. Kuten tästä voi käsittää onhan tuo huumorilla heitetty. Lähes kaikillahan on hirveästi mestis taustan omaavia jätkiä! Mutta moni vetää pipo kireällä eikä liiemmin kommentista mitään tajua.

Sitten tuohon NHL asiaan. Siinä puhuttiin NHL pelikokemuksesta. Nuo luvuthan menee melkein tuhannella pelillä TPS:lle. Joten tässäkin asiassa olisit voinut jättää kommentin laittamatta kun et lausunnosta selvästikään perillä ollut.

Niin lähes kaikilla on mestis/1-div taustaa joten se ei tee Jypistä mitään sankaria. Lähinnä laskin kuinka monta Jypin pelaajaa on pelannut viime kaudella mestistä. Ei siitä sen enempää, se oli mun oma höyste tähän.

NHL asiaa. Tai sitten ei puhuttu pelikokemuksesta, jutussa minkä minä olen lukenut sanotaan näin: "Me tässä aikamoisia sankareita ollaan, vastustaja (TPS) vilisee NHL-tähtiä" Ei mitään mistään luvuista. Joten tässäkin asiassa olisit voinut jättää kommentin laittamatta kun et lausunnosta selvästikään perillä ollut.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
NHL asiaa. Tai sitten ei puhuttu pelikokemuksesta, jutussa minkä minä olen lukenut sanotaan näin: "Me tässä aikamoisia sankareita ollaan, vastustaja (TPS) vilisee NHL-tähtiä" Ei mitään mistään luvuista. Joten tässäkin asiassa olisit voinut jättää kommentin laittamatta kun et lausunnosta selvästikään perillä ollut.

Väärin tiedetty. Tätähän se tekee, kun asioista ei viitsitä ottaa selvää ja luotetaan sellaisen paskamedian kuin MTV3:n katkerien turkulaistoimittajien kirjoitteluun. Voithan itse aina käydä tuon Dufvan haastattelun kuuntelemassa SM-Liigan sivuilta.

Dufvan haastattelu Canal+:lla ottelun jälkeen


Suosittelen kuuntelemaan erityisen tarkkaan kohdasta 1:55 eteenpäin.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Paljon, ja välillä vähän ilkeästikin, on tullut Keskisuomalaisen ja erityisesti T. Heikkilän kirjoituksia kritisoitua, mutta nyt taitaa olla paikka antaa tunnustusta: tämän kolumnin lopussahan selkeästi nähdään pikkuisen muutakin kuin punainen-musta-valkoinen-värit-ovat-voittajien. http://www.ksml.fi/mielipide/kolumnit/missä-edelläkävijän-sormi-ei-voi-olla/398030

Toivottavasti törmään vastaavaan uudelleen jo seuraavan kymmenvuotiskauden aikana.
 

vsop

Jäsen
Olen kerran ollut pelissä, jossa vieressä istuivat Erkka Westerlund ja Risto Dufva. Toinen oli analyyttininen, kommentoi vähän mutta asiaa ja teki muistiinpanoja. Toinen keskittyi toistamaan erinäköisiä kirosanoja vaihtelevassa järjestyksessä, muistaen välillä satunnaisesti haukkua kentällä kurvaavat pelaajat, varsinkin jos olivat joskus sattuneet olemaan hänen valmennuksessaan.

Lukija voi itse päätellä kumpi näistä herroista sopii tuohon jälkimmäiseen kuvaukseen.
Vastaan, että molemmat ovat tai olleet JYPin valmentajia. Kyllähän vastaus itse kysymykseen lienee jokaiselle selvä. Onneksi kysymyksestä oli jätetty Summanen ja Jortikka pois, koska vaihtoehtoja olisi ollut liikaa.

Mielestäni keskustelu Dufvasta on mennyt hiukan väärille raiteille. Valmentajana Dufva lienee tiukempi kuin julkisuuden kommenteissa. Dufva elää pelissä mukana koko olemuksellaan ja ymmärrän vastaukset, joita hän esittää heti ottelun jälkeen. Itse ainakin asetan yksinkertaisesti syylliseksi arvon toimittajan. Ei pidä esittää mitään peruskysymyksiä ilman perusteita, taitaa olla pahin virhe mihin toimittaja kysymystä laatiessaan pystyy. Hyvään kysymykseen saa hyvän vastauksen, sitä saa mitä tilaa, näinhän se on. Jos kysymyksiin olisi vastattu hyvin hienovaraisesti, niin olisi toimittajat kirjoitelleet HMV:tä. Vielä selvennykseksi, toimittajien kysymykset ovat HMV:tä ja vastaukset ovat väritettyjä tai sitten ei. Tuostahan ihmiset ovat kiinnostuneet kuten "yngen" Seiskasta.

Dufvan kannattaisikin kerätä oma julkaisunsa sanomisistaan ja niiden selityksistä varsinkin tosikoille. Saataisiin jotakin uutta Suomi-Juti -sanakirjan rinnalle.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
NHL asiaa. Tai sitten ei puhuttu pelikokemuksesta, jutussa minkä minä olen lukenut sanotaan näin: "Me tässä aikamoisia sankareita ollaan, vastustaja (TPS) vilisee NHL-tähtiä" Ei mitään mistään luvuista. Joten tässäkin asiassa olisit voinut jättää kommentin laittamatta kun et lausunnosta selvästikään perillä ollut.
Niin, tässä tekstissähän se virhe olikin kun jutussa oli haettu vähän enemmän skandaalia muuttamalla Dufvan sanoma 'kokemus' sanaksi 'tähtiä'. Olen itse nähnyt tuon haastattelun ja tuon samaisen jutun lukenut.
 

david

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pelaajat ja valmentajat ovat pellejä joiden tarkoitus on viihdyttää yleisöä. Jos eivät siinä onnistu, niin heidän tekemisensä ja koko jääkiekko on aivan totaalisen turhaa ja merkityksetöntä.

Show tarvitsee tuollaisia vinkujiakin. Tästäkin jo väännetty pian 200 viestin verran.

No asiahan on juuri näin. Mitä viihteestä jää jäljelle, jos otetaan siitä värikkäät tapahtumat ja kommentit pois? Ei paljoakaan.

Ja vinkujista puheenollen, ne, jotka kuulivat Suikkasen tuomareista vinkumisen olikohan nyt kolmannen JYP-TPS pelin lehdistötilaisuudessa, niin tietävät, mitä vinkuminen on! RD:n kommentithan olivat lähinnä vahingoniloisia pikkupiikkejä Kaitsun vuodatukseen verrattuna. Ihme, kun mediassa puhutaan vaan Riston kommenteista? Syy lienee siinä, että vain voittajat muistetaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Dufvan kannattaisikin kerätä oma julkaisunsa sanomisistaan ja niiden selityksistä varsinkin tosikoille. Saataisiin jotakin uutta Suomi-Juti -sanakirjan rinnalle.
Dufva on esiintynyt viime aikoina sen luokan tosikkona, että hänen "huumoristaan" pitäisi selvästikin olla jonkinlainen selitysopas, jotta sitä fiksumpikin ymmärtäisi.
 

Masterpiece

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Blackburn, Real Madrid, Vimpelin Veto
Risto Dufva on varoittava esimerkki siitä kuinka surullinen on lopputulos, kun mopolla lähdetään moottoritielle. Substanssia kyllä on, mutta miehen kapasiteetti (sivistys, sosiaalinen lahjakkuus) ei vaan kerta kaikkiaan riitä nokkelaan verbaliikkaan ja tilannetajuun. Sen takia tulokset ovat liikuttavia "Tänään olisimme voittaneet Vancouver Canucksinkin." -tyylin hassunhauskoja heittoja. Entäpä jos vaikka Kari Tyni haastattelisi lehditötilaisuuksissa itseään?
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aamulla Rockissa Linnis heitti mitä oli kuullu RD:n sanovan. Tiedä sitten oliko värikynä käynyt. Löytyy varmaan www.radiorock.fi podcasteista.


Oho, onpas sinulla vankat faktat esitettävänä. MOT, mitä tulee mainintaani pululehdistön aiheuttamasta joukkohysteriasta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
NHL asiaa. Tai sitten ei puhuttu pelikokemuksesta, jutussa minkä minä olen lukenut sanotaan näin: "Me tässä aikamoisia sankareita ollaan, vastustaja (TPS) vilisee NHL-tähtiä" Ei mitään mistään luvuista. Joten tässäkin asiassa olisit voinut jättää kommentin laittamatta kun et lausunnosta selvästikään perillä ollut.
Suosittelisin turkulaiselle True Bluelle samaa taktiikkaa.

Koska harva jaksaa alkaa mitään videoita toisen sanomisia tarkistaakseen kelaamaan (terkkuja sille kaverille joka ei viitsinyt kertoa mikä Radio Rockin aamupoikia RD:n KalPa-pelin jälkeisissä kommenteissa närästi, vaan kehotti kuunteleman aamun podcastit läpi), niin tässä lainattu Risto Pakarisen blogista kysymys ja vastaus:

MG: Kuvissa juuri Tuokkola ja Vänttinen ja tällainen herra kuin Olli Sipiläinen, siinäkin on hieno tarina syntymässä, mies on pudotuspeleissä noussut .. Todella tehokkaaksikin.

RD: "No joo, tietenkin … tässä kun… Vastustajasta on puhuttu niin hirveesti, tietenkin runkosarjan voittajana me oltiin suosikkeja tässä, vastustajan hypetystä oli paljon mutta, aamujäillä tossa laskeskelin kun vedettiin aamujäitä, että meillä on 19 Mestis-taustaista pelaajaa, mehän tässä aikamoisia sankareita ollaan, että me mennään sellaisella porukalla, tuolla, kaveri vilisee NHL-kokemusta. Että sellasella joukkuella jyrätään yli, niin mä olen todella ylpeä joukkueesta. Tosi hieno saavutus jyväskyläläiselle jääkiekolle."
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tulosurheilu rules!

Dufva on esiintynyt viime aikoina sen luokan tosikkona, että hänen "huumoristaan" pitäisi selvästikin olla jonkinlainen selitysopas, jotta sitä fiksumpikin ymmärtäisi.

Tässä on sinulle selitysopas: valmentaja saa laukoa "huumoria" niin kauan, kun voittoja tulee.

Tässä sama englanniksi: walk the walk and talk the talk

Ja tässä sama matemaattisena: tulos > "huumori".

FYI: Nämä samat teesit toimivat myös keepyourheadupson IFK:ssakin.
 
Viimeksi muokattu:

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Tämän voisi sanoa myös Dufvasta että oli omien puolella ja vittuili takaisin.

Voi sen näinkin tulkita. Olen eri linjoilla. Itse odottaisin että omien puolella ollaan vähän miehekkäämmin eikä valitusvirsien kautta, nythän RD antoi sen kuvan että tuo horjutti niin Jarkkoa kuin Dufvaakin. Kaipaisin noihin kommentteihin hieman sellaista tervettä itsevarmuutta ja uhoa omiin pelaajiinsa ja kevään päämääräänsä. Nyt sain ainakin minä sen vaikutelman että tikkari olisi hyvinkin helposti vietävissa RD:ltä, se on selvä että Bluesin leirissä tämä ainakin tiedetään jos JYP:n kohtaavat, KalPasta ja Kärpistä en olisi niinkään varma.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ristoa oli selvästi vetänyt herneen nenään. Oikein aamujäillä mietityttänyt miks tepsiä pidetään sympaattisempana tänä vuonna. Ruvennu sitten laskeen mestistaustaisia pelaajia. Kai se yritti sillä nostaa itseään jalustalle, että on saanut mestispelaajista noin hyvän jengin.

Ei muuten ihme, että jypilla oli sarjassa ongelmia asenteen kanssa, jos valmentajan mielestä sarja oli alusta asti selvä.

Jypille toivon edelleen menestystä, mutta risto on kyllä täysi pelle.

Voi risto kun olet pieni ihminen.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaipaisin noihin kommentteihin hieman sellaista tervettä itsevarmuutta ja uhoa omiin pelaajiinsa ja kevään päämääräänsä.

En tiedä itkeäkö vai nauraa, niin uskomattomia nämä RD-kommentit alkavat olla!

Eli nyt kaivataankin vaihteeksi taas uhoa. Kun RD ilmoitti pleijarigaalassa, että JYPin tavoitteena on mestaruus, se oli keulintaa ja ylimielisyyttä. Jopa täällä ylistetty Suikkanen totesi puolivälierissä halveksivaan sävyyn, että RD oli ainoa valmentaja, joka kehtasi mainita mestaruuden olevan joukkueensa tavoite. Ai niin, perisuomalaiseen tapaan olisi pitänyt pyydellä anteeksi olemassaoloa.

Hetkinen. Koittakaa nyt päättää, pitääkö meidän uhota, nöyristellä, pyytää anteeksi vai mitä tässä pitää tehdä? Toisaalta aivan sama. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Sympatiapisteitä ei ole voittajalle ennenkään herunut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös