Niin, riippuu paljon siitäkin, mistä kohtaa kautta otetaan se hetki, josta ajattelu on katsottu.
Totta kai. Ja koska kausi oli melkoista vuoristorataa, niin odotuksetkin elivät kauden aikana huomattavan paljon.
Minä ainakin olen kokoajan puhunut koko kaudesta ja ollut kriittinen siitä. Peli oli alussa kauheaa enkä ole koko kautena nähnyt sellaista kehitystä, jota olisin halunnut.
Pelitapa, pelisysteemi ja joukkueena kehittyminen eivät ole miellyttäneet meikäläistä. Siksi olen ollut liikkeellä tässä ketjussa.
Aivan. Tietyt asiat menivät eteenpäin, tietyt eivät ja suurin ongelma on ollut kiekon toimittaminen kontrolloidusti vastustajan alueelle. Joskus kiekko onnistuttiin pelaamaan sisään ihan hyvin. Ongelmiin törmättiin heti, jos ensimmäisellä yrityksellä ei päästy alueelle. Jonkinlainen "plan B" puuttui ja ainoa lääke oli heittää kiekko päätyyn. Välillä ajoitukset olivat pielessä, välillä kiekko ei millään irronnut puolustajan lavasta, vaikka sentteri tarjosikin syöttöpaikkaa. Sen jälkeen ratkaisu oli päätykiekko, ketju/kentällinen vaihtoon ja ottamaan vastaan vastustajan hyökkäystä.
Tästä tuli mieleeni se, että turhan usein annettiin kiekko pois, vaikka alaspäin pelaamalla olisi voitu pitää kiekko itsellä ja silti tehdä se vaihto, saati ottaa hyökkäykseen lähtö uusiksi. Koska välillä kiekko kuitenkin maltettiin pelata alas (tai painottomalle puolelle), en ymmärrä kumpaa tuo päätyyn heitto on enemmän, selkeä pelitavallinen juttu vai pelaajan tekemä ratkaisu pelitavan sisällä.
Joka tapauksessa tuo on sellainen asia, johon RD ei koko kauden aikana keksinyt toimivaa sapluunaa ja siihen on ehdottomasti saatava parannusta. Olen edelleen sitä mieltä, että Dufva yritti haukata liian ison palan kerralla yrittäessään uudistaa pelitapaansa ja joutui pois omalta mukavuusalueeltaan. Sen seurauksena homma meni aika sekavaksi. No, perjantain jälkeen on aikaa tutkia, mikä meni olennaisesti pieleen ja tehdä korjausliikkeitä.
Tottakait olen nyt tyytyväinen paskan runkosarjan jälkeen, käy perjantaina miten vaan. Sijoitus on joko 3. tai 4. Hyvä sijoitus se on, ei siinä mitään.
Jep. Ei niitä mitalimahdollisuuksia viimeisen parinkymmenen vuoden aikana liikaa ole kuitenkaan tarjottu.
Olen vähän skeptinen siihen, että pelataanko ensi kaudella nyt nähtyä paremmin. Joukkue tulee muuttumaan jonkin verran, valmennuskin varmasti ottaa opikseen.
Mutta riittääkö se saman päävalmentajan alaisuudessa? Löytyykö RD:n pelikirjasta uusi sivu? Nähdäänkö kaukalossa kiekollinen Lukko joka on myös kuskin paikalla? Voitetaanko taas kotona pelejä, kuten kuuluu eikä hävitä tekemättä itse maaliakaan?
Paljon jäi kysymysmerkkejä ilmaan ensi kautta silmällä pitäen. En usko, että Dufva tulee koskaan valmentamaan/peluuttamaan mitään KalPa-tyyppistä kiekkokontrollia, enkä pidä sitä edes tavoittelemisen arvoisena asiana. Ei sekään kaksisia tuloksia ole tuonut edes tällä kaudella, vaikka joukkue taisi olla seurahistorian kallein. Ja puhtaasti henkilökohtaisena mielipiteenä KalPa-lätkä ylenpalttisine kiekonhivelyineen on helvetin tylsää katsottavaa.
Kiistämättä runkosarjan peleistä iso osa oli keskinkertaista kehnompia ja viihdearvoltaan lähellä nollaa, mutta Dufva on hankittu Raumalle tekemään tulosta ja siihen hänelle pitää myös antaa tilaisuus. Tämän kauden tulos tulee olemaan OK riippumatta perjantain ottelun loppunumeroista. Ensi kaudella on uudet tarinat.
Oma tulkintani on se, että Dufva paskat nakkaa viihdearvolle tai esteettisille arvoille kaukalossa. Kaikki on alisteista tulokselle. Hän on tullut Raumalle tekemään tulosta ja menestymään, ei kehittämään nuoria pelaajia, ei hankkimaan kavereita ja tuloksen eteen tehdään kaikki voitava. Se, onko tuo pitkällä tähtäimellä Lukon kannalta oikea ja viisas linja on sitten toisen keskustelun asia. Taas kerran palataan kuitenkin niihin seurajohdon tekemiin linjauksiin ja strategisiin ratkaisuihin.
Raumalla on vuosien varrella pelattu hyvää lätkää, keskinkertaista lätkää, huonoa lätkää ja sysipaskaa lätkää. Todellinen menestys (siis mestaruus) on kuitenkin kiertänyt kaupungin kaukaa viimeiset 50 vuotta. Sen verran pitkään olen tätä menoa seurannut, että vaikka Lukko pelaisi ensi kaudella Dufvan komennossa miten umpipaskaa lätkää tahansa, niin jos se tuo mestaruuden, olen valmis keräämään adressin, jotta saadaan joku katu nimettyä Risto Dufvankaduksi.