En minäkään tuota Uraman mollaamista tajua. Ei hänessä muuta vikaa ollut kuin että oli yhden kauden liikaa Lukon päävalmentajana. Jos hän olisi suosiolla jättänyt urakkansa kolmeen kauteen hänen aikaansa Lukossa voisi pitää melko hyvänä. Merkillistä, että edes Lukosta puhuttaessa Urama nousee huonoimpien valmentajien listalle kun liigajoukkueessa sentään on 20 vuoden aikana käynyt sellainenkin valmentajan pilakuva kuin Jarmo Tolvanen siitä Lindforsin kumipäästä nyt puhumattakaan.
Minä en ole mielestäni mollannut Uramaa liiaksi tai väittänyt häntä "yhdeksi kaikkien aikojen huonoimmista". Kuten mainitsin aiemmin, Lukko otti Uraman aikana useita askelia kohti Liigan kärkeä, minne tuolla budjetilla kuuluukin sijoittua. Esimerkiksi Toivolaan verrattuna Urama oli suorastaan velho. Uraman aikana Lukon työskentelyyn pyrittiin lisämään jatkuvuutta, mikä kiteytyi mm. Keräsen, Nurmen ja Tukosen monivuotisiin sopimuksiin.
Valmentajia arvioitaessa täytyy kuitenkin tarkastella myös joukkueen menestystä. Uraman aikana Lukon budjetti oli Liigan kärkipäätä ja sitä myös tarpeen vaatiessa venytettiin, joten ei voi sanoa, etteikö Raulilla olisi ollut kaikki
edellytykset luotsata joukkue vähintään finaaleihin. Sen sijaan jos tarkastelee Uraman aikakaudella saavutettua konkreettista menestystä, niin se tiivistyy tuohon yhteen ainoaan kauteen, jolloin Lukko nappasi pronssin. Uramalla oli neljän vuoden sopimus, joten onnistuakseen hänen olisi mielestäni pitänyt viedä joukkue ainakin kahtena kautena välieriin ja edes kerran finaaleihin. RD on nyt kahden kauden aikana saavuttanut enemmän kuin Urama koko valmennuspestinsä aikana.
Pyrin myös aikaisemmin korostamaan, että Uraman aikana hölmöiltiin jatkuvasti pelaajahankinnoissa, eikä menestys lopulta ollut toivottua. Nyt Dufvan tulon myötä siihen osastoon on tullut paljon lisää uskottavuutta. RD on selkeästi omapäinen ja jämäkkä valmentaja, joka haluaa pitää "kaikki langat käsissään". Urama oli ilmeisesti liiaksi johtoportaan vietävissä.
Ainakin nimimerkit Raymond ja Walrus21 eivät taida löytää RD:sta mitään heikkouksia ja vastaavasti Uramaa vähätellään todella paljon.
Saisiko tähän jotain perusteluita? Olen kritisoitunut RD:n toimia läpi kauden niiltä osin, kuin olen sen kokenut tarpeelliseksi. Isoa kuvaa katsottaessa voi kuitenkin todeta, että kummallakin Dufvan kaudella ollaan ylletty vähimmäistavoitteeseen eli välieräpaikkaan. Toki odotan myös Dufvalta enemmän, ja olen pettynyt, jos Lukko ei hänen aikanaan yllä finaaleihin. Toistaiseksi RD saa kuitenkin minulta mandaatin tuleviksikin kausiksi. Ensimmäinen kausi oli - ehkä vähän odotetustikin - takkuinen, eikä sitä kautta voi pitää suurena onnistumisena. Tällä kaudella joukkue on kuitenkin melko hyvin rakennettu, ja monet hankinnat ovat onnistuneet paremmin kuin olisin uskonut. Runkosarjaan tavoiteltiin kotietua, joka saavutettiin lopulta helpohkosti. Puolivälierissä oltiin vaikeuksissa, mutta päästiin kuitenkin jatkoon - jälleen iso voitto Dufvalle.
Pelillisesti ei olla vielä oltu sillä tasolla, että mestaruus suuntaisi Raumalle. Mielestäni täytyy kuitenkin huomioida, että Kärpillä ja Tapparalla on myös niin kova pelaajamateriaali, että niiden voittaminen edellyttäisi suorittamista taitojen ylärajoilla.
Urama saa minusta käsittämättömän määrän kuraa niskaan, siihen nähden, että toistaiseksi RD:n aikana ei ole voitettu vielä mitään. RD:lla on tosin paikka ottaa nyt 3 voittoa putkeen ja näyttää että hän ansaitsee paikan arvostelun yläpuolella.
Mitataanko joukkueen menestys vain siinä, voittaako mestaruuden vai ei? Tällä logiikalla 13 joukkuetta "häviää" joka kausi. Pronssi on ainakin minulle melko yhdentekevä mitali, ja se kuuluisi luovuttaa runkosarjassa paremmin sijoittuneelle mutta välierissä pudonneelle joukkueelle. Tämä on toki vain henkilökohtainen mielipiteeni.
RD on saanut minusta paljon hyvää aikaan, mutta ainakin itse odotin pelillisesti vielä enemmän. Varsinkin hyökkäyspeli ja kiekollinen peli on yskinyt edelleen.
Tästä olen samaa mieltä. Sitten kun pelillistä antia saadaan nostettua pykälällä, ollaan jo finaaleissa. Tämän välieräsarjankin aikana ollaan pelattu nyt 3/4 matsia jatkoajalle ja ensimmäisessäkin oltiin tasakentällisin hyvin mukana.