Tälle on tullut naurettua lukuisia kertoja:
Ei kai Jaakko Teppo ole kauheasti esiintynyt sairaskohtauksensa jälkeen 90-luvun puolivälissä.Jaakko Teppo oli Elämäni biisissä taannoin, tosin ei esiintynyt. Poikansa Ilja oli lavalla.
Elämäni Biisin neljännen kauden avausjaksossa liikututtiin ja riemastuttiin – tähtivieraina Jaakko ja Ilja Teppo (Vuodelta 2022)
Elämäni Biisi teki odotetun paluun TV1:n lauantai-iltoihin.yle.fi
Tälle on tullut naurettua lukuisia kertoja:
Olisikohan ollut tähän Heikkisen Jaska-kirjaankin painettu seuraava kylillä kerrottu tapaus:Kannattaa lukea Antti Heikkisen upea elämäkertateos Jaskasta, jollei ole jo tuttu.
Joensuussahan oli aikoinaan ihan oikeasti paikallisella tasolla tunnettu kätilö sukunimeltään Kuikka, eli tuo sanavalinta lienee ollut verbaalinerolle tarkoituksellisen monimerkityksellinen.Junnun ja Juicen veroinen sananiekka.
RIP
"Savusaunassa synnyin,rakeet satoi ruutuun
Äiti oli neiti ja isä poikamies
Kätilö,se vanha kuikka kuivas minut luuttuun
isä toivo poikaa,äiti vangin toiveet ties"
Joensuussahan oli aikoinaan ihan oikeasti paikallisella tasolla tunnettu kätilö sukunimeltään Kuikka, eli tuo sanavalinta lienee ollut verbaalinerolle tarkoituksellisen monimerkityksellinen.
Ei sinne maatilalle hajanaisten kenkien käyttäjää tosiaan konttoriherra olisi tullut vikittelemään. ”Hilma ja Onni” on niin hieno jätetyn ihmisen kaihoisa tarina, että huumori on siinä vain kuorrutusta.Palataan vielä äskettäin edesmenneeseen Jaakko Teppoon. Laulujensa käsitteistössä Jaska viljeli omintakeisia ja joskus humoristisia kiertoilmaisuja, kuten nyt vaikkapa "kravattisonni" ja "sivut kippeenä". On hämmentävää huomata, kuinka jengin tuntuu olevan usein vaikeaa ymmärtää, mitä nämä kaksi ilmaisua tarkoittavat.
Kravattisonnihan on siellä täällä Suomen maaseudulla yleisesti käytetty nimitys seminologista eli keinosiementäjästä. Porukka tarjoaa ihan varmana tietona kravattisonniksi joskus mitä lie konttoriherraa tai myyntimiestä, mikä on suorastaan paheksuttavaa maaseutukulttuurin perusoppimäärän ymmärtämättömyyttä.
Sivut kippeenä puolestaan viittaa tilanteeseen, jossa joku on saanut kyljet kropastaan kipeiksi ankaran fyysisen rehkimisen seurauksena. Jaskan lauluissa sivut saattoivat käydä kipeiksi jo sätkän käärimisestä, mikä onkin oivallinen ilmaisu rikastuttamaan mielikuvaa puheena olevan henkilön toimeliaisuuden tasosta ja lihaskunnosta.
Jaakko Tepon kotiseutujen ihmiset ehkä tietävätkin, mutta Jaskan lauluissa toisinaan esiintyvä Pörsänmäki löytyy oihan oikeastikin Suomen kartalta. Tämä pieni kylä sijaitsee suunnilleen Iisalmen ja Pielaveden puolivälissä, piskuisen tien numero 5641 varrella. Pörsänmäen vierestä löytyy myös järvi nimeltä Pörsä, joten Pörsänmäki ja Pörsäjärvi eivät ole ihan pelkkää Jaskan turinointia. Olen joskus kauan sitten ohikulkumatkalla poikennutkin Pörsänmäessä Jaska-tribuuttihengessä. Ruikonperä taas eli vain Jaskan mielikuvituksessa, mutta sinne samoille seuduille Pörsänmäen kanssa kuvitteellinen Ruikonperäkin sijoittuu. Jaskan kappaleessa Rantaleijona kerrotaan Ruikonperän hiekkarannasta ja Poroveden aalloista, joten kyseinen mielikuvitusranta löytynee juurikin Poroveden ääreltä, mahdollisesti Iisalmen vastaiselta järven etelärannalta.
Jaakko Tepon muistolle Nightwishin tulkinta yhdestä miehen hienoimmista biiseistä.
Nyt tuli puskista. Ohhoh. Rauhaisat levot.R.I.P Maria Jungner