Näin on, joskin ymmärtääkseni Jobsilla oli haimasyövän harvinainen muoto, jossa ennuste olisi ollut tavallista parempi. Tämän aiheen tiimoilta toki liikkuu tietoa ja "tietoa" enemmän kuin laki sallii, joten kaikkeen kannattaa suhtautua varauksella. Itse törmäsin tänään artikkeliin, jossa väitettiin Jobs:n yrittäneen ensin vaihtoehtohoitoja, ja suostuneen leikkaukseen vasta kuukausia syövän toteamisen jälkeen. Ja tästä syystä tavallisesti leikkauksella parannettavissa ollut kasvain olisi päässyt leviämään. Vastaavasti löysin artikkelin, jossa mainittiin Jobs:n saaneen lääkäreiltä diagnoosin jälkeen elinaikaennusteeksi vain puoli vuotta... tietoa siis löytyy suuntaan ja toiseen.
Menee ohi ketjun aiheen mutta Jobs kyllä ylitti reilusti keskimääräisen ennusteen haimasyövän toteamisen jälkeisestä odotettavissa olevasta elinajasta. Itseasiassa opinnoissakin on käyty läpi eri syöpälaatuja ja kyllähän kaikkiaan keskimääräisesti ottaen haimasyöpä kuuluu siihen joukkoon, jossa elinajan ennuste on lyhyin, mutta kuten Jobsin kohtalo osoittaa, aina on poikkeustapauksia. Toisaalta on myös hyvä muistaa, että multimiljönääri kuten Jobs oli, voi turvautua kaikessa mahdollisessa parhaimpaan olemassa olevaan hoitoon, tiedä kuinka paljon loppujen lopuksi turvautui siihen, verrattuna vaikkapa "vladiin", jonka on turvauduttava käytännössä minimaalisimpaan mahdolliseen hoitoon jos/kun minulla haimasyöpä todettaisi normaalisti ts. etäispesäkkeitä olisi runsaasti ympäri kehoa.
Itsekin olen nähnyt kuinka syöpä riuduttaa ihmisen, mummini kuoli syöpään, ja kyllähän se melkoista taistelua on loppuvaiheessa. Samoin opintojen kautta olen tutustunut tapauksiin, jossa ihminen taistelee äärirajoilla syövän kanssa ja kyllä se aika karua katsottavaa on kun ihmisen askiittisnesteet ja kudosnesteet tulevat ulos kaikkialta kehosta, myös ihon läpi. Jotenkin sitä toivoisi itselleen helpompaa lähtöä ja tiedä mihin sitä turvautuisi jos saisi kuulla sairastavansa pahalaatuista syöpää.
vlad.