Mainos

RIP-ketju

• 3 099 658
  • 12 460

Konteksti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lehden kun avasi ja asiasta luki oli kuin aika olisi pysähtynyt. Kummeli oli aikanaan sellaista isältä pojalle kestävää huumoria ja jossain vaiheessa elämää tuon mielsi jopa jossain määrin kansallishuumoriksi. Pitempään oli tavoitteena keretä Silvennoista katsomaan kitaran varressa, mutten koskaan kerennyt. Kepeät mullat täältäkin.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi perkele, nyt se perintö meni sitten jakoon:(

Niin monet hienot lausahdukset onneksi jäävät Kummelin myötä monen ihmisen elämään, vaikka sankarit poistuvat.

Kiitos Heikki, olitte hieno mies!

Kun luin uutisen, tämä sketsi tuli heti mieleen. Arvasin myös, että tätä varmasti jaetaan netissä tänään paljon. Vähän pelkään, että jotkut tahot pahoittavat mielensä tästä, mutta tämä on minusta enemmänkin nimenomaan Silvennoisen muistamista ja muiston kunnioitusta tavalla, jota uskoisin hänen arvostaneen.

Uutinen tuntui suunnilleen samalta kuin yllättävä tieto Speden äkillisestä kuolemasta 23 vuotta takaperin. Jatkoaika oli muuten silloin suhteellisen tuore, ja itse vaikutin täällä silloin nuorena opiskelijana. Aika rientää. Toisaalta kun muistelee taannoisia uutisia Silvennoisen terveyshuolista, niin eihän tämä loppupeleissä ihan yllättävä uutinen ollut.

Kummelin sketsejä riittää muisteltavaksi. Muusikon ura Silvennoisella oli myös merkittävä. Tähän voisi laittaa 1970-luvulta Tabula Rasan Vuorellaistujan, joka on Silvennoisen sävellys, ja mies luonnollisesti on tuolla kitaran varressa. Eikä tässä ole Mikko Alatalon voimakkaasti kantaaottavaa sanoitustakaan, jotka ovat monelle Tabula Rasan musiikissa liikaa (jos Julmahuvi-viittaus sallitaan).

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
”Ilon joskus saan se vie mun
onnen maahan valoon päin
Mutta lientyy tunne riemun
Outo vaisto sanoo näin

Kaikessa soi blues
Ilmassa soi blues
Kun syksyn lehti maahan ehti
Siinäkin soi blues
Ja aalto vapaa
Kun rannan tapaa
Kuohuissa soi
viimeiseksi blues

Kaikessa soi blues
Tuulessa soi blues
Ja linnun lento,
kukka hento
Niissäkin soi blues
Kun saapuu kevät Ja säteilevät
Päivät tuo se,
niissä kaikuu blues

Jos onni meille riemun soisi
Tumman soinnun
siihen toisi blues
Näin aina on
Kun yö on tullut hiilenmusta
Hiljaa soi taas kaipausta blues
Sen kaiku on loppumaton

Kaikessa soi blues
Meissäkin soi blues
Sen sielullamme vaistoamme
Kaikessa soi blues
Ei luoda lupaa
Se tuulen tupaan
Tumma sointu
kohtalon on blues

Jos onni meille riemun soisi
Tumman soinnun
siihen toisi blues
Näin aina on
Kun yö on tullut hiilenmusta
Hiljaa soi taas kaipausta blues
Sen kaiku on loppumaton

Kaikessa soi blues
Meissäkin soi blues
Sen sielullamme vaistoamme
Kaikessa soi blues
Ei luoda lupaa
Se tuulen tupaan
Tumma sointu
kohtalon on blues

Tumma sointu
kohtalon on blues”

Reino Helismaa

Lepää rauhassa Heikki Silvennoinen.

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän pelkään, että jotkut tahot pahoittavat mielessä tästä, mutta tämä on minusta enemmänkin nimenomaan Silvennoisen muistamista ja muiston kunnioitusta tavalla, jota uskoisin hänen nimenomaan arvostaneen.
Nimenomaan arvostuksesta Silvennoista kohtaan laitoin linkin tuohon sketsiin, en pilkaksi. Uskoisin, että taiteilija itse olisi myös otettu siitä, että hänen töitään muistetaan ja niistä voidaan saada iloa, vaikka on tapahtunut surullinen poismeno.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nimenomaan arvostuksesta Silvennoista kohtaan laitoin linkin tuohon sketsiin, en pilkaksi. Uskoisin, että taiteilija itse olisi myös otettu siitä, että hänen töitään muistetaan ja niistä voidaan saada iloa, vaikka on tapahtunut surullinen poismeno.

Juu, nimenomaan näin sen itsekin tulkitsin. Ne mielensäpahoittajat eivät todennäköisesti edes tunne Kummelin tuotantoa. Ja todennäköisesti he vaikuttavat muualla kuin Jatkoajassa. Täällä tämä varmasti ymmärretään niin kuin ne on tarkoitettukin.

Viimeksi muokattu:

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Tuli kamalasti puun takaa. Työpaikan kahvikämpässä oli aika paljon näitä epäuskoisia "Eikä. Ei voi olla." -kommentteja. Tuo verisairaus oli mennyt ihan ohi itseltä ja varmaan senkin takia, kun on ollut kuitenkin aktiivinen koko ajan.

Elämä on lyhyt niin se vaan on.

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olin lukenut Silvennoisen sairaudesta, mutta ei sitä voi uskoa, että toinen voi poistua näin nopeasti :-(

Voimia ja osanottoni Heikki Silvennoisen omaisille ja ystäville hänen poismenonsa johdosta.

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Silvennoinen oli ehkä se suurin lapsuuden ja nuoruuden idoli. Mielestäni ylivoimaisesti hauskin suomalainen ikinä. Kummeli Kultakuume pyöri aina taustalla, kun nuorina kolleina maisteltiin olutta vanhan kaveriporukan kesken. Kuuntelimme myös elokuvan ilman kuvaa tuossa pari vuotta sitten, kun valmistauduimme illanviettoon. Ei tarvinnut kuvaa. Kaikki kyllä pystyivät näkemään mielessään mitä tapahtui.
Lepää rauhassa Hessu.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Silloin ennen kun päivän televisio-ohjelmat tarkistettiin vielä sanomalehdestä, osui silmiini TV2 ja joku "Kummeli". Mietin, että mikähän tämä on, mutta katselin sen ja seuraavankin jakson, eikä sketsiohjelma vielä saanut valtaansa, mutta ei siinä montaa osaa ehtinyt tulla, kun minä ja kaikki muutkin kaverit ja ikätoverit olivat myytyjä tälle tamperelaisporukan hieman kotikutoiselle, mutta niin hiton hauskalle huumorille. Sukupolvikokemus on täälläkin mainittu monta kertaa ja sitä se oli. Valon pilkahduksia laman keskellä matkalla kohti parempia aikoja. Lekendaariset hahmot, lausahdukset, vitsit ja sketsit. Ja totta kai musiikki ja myöhemmin leffat. En tiedä mikä muu viihde-ohjelma olisi vaikuttanut yhtä paljon kuin Kummeli teki ja jäänyt yhtä suuresti elämään niin, että edelleen kuulee lentäviä lausahduksia milloin missäkin yhteydessä. Jollain taiteilijoilla on se kumma aura, että he tuntuvat olevan ikinuoria, ikuisia. Suruksemme taitelija Heikki Silvennoinen on poistunut lavalta, mutta perintönsä elää vielä meidänkin jälkeemme, uskon niin. Vähän meinaa alkaa silmät kostumaan. Lepää rauhassa ja kiitos koko Kummeli-ryhmälle.

Viimeksi muokattu:

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, juridiset esteet
Jotain Silvennoisen mieleenpainuvuudesta kertoo ehkä sekin, että päässä sattui juuri soimaan ”Rumat ihmiset”, kun tämän uutisen luin.

Oli kyllä sketsihuumorissa jotenkin ihan omaa luokkaansa. Koko Kummelia oppi arvostamaan vielä ihan toisella tasolla Tampereelle muutettuani, kun tajusi, miten paljon ne hahmot perustuvat ihan perus tamperelaisiin ihmisiin.

Silvennoinen on myös hieno esimerkki siitä, kuinka ihan täysin tavallisesta tyypistä voi tulla ihan mitä vaan.

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tuli istuttua Heikin kanssa hotelli Rantasipi Laajavuoren allasbaarissa reilu 10 vuotta sitten. Poikamme olivat hiihtolamalla ystävystyneet rinteessä ja nyt olivat uimasillaan. Hiljaiseksi vetää, R.I.P Heikki.

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Ohjasin joskus muinoin monikamerana SF-Bluesin keikan. Kun Tolonen, Lyytinen ja Hessu alkoivat kisailla sooloilla, niin myönnän että tipahdin muutaman kerran kärryiltä. Silvennoinen tuumasi keikan jälkeen, että "Ei sillä kato oo väliä kenen sormet siinä kuvassa heiluu.".

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Huhhuh. Henkilökohtaisesti en lähde puhumaan 90-luvun lopulla syntyneenä tästä Silvennoisen ja Kummelin merkityksestä suomalaiseen viihdekulttuuriin kun en sitä voi kokonaisuudessaan edes ymmärtää, mutta valtava merkitys tuolla oli itsellenikin. Muotoillaan vaikka niin että mielestäni en mitenkään ”sattumalta” katsonut Jackpottia juuri sunnuntaina koska noiden videoiden ja leffojen pyörittely on niin arkipäiväistä toimintaa. Ja minä en ikimaailmassa näkisi näiden sketsien linkkailua tänne mauttomana vaan päinvastoin, uskon että se on juuri sitä mitä hän toivoisi.

Ennen kaikkea Silvennoinen oli todellakin taiteilija, oli todella loistava blueskitaristi ja ehti olla kyllä sillä saralla uskomattoman monessa mukana. Hienoja kappaleita ja erinomainen soittaja, alkaen aina sieltä Tabula Rasan ajoista. Ja soitti myös rytmikitaraa Juicen ”Syksyn sävelessä”, tuota biisiä varten kootusta porukasta ei taidakaan olla kuin Alatalo enää hengissä.

RIP Heikki Silvennoinen, voimia läheisille. Jätit sellaisen jäljen suomalaiseen kulttuurin ettei sitä voi ymmärtää.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kepeät mullat. Minä olin herkimmässä murrosiässä Kummeleiden kultakaudella, mutta missasin uskovaisuuttani kaiken televisiosta tulevan. Silti Kummeleilta ei voinut välttyä, sen verran sukupolvikokemus se on.

Myöhemmin, pipon kiristelyn loputtua, tuli tutustuttua YouTuben kautta Kummeleihin sekä katsottua Kultakuume. Oman aikansa settiä tietysti, eikä ihan kaikki enää samalla tavalla naurata, mutta kyllähän sieltä on noussut omaankin käyttöön hokemia.

Katsoin tuossa juuri pari päivää sitten Heikin vierailun Köpin ja Vikin luona, ja siinä tuli mieleen, että näkisiköhän hönet jollain keikalla kesällä. No ei näe. Pitänee tutustua Kummeleiden lisäksi Silvennoisen musiikkiin myös.

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Huh huh, mikä uutinen. Lepää rauhassa, Silvennoinen.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kovan luokan tekijä lähti kyllä nyt. Tämä uutinen pysäytti. Heikki Silvennoinen oli viihteen tekijänä omiakin isoja suosikkejani. Lepää rauhassa Heikki.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Silloin ennen kun päivän televisio-ohjelmat katseltiin vielä sanomalehdestä, osui silmiini TV2 ja joku "Kummeli". Mietin, että mikähän tämä on, mutta katselin sen ja vielä seuraavankin jakson, eikä sketsiohjelma vielä saanut valtaansa, mutta ei siinä montaa osaa ehtinyt tulla, kun minä ja kaikki muutkin kaverit ja ikätoverit olivat myytyjä tälle tamperelaisporukan hieman kotikutoiselle, mutta niin hiton hauskalle huumorille. Sukupolvikokemus on täälläkin mainittu monta kertaa ja sitä se oli. Valon pilkahduksia laman keskellä matkalla kohti parempia aikoja. Lekendaariset hahmot, lausahdukset, vitsit ja sketsit. Ja totta kai musiikki ja myöhemmin leffat. En tiedä mikä muu viihde-ohjelma olisi vaikuttanut yhtä paljon kuin Kummeli teki ja jäänyt yhtä suuresti elämään niin, että edelleen kuulee lentäviä lausahduksia milloin missäkin yhteydessä. Jollain taiteilijoilla on se kumma aura, että he tuntuvat olevan ikinuoria ja elävän ikuisesti. Suruksemme taitelija Heikki Silvennoinen on poistunut lavalta, mutta perintönsä elää vielä meidänkin jälkeemme, uskon niin. Vähän meinaa alkaa silmät kostumaan. Lepää rauhassa ja kiitos koko Kummeli-ryhmälle.
Juuri samanlainen kokemus on minullakin tuosta Kummeli-sketsisarjasta. Tosin ennen ensimmäisen jakson katsomista luulin sitä joksikin vesilläliikkumisjutuksi, kun ennen sitä sana kummeli merkitsi minulle merimerkkiä.
En ensin mieltänyt Kummelin Silvennoista tuoksi muusikoksi, jonka jo tiesin, mutta aika nopeasti sekin valkeni, kun ohjelmaa tuli seurattua.

Henkisesti ison loven Heikin poismeno aiheuttaa itselleni, ei voi kieltää ja pala nousi kurkkuun, kun uutisen luin.
Kevyet mullat...

Ilvessydän

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves. TUTO
Hyvää taivasmatkaa Hessu.
Poissa on yksi Suomen parhaista koomikoista, huikea kitaristi ja entinen naapuri.
Keväällä vielä nään sut uudessa komediasarjassa, jonka kuvauksissa oli ilo olla muutamana päivänä mukana.

"Koko elämä on blues
Koko elämä on blues
Se on helvetti ja ihanuus
Koko elämä on blues
Koko elämä on blues
Se on helvetti ja ihanuus
En kadu mitään, en toivo enempää
Kun itse valinnut mä olen tämän tien
Ei turhan tulkki voi mitään menettää
Vaan silti loppuun asti roolini mä vien"

Edit. Vexi Salmi & Irwin Goodman

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy