Turha Kaukalo
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Itsellänikin on omakohtaista kokemusta Klingen ojentamaksi tulemisesta. Otin häneen yhteyttä sähköpostilla ja otsikoin viestini "Hei". Vastaukseksi sain sähköpostin, jossa vastaava otsake oli "Arvoisa Herra Ylioppilas 'Vege'". Viesti meni perille.
Mutta sitten oli niitä lempeitäkin hetkiä. Oltiin kerran tekemässä hänestä haastattelua Ekbergillä lounaan merkeissä. Olin hermostunut fuksi, ja olo oli varsin voimakkaasti ja alleviivatusti sellainen, etten oikein kuulunut siihen seuraan. Hermostutti ja jännitti niin paljon että puhuminen oli ihan mitä sattuu ja teitittelykin meni väärin, kun käytin monikkoa muuallakin kun verbeissä (esim. olkaa hyvä vrt. olkaa hyvät). Klinge katsoi silmiin, laittoi käden kädelleni ja sanoi, "herra 'Vege', kyllä minä tunnen maineeni, mutta vakuttan ettei Teillä ole mitään syytä jännittää. Ei Teidän tarvitsekaan ymmärtää [haastattelun aiheesta] sen enempää, siksihän minä olen täällä. Minä kyllä opetan Teitä". Lopuksi Klinge kuittasi laskun ja kiitti kohteliaasta käytöksestä.
Nämä jäävät mieleen loppuelämäksi.
Tuommoiset ovat hienoja muistoja. Hän oli opettaja. Mä joskus haastattelin Juha Siltalaa ja se meni aamuyölle, mutta silloin elettiinkin vielä aikaa ennen jääkiekon maailmanmestaruutta.