Riittääkö Jokeripuolustuksen fysiikka SM-liigaan

  • 23 383
  • 236

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti cobol
Muutama kausi sitten pudottiin play offeissa Kärpille (silloinkin!) ja vaikka valmennuksella oli omat tietonsa putoamisen syistä, Jokereiden pelaajat sanoivat asian suoraan: meni kuvainnollisesti sanoen vetelät housuun kun Nielikäinen uhkaili Oulussa. Oma peli sekosi.

Mutta kuten ennenkään, mitäpä pelaajat näistä asioista ymmärtävät.

Et voi olla vakavissasi. Tarkoitus näköjään pyhittää keinot. Kun on tarkoitus puolustella omaa näkökantaansa, otetaan esiin kortti "pelaajat ovat kertoneet". Tietenkään nimiä ei mainita.

Minut saa vaikka laittaa pelikieltoon, mutta tuo edellä oleva lainaus on aivan puhdasta paskaa. Kuten Flintstone jo tuossa ehti mainitakin, siellä oli sentään aika kovia ja kokeneita kavereita meilläkin. Korkeintaan saattoivat nauraa Nielikäisen höpötyksille.

On täällä kyllä nykyisin jutut.
 

Haie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti cobol
...meni kuvainnollisesti sanoen vetelät housuun kun Nielikäinen uhkaili Oulussa.
Kumma homma , kun ei se Pasi saanut sinä keväänä veteliä housuun Pirnekseltä?
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Vakio


On täällä kyllä nykyisin jutut.

On ja jostain syystä tarpeeksi hokemalla näistä jutuista tulee kaikkien tietämää "faktaa", jota sitten käytetään argumentteina keskustelussa.

Oma energiani ei riitä hokemaan samalla mitalla takaisin jokaisesta asiasta, mutta vittuuntumista kyseiseen keskustelutyyliin on kyllä tapahtunut.

Pääsääntö näyttää olevan se, että mielipiteet ja ideat ovat usein hyviä, mutta perustelut täyttä paskaa ja suoria mutkia - hyvin yleisesti.

Mitä tulee tuohon Nielikäinen-asiaan, niin tähän varmaankin tuodaan kohta joku Helenius-kortti. Hele on sanonut, että Pasi pelotteli jätkät piloille jne. Voihan tuota korttia käyttää, mutta tapahtumia tarkkaan seuranneena voin sanoa, että aika lailla muut asiat menivät poskelleen kuin vetelät housuissa. Tuomarivirhe jatkoajalla meille jo katkolla olleessa sarjassa lienee se tärkein.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Vakio
Et voi olla vakavissasi. Tarkoitus näköjään pyhittää keinot. Kun on tarkoitus puolustella omaa näkökantaansa, otetaan esiin kortti "pelaajat ovat kertoneet". Tietenkään nimiä ei mainita.

Minut saa vaikka laittaa pelikieltoon, mutta tuo edellä oleva lainaus on aivan puhdasta paskaa. Kuten Flintstone jo tuossa ehti mainitakin, siellä oli sentään aika kovia ja kokeneita kavereita meilläkin. Korkeintaan saattoivat nauraa Nielikäisen höpötyksille.

On täällä kyllä nykyisin jutut.


Jos lainaus on puhdasta paskaa, suosittelen lukemaan aivan saman asian Sami Heleniuksen haastattelusta. Löytyy muuten Jatkoajasta.

Edit: ah, Oiva ilmeisesti muistikin tuon kohdan. Hienoa! Eihän näitä asioita pidä ylikorostaa, mutta kyllä niillä on oma pieni merkityksensä. Jokereilta puuttuu Kankia huomioimatta tarvittaessa kovaan peliin pystyvä puolustaja ja sillä joko on tai ei ole merkitystä kevään kahinoissa. Hyvissä joukkueissa on aina kovaan peliin pystyviä pakkeja. Myös jalkapallossa. Tuskin olisi Arsukaan muuten kiskaissut eilen päättynyttä huippusarjaansa.

Jostain syystä fyysisen pelaamisen nostaminen esille saa joillakin Jokereiden kannattajilla aikaan ns. Pavlovin koira ilmiön. Pavlovhan opetti koe-eläimiään mm. siten, että kun hän lausuu tietyn sanan, koirat saavat aina ruokaa. Ja kun koirat saavat ruokaa, niin syljeneritys on rodusta toki riippuen jopa aívan käsittämätöntä. Lopulta riitti se, että Pavlov lausui sanan. Ja koirilta valui sylkeä solkenaan. Vähän saman olen huomaavinani, kun kiinnitän huomion Jokereiden puolustuksen yhteen pieneen ongelmaan :)
 
Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti cobol
Muutama kausi sitten pudottiin play offeissa Kärpille (silloinkin!) ja vaikka valmennuksella oli omat tietonsa putoamisen syistä, Jokereiden pelaajat sanoivat asian suoraan: meni kuvainnollisesti sanoen vetelät housuun kun Nielikäinen uhkaili Oulussa.

Voisitko nimetä ne pelaajat, jotka ovat näin sanoneet, kiitos.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Gags
Voisitko nimetä ne pelaajat, jotka ovat näin sanoneet, kiitos.

Et siis sinäkään usko sitä, että Heleniuksen Sami olisi asiasta puhunut? Suosittelen tutustumaan Samin haastatteluun Jatkoajassa... Muita pelaajia en nimeä, kyllä nämä asiat ovat luottamuksellisia.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti cobol
Et siis sinäkään usko sitä, että Heleniuksen Sami olisi asiasta puhunut?

Sami Helenius ei käsitteekseni tarkoittamassasi play-offs sarjassa pelannut? Mikäli tarkoitat sitä edelliskauden kaudenalushaastattelua täällä Jatkoajalla, niin onko Sami noin yleisesti ottaen tyytyväinen haastatteluun ja sen aiheuttamiin väärinkäsityksiin ja ennakko-odotuksiin, mitä luulet?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Gags
Sami Helenius ei käsitteekseni tarkoittamassasi play-offs sarjassa pelannut? Mikäli tarkoitat sitä edelliskauden kaudenalushaastattelua täällä Jatkoajalla, niin onko Sami noin yleisesti ottaen tyytyväinen haastatteluun ja sen aiheuttamiin väärinkäsityksiin ja ennakko-odotuksiin, mitä luulet?

Ei pelannut, mutta kuten ehkä tiedät, pelaajilla on paha tapa puhua asioista keskenään. Varsinkin henkilölle, joka tuo ongelmaan ratkaisun :)

Miksi muuten haluat siirtää keskustelun aiheesta Samin haastatteluun ja sen aiheuttamiin odotuksiin? Jos ne kiinnostavat, voit lukea asiasta hiukan enemmän Jukka Suutarin tekemästä kirjasta Samista. Haastattelu löytyy kokonaisuudessaan kirjasta Samin lyhyine kommentteineen. Suosittelen. Kirja on aivan hyvä ja edullinenkin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti cobol
Miksi muuten haluat siirtää keskustelun aiheesta Samin haastatteluun ja sen aiheuttamiin odotuksiin?

En ollenkaan halua siirtää keskustelua Samin haastatteluun, itse asiassahan sinä siihen koko ajan viittaat. Mutta koska et pelaajia pystynyt nimemään, jotka olisivat sanoneet Jokereiden hävinneen Nielikäisen pelotteluun, keskustelu siitä aiheesta tyssäsi sitten siihen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Gags
En ollenkaan halua siirtää keskustelua Samin haastatteluun, itse asiassahan sinä siihen koko ajan viittaat. Mutta koska et pelaajia pystynyt nimemään, jotka olisivat sanoneet Jokereiden hävinneen Nielikäisen pelotteluun, keskustelu siitä aiheesta tyssäsi sitten siihen.

Heh-heh, aika hyvä, mutta ilmeisen ystävällinen tuplaprovo.

Ensin tenttaat minulta käsitystä siitä, että "onko Sami noin yleisesti ottaen tyytyväinen haastatteluun ja sen aiheuttamiin väärinkäsityksiin ja ennakko-odotuksiin, mitä luulet" ja sitten et ollenkaan halua siirtää keskustelua Samin haastatteluun.

Toiseksi, kuka ja missä on sanonut, että Jokerit hävisivät Nielikäisen peloitteluun? Se oli yksi lisä muiden ongelmien joukossa ja toki senkin voi nostaa raflaavasti esille. Vähän kuten nostin. Mutta eiköhän me kaikki tiedetä ja ymmärretä se, että ei nyt Pasi sentään ollut ainoa syypää siihen, että Jokerit putosivat. Peiliin kun valmentajat ja pelaajat katsovat, niin sieltä löytyy niitä muita syyllisiä.

Mielestäni ns. seitsemäs pakki on tarpeen jokaisessa seurassa, joka haluaa voittaa mestaruuden ja yleisön puolelleen. Se on minun näkemys. Ei mua haittaa, jos joku on toista mieltä. Ei tämä ole mikään absoluuttisten totuuksien seura. Mielipiteitähän nämä ovat.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti cobol
Toiseksi, kuka ja missä on sanonut, että Jokerit hävisivät
Nielikäisen peloitteluun?

Vastaus:
Viestin lähetti cobol
Muutama kausi sitten pudottiin play offeissa Kärpille (silloinkin!) ja vaikka valmennuksella oli omat tietonsa putoamisen syistä, Jokereiden pelaajat sanoivat asian suoraan: meni kuvainnollisesti sanoen vetelät housuun kun Nielikäinen uhkaili Oulussa.

Viestin lähetti cobol
Mielestäni ns. seitsemäs pakki on tarpeen jokaisessa seurassa, joka haluaa voittaa mestaruuden ja yleisön puolelleen. Se on minun näkemys. Ei mua haittaa, jos joku on toista mieltä. Ei tämä ole mikään absoluuttisten totuuksien seura. Mielipiteitähän nämä ovat.

Tästähän olemme aivan samaa mieltä, minä olen valmis jättämään tuon yleisönkin tuosta pois. Mielipide ei kuitenkaan ole väittämä, että Jokeripelaajat olisivat sanoneet Nielikäisen pelottelun olleen syynä Jokereiden putoamiseen Kärppiä vastaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Gags
. Mielipide ei kuitenkaan ole väittämä, että Jokeripelaajat olisivat sanoneet Nielikäisen pelottelun olleen syynä Jokereiden putoamiseen Kärppiä vastaan.

Ei tietenkään kukaan ole sanonut, että vain ja ainoastaan Pasi sai aikaan Jokereiden putoamisen :) Älä nyt hulluja luule! Minä heitin - kuten sanoin raflaavasti - että Pasi sai aikaan vetelät housuihin. Mutta ei se Gags tarkoita sitä, että housuissa oli vetelät. Sen varmaan ymmärsit? Eikä Pasin pahis-rooli aiheuttanut muuta kuin yhden ongelman lisää. Mutta ei siis sitä, että ainoastaan Pasi pudotti Jokerit. Toivottavasti ymmärsit? Pikkaisen luovaa ajattelua luetun ymmärtämiseen ei olisi pahitteeksi. Kaikkea ei pidä ottaa aivan kirjainmellisesti.

Itse olen kuullut asiasta kolmelta eri taholta. Kukaan ei väittänyt, että vetelät meni housuun, vaan että Pasin toiminta vaikutti pelaamiseen, sekoitti pelin ja hieman peloittikin joitakin. Itse nostin raflaavasti kuvainnolliset vetelät, koska samalla tavalla ne vaikuttavat :)

Tässä samasta asiasta enemmän yhden tahon eli Sami Heleniuksen haastattelussa (mutta ei siinä ennen kauden alkua ilmestyneessä, vaan kauden aikana):

Pasihan on sellainen tsemppari, joka viime keväänä play offit Kärpissä pelatessaan ärsytti ja sotki Jokereiden pelin. Toki Kärppien voitossa oli monta muuta tärkeää tekijää, mutta kyllä Nielikäinen sai aina halutessaan Jokereiden vaihtopenkin räksyttämään itselleen. Ja samalla Jokereiden pelaajien pään sekaisin. En tiedä sitä, oletko asiasta mitään kuullut, mutta näin se vaan meni.

- Se justiinsa sitä henkistä peliä, fiksua sellaista! Olen kyllä kuullut tästä. Oliko se meidän hieroja Toivosen Niko, joka sanoi, että Nielikäinen todellakin räksytti koko ajan Jokereiden vaihtoaition edessä ja sotki peliä. Kukaan ei oikein voinut tehdä mitään kun Kärpillä oli pelaaja, joka olisi kanssa lähtenyt jos olisi ollut tarve. Että jos olisi jotain tehty, muutakin kuin vähän huudeltu, siellä oli kaveri joka olisi tullut kanssa ja vastannut puhelimeen.

- Tällainen toiminta sekoittaa vastustajan taitopelaajien peliä ja sehän sen tarkoitus onkin. Jokereiden pelaajat kiinnittivät Pasiin liikaa huomiota ja se sotki niiden omaa peliä… Mutta olipahan Pasilta aika fiksusti hoidettu tuo asia! Pidän huolen siitä, että jatkossa Jokereiden vaihtopenkin edessä ei enää räksytetä samalla tavalla.

- Muuten, kun Pasi pelasi aikanaan HIFK:ssa Ilvestä vastaan play offeja, niin Ilveksen lääkäri Väisäsen Jonne kertoi, että kun Pasi rupesi huutamaan HIFK:n vaihtoaitiosta, niin puolet Ilveksen jätkistä paskoi housuunsa. On se aika hyvä saavutus jo.

Näin on. Tämä on raakaa henkistä peliä, mutta samalla se valmistaa suomalaispelaajia maailmalle. Jossain NHL:ssä ja AHL:ssä on todellisuus vielä paljon karumpaa.

- Kyllä, näin se juuri on.



Edit: lisätty viimeinen kappale.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti cobol
Ei tietenkään kukaan ole sanonut, että vain ja ainoastaan Pasi sai aikaan Jokereiden putoamisen :) Älä nyt hulluja luule! Minä heitin - kuten sanoin raflaavasti - että Pasi sai aikaan vetelät housuihin. Mutta ei se Gags tarkoita sitä, että housuissa oli vetelät. Sen varmaan ymmärsit? Eikä Pasin pahis-rooli aiheuttanut muuta kuin yhden ongelman lisää. Mutta ei siis sitä, että ainoastaan Pasi pudotti Jokerit. Toivottavasti ymmärsit? Pikkaisen luovaa ajattelua luetun ymmärtämiseen ei olisi pahitteeksi. Kaikkea ei pidä ottaa aivan kirjainmellisesti.

Kuten Gags tuossa jo lainasikin niin kyllä sen sinun ensimmäisen viestin varsin helposti pystyi ymmärtämään niin että Nielikäisen pelottelu olisi ollut syy meidän tippumiseen, vaikka todellisuus oli kuitenkin melkoisesti toinen. Ja kyllä sitä luovaa ajattelua aletaan kaipaamaan melkoisesti että asian ymmärtää niin kuin sinä nyt väität siinä tarkoittaneesi.

Taannoin Jukka Hentunen kuulemma oli ihan paskat housuissa kun Nielikäinen IFK:ssa pelatessaan kertoi ruuvaavansa Jukin pään irti, Jukka oli niin sekaisin ja peloisaan että ei pelannut kuin 2 pisteen (0+2) illan ja Jokerit voitti ottelun.

Ja aikanaan kun Sean Gagnon pelasi meillä niin Gagnon varmasti herätti pelonsekaista kunnioitusta meidän finaalivastustajassamme Tepsissä sillä sen verran paljon Gagnon pelityylistä sieltä puolelta valitettiin. Tuosta huolimatta Tepsi oli se joka juhli kauden päätteeksi mestaruutta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti flintstone
Kuten Gags tuossa jo lainasikin niin kyllä sen sinun ensimmäisen viestin varsin helposti pystyi ymmärtämään niin että Nielikäisen pelottelu olisi ollut syy meidän tippumiseen. ( ) Ja aikanaan kun Sean Gagnon pelasi meillä niin Gagnon varmasti herätti pelonsekaista kunnioitusta meidän finaalivastustajassamme Tepsissä sillä sen verran paljon Gagnon pelityylistä sieltä puolelta valitettiin. Tuosta huolimatta Tepsi oli se joka juhli kauden päätteeksi mestaruutta.


En tiedä mitä siellä koulussa nykyään opetetaan, mutta ei ainakaan kuvainnollisten ilmaisujen ymmärtämistä. Kun Ilveksen lääkäri Väisäsen Jonne kertoi Samille, että kun Pasi rupesi huutamaan HIFK:n vaihtoaitiosta, niin puolet Ilveksen jätkistä paskoi housuunsa, niin tämä ei tarkoita sitä, että puolella Ilveksen pelaajista olisi ollut paskat housussa. Että heidän olisi pitänyt poistua aitiosta ja mennä vessaan ja jättää peli väliin. Kun minä kirjoitan, että Jokereilta meni kuvainnollisesti sanoen vetelät housuun kun Nielikäinen uhkaili Oulussa, niin ei se tarkoita sitä, että vetelät meni housuun tai että Nielikäinen oli ainoa syy Jokereiden putoamiseen. Tai kun joku fani sanoo, että apua mä kuolen, jos en pääse Jokereiden otteluun, niin ei tuo fani kuitenkaan ihan oikeasti kuole, jos hän ei sinne kuitenkaan pääse. Nämä ovat kielikuvia. Pikkaisen voisi tutustua vaikka maailman kirjallisuuden klassikoihin, jotta nämä asiat aukenisivat paremmin.

Sinulla flint on sellainen kyky, että et aina näe metsää puilta. Kaikella kunnioituksella. Se että kirjoitat TPS:n vieneen Jokereilta finaalin Gagnonista huolimatta osoittaa ainoastaan sen, että et ymmärrä kuin hyvin konkreettisia asioita. Jos haluaisit nähdä hieman vivahteita tämänkin asian sisällä, saattaisit huomata senkin, että Gagnon auttoi Jokereita paljon kauden aikana ja oli finaaleissa Jokereiden paras puolustaja. Samoin jos näkisit niitä vivahteita hieman paremmin, huomaisit ehkä senkin, että on Gagnon oli vain yksi tekijä siinä kokoonpanossa, jolla Jokerit meni finaaleihin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti cobol
Pikkaisen voisi tutustua vaikka maailman kirjallisuuden klassikoihin, jotta nämä asiat aukenisivat paremmin.

Aloitan Seitsemäs puolustaja-kirjalla, ettei mennä perse edellä puuhun (huom. kielikuva!).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Gags
Aloitan Seitsemäs puolustaja-kirjalla, ettei mennä perse edellä puuhun (huom. kielikuva!).

Hienoa! Parempi vaaksa vaaraa kuin virtsa väärää.

(Huom. vanhasta kansan viisaudesta sovitettu kielikuva, jossa viitataan kovan ammattilaiskiekon hanskauksiin että huhuttuun piristeiden käyttämiseen).
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti cobol
Hienoa! Parempi vaaksa vaaraa kuin virtsa väärää.

(Huom. vanhasta kansan viisaudesta sovitettu kielikuva, jossa viitataan kovan ammattilaiskiekon hanskauksiin että huhuttuun piristeiden käyttämiseen).

Hienoa!

Itse olen vääntänyt samaisesta kansanviisaudesta lähinnä kai autontuunaajien suuhun sopivan ''Parempi virtsa sääreen kuin karsta kaaraan'' -tyyppisen version.

Tuo Cobolin versio on kyllä parempi. Alankin viljellä sitä heti muina miehinä omanani.

Pienistä puolustajista tuli mieleeni Brian Campbell, joka pelasi muuten El Sboossa jo astetta paremmin kuin avauspelissään Areenalla. Kiekko pysyi hyvin lavassa pienessä tilassa ja sitä rataa. Jortikan näköinen pakki. Kaverista on vielä iloa.

Ennemmin Hanckokki pois tulevan ulkolaisen superpakin tieltä kuin Leirikello, mikäli työsulku jatkuu (en usko että jatkuu). Toisaalta aika mikkihiiri se taitaa sekin kaveri olla.

Minähän en saa juuri väristyksiä siitä kun aikuiset miehet tönivät tai lyövät toisiaan, paitsi jos tekevät sen fiktiivisessa elokuvassa. Siltikin Sean Gagnon ja Kari Haakana ovat 2000-luvun ehdottomia suosikkipuolustajiani. He kylläkin osasivat ennenkaikkea myös pelata, tai oppivat S&W:n opissa pelaamaan. Olisipa Sammykin tullut narreihin heidän aikanaan.

Haakanan ollessa kentällä keväällä 2002 ei tarvinnut huolehtia ainakaan verkon venymisestä Nappula Lehtosen takana, oli siinä semmoinen kaksikko.

Pasi Nurmiselta kysyttiin kerran Jokereissa pelatessaan että kuka on hänen paras kaverinsa kentällä ja tähän Balls to The Wallsilla oli selvä näkemys: Sean Gagnon.

Kaukalon lainalaisuuksiin taitaa kuulua että siellä isommat vähän katsovat pienempien perään. Niinhän se on, tai ainakin pitäisi olla, myös oikeassa elämässä. Ei siitä tarvitse saada samoja tuntemuksia kuin ala-asteella kun piti kiivetä voikkatunnilla köysissä, mutta ei sen kieltäminenkään kovin tarkoituksenmukaiselta tunnu.

Ymmärrän Jortikkaa tai Aravirtaa ja ketä tahansa joka ei pahemmin arvosta kaukalossa hanskaamista, itseasiassa ymmärrän aivan helvetin hyvin ja helposti. Siitä en sitten ole aivan varma onko mieltymyksen soveltaminen kirjaimellisesti myös jääkiekkojoukkueen johtamiseen välttämättä fiksuin mahdollinen vaihtoehto...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti cobol
En tiedä mitä siellä koulussa nykyään opetetaan, mutta ei ainakaan kuvainnollisten ilmaisujen ymmärtämistä. Kun Ilveksen lääkäri Väisäsen Jonne kertoi Samille, että kun Pasi rupesi huutamaan HIFK:n vaihtoaitiosta, niin puolet Ilveksen jätkistä paskoi housuunsa, niin tämä ei tarkoita sitä, että puolella Ilveksen pelaajista olisi ollut paskat housussa. Että heidän olisi pitänyt poistua aitiosta ja mennä vessaan ja jättää peli väliin. Kun minä kirjoitan, että Jokereilta meni kuvainnollisesti sanoen vetelät housuun kun Nielikäinen uhkaili Oulussa, niin ei se tarkoita sitä, että vetelät meni housuun tai että Nielikäinen oli ainoa syy Jokereiden putoamiseen.

Missä mä olen sanonut että minä ymmärtäisin tuon vetelät housuissa kirjaimellisesti vessahädäksi? Minä olen koko ajan kuvitellut että me puhutaan nimenomaan pelosta, pelottelusta ja sen vaikutuksista.

Viestin lähetti cobol
Sinulla flint on sellainen kyky, että et aina näe metsää puilta. Kaikella kunnioituksella.

Kyllä minä mielestäni näen kokonaisuuden (menestyksestä ja suorituksesta tällä hetkellä), sinä sen sijaan tunnut irrottavan metsän (menestyksen) kokonaan puista (fyysisyydestä) ja vain puilla (fyysisyydellä) on merkitystä.

Viestin lähetti cobol
Se että kirjoitat TPS:n vieneen Jokereilta finaalin Gagnonista huolimatta osoittaa ainoastaan sen, että et ymmärrä kuin hyvin konkreettisia asioita. Jos haluaisit nähdä hieman vivahteita tämänkin asian sisällä, saattaisit huomata senkin, että Gagnon auttoi Jokereita paljon kauden aikana ja oli finaaleissa Jokereiden paras puolustaja. Samoin jos näkisit niitä vivahteita hieman paremmin, huomaisit ehkä senkin, että on Gagnon oli vain yksi tekijä siinä kokoonpanossa, jolla Jokerit meni finaaleihin.

Sinähän se meistä olet ollut sitä mieltä että meidän joukkueen fyysisyys ei riitä kevään peleissä vaan joku vähänkään fyysisenpi joukkue tulee aivan varmasti jyräämään meidät.

Ja jos olet yhtään seurannut mielipidettäni Gagnonista niin olen nimenomaan kehunut kaveria koko pudutuspelien parhaana puolustaja, ei pelkästään pelotteena vaan myös tehojen valossa. Gagnon oli ehdottomasti yksi tuon kauden suuria Jokereita, vaikka välillä otteet eivät ihan päivänvaloa kestäneetkään. Otin Gagnonin esille siksi että mielestäni Sean on yksi kovimmista pelotteista viime vuosien SM-liigasta, mies joka oli paljon enemmän kuin joku Nielikäisen räksyttävä rakkikoira. Ja mitä tulee tuohon kauden 99/00 joukkueeseen niin Jokerit oli tuolloin erittäin fyysinen, melkein kuin kopio tyypillisestä HIFK:stä, mutta siitä huolimatta me ei pystytty jyräämään taitavaa ja varsin pehmeää Tepsiä, ei vaikka pelattiin siis pudotuspelejä ja finaalia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti flintstone
. Sinähän se meistä olet ollut sitä mieltä että meidän joukkueen fyysisyys ei riitä kevään peleissä vaan joku vähänkään fyysisenpi joukkue tulee aivan varmasti jyräämään meidät.

Juuri näin. Mutta myös: joku fyysinen joukkue voi parhaimmillaan jyrätä. Ei se nyt niin vaan onnistu. Sentään. Muista taas ne kielikuvat: esimerkiksi joku jyrää tuosta vaan ei tarkoita sitä, että joku jyrää tuosta vaan aina ja joka kerta. Muistele sitä fania, joka sanoi apua, mä kuolen, jos en pääse Jokereiden illan otteluun. Älä siis ota jokaista sanaa niin kirjainmellisesti.

Mutta itse asiasta sen verran, että Jokerit tekisi viisaasti, jos joukkue pyrkisi kovaan taitokiekkoon. Paljon maaleja, paljon taklauksia, riittävästi uhoa ja kansa viihtyisi. HPK pelaa tällä kaudella juuri sellaista kiekkoa, jonka vielä paremman version toivoisin näkeväni jatkossa Jokereissa. Ai että jos meillä olisi esimerkiksi Mäkiaho Vertalan tilalla ja Eskelinen Latvalan tilalla. Siinä olisi aivan toiset eväät lähteä kevään kuumiin play offeihin!

Fyysisyys. Ilman sitä ei ole jääkiekkoa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti cobol
Fyysisyys. Ilman sitä ei ole jääkiekkoa.
Ai onks sullakin ollut kuumetta ? Eikös kuitenkin niin, että fyysisyys on osa jääkiekkoa siinä missä aloitukset, maalivahtipeli, ylivoimapeli jne.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti cobol
Mutta itse asiasta sen verran, että Jokerit tekisi viisaasti, jos joukkue pyrkisi kovaan taitokiekkoon. Paljon maaleja, paljon taklauksia, riittävästi uhoa ja kansa viihtyisi. HPK pelaa tällä kaudella juuri sellaista kiekkoa, jonka vielä paremman version toivoisin näkeväni jatkossa Jokereissa. Ai että jos meillä olisi esimerkiksi Mäkiaho Vertalan tilalla ja Eskelinen Latvalan tilalla. Siinä olisi aivan toiset eväät lähteä kevään kuumiin play offeihin!

Fyysisyys. Ilman sitä ei ole jääkiekkoa.

Kyllä, tämän minäkin voin allekirjoittaa. Mutta kuten olen sanonut niin omasta mielestäni Jokereiden ei tarvitse olla liigan kovin taklaaja, eikä meillä tarvitse olla joukkueessa liigan kovinta karjua, riittää kun meillä on riittävästi voimaa ja fyysisyyttä vastata tuohon ja ennen kaikkea että kestämme vastustajan kovaa peliä. Tomekin palatessa ja Ossi Väänäsen liittyessä joukkueeseen meillä on mielestäni kasassa tarpeellinen arsenaali myös tuohon.

Ja tuohon kovan pelin kestämiseen ja henkiseen kanttiin niin omasta mielestäni meidän johtotähtemme Metropolit, Thomas, Varis, Lind, Martikainen ja Jantunen omaavat niin paljon kokemusta kovista peleistä että vaikka kukaan heistä ei ole erityisen fyysinen niin heidän pelinsä ei sekoa paineiden (pitää sisällään myös kovemman fyysisen pelin) kasvaessa. Ja heiltä meidän nuoremmat pelaajat pystyvät ottamaan mallia ja tukea mikäli sitä tuolloin tarvitaan.

Silti meidän pakisto kaipaa siis sitä yhtä fyysistä pakkia tyyliin Ossi Väänänen, kiire tässä ei kuitenkaan ole. Ja ilmankin voidaan kyllä mennä ja onnistuakin mutta silloin otetaan jo tietoisesti varsin suuri riski.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti bozik
Ai onks sullakin ollut kuumetta ? Eikös kuitenkin niin, että fyysisyys on osa jääkiekkoa siinä missä aloitukset, maalivahtipeli, ylivoimapeli jne.

Mutta eihän jääkiekkoa ole ilman maalivahteja tai aloituksiakaan :)

Vakavammin. Fyysisyys on nimenomaan se osa jääkiekkoa, joka koko SM-liigassa tuppaa unohtumaan kun säännöt ovat ainakin olleet mitkä ovat olleet. Jokereissa on Jortikan myötä niin lightfyysinen linja että meikeläistä hirvittää. Onneksi esimerkiksi HPK on yhdistänyt [köyhän seuran mahdollisuuksien mukaan] taitokiekon fyysisyyteen. Ai että lämmitti katsoa kun nimenomaan Mäkkäri veivasi rankkarista voittomaalin. Fyysisyys on tärkeä osa jääkiekkoa ja jos tämä asia Jokereissa ymmärrettäisiin, Jokereiden resursseilla oli mahdollista rakentaa todellinen taitofyysinen joukkue, joka hallitsisi SM-liigaa ja kiinnostaisi valtavasti katsojia kotona ja vieraissa. Meillä olisi siihen kaikki taloudelliset mahdollisuudet, mutta puuttuu toteuttajat.

Flintstonen kanssa olen varmasti samoilla linjoilla fyysisyydestä ja sen tarpeesta. Nyansseissa on toki eroja, mutta päänäkemys on varmasti pitkälti sama.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti cobol


Ai että jos meillä olisi esimerkiksi Mäkiaho Vertalan tilalla ja Eskelinen Latvalan tilalla. Siinä olisi aivan toiset eväät lähteä kevään kuumiin play offeihin!


Et voi olla tosissasi Mäkiahosta. Nyrkkejä Mäkkäri on kyllä osannut aina heiluttaa, mutta ei sopisi Jokereihin mitenkään tällä hetkellä. On niin paljon pelin ulkopuolella, että oikein vituttaa katsoa. Vaikka Vertala on kestoinhokkini, niin heittämällä parempi kuin Mäkkäri. Hifkiin voisi sopia. Mäkkäri Jokereissa olisi kuin lada Saksan autobaanoilla tai, elefantti Pentikin liikkeessä. Täysin sopimaton yhdistelmä. Ja pelaajakin on vielä keskinkertainen.

Eskelisestä ei kahta sanaa ja olisi ehdottomasti hyvä pelaaja vaikkapa juuri Latvalan paikalle. Turha kuitenkaan liioitella Eskelisenkään fyysisyyttä, kyseessä on kuitenkin enemmän peruspakki kuin mikään maalineduskola. Hyvä taklaaja toki ja varsin kelvollinen hyökkäysten tukija myös, muttei niin fyysinen, eikä varsinkaan iso kuin monesti ihmiset näyttävät luulevan.

Ehkäpä näemme Eskelisen ensi kaudella Jokereissa, kun sekä hänen, että Latvalan sopimukset seuroihinsa ovat katkolla.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti cobol
Fyysisyys on tärkeä osa jääkiekkoa ja jos tämä asia Jokereissa ymmärrettäisiin, Jokereiden resursseilla oli mahdollista rakentaa todellinen taitofyysinen joukkue, joka hallitsisi SM-liigaa ja kiinnostaisi valtavasti katsojia kotona ja vieraissa.
Tätä vastaan ei varmasti kenelläkään olisi mitään. Mikäs siinä olisi katsoessa, jos samassa pelissä näkisi maaleja mainioon klap-klap tyyliin ja samalla ukkoja ajeltaisiin ketoon kuin jokamiesluokassa. Tämähän olisi se optimitilanne, johon luulisin kaikkien pyrkivän.

Huono homma vaan on se, että taitavia ja fyysisiä pelaajia ei kovinkaan paljon ole tarjolla. Jos nämä herkut samasta paketista löytyy, tuo paketti mitä todennäköisemmin pelaa Pohjois-Amerikassa. Tietysti Eskelinen ja Hulkkonen ovat niitä pelaajia joita meistä jokainen takuulla kaipaa, mutta Masa pystyy oman toimensa ohessa juonimaan asiat niin, että saamme jatkossakin näitä kaivata.

Mitä muuten Brooksille tai Gagnonille nyt kuuluu ? Siinä olisi kaksi pakkia, joista tietää mitä saataisiin. Sieltä tulisi kovuutta, mutta samalla myös riittävästi taitoa.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti bozik

Mitä muuten Brooksille tai Gagnonille nyt kuuluu ? Siinä olisi kaksi pakkia, joista tietää mitä saataisiin. Sieltä tulisi kovuutta, mutta samalla myös riittävästi taitoa.

Brooks oli kyllä puolustavana puolustajana loistava, mutta oliko hänkään mikään äärimmäisen näyttävästi fyysinen. Äijä oli kohtuu hyvä kulmissa, pisti kroppansa likoon ja jaksoi huitoa maalinedessäkin. Mutta mitenkään valtavan taklaajan kuvaa minulle ei Brooksista jäänyt. Vähän halailijatyyppi enemmänkin. Siinä mielessä epäilen, ettei Brooksikaan niitä katolleenajoja varsin hirveästi joukkueeseen toisi. Pikemminkin Jore saisi aina sitä, mitä tilaisi ja senhän me tiedämme mitä Hannu-setä tykkää tilata.

Toisaalta olisi kyllä tämän hetken Jokereissa varsin fyysinen pelaaja - siitä ei epäilystäkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös