Viestin lähetti tuuski
Pisteitä Mäkkärillä on tällä kaudella koossa seitsemän, Vertalalla viisi. Toinen on pelannut suurimman osan ajasta ainakin nimellisessä ykköskentässä ja toinen nelosessa.
Näistä Mäkkärin pisteistä muuten molemmat maalit on tehty rankkareista, joten se hieman vääristää tilastoa. Jokereilla on ihan toiset miehet kuin Vertala, jotka laittaa arvontakisassa pussiin.
Minulla on vaan pistänyt silmään erittäin pahasti, kuinka paljon Mäkkäri roikkuu pelin ulkopuolella. Mäkiaho näyttää pelaajalta, joka on tottunut häviämään, eikä enää vihaa sitä tunnetta tarpeeksi. Liekö sitten puutteita pelinluvussa vai asenteessa, mutta päälimmäinen vaikutelma miehen peleistä viime aikoinakin on ollut se, että on harvoin pelattavissa ja harvoin oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Kuten Vakio jo mainitsikin, niin Vertsi on todella pelannut "nimellisessä" ykkösessä. Muuta ykköstä tuossa ketjussa ei ole, eikä tule. En edelleenkään vaihtaisi Mäkiahoa edes Vertalaan.
Ja itse ketjun aiheeseen
Mulla on semmoinen tunne, että vaikka tässä cobolinkin kanssa ollaan aina enemmän tai vähemmän eri mieltä kaikesta, niin loppujen lopuksi esim. tässä fyysisyys-aspektissa molemmilla on kuitenkin sama linja. Painotukset on vain ihan toista. Minunkin mielestäni Jokereiden puolustuksessa tulisi olla enemmän fyysisyyttä, mutta varsinaisesti en näe sen olevan ylikäymätön este menestykselle. Kaikkea ei saa tai ole osattu hankkia, mutta niin paljon on muita vahvuuksia, että kyllä tuollakin kukkakeppi-materiaalilla tapellaan kaikista kovimmista sijoituksista.
Edeelleen on hyvä muistuttaa, millaisella pakistolla se Kärpät viime vuonna vei pytyn ja millaisella operoi nytkin vakuuttavassa sarjajohdossa. Ei yhtään meidän nykyistä fyysisempi porukka ja kiekollista taitoakin on asteen verran vähemmän. Sama pätee myös heikäläisten hyökkäykseen (ei tietenkään kiekollisen taidon osalta).
Lisäksi olen ehdottomasti sitä mieltä, että monet ovat väärillä linjoilla roolittaessaan pelaajia yhden ominaisuuden kautta. Ei joukkueesta tule fyysistä sillä tavoin, että sinne hankitaan yksi tai kaksi jääkaappipakastinta. Materiaalia pitää tällaisessa pitkässä sarjassa arvioida kokonaisuutena ja hakea joukkueeseen riittävän tasapainoisesti eri osatekijöitä. Ei jokainen pelaaja tuo joukkueeseen vain yhtä ominaisuutta, vaan useita. Näiden yhteissumman pitää olla riittävän kovalla tasolla. Minun mielestäni Jokereilla on siinä mielessä fiksusti koottu rosteri, että meiltä löytyy tarvittava määrä yleispelaajia ja erilaisiin rooleihin pystyviä kundeja. Nämä ovat valmentajalle äärimmäisen arvokkaita työkaluja ja siksi esim. Vertala lienee aika tärkeä jakoavain siinä Jortikan pakissa, Vopat on sitä ollut Aralla ja Pyörälä Kärpissä. (Tässä valossa esim. cobolin esiin nostama Eskelinen olisi erittäin tervetullut kaveri ensi kaudeksi Jokereihin. Siinä on erittäin käyttökelpoinen kaveri, jolta voi tilata melkein mitä vain, vaikkei varsinaisesti ole millään osa-alueella huipputasoa) Tätä puolta kuitenkin esim. Kärpissä on minun näkemykseni mukaan aika hintsusti.
Maajoukkueturnaukset ym. ovat asia erikseen, niissä pelaajat voidaan istuttaa selvästi tiukempiin muotteihin.
Toinen ydin on se, että nykyinen joukkueemme on koottu selkeästi sellaiseksi, joka sopii valmentajamme visioon siitä, kuinka menestytään. Ja edelleenkin uskon, että myös tänne fyysiselle puolella on odotettavissa lisävoimaa.
Kolmas tekijä on se, että minusta olisi varsin kunnioitettavaa, jos löytyisi kunnianhimoa myös fanien puolelta siihen suuntaan, että puuttuvaa osaamista pyrittäisiin löytämään joukkueen sisältäkin, eikä aina yritettäisi ratkaista jokaista ongelmaa hankkimalla uusia ukkoja tupaan. Väitän, että myös fyysiseen peliin on joukkueessamme paljon potentiaalia, jota pitää kehittää. Mutta sitä potentiaalia varmasti vielä on.
Korjaus: sulkuihin lisättu teksti kärppien hyökkäyspään osalta.