Riittääkö Jokeripuolustuksen fysiikka SM-liigaan

  • 23 378
  • 236

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti bozik
Huono homma vaan on se, että taitavia ja fyysisiä pelaajia ei kovinkaan paljon ole tarjolla.

Kaikki on suhteellista. Mihin asetat taitavan ja fyysisen pelaajan rajan. Itse en tarkoita fyysisellä pelaajalla ainoastaan hänen ulkoisia mittojaan. Sisäinen fyysisyys eli halu taistella, ottaa ja antaa iskuja, riittää mainiosti. Eikä kannata tuijottaa Jokereiden lailla vain tätä päivää ja tätä hetkeä. Jokerimaiseen tapaan voidaan hankkia fyysinen kaveri, jonka seuraava valmentaja pistää pihalle kesken sopimuskauden.

Ensin pitää rakentaa strategia siitä, millaista kiekkoa halutaan Jokereiden pelaavan. Sen jälkeen pitää tehdä aikataulu ja tehtävät sille, millä tavalla ja missä aikataulussa tavoite saavutetaan. Sen jälkeen vasta ryhdytään miettimään pelaajia.

Minun vastaukseni olisi tuo fyysinen taitokiekko.

Se on 100 prosenttisen varmaa, että Suomen ykkösurheilulla myytäisiin Suomen parhaassa hallissa Suomen kiinnostavimmalla joukkueella jokaisessa ottelussa reilusti enemmän kausareita ja pääsylippuja kuin nyt. Ja katsojat nauttisivat pelistä.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti cobol
Minun vastaukseni olisi tuo fyysinen taitokiekko.
Tavoittelemisen arvoinen juttu. En minäkään missään nimessä fyysisyyttä arvioi koon mukaan. Noin näppituntumalta arvioiden taitaa olla jopa niin, että "pikku-ukot" ovat usein fyysisempiä kuin "metriheikit".

Vielä tuosta Brooksista. Ihan samaa mieltä Oivan kanssa siitä, että eihän tuo mikään syöksypommittaja ollut. Pakkina minun mieleeni lähinnä siksi, ettei koskaan antanut periksi, pystyi pelaamaan riittävän fyysisesti ja oli äärettömän suoritusvarma. Siinä on ne ominaisuudet, jotka hyvältä pakilta tuleekin löytyy. Kyky esim. puhtaiden perstaklausten antamiseen on sitten sitä extraa, jota aivan huippukaverilta löytyy. Mun arvioin mukaan liigassa ei tällaisia huipputaklaajia (pakkeja) ole tällä hetkellä kuin 2-4.
 

Animal

Jäsen
Viestin lähetti bozik
Mitä muuten Brooksille tai Gagnonille nyt kuuluu ? Siinä olisi kaksi pakkia, joista tietää mitä saataisiin. Sieltä tulisi kovuutta, mutta samalla myös riittävästi taitoa. [/B]

Alex Brooks pelaa Albanyssa AHL -liigaa, ja ainakin tilastojen perusteella tuntuisi sama meno jatkuvan kuin Narreissa... Eli suht. kovaa peruspeliä, ilman mitään jäätäviä 30+40 pisteitä.

Sean Gagnonista olisi Narreille tuskin nykykunnossaan ja Jortikan teräsnyrkin alla kovinkaan paljon iloa. Miehellä on NHL -visiitin jälkeen mennyt ura melko laskusuhdanteisesti, sillä NHL:sta tie on vienyt AHL:n ja Venäjän kautta UHL -liigaan ja sieltä Saksan ykkös(?)divariin.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Viestin lähetti Oiva
Et voi olla tosissasi Mäkiahosta. Nyrkkejä Mäkkäri on kyllä osannut aina heiluttaa, mutta ei sopisi Jokereihin mitenkään tällä hetkellä. On niin paljon pelin ulkopuolella, että oikein vituttaa katsoa. Vaikka Vertala on kestoinhokkini, niin heittämällä parempi kuin Mäkkäri. Hifkiin voisi sopia. Mäkkäri Jokereissa olisi kuin lada Saksan autobaanoilla tai, elefantti Pentikin liikkeessä. Täysin sopimaton yhdistelmä. Ja pelaajakin on vielä keskinkertainen.


Nyt ei kannata muistella Pelicans/Tappara tai varsinkaan HIFK:n aikaista Mäkiahoa. Polvivaivat ovat (toivottavasti) takanapäin ja liike sen mukaista.

Pisteitä Mäkkärillä on tällä kaudella koossa seitsemän, Vertalalla viisi. Toinen on pelannut suurimman osan ajasta ainakin nimellisessä ykköskentässä ja toinen nelosessa. Viime kauden lopussa nähtiin, että hyvässä ketjussa Mäkkäriltä voidaan odottaa tulosta pisteidenkin muodossa.

Viime aikoina Mäkkäri on joidenkin mielestä liikaakin keskittynyt pelaamiseen. Puolustaa kuitenkin varmasti itseään ja joukkuetovereitaan paikan vaatiessa. Esimerkiksi Nivalan cowboy poistui liukkaasti Vujtekin kimpusta viime kaudella, kun Mäkkäri tuli huomauttamaan asiasta. Samanlainen tilanne tämän kauden Saipa-pelissä, jossa Laakkosta kurmoottanut kivitalon kokoinen sputnik-pakki sai ilmeisen tehokkaan viestin.

Oikean valmentajan alaisuudessa todella käyttökelpoinen voimahyökkääjä ja sm-liiga -tasolla toimiva pelote.

Tomek on mielestäni aika paljon samantyylinen pelaaja, teki myöskin hyvässä ketjussa hyvin pisteitä, toivottavasti pääsee pian mukaan, vastaa kuitenkin lähes yksin Jokereiden tämän kauden fyysisestä pelistä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti tuuski


Oikean valmentajan alaisuudessa todella käyttökelpoinen voimahyökkääjä ja sm-liiga -tasolla toimiva pelote.

Tomek on mielestäni aika paljon samantyylinen pelaaja, teki myöskin hyvässä ketjussa hyvin pisteitä, toivottavasti pääsee pian mukaan, vastaa kuitenkin lähes yksin Jokereiden tämän kauden fyysisestä pelistä.

Justiinsa näin. Mäkkäri oli aivan erinomainen esim ottelussa HPK-Jokerit ja meinasin pyörtyä (huom, kielikuva!) kun tsekkasin, että kuka tuo 75 on, joka meinaa heittäen purjehtia Jokereiden puolustuksen läpi. Liike ja itseluottamus on kuin eri planeelta verrattuna siihen, mitä Mäkkäri oli viimeisinä IFK-vuosinaan tai Tapparassa tai Kaaneissa.

Usko Oiva mua, mä näen SM-liigaotteluita niin paljon niin monella eri paikkakunnalla, että Kerhonkin otteluiden aikaan olen jostain syystä sattunut olemaan samaan aikaan Espoossa, Tampereella ja Hämeenlinnassa ja Helsingissä. Onkohan mussta tulossa kerhofani? Kyllä Mäkkäri on nykykunnossaan ja asenteellaan vahvistus jokaiseen joukkueeseen. Erinomainen roolipelaaja, joka osaa luistella eikä ole kädetönkään.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti tuuski
Pisteitä Mäkkärillä on tällä kaudella koossa seitsemän, Vertalalla viisi. Toinen on pelannut suurimman osan ajasta ainakin nimellisessä ykköskentässä ja toinen nelosessa.


Niin juuri, "nimellisessä" ykköskentässä. Tehtävänä eliminoida vastustajan syömähampaat. Pisteiden teko ei todellakaan ole ollut Vertalan "ykköskentän" ykköstehtävä.

Samaa mieltä silti Mäkkäristä. Mies on ruvennut taas pelaamaan lähes takavuosien malliin. Laittoi muuten hienosti rankkarin sisään viime sunnuntain telkkaripelissä.

Meneepäs tämä off topiciksi.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti tuuski

Pisteitä Mäkkärillä on tällä kaudella koossa seitsemän, Vertalalla viisi. Toinen on pelannut suurimman osan ajasta ainakin nimellisessä ykköskentässä ja toinen nelosessa.

Näistä Mäkkärin pisteistä muuten molemmat maalit on tehty rankkareista, joten se hieman vääristää tilastoa. Jokereilla on ihan toiset miehet kuin Vertala, jotka laittaa arvontakisassa pussiin.

Minulla on vaan pistänyt silmään erittäin pahasti, kuinka paljon Mäkkäri roikkuu pelin ulkopuolella. Mäkiaho näyttää pelaajalta, joka on tottunut häviämään, eikä enää vihaa sitä tunnetta tarpeeksi. Liekö sitten puutteita pelinluvussa vai asenteessa, mutta päälimmäinen vaikutelma miehen peleistä viime aikoinakin on ollut se, että on harvoin pelattavissa ja harvoin oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Kuten Vakio jo mainitsikin, niin Vertsi on todella pelannut "nimellisessä" ykkösessä. Muuta ykköstä tuossa ketjussa ei ole, eikä tule. En edelleenkään vaihtaisi Mäkiahoa edes Vertalaan.


Ja itse ketjun aiheeseen

Mulla on semmoinen tunne, että vaikka tässä cobolinkin kanssa ollaan aina enemmän tai vähemmän eri mieltä kaikesta, niin loppujen lopuksi esim. tässä fyysisyys-aspektissa molemmilla on kuitenkin sama linja. Painotukset on vain ihan toista. Minunkin mielestäni Jokereiden puolustuksessa tulisi olla enemmän fyysisyyttä, mutta varsinaisesti en näe sen olevan ylikäymätön este menestykselle. Kaikkea ei saa tai ole osattu hankkia, mutta niin paljon on muita vahvuuksia, että kyllä tuollakin kukkakeppi-materiaalilla tapellaan kaikista kovimmista sijoituksista.

Edeelleen on hyvä muistuttaa, millaisella pakistolla se Kärpät viime vuonna vei pytyn ja millaisella operoi nytkin vakuuttavassa sarjajohdossa. Ei yhtään meidän nykyistä fyysisempi porukka ja kiekollista taitoakin on asteen verran vähemmän. Sama pätee myös heikäläisten hyökkäykseen (ei tietenkään kiekollisen taidon osalta).

Lisäksi olen ehdottomasti sitä mieltä, että monet ovat väärillä linjoilla roolittaessaan pelaajia yhden ominaisuuden kautta. Ei joukkueesta tule fyysistä sillä tavoin, että sinne hankitaan yksi tai kaksi jääkaappipakastinta. Materiaalia pitää tällaisessa pitkässä sarjassa arvioida kokonaisuutena ja hakea joukkueeseen riittävän tasapainoisesti eri osatekijöitä. Ei jokainen pelaaja tuo joukkueeseen vain yhtä ominaisuutta, vaan useita. Näiden yhteissumman pitää olla riittävän kovalla tasolla. Minun mielestäni Jokereilla on siinä mielessä fiksusti koottu rosteri, että meiltä löytyy tarvittava määrä yleispelaajia ja erilaisiin rooleihin pystyviä kundeja. Nämä ovat valmentajalle äärimmäisen arvokkaita työkaluja ja siksi esim. Vertala lienee aika tärkeä jakoavain siinä Jortikan pakissa, Vopat on sitä ollut Aralla ja Pyörälä Kärpissä. (Tässä valossa esim. cobolin esiin nostama Eskelinen olisi erittäin tervetullut kaveri ensi kaudeksi Jokereihin. Siinä on erittäin käyttökelpoinen kaveri, jolta voi tilata melkein mitä vain, vaikkei varsinaisesti ole millään osa-alueella huipputasoa) Tätä puolta kuitenkin esim. Kärpissä on minun näkemykseni mukaan aika hintsusti.

Maajoukkueturnaukset ym. ovat asia erikseen, niissä pelaajat voidaan istuttaa selvästi tiukempiin muotteihin.

Toinen ydin on se, että nykyinen joukkueemme on koottu selkeästi sellaiseksi, joka sopii valmentajamme visioon siitä, kuinka menestytään. Ja edelleenkin uskon, että myös tänne fyysiselle puolella on odotettavissa lisävoimaa.

Kolmas tekijä on se, että minusta olisi varsin kunnioitettavaa, jos löytyisi kunnianhimoa myös fanien puolelta siihen suuntaan, että puuttuvaa osaamista pyrittäisiin löytämään joukkueen sisältäkin, eikä aina yritettäisi ratkaista jokaista ongelmaa hankkimalla uusia ukkoja tupaan. Väitän, että myös fyysiseen peliin on joukkueessamme paljon potentiaalia, jota pitää kehittää. Mutta sitä potentiaalia varmasti vielä on.

Korjaus: sulkuihin lisättu teksti kärppien hyökkäyspään osalta.
 
Viimeksi muokattu:

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Kerrassaan loistava kirjoitus Oivalta. Juuri noin olisin itsekin Jokerien tilanteen määritellyt, jos vain olisin osannut.

Tuohon fyysiseen puoleen saattaa olla tosiaan omastakin takaa tulossa parannusta kunhan Kalteva kuntoutuu ja pääsee pelaamaan. Tosin ei paljon pääse, jos aletaan hankkia ukkoja muualta. Nytkin Kantee jo kärsii tästä Campbellin hankinnasta.

Kalteva ei varmaankaan ole ihan kuningas vielä tällä kaudella, mutta tulevaisuudessa kyllä.

Samoin Tomek tuo lisää jämäkkyyttä palatessaan ruotuun.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvä kirjoitus Oivalla ja kyllä mä olen noista asioista samaa tai lähes samaa mieltä. Oma tapani kirjoittaa tänne on ehkä se eniten muille ongelmia tuottava. Kirjoitan näkemistäni ongelmista - ja vain ja lähes aina ongelmista - ja yritän pohtia asioita sekä joukkueen menestymisen että katsojan viihtyvyyden kannalta. Silloin esimerkiksi fyysisyys ylipainottuu kirjoituksissa ja varmasti monelle lukijalle tulee mieleen se, että eikö tuo cobol muuta osaa kuin itkeä fyysisyyden perään, vaikka fyysisyyden puute ei todellisuudessa ole taatusti kovin iso ongelma Jortikan systeemissä.

Sanoisin niin, että 90 prosentin todennäköisyydellä fyysisyys on korvattavissa Jokereiden puolustuksen muilla avuilla ensi keväänä. Liikkeellä, pelisysteemillä, taidolla. Se 10 prosenttia jää sitten riskitekijäksi ja jos minulta kysytään, poistaisin senkin riskin hankinnalla.

Ja kuten Vakio totesi, fyysisyys paranee jatkossa Tomekin ja hiukan Kaltevankin myötä. Lisäisin fyysisyys paranee - listalle ehdottomasti vielä Kukin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No nyt vaikuttaa siltä että tuon Oivan oivallisen kirjoituksen pohjalta me ollaan päästy tässäkin fyysisyys-keskustelussa samalle sivulle ja kuten oletinkin niin mun ja cobolin "riitelyssä" oli kyse enemmän kirjoituksen vivahde eroista ei todellisesta erimielisyydestä Jokereiden puutteista ja korjaustarpeista.

Ja itsekin näkisin mielellään että kevääseen (tammikuun siirtorajaan) mennessä meillä olisi hieman lisää fyysisyyttä takalinjoilla ettei Kanki joutuisi silloin olemaan tuolla saralla liian yksin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti Oiva
Kolmas tekijä on se, että minusta olisi varsin kunnioitettavaa, jos löytyisi kunnianhimoa myös fanien puolelta siihen suuntaan, että puuttuvaa osaamista pyrittäisiin löytämään joukkueen sisältäkin, eikä aina yritettäisi ratkaista jokaista ongelmaa hankkimalla uusia ukkoja tupaan.

Tässä hyvin kiteytetty se, miksi pidin Campbellin hankintaa tarpeettomana.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Gags
Tässä hyvin kiteytetty se, miksi pidin Campbellin hankintaa tarpeettomana.

Toisaalta totta. Mutta siinä loukkaantumis-sumassa oli mielestäni ainakin perusteltu syy ottaa joukkueeseen apua ulkopuolelta. Ja ainakin virallisen tiedon mukaan Campbellistä päästään kyllä eroon joulukuussa jos miehen otteisiin ei olla tyytyväisiä ja haluta tehdä loppu kauden kestävää sopimusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös