Ehkä näissä moni vain kaipaa vastauksia siihen, että entäs sitten kun joku ei laita puhelinta pois vaikka sääntö on selkeä ja entä jos tämä kapinointi on muidenkin mielestä siistiä, jolloin ”väärin toimija” saa sosiaalisen palkinnon? Nämä ovat mielestäni ne vaikeat kysymykset ja omasta näkövinkkelistä pelkkä näyttäminen ja kertominen sekä huomion lisääminen kuulostaa tietyissä tilanteissa hieman naiivilta ja jopa lasten älyä ja psykologiaa aliarvioivalta lääkkeeltä. Siis silloin jos siinä on koko keinopaletti. Ja kovin niukasti tuota muuta keinopalettia täälläkään halutaan avata.
Kerron sinulle, miten luokassamme konkreettisesti hoidetaan tilanne, jossa oppilas ei laita puhelinta pois:
Oppilasta kehotetaan ystävällisesti laittamaan puhelin pois. Tarvittaessa pyyntö toistetaan.
Jos oppilaan käytös puhelimen suhteen on edelleen ohjeiden vastaista, hänelle kerrotaan, ettei luokassa voi olla, jos ei noudata opettajan ohjeita. Hänelle myös kerrotaan, että hänen käytöksensä on epätoivottua, eikä sen anneta missään olosuhteissa jatkua. Tässä vaiheessa keskusteluun on kulunut ehkäpä minuutti. Mihinkään neuvotteluun tai jappasuun ei aleta lainkaan.
Jos puhelin on edelleen esillä, oppilasta kehotetaan poistumaan luokasta. Jos oppilas poistuu vapaaehtoisesti, aikuinen saattelee hänet toiseen valvottuun tilaan, jossa käydään tilanteen purku ja tehdään päätös koulupäivän jatkamisen suhteen.
Jos oppilas ei poistu luokasta vapaaehtoisesti ja on uhmakas sekä aggressiivinen, kuten tässä vaiheessa usein on, aikuiset poistavat hänet luokasta fyysisesti ja saattelevat toiseen valvottuun tilaan, jossa käydään asian purku ja tehdään päätös koulupäivän jatkamisen suhteen. Tarvittaessa voimme toimia myös niin, että häiriköivä oppilas jää paikalleen ja luokan muut oppilaat ohjataan toiseen tilaan. Tällöin aggressiivista oppilasta ei tarvitse siirtää muiden nähden, vaan purku voidaan tehdä rauhassa oppilaan omalla tutulla paikalla.
Luokkamme selkeän struktuurin vuoksi oppilaat laittavat puhelimen pois käytännössä aina pyydettäessä. Joskus luokkaan tullut uusi oppilas voi haastaa tilanteen loppuun asti, mutta vain kerran. On tärkeä tiedostaa, että opettajaa uhmaava oppilas luo aina turvattomuuden tunnetta koko luokkaan, eikä sellainen oppilas voi olla oppitunnilla. Oppilaita kohdataan luokassamme aina kunnioittavasti kaikissa tilanteissa.
Toki tiedostan, että luokkamme resurssit ovat poikkeuksellisen isot ja täten mahdollisuus nykyiseen toimintatapaan on olemassa. Isoissa kouluissa näin ei ole. Selkeä struktuuri auttaa ja on mahdollinen myös isoissa kouluissa ja luokissa. Se vaatii yhtenäisen suunnitelman ja resurssit. Lain mukaan luokasta poistettu oppilas on aina oltava valvottavissa. Sen vuoksi koulussa pitää olla riittävästi aikuisia ja asianmukaiset eriyttämistilat. Sanon edelleen, että kyllä keinot ja ammattitaito Suomessa on nykyisenkin lain puitteissa. Resurssit puuttuvat.