Retropelaaminen

  • 48 226
  • 185

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Croc: Legend of the gobbos voisi olla peleihin erittäin loistava lisä. Harmi vain, että peli on tainnut jäädä spyron ja crashin varjoon enkä siksi usko, että kuuluu peleihin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Pakko sen verran viisastella että ensimmäinen NHL pleikkarilla oli 97.
Itse toivoisin Parasite Evejä ja Silent hilliä. Syphon filterkin maistuisi.
 

Buster

Jäsen
Tietysti Colin McRae Rally 2.0 olisi edelleen kova, mutta voi olla globaalissa mittakaavassa vähän liian niche. Crash Bandicootit on ikonisia, mutta kun niistä tasohyppelyistä julkaistiin juuri PS4:lle remasterit. Joten siitä sarjasta pitäisikin ehdottomasti Crash Team Racing tuoda, koska se nyt vain oli pleikkarin kovin moninpeli, jota pelattiin säännöllisesti vielä läpi koko PS2-ajankin. Tai ainakin voisitte jo remasteroida sen, sekä työstää siihen nettipelin... Yksi hemmetin kova, joskin ehkä hieman tuntematon, moninpeli olisi myös Poy-Poy 2. Joku Rainbow Six voisi olla sekin ihan ok, mutta ehkä löytyisi parempia ja helpompia pelejä nimimerkillä jokunen raivari tuli taaperona vedettyä kun nämä pelit otettiin liian vakavasti.

Henkilökohtaisesti myös Digimon World 2003 oli silkkaa rautaa. Sai myllyttää sekä digimoneilla, että korteilla samassa pelissä. Ajankuvalle ominaisesti se oli sitten niin reilusti tehty, että kun muistaakseni pääsin sinne loppuvihollisen paikkeille, niin minulta oli jäänyt jokin tärkeä asia tekemättä. Täten en päässyt enää eteenpäin ja olin myös sellaisessa paikassa, josta ei päässyt takaisinpäin. Ja peli taisi viedä legendaarisesti melkeinpä sen kokonaisen muistikortin verran tilaa, niin ei ollut kuin yksi tallennus pyörimässä. En jaksanut aloittaa alusta kun tunteja oli takana aivan valtavasti. Samoin minulle kävi alkuperäisessä Digimon Worldissa. Teleporttasin pois jostain Angemonin tornista, kun sieltä olisi pitänyt kävellä ulos, että tietty cutscene olisi mennyt päälle. Ja se ei sitten ikinä enää mennyt päälle, vaikka menin tornin huipulle takaisin ja kävelin alas kuten kuuluu. Eikä sen vuoksi pelissä enää päässyt eteenpäin ja tässäkin oltiin lähes pelin lopussa ja tunteja takana hirvittävä määrä. Tätä katkeruutta kannan elämäni loppuun saakka.

Olisi kyllä kiva jos näistä PS1 ja PS2 -peleistä saisi joskus jonkinlaisen Playstation Now -tyylisen palvelun (ja sen nykyisenkin voisi tuoda tännekin päin). Mutta ei niitä varmaan nykyajan nuoret jaksaisi katsella ja ei varmaan olisi yksikseen muutenkaan pitkää tulevaisuutta. Ei taida tohon Classiciinkaan olla tulossa muita pelejä kuin nämä 20, joten sekin menee siihen kategoriaan, että vähän aikaa hauskaa. Toki 99 dollaria ei ole hinnalla todellakaan pilattu, eli joutuisi harkitsemaan alle sadalla eurolla vakavasti. Etenkin kun vain Tekken 3 on noista listan peleistä koettu ja löytyy vieläkin. Tietysti harmi kun ei pelilevyt tuonne mahdu ja ilmeisesti sinne ei saa muutenkaan enää pelejä lisättyä; ei virallisesti eikä epävirallisesti.

Mulla on edelleen kaapin perällä kaksi vanhaa pleikkaria (toinen tietysti modattu) ja pelejäkin, vaikka useimmat olen myynyt vuosien saatossa pois. Driveria kokeilin pari vuotta sitten. Painajaismainen ajokoe alussa meni ihan helposti läpi. Tehtäviä pelailin jokusen, mutta sitten ala-arvoinen piirtoetäisyys alkoi ketuttamaan. Yritä nyt siinä väistää sinua vastaan kaahavia vihollisia, jotka yrittävät autosi romuuttaa varmaan 5-10 minuutin pituisessa tehtävässä, kun ne autot ilmestyy siinä viidentoista metrin päässä vasta. PC:llä tuo oli kuulemma parempi sen suhteen. Graffat oli kanssa jopa hellyttävän karkeat, tunnelmalliset omalla tavallaan. Sen verran tosin ketutti, etten Driver 2:sta viitsinyt kokeilla.

Jonkinlainen kokoelma on noita pelejä vielä ja monesti tehnyt mieli pelata, mutta kun se aloittaminen on niin vaikeaa, vaikka sitten niiden parissa huomaa hyvinkin viihtyvänsä. Syphon Filterit oli näin myöhemmällä iällä kokeiltuna niin vaikeita, etten päässyt niissä läheskään niin pitkälle kuin olisin odottanut. Ihmettelen, miten 10-vuotiaana vetelin niissä headshotteja kuin tyhjää vain ja vain viimeiset kentät tuntui edes jossain määrin vaikeilta. Nyt ei manuaalina tähtäämisestä oikein tullut mitään ja siihen museoon taisinkin lopettaa itseeni tuskastuneena. Kakkosessa pääsin nyt kielimiehenä huomattavasti pidemmälle huomattavasti helpommin, kun osasi tehtävänannoista lukea mitä pitää tehdä.

Se on kanssa hämmästyttävää kuinka paljon roskaa PS1 aikana peleissä nähtiin ja sitä en kyllä kaipaa.

EDIT: Poistettu kirjoitusvirhe.
 
Viimeksi muokattu:

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Henkilökohtaisesti myös Digimon World 2003 oli silkkaa rautaa. Sai myllyttää sekä digimoneilla, että korteilla samassa pelissä.

Herranen aika miten timanttinen heitto tähän väliin. Olin täysin unohtanut. En ollut ikinä mikään digimonin fani, mutta pelejä löytyi pari kappaletta. Ehdottomasti joku ps1 digimon peleistä saisi olla mukana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mega Man peleistä joku olisi varmaan myös kova veto kun katsoo mitä hintoja vaikka nyt pyydetään niistä :) maksaisi periaatessa itse itsensä sillä jo. En tiedä oonko ainut kenestä konsoli kuulostaa melko kalliilta jos hinta Suomessa kohoaa paljonkin yli 100e siihen nähden jos konsolissa ei minkäänlaista verkkopelimahdollisuutta, pyöri vanhat pelit tai pysty ostamaan lisää pelejä jotain kautta. Tietenkin paljon riippuu mitä loput pelit on.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mitä konsoleja / koneita teillä on joilla pelailette? Emulaattoreita ei lasketa tähän tietenkään mukaan.

Itselläni on 8-bit Nintendo, C64, VIC 20, Sega Mega Drive, PS 1.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Mitä konsoleja / koneita teillä on joilla pelailette? Emulaattoreita ei lasketa tähän tietenkään mukaan.

Itselläni on 8-bit Nintendo, C64, VIC 20, Sega Mega Drive, PS 1.

Harmillisesti itse olen joutunut siirtymään emulaattoriin koska vuoden 1993 Snes sanoi itsensä lopullisesti irti pari vuotta sitten. Kyllä todellakin voi aikuista miestä harmittaa kun ei kykene Mario Karttia pelaamaan aidolla konsolilla... ja toki NHL 1995 on peli mitä jään ikuisesti kaipaamaan. Onneksi Snes nälkää vähän tyydyttää turun keskustassa sijaitseva baari. Baarissa voi vapaasti nintendoa pelata jos konsoli on vapaana. Ai sitä riemua kun tajuttiin kavereiden kanssa, että täällä baarissa on jumalauta nintendo!

Kaverilla on edelleen playstation 1 ja tekken kolmosta tulee edelleen pelattua pari kertaa vuodessa.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Crash Bandicoot = Tuo elukka oli jonkinlainen maskotti pleikkarille, joten ellei jotain täysin kestämätöntä lakisyytä ole, on ainakin yhden pakko olla mukana.
Spyro = Vähän samoja mietteitä kuin Crashien osalta. Spyro ei tainnut ihan Crashin tasoiseksi maskottihahmoksi nousta, mutta ainakin lähelle pääsi.
Vaikka sikäli molemmat kuuluvat PS1:n "klassikoihin", niin Crashista tuli uusintaversio viime vuonna, ja remasteroitu Spyro-trilogia ilmestyy tässä piakkoin, joten en usko kumpaakaan löytyvän valikoimasta.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
On hauskaa, että toisen retro on toisille sitä tavallista pelien ja koneiden kehitystä. Esim. PS1:n pelit eivät ole kovinkaan retroa meikälle, joka on aloittanut tietokonepelaamisen C64:lla ja MSX:lla 80-luvulla ja sitä ennen pelikonsoleilla 80-luvun alussa. Playstation kun kuitenkin julkaistiin vasta vuonna 1995, olin itse pelannut siihen mennessä jo vähintään 14 vuotta, joten se ei ollut minulle mikään ihme. Joillekin teille nuorimmille se oli ja se on hienoa!
 

ace

Jäsen
On hauskaa, että toisen retro on toisille sitä tavallista pelien ja koneiden kehitystä. Esim. PS1:n pelit eivät ole kovinkaan retroa meikälle, joka on aloittanut tietokonepelaamisen C64:lla ja MSX:lla 80-luvulla ja sitä ennen pelikonsoleilla 80-luvun alussa. Playstation kun kuitenkin julkaistiin vasta vuonna 1995, olin itse pelannut siihen mennessä jo vähintään 14 vuotta, joten se ei ollut minulle mikään ihme. Joillekin teille nuorimmille se oli ja se on hienoa!

Ihan samaa olen funtsaillut. PS1:stä en ole koskaan omistanut, mutta eipä tuo mitään kummallista ollut. MSX:ää tuli hakattua yökaudet jo 80-luvulla ja harmittaa että olen emulaattorien käyttämisessä niin käsi, etten osaa niitä asentaa tai käyttää ja päästä fiilistelemään vaikka mieli tekisi.

Toimivan MSX:n omistin vielä pari vuotta sitten, mutta sitten pitkäkyntinen iski verkkokellariin ja vei koneen mennessään. Toivottavasti osaa arvostaa sitä yhtä paljon kuin minä.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
On hauskaa, että toisen retro on toisille sitä tavallista pelien ja koneiden kehitystä. Esim. PS1:n pelit eivät ole kovinkaan retroa meikälle, joka on aloittanut tietokonepelaamisen C64:lla ja MSX:lla 80-luvulla ja sitä ennen pelikonsoleilla 80-luvun alussa. Playstation kun kuitenkin julkaistiin vasta vuonna 1995, olin itse pelannut siihen mennessä jo vähintään 14 vuotta, joten se ei ollut minulle mikään ihme. Joillekin teille nuorimmille se oli ja se on hienoa!

Toki commodoret ym. ovat sitä todellista retroa, mutta yleisesti ne ovat pelaamisen historiassa pieni vesipisara valtameressä.

Play Station 1:stä on myyty yli 100miljoonaa kappaletta ja se oli täysin vallankumouksellinen konsoli. Tätä ennen super suosiossa ollut nintendo oli myynyt konsoleita vain n. 50miljoonaa. Mikään pelikonsoli ei yllä vieläkään ensimmäisen play stationin myyntilukuihin (paitsi seuraaja play station 2).

Ehkä tämän takia 23vuotiaasta pleikkarista on alettu puhumaan retrosta.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Driver pelit olisi kiva nähdä remasteroituna, mutta turha toivo. Driver 2 taisi olla jo liian kehittynyt peli PS1:lle ja huomasi kyllä freimeistä. Harmi kun tuon kaltaisia pelejä ei enää tehdä. Markkinoille tulee vaan jotain multiplayer avaruus-sotia miljoonan dlc:n kanssa.
Se legendaarinen ensimmäisen Driverin ajotesti tulee tehtyä edelleen pari kertaa vuodessa ja aina läpi ykkösellä :). Joillekin se on pelin vaikein tehtävä, mutta itselle ehkä helpoin. Toki muistan ulkoa kaikki suoritettavat liikkeet ja aina parkkihallissa ollessa tekisi mieli yrittää :). Huonompi homma toki jos ei englantia ymmärrä yhtään niin ymmärrän haastavuuden jo siltä osin
Tuntuu muutenkin että nykypäivänä ainoastaan urheilupelit ovat oikeasti parempia, kun taas kaikki muut kategoriat eivät vain iske. GTA vitonenkin offlinen osalta oli aika heikko verrattuna PS2 klassikoihin
 
Viimeksi muokattu:

Buster

Jäsen
Mä muistan utuisesti kun meidän huushollissa sitä ajokoetta Driverissa koitettiin tehdä, kun ei ihan hirveän hyvin englanti taittunut. Sehän oli vielä sellasta kivikautta, ettei ollut välttämättä nettiäkään mistä tarkistaa tai kattoo mallia.

Vaikka jonkun ehkä tekstinä ymmärsi, niin silti oli vähän hämyä, että mitä tuo nyt sitten tässä kontekstissa tarkoittaa.

Sitten vielä pelihimo oli niin kova ja ekalla kerralla käynnistäessä tuo koe tulee ennen päävalikkoa, niin vähän oli kärsimätöntä turhautumista ilmassa. Huomattiin kuitenkin, että sen taisi saada skipattua, jolloin pääsi edes free rideen.

Lopulta taisi mennä enemmän kokeilun kautta. Aina kun tuli taksi ruutuun, niin koittaa hahmottaa ja painaa mieleen mitä teki.

Mukavia aikoja. Skidinä suosikkini ps-1 peleistä oli kuitenkin Hercules. Pirun hyvä nykypäivänäkin ja lyhyt.

Arkiaamuina kanssa jossain televisio-ohjelmassa pelattiin mm. tätä peliä ja siinä piti tietyssä ajassa päästä kai mahdollisimman pitkälle. Itsehän olin tuossa Herculeksessa kone. Paitsi Hydra-pomoa en yksin uskaltanut aina pelata, tai jos pelasin niin pala kurkussa jännittyneenä ja koitin olla katsomatta sitä kauheaa otusta.

Sitten lainasin eräs päivä sen jollekin epärehelliselle sählärille (muistan sut vielä!) ja en enää nähnyt sitä peliä. Oliskohan rikkonut ja ei kehdannut tunnustaa. Aina kun pyysin palauttaan ja nähtiin, niin oli unohtanut. Kerran kun en ollut paikalla, niin sittenhän se oli ollut kuulemma mukana. Ei ollut taas seuraavilla kerroilla. Mähän olin jo oman lainapelini sille palauttanut.

Silloin oli vähän liikaa luottamusta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Colin McRae Rally2 on oikeastaan ainoa pleikkapeli, jota näin aikuisena aloittaneena olen oikeasti osannut pelata, ainakin paremmin kuin oma skidi ja sen kaverit. Kyllä siihenkin vaadittiin satojen tuntien veivaaminen.
Jostain selittämättömästä syystä jäin erikseen koukkuun Suomen osakilpailun pätkään nimeltä Tankolampi j ja jaksoin tuntikausia hioa omista ennätyksistä kymmenyksiä pois tuosta yhdestä erikoiskokeesta.
Olisipa ollut käytössä ratti-poljin-tsydeemi, vaikka kyllähän tuo sujui tavallisella kapulallakin...
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Ehkä tämän takia 23vuotiaasta pleikkarista on alettu puhumaan retrosta.
Siksi juuri totesinkin, että se on hienoa! Toisen retro on toisen mielestä pelaamisen evoluutiota. Jokaisella pelaajalla on oma mielensä retrosta, koska olemme niin eri ikäisiä pelaajia. Playstation 1 ei ole NIIN retroa minulle, jolle C64 pelaaminen oli kulta-aikaa, mutta monelle se todellakin on ja sille peukut. En todellakaan tarkoittanut mitenkään vähätellä muiden "retroja", pääasia vaan että porukat pelaa. Retro on laaja käsite ja se tosiaan riippuu täysin siitä minkä ikäinen pelaaja on. Joidenkin mielestä C64-pelaaminen ei ole edes retroa, se on dinosaurusaikaa, heh.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Kaikille MS-DOS retroiluhenikisille, niin Software Library: MS-DOS Games tarjoaa ilmaiseksi (toki kinuaa lahjoituksia, mutta ei ole pakollista) tukun legendaarisia DOS-pelejä. Kannattaa tutustua jos nostalgiakärpänen on päässy purasemaan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Harmillisesti itse olen joutunut siirtymään emulaattoriin koska vuoden 1993 Snes sanoi itsensä lopullisesti irti pari vuotta sitten. Kyllä todellakin voi aikuista miestä harmittaa kun ei kykene Mario Karttia pelaamaan aidolla konsolilla... ja toki NHL 1995 on peli mitä jään ikuisesti kaipaamaan. Onneksi Snes nälkää vähän tyydyttää turun keskustassa sijaitseva baari. Baarissa voi vapaasti nintendoa pelata jos konsoli on vapaana. Ai sitä riemua kun tajuttiin kavereiden kanssa, että täällä baarissa on jumalauta nintendo!

Kaverilla on edelleen playstation 1 ja tekken kolmosta tulee edelleen pelattua pari kertaa vuodessa.
Itse hankin jouluksi tuon snes minin tai mikä onkaan. Huilea! Super Mario World menossa byy. Mario Kart löytyy myös.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt näyttäisi olevan tullut jo alaspäin noiden eri retrokonsolien hinta, ainakin powerissa on tuo mini nes 49e ja monessa paikassa tuo ps1 laite 69e, jos ei pukki tuonnut niin kannattaa melkein ostaa jo.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Nyt näyttäisi olevan tullut jo alaspäin noiden eri retrokonsolien hinta, ainakin powerissa on tuo mini nes 49e ja monessa paikassa tuo ps1 laite 69e, jos ei pukki tuonnut niin kannattaa melkein ostaa jo.
Vieläkös noissa Mini nesseissä on ne luvattoman lyhyet ohjainkaapelit? Tyyliin max . metrin pituiset.
 

Optimisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Vieläkös noissa Mini nesseissä on ne luvattoman lyhyet ohjainkaapelit? Tyyliin max . metrin pituiset.

77,5cm. Itse panostin Nykon langattomaan ohjaimeen sekä kahteen peräkkäin kytkettyyn jatkojohtoon toiselle ohjaimelle. Tosin Tetristä tulee hakattua niin lähellä töllötintä, että varmaan tuo nysäjohto riittäisikin.

C64:n retroversiota olen salaa himoinnut. Tosin mikään ei voita alkuperäistä - kasettiasemalla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
C64:n retroversiota olen salaa himoinnut. Tosin mikään ei voita alkuperäistä - kasettiasemalla.

Nuo C64 ei taida vieläkään välttämättä olla niin pahan hintaisia riippuen tietenkin mitä pakettiin tulee ja missä kunnossa, etteikö jopa kannattaisi alkuperäistä ostaa, toki hinnat tuntuu kokojaan kohoavan niissäkin, mutta pelejä ja koneen taitaa vielä kohtuuhintaan saada verrattuna johonkin muuhun retrolaitteeseen nähden. Tietenkin ostihan porukka noita ps1 versioitakin vaikka konsolin saa ehkä jollain kympillä ja osan peleistäkin vielä kohtuuhintaan :D se tilaratkaisu ja suora liitettävyys nykytelkkareihin taitaa näissä se himoittavuus eniten olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös