Renkaat

  • 19 673
  • 115

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Daespoo kirjoitti:
Kärjistettynä voidaan sanoa että liian vähän painetta kuluttaa rengasta laidoilta ja liikaa painetta kuluttaa keskeltä.

Tämä sääntö pätee vaan ns. normaalissa renkaissa, mutta matalaprofiilirenkaissa tuo menee sääntö menee juuri päin vastoin.

Itsellä 16" vanteet 50 profiililla ja normi sedanissa pidän paineita 2.5 baria joka nurkassa. Hyvin on toiminut tähän asti.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Autoissa on omistajan käsikirjassa merkinnät oikeista rengaspaineista, kannattaa käyttää oikeita paineita. Jos taas Hummerisi alla pyörii ei ohjekirjanmukaiset 26" blingblingit ei hätää vaikka paineet olisi väärät, luulisi että aina on varaa ostaa uudet kumit.

Väärät rengaspaineet kuluttavat renkaat huomaamatta pask4ksi, sekä auto on kauhea ajaa ja voi olla joissain (ääri)tilanteissa hankala pitää hanskassa.

Harva niitä paineita jaksaa seurata kuukausittain, ts, kerran kaudessa tarkistus, mutta pitempää siivua tai raskaalla kuormalla esim,(muija ja varsinkin sen kaverit kyydissä) kannatta paineet tarkistaa, ellei sitten ole sortunut keveisiin thaikkuihin.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
startin13 kirjoitti:
Autoissa on omistajan käsikirjassa merkinnät oikeista rengaspaineista, kannattaa käyttää oikeita paineita.
...
Väärät rengaspaineet kuluttavat renkaat huomaamatta pask4ksi, sekä auto on kauhea ajaa ja voi olla joissain (ääri)tilanteissa hankala pitää hanskassa.
Nämä omistajan käsikirjan suositukset eivät taida enää pitää aina paikkaansa, renkaita kun on niin monenlaisia. Auton suositusten lisäksi pitää ottaa tietysti huomioon rengasvalmistajan suositukset. Kokemusta on, että auton suositusten mukaisilla paineilla vakiokokoiset renkaat oli ihan karmeat ajaa. Tästä ei voi kuin päätellä, että suositeltu rengaspaine ei näille renkaille sopinut.

Aeroman kirjoitti:
Sinänsä mainitsemasi ongelma tuntuu kovin erikoiselta.
Erikoiselta tuntuu juu. Voisi koittaa vielä hiukan nostaa painetta ja alkaa sitten etsiä muita syitä.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Kumma juttu, ettei sitä painesuositusta voi merkitä siihen renkaaseen. Kaikkea muuta paskaa siihen reunaan kyllä näyttää mahtuvan.
 

scholl

Jäsen
Shayne kirjoitti:
Kumma juttu, ettei sitä painesuositusta voi merkitä siihen renkaaseen. Kaikkea muuta paskaa siihen reunaan kyllä näyttää mahtuvan.

Niin tosin ongelmana voi olla se, että se painesuositus on eri erilaisissa autoissa. Siis jos ajoneuvon paino ja muut ominaisuudet vaihtelevat.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
scholl kirjoitti:
Niin tosin ongelmana voi olla se, että se painesuositus on eri erilaisissa autoissa. Siis jos ajoneuvon paino ja muut ominaisuudet vaihtelevat.
Niin no mutta olisiko siitä haitaksi? Eihän jossain 50-pykäläisessä minttupullossakaan lue, että millä kropalla sitä kannattaa missäkin ajassa vetää.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
verco kirjoitti:
Nämä omistajan käsikirjan suositukset eivät taida enää pitää aina paikkaansa, renkaita kun on niin monenlaisia. Auton suositusten lisäksi pitää ottaa tietysti huomioon rengasvalmistajan suositukset. Kokemusta on, että auton suositusten mukaisilla paineilla vakiokokoiset renkaat oli ihan karmeat ajaa. Tästä ei voi kuin päätellä, että suositeltu rengaspaine ei näille renkaille sopinut.

Erikoiselta tuntuu juu. Voisi koittaa vielä hiukan nostaa painetta ja alkaa sitten etsiä muita syitä.


Joo aika ihme juttu.

Kannattaisiko kokeilla vielä kunnollista esim, digitaalista rengaspainemittaria jolla saa tarkan painelukeman renkaasta? Huoltoasemien mittarit ovat ainakin TM:n testien mukaan lähinnä suuntaa antavia. Sitten vaan testiä alle.

Moottoripyöräillessä varsinkin rata-ajossa ko, digimittari osoitti pätevyytensä ja oli hintansa väärti.

Lisäksi tietysti kannattaa tarkistaa tai tutkia itse auton muu kunto, kuten tuolla jo vinkattiinkin aiemmin. Vanteet,iskarit,pyöriensuuntaus ja alustan yleinen kunto tietenkin vaikuttaa ajettavuuteen, mutta nämä jutut on ilmeisesti kuitenkin kunnossa.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Shayne kirjoitti:
Kumma juttu, ettei sitä painesuositusta voi merkitä siihen renkaaseen. Kaikkea muuta paskaa siihen reunaan kyllä näyttää mahtuvan.
Kumma ettei niitä paine vs. auton massa -taulukoita voi laittaa edes rengasvalmistajan sivuille! Niihinkin mahtuu aika paljon kaikkea muuta paskaa.
startin13 kirjoitti:
Lisäksi tietysti kannattaa tarkistaa tai tutkia itse auton muu kunto, kuten tuolla jo vinkattiinkin aiemmin. Vanteet,iskarit,pyöriensuuntaus ja alustan yleinen kunto tietenkin vaikuttaa ajettavuuteen, mutta nämä jutut on ilmeisesti kuitenkin kunnossa.
Pitäisi olla kunnossa, mutta kyllä jossain aina voi jotain vikaa olla. Mietinkin jo mitä renkaanvaihtomatkalla olisi voinut tapahtua, mutta en kyllä mitään keksinyt. Periaatteestakaan en kyllä aio ajaa kesärenkailla, jotka kuluttavat litran talvirenkaita enemmän. Jos ei muu auta, niin lopuksi vaihtuu renkaat.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
verco kirjoitti:
Kumma ettei niitä paine vs. auton massa -taulukoita voi laittaa edes rengasvalmistajan sivuille! Niihinkin mahtuu aika paljon kaikkea muuta paskaa.
Ajattelinpahan vain, että voisiko se todellakin olla niin haitallista? Toki sitten, jos on asentamassa vaikka 155/70/13 -kumeja 1700-kiloiseen Mersuun tai jotain Corveten takarenkaita Fiat Pandan etukoteloihin, mutta olisiko siinä vaiheessa ohjekirjat tai jotkut roiskeläppätarrat auttaneet asiaa yhtään enempää? Sen enempää, kuin se mintun myyjä sen ostajaa?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
verco kirjoitti:
Erikoiselta tuntuu juu. Voisi koittaa vielä hiukan nostaa painetta ja alkaa sitten etsiä muita syitä.
Painetta reilusti vaan, ja jollei ala kulutus laskemaan, niin sitten haetaan vikaa jostain muusta asiasta.
 

E V

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
Kärjistettynä voidaan sanoa että liian vähän painetta kuluttaa rengasta laidoilta ja liikaa painetta kuluttaa keskeltä.

Tämä päti aikoinaan, vaan ei enää. Renkaan rakenne on muuttunut noista ajoista oleellisesti, vaikkei sitä päällepäin uskoisi. Nyrkkisääntönä h-autoille voisi pitää 2 bar ja kymmenykset renkaan tuumakoon mukaan. Oikein matalaprofiilisilla jopa hieman yli. Sama juttu tehokkaiden autojen ja rajumman ajotyylin sekä suuren kuorman kanssa.
 

alapesa

Jäsen
E V kirjoitti:
Tämä päti aikoinaan, vaan ei enää. Renkaan rakenne on muuttunut noista ajoista oleellisesti, vaikkei sitä päällepäin uskoisi. Nyrkkisääntönä h-autoille voisi pitää 2 bar ja kymmenykset renkaan tuumakoon mukaan. Oikein matalaprofiilisilla jopa hieman yli. Sama juttu tehokkaiden autojen ja rajumman ajotyylin sekä suuren kuorman kanssa.

Näinhän tämä menee. Alhaisilla paineilla ajaminen lisää bensan kulutusta ja saattaa aiheuttaa kulumisvirheitä (eli ns. olkapääkulumista). Toisaalta liian suurilla paineilla ajaminen lisää uraherkkyyttä ja huonontaa ajomukavuutta. Pienestä ylipaineesta ei ole haittaa. Muistakaa että paineet tulisi mitata aina kylmästä renkaasta! Eli ei mielellään 5tunnin tehokkaan pillurallin jälkeen.

Lisäksi haluaisin muistuttaa, että kulumisvirheet renkaissa eivät aina johdu ilmanpaineista. Iskarit, aurauskulmat, pystykallistuma, laakeroinnit, hätäjarrutukset yms. johtuvat virheet saattavat aiheuttaa renkaan epätasaista kulumista. Lisätään vielä että renkaat ovat halpa henkivakuutus ja niissä ei kannata pihistää liikaa!
 

Aatos

Jäsen
Rodion kirjoitti:
Itse ajelin 205/55-16 renkailla 2,8 baria ihan jokapäiväisessä liikenteessä. Taloudellisuusajossa oli päälle 3 baria.

Ihan hyvin toimi alusta ja renkaat, eivät kuluneet oudosti eikä töyssyt "iskeneet läpi". Tosin olivat Continentalit, joihin kuulemma täytyy aina laittaakin vähän enemmän painetta...

Sopiiko kysyä mikä auto käytössä ?

Tuleen vaan mieleen, kuinka renkaat tulee valita sopiviksi alustan mukaan. Ts. kannattaa katsoa, mikä alkuperäinen koko autossa on. Normaaliajoon suunnitellut renkaat ovat tuhansien tuntien testauksen tulosta, renkaiden
sekä alustan sommittelusta.

Pointti: Kaikkea ei kannata uhrata hyvännäköisen renkaan varaan, vaan löytää alustalle suunniteltu paras nahdollinen. Kivan näköinen matalaprofiilirengas on tuskin se paras vaihtoehto - siis normiajoon.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Aatos kirjoitti:
Sopiiko kysyä mikä auto käytössä ?

Tuleen vaan mieleen, kuinka renkaat tulee valita sopiviksi alustan mukaan. Ts. kannattaa katsoa, mikä alkuperäinen koko autossa on. Normaaliajoon suunnitellut renkaat ovat tuhansien tuntien testauksen tulosta, renkaiden
sekä alustan sommittelusta.

Pointti: Kaikkea ei kannata uhrata hyvännäköisen renkaan varaan, vaan löytää alustalle suunniteltu paras nahdollinen. Kivan näköinen matalaprofiilirengas on tuskin se paras vaihtoehto - siis normiajoon.

En pitäisi 205/55-16 rengasta minään matalaprofiilirenkaana, vaan ennemmin pätevänä yleisrenkaana. Tuossa autossa oli vakiona 195/65-15 tai 185/65-15 riippuen auton moottorista.

Auton massaan perustuvan rengaskoko-optimoinnin, eli pintapaineoptimoinnin mukaan minun olisi pitänyt käyttää n. 235...245 leveitä renkaita ja ne olisi olleet jo aika matalaprofiilisia.

Sinällään olen kanssasi samaa mieltä, että naurettavuuksiin menevät matalaprofiilirenkaat pilaavat helposti auton ajettavuuden. Pienet muutokset eivät niinkään. Etenkin kun huomioi, että automallissa voi olla jo vakiovarusteena moottorista riippuen parhaimmillaan 175/70 - 235/45 väliltä renkaita.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
verco kirjoitti:
Voisi koittaa vielä hiukan nostaa painetta ja alkaa sitten etsiä muita syitä.
Kilometrejä on nyt kerätty alle sen verran, että nyt voin tästä kulutusongelmastani todeta, että kesärenkailla kulutus on jäänyt aika tasan litran talvirenkaita suuremmaksi (matka-ajossa 6,5->7,5). Aika iso on ero, ja sitä pohdittiin parinkin Pirelliä edustavan rengasliikkeen kanssa. Painetta koitin nostaa niin paljon, kuin huoltsikan vehkeissä oli varaa, eli 2.6 bar:iin. Ajo-ominaisuudet ovat olleet 2,4 bar:llakin jo siedettävät lukuunottamatta sitä, että ajossa tuntuu kuin olisi käsijarru päällä. Rengasliikkeessä arveltiin vain, että sen verran pehmeä (=sporttinen?) rengas on alla, että tiellä pysyy mutkissa vähän suuremmassakin vauhdissa. Pitoa siis löytyisi, kun vain lompakko kestäisi.

Eiköhän tästä tie käy rengaskaupoille ennemmin tai myöhemmin. Seuraavat taitaa olla profiililtaan vähän matalemmat, ja vierintävastusta pitää seurailla tarkkaan. Pirelliä en taida enää kyllä suosia, enkä muitakaan sporttisia.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Itselläni on nyt sellainen tilanne, että vanhat kesärenkaat ovat ihan finaalissa, eikä niitä viitsisi enää alle laittaa. Sama tilanne on näillä kitkoilla, millä vielä tämä talvi tuli sudittua. Ajattelin ajaa nuo kitkat lopullisesti paskaksi tuossa kesän aikana, ja näin säästää kevään budjetista neljän renkaan kokoinen aukko. Syksyllä on taas rahaa eri malliin kuin nyt, niin voi hommata sitten vaikka molemmat satsit.

Eli noista kitkoista kesällä. Pari kaveria ainakin väitti, että antaa palaa vaan ihan normaalisti. Kyselisin nyt kuitenkin experteiltä, että pitääkö esim. rengaspaineita nostaa vähän, kun kitka on aika pehmeä (vielä) ja onko jotain muuta huomautettavaa kesäajosta kitkoilla?
 

E V

Jäsen
Kerroppa Tuuski renkaan koko, merkki, malli ja auton tyyppi niin katellaan kohdalleen ne paineet.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
E V kirjoitti:
Kerroppa Tuuski renkaan koko, merkki, malli ja auton tyyppi niin katellaan kohdalleen ne paineet.
Auto on vm94 1,6l Corolla, tuollainen perus sedani. Olisikohan ne renkaat 175/65 14'' jotkut Nokialaiset, ei jaksa ravata alas tarkistamaan. Olen pitänyt niissä talvella noin 2 baria, mutta nyt jaksoin kaivaa tämän manuaalin esiin ja se tarjoaa eteen 2,4 ja taakse 2,2 baria :o Talvirenkaille tämän mukaan samat paineet, mutta en tiedä onko tämän manuaalin painamishetkellä (94) edes funtsittu kitkoja.
 

kyllvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, EA-Sports, Perttulan Riento RY
tuuski kirjoitti:
Eli noista kitkoista kesällä. Pari kaveria ainakin väitti, että antaa palaa vaan ihan normaalisti. Kyselisin nyt kuitenkin experteiltä, että pitääkö esim. rengaspaineita nostaa vähän, kun kitka on aika pehmeä (vielä) ja onko jotain muuta huomautettavaa kesäajosta kitkoilla?

Itselläni vain huonoja kokemuksia kitkoista kesällä. Sateella pito on todella huono, (vesiliirto) ja ajotuntuma on muutenkin surkea, koska kitkarenkaan pinta on paljon normaalia kesärengasta pehmeämpi, mikä taas aiheuttaa todella huojuvan "fiiliksen" koko ajamiseen. Sitä pahempi, mitä lämpimämpi keli.

Rengaspaineilla voi hieman kompensoida, mutta ei hirveästi auta koska renkaan pintakuvio on niin pehmeä.

Mulla oli lähes uudet kitkat, mitkä oli auton alla ja skottina ajattelin ajaa kesän niillä, ja ostaa kesärenkaat syksyllä ja ajaa ko. kitkoilla vielä yksi talvi. No kitkathan kuluivat yhdessä kesässä käyttökelvottomaksi >> sakkorajoille.
Ja tämä ihan normaalilla ajolla, eli kuluvat todella nopeasti kesäkeleillä.

Niin ja kitkat oli Nokian Q merkkiset...
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
kyllvaan kirjoitti:
Itselläni vain huonoja kokemuksia kitkoista kesällä. Sateella pito on todella huono, (vesiliirto) ja ajotuntuma on muutenkin surkea, koska kitkarenkaan pinta on paljon normaalia kesärengasta pehmeämpi, mikä taas aiheuttaa todella huojuvan "fiiliksen" koko ajamiseen. Sitä pahempi, mitä lämpimämpi keli.
Näin itsekin järkeilin, mutta sain sen verran kannustavaa kommenttia parilta tutulta että ajattelin nyt kokeilla tämän kesän. Toi vesiliirtoherkkyys ehkä juuri eniten pelottaakin, pehmeä pinta ja sen kuviointi kun tuntuu näin maallikonkin silmään aika paskalta muuhun kuin vesihiihtoon... No, kesällä tulee vähemmän tuota maantieajoa, kun kouluun ei tarvitse joka päivä suhailla, lähinnä työmatkoja (kaupunkiajoa) ja jokunen Helsinki/Turku tms. reissu, niin kai niillä pärjää *kopkop*.

Ainakin painetta pitänee käydä lisäämässä.
 

E V

Jäsen
semmonen 2,7-2,8 baria kylmää renkaaseeen ja varovaisuutta vesikelillä ja toivottavasti ei joudu isompiin väistötilanteisiin.
 

hege

Jäsen
Koska täällä on allekirjoittanutta viisaampaa väkeä, niin tälläinen kysmä liittyen kitkoilla ajoon kesällä on joskus vaivannut mieltä: eli mikä se vaadittava urasyvyys on?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
hege kirjoitti:
Koska täällä on allekirjoittanutta viisaampaa väkeä, niin tälläinen kysmä liittyen kitkoilla ajoon kesällä on joskus vaivannut mieltä: eli mikä se vaadittava urasyvyys on?
Kesällä minimi uran syvyys on 1,6 mm
 

E V

Jäsen
Totta.
Tosin renkaan ominaisuudet huononevat huomattavasti kun urasyvyys on siinä nejän millin hujakoilla tai alle. Kannatta muistaa ettei rengassarjan hinnalla saa juurikaan peltiä lihasta puhumattakaan. Vakuutusmaksujen nousu bonareiden haihtuessa käy kalliiksi sekin.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Älkää nyt kitkoilla ajako kesällä ellei nyt ole aivan pakko! Ne ns sulaa alle kesähelteillä kun vedät jossain motarilla. Kitkat on sen verran pehmeämpää materiaalia että kuluvat kyllä nopeesti ja ajotuntuma ei ole mistään parhaimmasta päästä. Huojuntaa tulee olemaan ainakin. Jos kitkat alla, niin koittaa sitten ajaa maltillisemmin eli välttää äkkinäisiä liikkeitä ja sateella ei sitten ajeta sataa :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös