Minulle tämä synkistely ei nyt aukea. Tärkeimpään aikaan Lukko oli näyttävästi esillä, ja teki Liigan parhaan markkinointikampanjan. Nyt on kesäkuu! Se aika vuodesta kun grillit kaivetaan varastosta ja veneet tuupataan vesille. Pienitään puita mökillä tai hillutaan nakuilemassa festareilla, kukin ikänsä ja tapansa mukaan. Kiekko kiinnostaa taas siellä pitsiturnauksen korvilla, miksi ihmeessä sitä markkinarumpua pitäisi hakata läpi kesän, kun suurimman osan fokus on ihan muissa asioissa?
Kysyn koska en tiedä, millaisia nämä kampanjat ovat olleet? Laitatko muutaman linkin?
Tässä on varmaan eroa alalla työskentelevän ja HC-fanin näkökulmissa. Markkinointi ei lepää koskaan. Ei edes kesällä tai viikko kauden päätyttyä. Markkinoinnissa on kyse mielikuvien luomisesta ja sellaista aikaa ei ole olemassa etteikö sitä kannattaisi tehdä.
Vai miksi luulet, että Lukko on mukana esimerkiksi pesäpallossa kesäisin?
HC-fanille varmasti riittää Pitsiturnaus. Kausikortti hommataan jokatapauksessa ja kiekko kiinnostaa. Sellaisille ihmisille, jotka käyvät peleissä satunnaisesti (ovat suurin osa yleisöstä) pitää luoda mielenkiintoisia tarinoita ja tehdä seurasta mielenkiintoinen. Kesä on sitä aikaa kun moni (HC-fanikin) miettii kausikortin ostoa ja mielikuva tulevasta kaudesta luodaan. Sama mielikuva myös Lukosta kirjoittavalle medialle. Nyt täälläkin olevista kommenteista päätellen nosteen tarve on akuutti. Ei ole nostetta eikä menestymismahdollisuuksiin uskota.
Sekin pitää muistaa, että ihmisillä on tarjolla muitakin vaihtoehtoja kuin hallille meneminen. Se on oikeasti iso asia. Nuku preseasonilla, niin se näkyy katsojakeskiarvossa välittömästi.
Seuraan markkinointimielessä eri lajien seuroja. Kiekon puolella positiivisia kamppiksia on nyt ollut muun muassa JYP:lla, KalPa on ollut aktiivinen, tietysti Ässät ja moni muu seura on ollut hereillä. Bluesilla ja SaiPa:lla on selkeä linja markkinoinnissaan, tarinaa ja väriä. Sport myöskin aloittanut tulevan kauden rummutuksen näyttävästi. Ja laadukkaasti - se Lukolta on uupunut vuosikaudet. Jokerit sitten KHL:n puolelta oma lukunsa. Näitä voit seurata katsomalla mitä näiden seurojen kanavissa on tapahtunut.
Sitäkään ei kannata olla nostamatta esiin, että Ässät myi kahdessa viikossa enemmän kausikortteja yksityishenkilöille kuin Lukko yhteensä. Ja Lukon kausikortit menevät ilmeisesti pääosin yrityksille. Henkilökohtaisesti ostettu kausikortti tarkoittaa yleensä sitoutuneempaa fania verrattuna yrityksen kahvipöydällä lojuvaan kausikorttipinoon.
Jokainen hetki kun kahvipöydissä puhutaan negatiivisesti ensi kaudesta tai vielä pahempaa - jätetään puhumatta, niin vaikeuttaa ensi kauden rakentumista. Siihen on lääkkeet ripeässä ja kekseliäässä markkinoinnissa.
Näyttäisi Lukon ohella TPS olevan toinen uinuva, mikä jo nyt aiheuttaa negatiivisia reaktioita heidän kannattajissaan. Asian voi todentaa muun muassa täältä Jatkoajasta.