Mainos

Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 275 738
  • 1 741

Mr. Tasuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palloseura, Avalanche
Mutta miksi sitten noita uusia halleja ei ole rakennettu vielä, ei edes Ouluun, joka on asukasluvultaan tänä päivänä suurempi ja ehkä jopa vauraampi mitä Turku?
Oulussa halli varmaan toimii ihan vain jäähallina, oli se sitten vanha tai uusi, eikä sitä samaa potentiaalia voida monitoimiareenan kohdalla realisoida pitkien yhteyksien päässä. Tampere, Helsinki ja Turku pystyvät hyvien yhteyksien ansiosta panostamaan, koska potentiaali massan liikuttamiseen on suurempi.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Ehkä noinkin, mutta jos kuluttaja sanoo, että siinä ohirilla ei käy kukaan ja parempi paikka olisi jossain muualla. Mitä tekisit?
Olen omien yritysteni (en tee kuluttajakauppaa) kanssa keskittynyt aluksi pistämään sen myytävän tuotteen kuntoon, siihen olen kyllä kuunnellut palautetta, ja sen jälkeen alkanut syyttämään epäonnistumisista turkulaisia, autoilijoita, bussilinjoja ja muita relevantteja asioita.
Joskus voidaan hankkia uutta ja parempaa, vaikka vanhakin olisi vielä periaatteessa ihan jees. Itse en tällä hetkellä maksa veroeurojani Turkuun, mutta kyllä minä paljon mielummin ne tähän elämyskeskukseen laittaisin kuin funikulaariin tai konserttitaloon.
Itse otan ainakin uuden musiikkitalon hyvinkin mielelläni vastaan, koska vanha on aivan paska, toki olisin sen sijoittanut kauemmaksi torista, koska järkyttävää kaupungin raiskausta tunkea se tulevaan tonttiinsa. Funikulaariin vertaaminen onkin sitten, noh aivan paskaa.

Se saattaa vielä jonkun elämäntapaintiaanin yllättää kuinka vähän turkulaiset ja muissa lähialueilla asuvat peleissä tulevat julkisia käyttämään. Se kilometrin kävely joulukuun räntäsateessa peilijäällä sen jälkeen kun olet 30 minuuttia taitanut matkaa Manhattanilta Louheen voi jossain vaiheessa joillekin alkaa olemaan aika pitkä. Mutta tätä tämä on täällä meillä maalaispitäjässä, vaikka tampereen herraskansa meitä käykin asiasta ojentelemassa.

E. Semmoinen huomautus vielä tuli mieleen mitä täällä välillä sotketaan, että tämä jäähallihan ei ole se elämyskeskus, vaan se on siinä naapurissa.
 
Viimeksi muokattu:

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Oulussa halli varmaan toimii ihan vain jäähallina, oli se sitten vanha tai uusi, eikä sitä samaa potentiaalia voida monitoimiareenan kohdalla realisoida pitkien yhteyksien päässä. Tampere, Helsinki ja Turku pystyvät hyvien yhteyksien ansiosta panostamaan, koska potentiaali massan liikuttamiseen on suurempi.
Ouluun ollaan havittelemassa hyvin tutunoloista monitoimikonseptia. Maankäytön tehostaminen ja muu jargonhassuttelukin mainittu.

 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Jos Ratapihan monitoimiareena on liiketaloudellisesti kannattava, niin miksei siihen saada yksityistä rahaa 100%? Alunperin kerrottiin, että koko hanke tehdään yksityisellä rahalla, mutta nyt pyydetään 50 miljoonaa turkulaisten veronmaksajien rahaa. On aivan järjetöntä uskoa, että tämäkään summa riittäisi vaan turkulaiseen tapaan sen voi kertoa ainakin kahdella ellei kolmella.
Kyllä bisnesmiehet sen tietävät, että vain veronmaksajien rahalla tuollainen taloudellisesti kannattamaton hanke voidaan rakentaa. Hanke vaan täytyy kääriä silkkipaperiin ja maasuttaa politikkoja, niin kyllä se läpi menee. Hassua, että nyt kehutaan Nokia Areena maasta taivaaseen, kun juuri kukaan ei sitä ainakaan täällä ole kiittänyt sen jälkeen, kun on siellä käynyt. Akustiikka on perseestä, katsomosta ei kunnolla näe, käytävät ovat liian ahtaat, liikenne ruuhkautuu jne. Mutta tehdään kuten Tampereella, niin ollaan sen jälkeen rinta kaarella, että Turku on saavuttanut Tampereen kehityksessä. Laitetaan vielä kukkaseksi kakun päälle edestakainen raitiotie Varissuolta hallille, niin ollaan jo menty ohikin.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Apinoidaan Tampereelta jäähallin sijainti, mutta ei apinoida hallia. Tätä on vaikea jonkun seniilin ymmärtää.
Ja millähän perusteella tämä onnistuu, kun samoja bisnesporukoita on kummankin hankkeen takana. Kopiokone vaan hommiin, niin ei mene suunnitteluunkaan liikaa rahaa. Toistetaan samat ongelmat. Erona vaan se, että ulkopuoli on erilainen eli rakennuskolossille tehdään uudet vaatteet niin kukaan ei huomaa mitään ennen kuin on liian myöhäistä. Business as usual.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja millähän perusteella tämä onnistuu, kun samoja bisnesporukoita on kummankin hankkeen takana. Kopiokone vaan hommiin, niin ei mene suunnitteluunkaan liikaa rahaa. Toistetaan samat ongelmat. Erona vaan se, että ulkopuoli on erilainen eli rakennuskolossille tehdään uudet vaatteet niin kukaan ei huomaa mitään ennen kuin on liian myöhäistä. Business as usual.

En mä tiedä, mutta omalla alalla joka tietyllä tapaa liippaa lähelle, on ideana oppia vanhoista projekteista ja parantaa projekti projektilta.


Kiva kun myös tunnistit itsesi :)
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se on jo sähköistetty. Kovin on vaan hiljaista paikallisjunatouhujen suhteen, käsittääkseni ainakin Naantalin suuntaan ne aatokset ehdittiin torpata.

En usko että on täysin torpattu kuitenkaan. Kovinhan se on myös Naantalin intresseissä eli eiköhän jonkinlainen ratkaisu rataremonttiin löydy. Tarkoitushan oli että Helsinkiin menevät junat lähtisivät sieltä ja olisi niille myös päätepysäkki, lähijunien lisäksi.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On aivan järjetöntä uskoa, että tämäkään summa riittäisi vaan turkulaiseen tapaan sen voi kertoa ainakin kahdella ellei kolmella.
Puhut kyllä puuta heinää melko lailla muutenkin mutta pakko tarttua tähän. Edelleen suurin osa hankkeessa on yksityistä rahaa ja on vaikea uskoa että yksityiset haluaisivat kolminkertaistaa omankaan sijoituksen osuutta. Kaupunkihan ei ole tässä rakentajana, edes alueen infrassa.
 

Laiska pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En usko että on täysin torpattu kuitenkaan. Kovinhan se on myös Naantalin intresseissä eli eiköhän jonkinlainen ratkaisu rataremonttiin löydy. Tarkoitushan oli että Helsinkiin menevät junat lähtisivät sieltä ja olisi niille myös päätepysäkki, lähijunien lisäksi.
Toivotaan, että tää asia nytkähtelis positiiviseen suuntaan. Näin uusnaantalilaisena tuo olis ihan mahtava juttu.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Puhut kyllä puuta heinää melko lailla muutenkin mutta pakko tarttua tähän. Edelleen suurin osa hankkeessa on yksityistä rahaa ja on vaikea uskoa että yksityiset haluaisivat kolminkertaistaa omankaan sijoituksen osuutta. Kaupunkihan ei ole tässä rakentajana, edes alueen infrassa.
Sen takia koko hanke nyt on viivästynyt, koska rakennuskustannukset ovat alkuperäisestä ajankohdasta nousseet kymmeniä prosentteja eikä sijoittajat pysty laittamaan koko ajan lisää rahaa. Kaupunkia huudetaan siksi apuun projektin niihin osiin, joihin sijoittajat eivät halua tehdä ollenkaan lisäsijoituksia. Seuraavaksi varmaan monitoimiareenan kokoa ruvetaan taas uudelleen pienentämään, koska yksikään taho kaupungin politikkoja lukuunottamatta ei usko koko monitoimiareenan toteutumiseen sellaisessa muodossa, mitä sitä julkisuuteen alunperin on markkinoitu. Politikkojen on helppo uskoa hankkeeseen ja tehdä päätöksiä, kun eivät käytä omaa rahaa.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Turun lainakanta nousee tänä vuonna 716 miljoonasta 882 miljoonaan euroon, joten jotain tolkkua kaupungin taloudenpitoon toivoisi, vaikken kaupungin asukas olekaan. Ilmeisesti politikkojen mielestä on kivaa ajaa taloudellisesti päin seinää ja ajatella, että joku toinen saa sitten korjata jäljet.
 

Kanada-malja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NYR, COL
Turun lainakanta nousee tänä vuonna 716 miljoonasta 882 miljoonaan euroon, joten jotain tolkkua kaupungin taloudenpitoon toivoisi, vaikken kaupungin asukas olekaan. Ilmeisesti politikkojen mielestä on kivaa ajaa taloudellisesti päin seinää ja ajatella, että joku toinen saa sitten korjata jäljet.
Eli hieman niin kuin maan hallitus....?
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Seuraavaksi varmaan monitoimiareenan kokoa ruvetaan taas uudelleen pienentämään, koska yksikään taho kaupungin politikkoja lukuunottamatta ei usko koko monitoimiareenan toteutumiseen sellaisessa muodossa, mitä sitä julkisuuteen alunperin on markkinoitu

Mitkä nämä tahot ovat? Miten se areena toteutuu sitten? Selvästi tiedät niin vastaa nyt suoraan kysymyksiin.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
No nyt meni kyllä melkoiseksi huumoriksi :D Joo, Tepsille tätä hanketta puuhataan hei!
No jos nyt oikein kunnolla luet niin en kirjoittanut siitä, että kenelle tätä hanketta puuhataan vaan siitä, mikä on Tepsille parasta omistajien mielestä.

Paljonko käyt Kupittaalla sen takia, että se on keskustassa ja saavutettavuus on hyvä, mutta tarjottava pelituote melkoisen kuraa?
Uusi halli olisi tulossa aika paljon vielä lähemmäksi Kauppatoria kuin Kupittaa eikö?

Tuoko se bussi minut Naantalista suoraan sinne Gatoraden ovelle? Tai Runosmäestä? Tai Hirvensalosta? Tai Littoisista?

Käyttäkää nyt hetki päätänne, ja miettikää mikä ero on sillä että halli sijaitsee keskustassa, julkisen liikenteen risteyskohdassa eikä jossain hevonperseessä johon menee yksi linja.

Ymmärrän kyllä jos joku haluaa puolustella Gatoradea sen suhteen miten halli teknisesti toimii, mutta uskomatonta miten syvällä joidenkin pää on siellä itsessään että kehdataan väittää ettei sijainti ole ongelma. Kyllä se vaan on.
Tämä kertaa tuhat. Ei paljon paremmin voi sanoa.

Jos Ratapihan monitoimiareena on liiketaloudellisesti kannattava, niin miksei siihen saada yksityistä rahaa 100%?
Miksei Tampereella saatu 100 % yksityistä rahaa? Voisiko kyse olla riskin määrästä? Tampereella rahan lisäksi kaupunki antoi lisäksi tonttimaata Ranta-Tampellasta, että sai yksityisiä houkuteltua mukaan.

Joku arveli, että Hakametsä tuli tiensä päähän. Ikänsä puolesta ei tullut. Nythän hallin ympäristöä nimenomaan kehitetään ja halli on isossa keskiössä tulevaisuudessakin. Kummasti esim. salibandyfinaalille kelpasi oikein hyvin. Hakametsässä kyse oli ainakin kapasiteetista, Turussa lähtökohtaisesti sijainnista. Edit: Tässä tarkoitan siis sitä, että mitä vikaa on vanhassa hallissa. Uutta ollaan tietysti tekemässä monestakin eri syystä.

Kaupunkien keskustojen hiljentymisestä syytetään milloin jalankulkua ja pyöräilyä ja milloin mitäkin, mutta sillä se hiljennetään, että sijoitetaan tapahtumat ja palvelut keskustan ulkopuolelle. Tamperelaisten onni, että Ratinan stadion ja Nokia Arena ovat aivan keskustan kyljessä. Käykää haastattelemassa Tampereen keskustan yrittäjiä ja käykää Turussa kysymässä, että kelpaisko teille myös.

Mitä itse tulee perheen kanssa käytyä viikonloppupeleissä niin monesti yövytään Turussa hotellissa. Ennemmin kävelen 1-2 kilometriä suuntaansa hallille kuin nykyisellä tavalla. Se on muuten aika hieno fiilis, kun ennen peliä ihmismassat kävellen suuntaavat kohti hallia.
 
Viimeksi muokattu:

Wanhajalka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Isot Totovoitot, Gracefull Swamp
Tietääkö kukaan, onko Ratapiha -hanketta viipaloitu eri yrityksiin, jotka yhdessä muodostavat konsernin? Asuinkiinteistöt omana yrityksenä, halli omana jne. Ja mikäli on, mitkä osat ovat yhteiskunnan rahoituksen kohteena.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Oma veikkaukseni on, että ratapihalla matseissa käy alkuhuuman jälkeen nykyistäkin vähemmän porukkaa, kun autolla matsiin saapuminen käy keskustan liikenneruuhkien ja parkkipaikkojen vähyyden takia lähes mahdottomaksi.
Mä veikkaan, että käy enemmän. Mutta eipä tässä veikkauksilla paljon arvoa ole. Liikennettäkin on muuten mahdollista mallintaa. Ja ei kai sitä hallia ja muuta kokonaisuutta kannata ihan suorilta nykyiseen infraan kuvitella? Liikenneinfra kehittyy myös, jos tuo hanke toteutuu.

Miten Tampereella on mahdollista saapua autolla Nokia Arenaan tai Ratinan stadioniin? Kummasti se ihmisiltä edelleen onnistuu, jos tarve on. Ja sama vastaväite muuten kuultiin Tampereella aika monta kertaa. Nyt on ollut hiljaisempaa. Ja liikennesumppuja on nimenomaan vähemmän, kun autolla tulevien autot on ripoteltu moneen eri sijaintiin. Ratikka ja bussit kuljettavat leijonanosan enemmän väkeä peleihin, kun halli on keskustan lähellä. Tähän päälle kävelijät, potkulautailijat ja pyöräilijät, joita myös huomattavasti enemmän.

Alkuhuuma (mikä se nyt sitten edes on ja kauanko kestää?) muuten on oiva tapa pitää sitä tuotetta kunnossa. Ilves ja Tappara takoo tällä hetkellä kunnolla rahaa. Rahalla saat laatua joukkueeseen ja laadukkaalla valmennuksella sekä taloudenhoidolla luodaan mahdollisuus menestymiseen. Ja jos omistajat oikeasti jotenkin linkittävät hankkeen ja Tepsiin panostamisen niin minä en siitä heitä aio syyttää vaan sanon, että antaa mennä.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Paljonko käyt Kupittaalla sen takia, että se on keskustassa ja saavutettavuus on hyvä, mutta tarjottava pelituote melkoisen kuraa?

Vuosien aikana aika useastikin olen käynyt Kupittaalla, koska sinne on helppo mennä. Jos peli olisi, pelattu jossain pellolla kaupungin laitamilla, en varmasti olisi lähtenyt peleihin.
 

Ewald

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Florida Panthers, Magpies
Jos ratapihan hallista tehdään pienempi, mitä Gatorade on nyt, eli yleisökapasiteetti olisi vain
10 000 henkeä tai jopa alle, niin haluaisimpa nähdä sen päivän, kun tuon kokoisessa hallissa pelataan MM kisoja Suomessa.
Kyllä totuus on että MM kisat tullaan pelaamaan edelleen isommassa Nokia Areenassa tai tulevassa Helsinki Gardenissa.
Eli kuolleena syntynyt haave.
Jos tosissaan haluttaisiin kisat Turkuun, niin uuden hallin yleisökapasiteetti pitäisi olla +15 000 henkeä.

Ja se että perustellaan hallia sillä että ei tehdä pelkästään jäähallia vaan myös elämyskeskusta, jossa voidaan järjestää esim. konsertteja ym. tapahtumia, niin miksi ei sitten tuon ratapihan päälle rakenneta sitä uutta musiikkitaloa?
Siellä voitaisiin pitää konsertteja ja niitä elämys juttuja mitä ne ikinä ovatkaan.
Jääkiekkoa taas voitasiin pelata Artukaisissa niin kuin tähänkin asti.
Turkulaiset veronmaksajat säästäisivät näillä järjestelyillä pitkän pennin, koska kaupunkihan tuon kaiken lopulta maksaa.
Sanokaa minun sanoneeni, mutta yksityiset tahot eivät loppupeleissä tule maksamaan kuin häviävän pienen murto-osan tuosta hallista ja sen ylläpidosta.
Puhutaan tässä vaiheessa rahoituksesta hallin lobbaajien suilla mitä puhutaan.
Eipä tohon juuri lisättävää ole!
 

Ewald

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Florida Panthers, Magpies
Se on jo sähköistetty. Kovin on vaan hiljaista paikallisjunatouhujen suhteen, käsittääkseni ainakin Naantalin suuntaan ne aatokset ehdittiin torpata.
Toimiva lähijunaverkko Naantalista Gatoraden kautta Turun läpi Kaarinaan olisi omasta mielestäni hyvä ratkaisu. Muuten 5.8 km Kauppatorilta Gatoradeen ei voi olla mikään ylivoimainen suoritus kulkea. Vanhoja muistellen niin asuin 5 mailia Panthersin stadionilta eikä se ollut ongelma eikä mikään kulkea. Ihmisiä tuli sinne paljon laajemmaltakin alueelta. Miten ihmeessä suomalaiset voivat olla niin laiskoja, että kaikki pitäisi tulla narusta vetämällä nokan eteen eikä edes sen vertaa viitsitä nähdä vaivaa, että kulkee itse hallille?
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Tietääkö kukaan, onko Ratapiha -hanketta viipaloitu eri yrityksiin, jotka yhdessä muodostavat konsernin? Asuinkiinteistöt omana yrityksenä, halli omana jne. Ja mikäli on, mitkä osat ovat yhteiskunnan rahoituksen kohteena.
Eiköhän näin ole. Tuskimpa ostamalla kämpän saat palan jäähallia, no olisihan tuo reteettä 3h + k + wc + ikuinen kausikortti. Jostain vanhasta jutusta muista, että yhteiskunta rakentaa infraa alueelle, lisäksi kaupungin mukana olo estää "ylimääräisten ongelmien synnyn".
Ennen pitkää ne menee poistoina kirjanpitoon.

Mutta siis kaupunkihan yrittää löytää muuta käyttöä Artukaisten areenalle, joten ainakaan siellä ei julkilausuman perusteella ole ykkösvaihtoehtona purku.
Jos Artukaisiin urheilukeskusta suunnitellaan, niin kyllä tuo sellaisessa käytössä menisi vielä pitkään. pienellä raivauksella ja rakentamalla tuonne saadaan kyllä varsin oivat harjoitusolosuhteet. Jos tolpat sallittaisiin niin, välikaton rakentaminen ei edes olisi mikään ihan mahdoton ratkaisu.

Urheilun ulkopuolisista asioita sisähuvipuisto olisi kyllä Artukaisissa upea lisä Turulle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös