Mainos

Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 275 484
  • 1 741

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Vähän ostan tuota paniikkia parkkipaikoista. 500 auton parkkipaikka on suhteellisen pieni. Lisäksi kaikki isommat julkiset pysäköintitilat ovat enemmän vähemmän muualla. Torilta tulee matkaa toista kilometriä. Louhen hissit eivät oikein yleisötapahtumiin sovellu.

Lähdetään posin kautta kuitenkin perinteisesti liikenteeseen. Jengi parkkeeraa enemmän hajautetusti, joten ruuhkia ei pääse syntymään niin helposti. Muutenkin tosiaan julkisilla pääsee paremmin paikalle ja pois, joten tarve auton käytöön pienenee. Logomo vetää maksimissaan n.4000 siinä vieressä, enkä mitään suurempaa kaaosta muista, vaikka joskus joku on purnannutkin parkkipaikkojen vähyyttä.

Jos Louhi olisi minun parkkihallini ainakin selvittäisin, että mitä maksaa rakentaa metrotyylinen sisäänkäynti mahdollisiman lähellä rautatieasemaa. Jos oikein tulkitsin, niin Telekakkosella on 700 parkkipaikkaa ja se sentään vetää 30000 katsojaa.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Minunkin mielestäni Nokia Arena on liikenteellisesti jopa helpompi tapaus kuin Hakametsä. Valittajia siellä kuitenkin riittää. Paikallisbussien aikatauluille on tietysti haastavaa suurempien tapahtumien yhteydessä tapahtuva katujen sulkeminen ja siitä aiheutuvat bussilinjojen poikkeusreitit.
Nokia areenan ympäristön on huonommin järjestetty kuin Turun kauppatorin ympäristö. Mutta Tamperaalla onkin autoileva osa ehditty totuttamaan tähän sulkemalla pääkatu liikenteeltä jo aikaa sitten.
Liikuin sattumalta paikalla autolla HIFK-sarjan aikaan ja olin ohittamassa areenaa niin tielle oli jätetty aidat matsin ajaksi. Käännyin ympäri ja tarkoituksena oli kiertää tämä pieni kadunpätkä mutta maasta nousseet metallipiikkit olivat katkaisseet liikenteen keskustasta Kangasalle vievällä tiellä.

Todella paskasti suunniteltu liikenne autoilijoille enkä ole vieläkään oikein varma mihin pitkän matkan kävijät jättävät autonsa pelien ajaksi, ympäri Kalevaa ainakin mutta sieltä tulee pian kilometri käveltävää.
Melko vähän kitinää on autoilijoiden kurittamisesta Tampereella kuulunut vaikka ehkä syytäkin olisi ollut. Eiköhän Turussa saada suurempi valitusten rysä näistä aikaiseksi.
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Todella paskasti suunniteltu liikenne autoilijoille enkä ole vieläkään oikein varma mihin pitkän matkan kävijät jättävät autonsa pelien ajaksi, ympäri Kalevaa ainakin mutta sieltä tulee pian kilometri käveltävää.
Parkkihalleja (esim. Tullintori, Hämppi ja rautatieasema) ei lasketa tähän?
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Jos Louhi olisi minun parkkihallini ainakin selvittäisin, että mitä maksaa rakentaa metrotyylinen sisäänkäynti mahdollisiman lähellä rautatieasemaa. Jos oikein tulkitsin, niin Telekakkosella on 700 parkkipaikkaa ja se sentään vetää 30000 katsojaa.

JOS Louhesta pääsisi ulos jotenkin kätevästi sisäänajon yhteydessä, niin tämä koko ongelma olisi olematon.

Tukholmassa taas ei kukaan täysjärkinen mene peliin autolla. Paikkoja toki on tuo areenan 650 + vieressä olevan Globenin ostarin 1500 paikkaa.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Parkkihalleja (esim. Tullintori, Hämppi ja rautatieasema) ei lasketa tähän?
Tuohon jo varsin kattavaan listaan voisi lisätä Ratinan parkkihallin.

Itse olen jättänyt auton Hämppiin tapahtumien ajaksi. Etelästä tullessa Hämpin sisäänajo ja poistuminen Ratapihankadun kautta on vetänyt oikein hyvin eikä merkittäviä liikenneruuhkia ole ollut. Hämpistä on noin 600 metrin kävely Nokia Arenalle, mutta pieni jaloittelu autossa istumisen ja tapahtuman välissä on ihan mukavaa.

Sikäli kun joitakin tamperelaisia tunnen, tuntuvat käyttävän Nokia Arenan tapahtumien yhteydessä paljon enemmän julkista liikennettä verrattuna Hakametsässä käymiseen. Monissa tapahtumissa julkisen liikenteen matka sisältyy ottelulippuun, mikä varmaan myös kannustaa jättämään auton kotiin mikäli asuu julkisen liikenteen kannalta sopivassa paikassa.

Ihan vastaavasti Turussa hallin keskeisempi sijainti vähentäisi omaa autoa käyttävien osuutta.
 
Viimeksi muokattu:

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
Tulin tänne kertomaan haja-ajatuksiani aiheeseen liittyen noiden uutisotsikoiden tuomana. Hanke siis etenee, hienoa.

-Kulkeminen ei varmasti tule olemaan ongelma vaan ihmiset kyllä tottuvat keskustapeleihin ja oppivat käyttämään enenevissä määrin myös julkista liikennettä. Itse en ole pitkään aikaan käyttänyt julkista liikennettä pl. nyt uuden hallin jääkiekkopelit. Eli kyllä niitä bussissa istujia tulee myös arjessa autoilevista.

-Jos kapasiteetti asettuu tuohon 10 000 tai vähän ali niin teillä on mahdollista tehdä kiekkoareena. Nokian huono puoli tuon konserttityyppisen akustiikan (joka pehmentää äänet) lisäksi on loivat katsomot. Alakatsomossa jää kymppirivilläkin yksi kulma kaukalosta näkymättömiin. Täällä palstalla on noita Ruotsin ja Sveitsin areenoita vilahdellut ja kyllähän jyrkemmät katsomot olisivat ehdoton kiekkopeleissä.

-Halliin kulku, fanikatsomot jne. on asioita joihin voi vaikuttaa vain suunnitteluvaiheessa. Nokialla halliin tullaan yhdestä kulmasta jota en vieläkään ymmärrä. Jos sisäänkäynti olisi myös esimerkiksi Hatanpään tai Viinikan suuntaan niin tulo ja lähtöruuhkia saisi tasoitettua. Näistä fanikatsomon sijoitteluista jne. en viitsi enää sen enempää sanoa kuin että niitä varmasti otetaan huomioon kun tarpeeksi pitää ääntä suunnitteluvaiheessa faniporukan äänellä.
 

SirBallWax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jännä kun omasta mielestä ainakin Turusta peliin mennessä parkkihalliin pääsee kätevästi ja vain lyhyt kävelymatka halliin. Sisäänkäynnit ovatkin sitten asia erikseen...
Isoin osin tämä ja sama.
Autolla helposti osoitteeseen, auto parkkihalliin ja hissillä lipuntarkastukseen.
Ei tuota voi tehdä helpommaksi.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kyllä se on hieman muuttunut, näin Logomon läheisyydessä asuvana. Siltaa käytetään aika paljon tapahtumien aikaan ja aivan takavuosien liikennekaaosta ei Köydenpunojankadulla ole nyt näkynyt - näin mutu-tuntumalla. Myöskin osa parkkipaikoista on pois pelistä rakennustyömaiden takia.

Toki jos joskus saadaan yhteys junalaitureilta (ja ratapihan remppa valmiiksi) sillalle niin sekin vaikuttanee miten Logomoon saavutaan.

Täydennän tätä sillä, että pari kertaa Tampereen juna jättänyt tämän matkaajan Logomon eteen ja aika suuri osa matkaajista lähti nimenomaan keskustan suuntaan Logomon sillan kautta. Kyllä sitä parkkipaikkojen puutetta aina huudellaan kovaan ääneen, mutta mikä on todellisuus.

Itse toivoisin myös sellaista ratkaisua, että tapahtumakeskukselta pääsisi junalaitureille kätevämmin, vähän kuin Pasilassa pääsee Messukeskukselta ja Jaffa-hallilta. Tämä voisi auttaa monia Portsan tai suunnalla asuviakin tavallisemmassa junaliikenteessä. Ratapihankatu ja Köydenpunojankatu molemmat aika ahtaita lopulta, kun onkin enemmän kävelijöitä liikkeellä.

Kuinka moni kävijöistä asuu nykyisen hallin alueella?

Pieni tirsk, älä nyt aliarvioi Vienolan, Jyrkkälän ja vaikka Härkämäen asukkeja.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Nää on kyllä ihan epäinhimilisiä matkoja, mitähän Amnestykin sanois?
Sama aika menee Turussa keskustasta autolla siirtyen Gatoradelle, on ihmeen vahva syy sille miksei pelissä kukaan käy.
Kaleva on muuten vasta nyt kelvollisessa kunnossa, koko kauden ollut sellainen mutapelto ettei kalpene sateiselle Ruisrokille joten ikävä kumppareissa on matsia paikan päällä katsella.

Korjataan vähän omaakin kommenttia että Kalevasta kävellessä. kiekollisen parkin perässä, alkaa kilometristä. Hakametsästä kävellessä voikin jo alkaa katsella kakkoserän pariin. Jos on vielä teitä muita pallivahalaisia jotka ette Tampereella ole vierailleet.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Täällä on taas mielenkiintoisesti jokunen meitä tavallisia tollukoita viisaampi sämpyläkainalo keksimässä täysin omat olkiukot ja piessyt ne kertomalla miten homma on kuitenkin parempi kuin nykyiset kiskot ratapihalla ja miten Euroopan miljoonakaupungeissa hommat toimii. Juu, kyllä muut on nyt vaan tyhmiä.

Täydennän tätä sillä, että pari kertaa Tampereen juna jättänyt tämän matkaajan Logomon eteen ja aika suuri osa matkaajista lähti nimenomaan keskustan suuntaan Logomon sillan kautta. Kyllä sitä parkkipaikkojen puutetta aina huudellaan kovaan ääneen, mutta mikä on todellisuus.
Siis jättääkö junat nykyään johonkin aivan eri paikkaan? Toki jos ne jättävät Logomon eteen, niin Logomon silta on ainut reitti keskustaan, joten hyvä että osaavat sitä käyttää.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Täältä löytyy aiheesta juttua
Tuon mukaan ne pysähtyvät raiteelle 7. Mikä on kyllä Logomon puolimmaisin niistä matkustajalaitureista, mutta sen jälkeen on noin kymmenen ei-matkustaja raidetta. En ymmärrä miten siitä pääsee Logomon sillalle.

Toki en ole noin vuoteen sillä käynyt, kun Tampereelle ei oikein ikinä ole asiaa.

E: Olihan siellä että raide 17 on tälläisessä käytössä Logomon edessä, nyt ymmärsin!
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Toki en ole noin vuoteen sillä käynyt, kun Tampereelle ei oikein ikinä ole asiaa.

Itse aika montakin kertaa Tampereelta olen saapunut, mutten muista mitään selkeyttä tuossa, että mitkä junista Logomon puolelle jättikään. Mutta tosiaan, koettu on tuokin. Suosin vanhoillisesti rautistamme silti, koska reissuväsyneelle sopivampi kävelymatka.

Ja tosiaan laiturilta 17 on kyllä selkeä suora nousu Logomon sillalle, siinä ei ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Itse aika montakin kertaa Tampereelta olen saapunut, mutten muista mitään selkeyttä tuossa, että mitkä junista Logomon puolelle jättikään. Mutta tosiaan, koettu on tuokin. Suosin vanhoillisesti rautistamme silti, koska reissuväsyneelle sopivampi kävelymatka.

Ja tosiaan laiturilta 17 on kyllä selkeä suora nousu Logomon sillalle, siinä ei ongelmaa.
Laiturien käytössä on selkeä logiikka. Aseman puolella on siis raide 7 ja Logomon puolella raide 17.

Logiikka on siinä, että jos asemalla on samanaikaisesti vain yksi juna, se käyttää aseman puolella olevaa laituria 7. Mutta jos junia on samanaikaisesti kaksi, Tampereen suuntaan lähtevä juna käyttää laituria 7 ja Tampereelta saapuva juna Logomon puolella olevaa laituria 17.

Näin siis junat Turusta Tampereelle lähtevät aina samasta paikasta, jotta matkustajat eivät myöhästelisi junasta ainakaan sen takia, että juna lähtee oudosta paikasta. Saapuvat junatkin käyttävät Logomon puolella olevaa raidetta ainoastaan, jos aseman puoleinen raide ei ole vapaana.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Logiikka on siinä, että jos asemalla on samanaikaisesti vain yksi juna, se käyttää aseman puolella olevaa laituria 7.

Joo tämän ihan maalaisjärkeni kertoi, mutten muista tuolla bonganneeni junaa näillä kerroilla. Joo, matkaväsymyskin saattoi painaa ja sokeuttaa.
 

Ketale

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse kävin helmikuussa Sveitsissä kuudella eri paikkakunnalla katsomassa lätkää. Joihinkin halleihin, esim Zürich, menin keskustasta raiteilla, joihinkin esim. Biel/Bienne omalla autolla hallin P-alueelle. Riippumatta hallin koosta tai sijainnista tunnelma oli huikea. Jos tuote kiinnostaa, ei tuolla sijainnilla kovin isoa merkitystä ole, tosin ollaanhan me nykyään aika laiskoja, auto pitää saada aina oven viereen.

Sveitsissä ei ollut juurikaan pöytiä ja tuoleja myyntikojujen yhteydessä, se häiritsi. Ruoka ja juoma oli monipuolista ja yllättävän edullista. Iso olut oli noin 8 € mutta hintaan sisältyi 2€ pantti mukista jonka sai tiskiltä lunastettua.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Pieni tirsk, älä nyt aliarvioi Vienolan, Jyrkkälän ja vaikka Härkämäen asukkeja.

Äläkä unohda Pansion ja Pernon asukkaita ja Raision puolelta Polusmäki ja Metsäaro jotka eivät sen kauempana ole. Kuusi eri asuinaluetta/kaupunginosaa on nykyisen hallin ympärillä.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Vain Turussa voidaan olla niin järjettömän kahjoja, että ihan vakavissaan harkitaan Suomen parhaimman nimenomaan jääkiekon peluuseen suunnitellun hallin jättämistä heitteille ja lopulta jopa purkamaan pois.
Turun Tauti näyttää olevan edelleen voimissaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös