Rasismista

  • 82 304
  • 992

Pika1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On se jännää kun muissa maissa ulkomaalaisia on tosi paljon eikä siellä välitetä yhtään mistään roduista. Kun taas Suomessa on tosi vähän ulkomaalaisia ja rasismi kukoistaa.

Niinkuin Ruotsissa (Malmö, Rosengård), Ranskassa (Mellakat 2005), Saksassa, Englannissa yms...
Katsopa mitä tuolla on tapahtunut, kun roduista/kulttuurista ei välitetä... Faktahan on, että roduista/kulttuurista pitää välittää. Esimerkiksi somalialaista maahanmuuttajaa pitää tukea aivan erilailla kuin kiinalaista. Nyt sitä ei ole tehty, joka näkyy työllisyysluvuissa.

Ja millä tavalla Suomessa on enemmän rasismia kuin muualla ja missä muualla sitä muka on vähemmän? Perusteluja, eikä noita helvetin "siis ku suomalaiset on niiiin juntteja, daa. Muualla ollaan kyllä hyviä, mutta suomalaiset on rasisteja"
Katso vaikka Serbia-Kosovo tilannetta, kyllä siellä rasismia on, kun tietyt kansanryhmät saavat liikkua viikossa kaksi tuntia kaupoissa.
Afrikassa tapetaan miljoonia (kongon alue, noin esimerkiksi) pelkästään sen takia että ovat väärää rotua.
Lisätään tähän vaikka vielä naistenasema. Missä on parempi kuin täällä?

Joten kaiva se maailmankatsomus pois sieltä perseestä ja rupea pikkuisen katsomaan mitä ympäröivässä maailmassa tapahtuu. Kohta menee hermot. Saatana.
 
Viimeksi muokattu:

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Suomessa esiintyy varmasti jonkun verran rasismia, mutta aika marginaali-ilmiöstä puhutaan. Tarkoitan tässä rasismilla aktiivista toisia rotuja vastaan toimimista. Ennakkoluuloja on sitten senkin edestä, mutta se on täysin inhimillistä. Minusta on kohtuutonta vaatia tasapuolista suhtautumista oven takana seisovaan pölynimurikauppias Jormaan tai pitsikauppias Helgaan. On tietenkin täysin mahdollista, että Jorma on raiskaaja ja Helga ei ole varas, mutta yleensä se on toisinpäin. Varauksella Helgaan suhtautuminen ei minusta ole rasismia, vaan tervettä järkeä.

Entä sitten nämä tuoreet maanteidemme ritarit, rihkamasormusten myyjät. Mitä jos törmään ensi viikonloppuna johonkin romanialaisen näköiseen autoilijaan, jolla näyttäisi olevan ongelmia tien varressa? Yleensä pysähdyn, mutta nyt kyllä ajan ohi ja soitan poliisille. Tämä siis vain henkilön etnisen ulkonäön takia. Jos siellä seisoo kotimainen poppoo ongelmissa, niin todennäköisesti pysähdyn. Jos on konepelti pystyssä ja venäläiset kilvet, niin ohi ajan. Rasismia vai tervettä järkeä?

On se jännää kun muissa maissa ulkomaalaisia on tosi paljon eikä siellä välitetä yhtään mistään roduista. Kun taas Suomessa on tosi vähän ulkomaalaisia ja rasismi kukoistaa.
Kummalta puolelta aitaa tämä oli heitetty, vai oliko tästä edes tarkoitus tehdä johtopäätöksiä? Olisiko Ruotsi hyvä mallimaa meille, vai mihin verrataan?

Kyllä minun mielestä suomalainen rasismi, ennakkoluulot ja syrjintä kulkee yllättävänkin hyvin käsi kädessä eri vähemmistöjen käytöksen kanssa. Mustalaiset, turkkilaiset, saamelaiset, venäläiset, vietnamilaiset, hurrit ja somalit saavat valtaväestöltä keskimäärin juuri sitä mitä tilaavat.

Jos rehellisellä mustalaisella on vaikeuksia saada töitä tai asuntoa ennakkoluulojen takia, niin syyttäkööt vaan omiaan. Siinä missä mustalaisista voi heittää, että 99% pilaa kaikkien maineen, niin somaleista voinee sanoa samaa, vaikkakin aika paljon pienemmällä prosentilla. Vaikka tuo prosentti olisi vain 20 (hatusta), niin suomessa loput 80% sompuista saa luvan syyttää syrjinnästä tuota 20% valtaväestön sijaan. Tällä en siis ota kantaa, onko syrintä oikein vai väärin, vaan totean miksi syrjitään.
 

-REDS-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K, ULUVFC #54
Niinkuin Ruotsi (Malmö, Roseberg), Ranska (Mellakat 2005), Saksa, Englanti yms...
Katsopa mitä siellä on tapahtunut, eikä roduista välitetä...
Ja millä tavalla Suomessa on enemmän rasismia kuin muualla ja missä muualla sitä muka on vähemmän? Perusteluja, eikä noita helvetin "siis ku suomalaiset on niiiin juntteja, daa. Muualla ollaan kyllä hyviä, mutta suomalaiset on rasisteja"
Katso vaikka Serbia-Kosovo tilannetta, kyllä siellä rasismia on, kun tietyt kansanryhmät saavat liikkua viikossa kaksi tuntia kaupoissa.
Afrikassa tapetaan miljoonia (kongon alue, noin esimerkiksi) pelkästään sen takia että ovat väärää rotua.
Lisätään tähän vaikka vielä naistenasema. Missä on parempi kuin täällä?

Joten kaiva se maailmankatsomus pois sieltä perseestä ja rupea pikkuisen katsomaan mitä ympäröivässä maailmassa tapahtuu. Kohta menee hermot. Saatana.

No enpä voisi enempää olla samaamieltä, vaikka se taitaa olla kiellettyä tässä ketjussa.
Suht merkillistä, että jos otat esille tietyn kansanryhmän tekemät rikokset suomessa on joku välittömästi takajaloillaan. Aivan kuin hyväksyisi jotenkin enemmän suomalaiset samoihin rikoksiin syyllistyneet jos heitä ei erikseen mainita. Rikollinen on rikollinen oli sitten kyseessä ulkomaalainen tai syntyperäinen. Taivastellaan yleistämistä. En tiedä olenko osannut itseni tarpeeksi selvästi ilmaista, mutta olen tarkoittanut tuoda julki oman vittuuntumiseni esim. somaleiden täällä tekemiin rikoksiin. Ei minua vituta se, että kyseiset henkilöt ovat somaleja, vaan se että he ovat rikollisia (siis he, jotka ovat syyllistyneet niihin rikoksiin, ei koko somaliyhdyskunta). Miten heistä tulisi puhua yleistämättä? Valitettavasti harvoin on tiedossa rikoksiin syyllistyneiden etu tai sukunimet...
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kyllä minun mielestä suomalainen rasismi, ennakkoluulot ja syrjintä kulkee yllättävänkin hyvin käsi kädessä eri vähemmistöjen käytöksen kanssa.

Pakistanissa katsotaan pitkin nenän vartta länsimaalaisia. Esimerkiksi länsimaalaisissa yrityksissä on pääkaupungissa vartijat ovella ja metallinpaljastimet. Valkoisen miehen on syytä palkata lomalla vartija itselleen. Syitä syrjintään on monia, joista suurin varmasti poliittiset syyt. Olisitko sinä Anamasa fiksusti käyttäytyvänä suomalaisena ja syyttömänä kaikkeen yhdysvaltalaisvihaan ansainnut syrjinnän vieraillessasi Pakistanissa?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Olisitko sinä Anamasa fiksusti käyttäytyvänä suomalaisena ja syyttömänä kaikkeen yhdysvaltalaisvihaan ansainnut syrjinnän vieraillessasi Pakistanissa?
Ansaitsemisesta en tiedä, mutta ymmärtäisin minuun kohdistuvat ennakkoluulot ja sen, että joutuisin ulkonäköni vuoksi tekemään enemmän töitä saadakseni siellä hyväksyntää. Minulla ei ole muuten juurikaan käsitystä Pakistanin tilanteesta, joten perustin äskeisen sille olettamukselle, että siellä länsimaisen näköisiä syrjitään syystä. Eiköhän lähi-idän arjessakin suhtautuminen muutu neutraalimpaan suuntaan, kunhan tietävät olevansa tekemisissä suomalaisen kanssa. Ovat siis ennakkoluuloisia ja varautuneita ihonvärin takia ihan syystä, mutta eivät rasisteja. Ei tulisi ainakaan pieneen mieleenkään alkaa siellä vaatimaan valtaväestöä muuttaman suhtautumista. Syrjinnän kannattaminen, hyväksyminen tai ymmärtäminen eivät siis ole samoja asioita.

Jos joku vähemmistö aiheuttaa ongelmia ja vaikka vähemmistössä olisi iso osa kunnollisia, niin olisi yksinkertaisesti tyhmää ottaa riskejä tuon vähemmistön kanssa. Ulkoiset seikat on nopea tapa karsia ja hälventää riskiä. Itsellä oli nuorempana pitkä heviletti ja ihmettelin kovasti eri paikoissa ihmisten suhtautumista. Nykyään on päivän selvää, että iso osa pitkätukista on hulttioita ja niihin kannattaa jo lähtökohtaisesti suhtautua varauksella. Varauksella suhtautuminen on sitten jo jotain ennakkoluuloakin lievempää, mutta samasta asiasta puhutaan. Kokemusten perusteella luokitellaan ihmisryhmiä, tehdään ennakko-olettamuksia ja toimitaan sen mukaan. Harjoitetaan tavallaan jatkuvaa todennäköisyyslaskentaa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
. Kokemusten perusteella luokitellaan ihmisryhmiä, tehdään ennakko-olettamuksia ja toimitaan sen mukaan. Harjoitetaan tavallaan jatkuvaa todennäköisyyslaskentaa.

Tämän esittämäsi mallin harjoittajalla soisi sitten olevan laajaa tuntemusta eri ihmisryhmistä ja kulttuureista. Myöskin erehtymätön silmä tunnistamaan ulkonäöltä kansallisuuden. Voisiko käytännöntilanne mallissasi mennä jotenkin näin:

Kadulla vastaan tulee mustamies. Luokittelet nopeasti mihin ihmisryhmään tämä kuuluu. Ahaa, hän kuuluu mustaihoisiin. Sitten tehdään ennakko-oletus. Ahaa, hän on musta ja Suomessa, niin todennäköisesti työtön somali ja pahemmassa tapauksessa vielä raiskaaja/ryöstäjä. Check. Sitten toimitaan todennäköisyyksien mukaan. Ahaa, vaihdanpa nyt kadunpuolta, koska henkilö on vähintäänkin epäilyttävä. Jos kadunpuolta ei pysty vaihtamaan, niin valmiustaso täysille ja valmiina puolustamaan itseään. Check. Ahaa, hän katsoo minuun. Todennäköisyydella 1/7 hän joko pummaa minulta rahaa tai käy päälle. Olen valmiina.

Itse en osaa erottaa ihmisen ulkonäön perusteella hänen taustastaan/kotimaastaan/luonteestaan yhtään mitään. En osaa erottaa onko ulkomaalaisennäköinen henkilö Suomesta, Somaliasta, Kongosta tai Tanskasta. Käyn paiskaamassa kättä ja kysymässä jos minua oikein paljon kiinnostaa. Sen jokainen on ansainnut ennen kuin teen omia johtopäätöksiäni heistä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Tämän esittämäsi mallin harjoittajalla soisi sitten olevan laajaa tuntemusta eri ihmisryhmistä ja kulttuureista.
Mutta kun ei ole. On siis turvauduttava yleistyksiin ja todennäköisyyslaskentaan. Niiden mukaan sitten reagoidaan riippuen tilanteesta ja varsinkin panoksista. Se on vähän kuin holdemia. Somaliin tutustuessa käteen tulee aina paskat kortit. Oletusarvoisesti niillä ei kannata lähteä pelaamaan, vaikka teoriassa värisuorakin on aina mahdollinen. Pienillä panoksilla käden voi katsoa (paiskata kättä). Tosipaikassa, kuten vaikka asuntoa vuokratessa tai työpaikkaa tarjotessa ei paskoilla korteilla kannata lähteä leikkimään.
Aika moni nuori nainen katuu lopun ikäänsä, ettei käyttänyt metodiasi kohdatessaan somalin.
 

julle-jr

Jäsen
Kadulla vastaan tulee mustamies. Luokittelet nopeasti mihin ihmisryhmään tämä kuuluu. Ahaa, hän kuuluu mustaihoisiin. Sitten tehdään ennakko-oletus. Ahaa, hän on musta ja Suomessa, niin todennäköisesti työtön somali ja pahemmassa tapauksessa vielä raiskaaja/ryöstäjä. Check. Sitten toimitaan todennäköisyyksien mukaan. Ahaa, vaihdanpa nyt kadunpuolta, koska henkilö on vähintäänkin epäilyttävä. Jos kadunpuolta ei pysty vaihtamaan, niin valmiustaso täysille ja valmiina puolustamaan itseään. Check. Ahaa, hän katsoo minuun. Todennäköisyydella 1/7 hän joko pummaa minulta rahaa tai käy päälle. Olen valmiina.
Jotenkin tuolla tavalla itse toimin. Jonkin verran asiaan vaikuttaa se, että olen joskus skidimpänä joutunut kolme kertaa mustaihoisen ja pari kertaa mannen ryöstämäksi, mutta koskaan kukaan valtaväestöön kuuluva ei ole minua ryöstänyt. Saattaa tämä kaikki olla sattumaakin, mutta kai sitä ihminen vaalii luonnostaan omaa terveyttään ja omaisuuttaan sekä henkeään sen verran, että näiden viiden kerran jälkeen on alkanut suhtautumaan varauksella tiettyihin ihmisryhmiin. Eivät kaikki kyytkään pure, mutta kyllä minä silti ne kierrän melko kaukaa.
 

Pika1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pakistanissa katsotaan pitkin nenän vartta länsimaalaisia. Esimerkiksi länsimaalaisissa yrityksissä on pääkaupungissa vartijat ovella ja metallinpaljastimet. Valkoisen miehen on syytä palkata lomalla vartija itselleen. Syitä syrjintään on monia, joista suurin varmasti poliittiset syyt. Olisitko sinä Anamasa fiksusti käyttäytyvänä suomalaisena ja syyttömänä kaikkeen yhdysvaltalaisvihaan ansainnut syrjinnän vieraillessasi Pakistanissa?

Jepjep... tässä islamistinen versio syrjinnästä. Mutta nehän eivät ole rasisteja, koska eivät ole valkoisia, eurooppalaisia miehiä.

Nyt voidaankin ihmetellä ylempänä olevaan (naiiviin ja vain yhdeltä henkilöltä tulleeseen) Jannerin väitteeseen:
"On se jännää kun muissa maissa ulkomaalaisia on tosi paljon eikä siellä välitetä yhtään mistään roduista. Kun taas Suomessa on tosi vähän ulkomaalaisia ja rasismi kukoistaa."
Ymmärtää, että yksi ihminen voi olla sokea ja suoraan sanoen tietämätön, mutta tämä Jannerin väite on se, mitä esimerkiksi media Suomessa (Helsingin Sanomat varmaan suurimpana lippulaivana. Ei siis radikaaleimpana, vaan isoimpana...) ihmisille tuputtaa.

Tarkennus omaan pointtiini, koska minusta tuntuu että ajatus karkaa: Suomalaiset ovat erittäin suvaitsevaisia. Jos tähän tulee vielä vastaväitteitä, niin pyrin vastaamaan niin pian kuin mahdollista. Tosin se saattaa jäädä maanantaille.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Itse en osaa erottaa ihmisen ulkonäön perusteella hänen taustastaan/kotimaastaan/luonteestaan yhtään mitään. En osaa erottaa onko ulkomaalaisennäköinen henkilö Suomesta, Somaliasta, Kongosta tai Tanskasta. Käyn paiskaamassa kättä ja kysymässä jos minua oikein paljon kiinnostaa. Sen jokainen on ansainnut ennen kuin teen omia johtopäätöksiäni heistä.

Uskomatonta!! Siis tämä ihmetykseni on ihan biologista ja fysiologista. Itsellä on aivan pettämätön kasvomuisti. Jos joskus olen tavannut jonkun ihmisen, niin pystyn helposti tunnistamaan hänet uudestaan, vaikka kävelisi 10 vuotta myöhemmin mua vastaan.

Itse pystyn pelkästään kasvonpiirteistä ilman mitään vaikeuksia määrittelemään mistä päin maailmaa hän kotoisin. Totuus mulla on vain se että ensimmäisen 2 sekunnin aikana uuden ihmisen tapaamisessa, pystyn suurinpiirtein määrittelemään minkalainen hänen luonteensa on. Kokemus on osoittanut tämän ensiarvioni lähes poikeuksetta aina oikeaksi.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Somaliin tutustuessa käteen tulee aina paskat kortit.

Väitän tuntevani enemmän somaleja kuin sinä ja olen asiasta eri mieltä. Käteeni on jäänyt sekä huonoja että hyviä "kortteja", mutta suurimmasta osasta ei ole valitettavaa. Kerro rehellisesti kuinka moneen somaliin olet henkilökohtaisesti tutustunut?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Jepjep... tässä islamistinen versio syrjinnästä. Mutta nehän eivät ole rasisteja, koska eivät ole valkoisia, eurooppalaisia miehiä.

Hienosti ymmärretty pointti Pika1!

Tarkennus omaan pointtiini, koska minusta tuntuu että ajatus karkaa: Suomalaiset ovat erittäin suvaitsevaisia. Jos tähän tulee vielä vastaväitteitä, niin pyrin vastaamaan niin pian kuin mahdollista. Tosin se saattaa jäädä maanantaille

Kerro toki maanantaina lisää tästä faktasta.

Edit. nimimerkki Rike.K:n naurettavaan postaukseen ei edes viitsi vastata. Kaveri lienee tehnyt vuosikausia ulkomailla/maahanmuuttajien kanssa töitä kun osaa kasvojen piirteestä erotella kansallisuuden.
 
Viimeksi muokattu:

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Edit. nimimerkki Rike.K:n naurettavaan postaukseen ei edes viitsi vastata. Kaveri lienee tehnyt vuosikausia ulkomailla/maahanmuuttajien kanssa töitä kun osaa kasvojen piirteestä erotella kansallisuuden.

Taidat kuule itse olla vähän naurettava. Totuus nyt vain on se että ihmisen ulkonäöstä pystyy päättelemään aika pitkälti ihmisen etnisen taustan. Se että sinä, ilmeisesti jonkun fysiologisen vajavaisuuden takia, tähän et pysty, ei tarkoita etteikö muut siihen pystyisi. Myöskin luetun ymmärtämisessä sinulla on pahoja puutteita, sanoin että pystyn kasvonpiirteistä määrittelemään mistä päin maailmaa jonkun ihmisen sukujuuret on peräisin, en puhunut mitään kansalaisuudesta.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Taidat kuule itse olla vähän naurettava. Totuus nyt vain on se että ihmisen ulkonäöstä pystyy päättelemään aika pitkälti ihmisen etnisen taustan. Se että sinä, ilmeisesti jonkun fysiologisen vajavaisuuden takia, tähän et pysty, ei tarkoita etteikö muut siihen pystyisi. Myöskin luetun ymmärtämisessä sinulla on pahoja puutteita, sanoin että pystyn kasvonpiirteistä määrittelemään mistä päin maailmaa jonkun ihmisen sukujuuret on peräisin, en puhunut mitään kansalaisuudesta.

Itse pystyn pelkästään kasvonpiirteistä ilman mitään vaikeuksia määrittelemään mistä päin maailmaa hän kotoisin.

Uskomatonta bs:ää. Vitut pystyt määrittelemään ilman mitään vaikeuksia ihmisen kasvonpiirteistä hänen etnisentaustansa. Pystyt sanomaan henkilön ihonvärin, mutta miten erotat esimerkiksi onko tummaihoinen Ranskasta tai Kongosta? Miten nämä kasvojen piirteet sitten eroavat, kun kerta niistä pelkästään osaat määritellä? Tervetuloa käymään työpaikallani, niin kokeillaan ihan käytännössä.

Vastasin Anamasan todennäköisyyksien laskenta - ajatukseen, että on mahdotonta pelkän ulkonäön perusteella tietää mitä ihminen ajattelee, mikä hänen taustansa tai edes mistä maasta hän on. Postauksesi sisältö oli sitten taas sitä itseään, mihin olisi toki pitänyt olla edes reagoimatta. Sitä se humala teettää.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Tervetuloa käymään työpaikallani, niin kokeillaan ihan käytännössä.

Tulen kyllä mielelläni, haluan oikeasti testata kykyjäni oikein tosipaikassa. Missä olet töissä? Lähetä vaikka yksäriä, jos et julkisesti halua sanoa. Tässä täytyy nytten kuitenkin heti sanoa että mitään yliluonnollisia kykyjä minulla ei ole eli en pysty millään sanomaan mikä maa jonkun ihmisen passissa lukee, mutta pystyn kyllä määrittelemään ihmisen alkuperän ja rodun erittäin tarkasti pelkästään näkemällä hänet. Ja en osaa tarkalleen selittää miksi olen niin herkkä muistamaan ja lukemaan ihmisten kasvojenpiirteitä, mutta näin se nyt kuitenkin vain on.

Sitä se humala teettää

Ei pidä kirjoittaa kännissä, niin niitä lapsuksia sit tulee.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Tulen kyllä mielelläni, haluan oikeasti testata kykyjäni oikein tosipaikassa. Missä olet töissä?

Tervetuloa. Laitan yv:llä. Kansalaisuuksia meillä on ainakin niin paljon, että saadaan oikea kuva näistä kyvyistäsi.

Edit. Rike.K testaa kykyään ensin valokuvanäyttelyn pohjlta. Odotan mielenkiinnolla tuloksia.
 
Viimeksi muokattu:

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
On se jännää kun muissa maissa ulkomaalaisia on tosi paljon eikä siellä välitetä yhtään mistään roduista. Kun taas Suomessa on tosi vähän ulkomaalaisia ja rasismi kukoistaa.

On se jännää kun tähän ketjuun tuntuu kertyvän näitä vaahtosammuttimien korkuisia maailmanparantajia, jotka Kertovat, Miten Asiat Ovat ehkä jopa 15 vuoden elämänkokemuksella.

Jos lähdetään rasismista puhumaan niin Suomi on ihan saatanan hyvä maa asua niin vitivalkoiselle pohojammuaalaiselle kuin pikimustalle Abdulillekin. Se on aika saatanan kevyttä "rasismia" jos joku kännispäissään katsoo pitkään tai ehkä jopa joku mummo joskus sanoo neekeriksi. Palataan asiaan siinä vaiheessa kun Oulun kieppeille on perustettu ensimmäiset työleirit etnisten puhdistusten aikaansaattamiseksi ja Tampereella lynkataan mustaihoisia. Yliampuvaa? Paskat, arkielämää turhan monessa maassa tälläkin hetkellä.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö Suomesta löydy rasismia tai rotuperäisiä ongelmia. Totta helvetissä löytyy, mutta niin löytyy aivan jokaisesta muustakin maasta ja tulee löytymään, kunnes joskus 5000 vuoden päästä olemme kaikki mokanvärisiä. Ja silloin tullaan tappelemaan jostain ihan muusta, vaikkapa erilaisista kampauksista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Itsellä on aivan pettämätön kasvomuisti. Jos joskus olen tavannut jonkun ihmisen, niin pystyn helposti tunnistamaan hänet uudestaan...

Kasvomuisti on todellakin yksilöllinen ominaisuus joka voi olla hyvä, keskinkertainen tai huono. Harjoittelulla hyvät voivat ehkä tulla vielä paremmiksi; huonoilla tuskin riittää intoa asiaan perehtyä.

Esimerkiksi rajanylityspaikoilla työskentelevistä viranomaisista osa on valikoitunut hommaansa, koska muistavat ulkoa etsintäkuulutettujen kasvokuvia. Parhaat pystyvät valokuvan perusteella nimeämään jopa yli 1500 "poliisijulkkista".
 

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
"Frenologian kehitti itävaltalainen lääkäri Francis Joseph Gall (1758–1828). Aluksi oppia kutsuttiin kranioskopiaksi ja organologiaksi. Lääkäri T. I. Fosteria pidetään frenologia-nimen keksijänä.

Itävallan hallitus kielsi Gallia luennoimasta frenologiasta, koska aivojen ja persoonallisuuden välisestä suhteesta puhuminen oli ristiriidassa uskonnollisten käsitysten kanssa. Gall kuitenkin jatkoi opin levittämistä Saksassa ja Ranskassa. Sittemmin frenologia levisi Englantiin ja Yhdysvaltoihin, ja monet merkittävät henkilöt kuten kirjailija Arthur Conan Doyle, luonnontieteilijä Alfred Russell Wallace (1823–1913) sekä runoilija Walt Whitman (1819–1892) uskoivat sen pätevyyteen."


Frenologiassa tutkitaan kallonmuotoja. Tällä hetkellä ns. harhaoppi, mutta kenties taas mutkan takana ajankohtainen...

Ei ihmisen ulkonäön perusteella tehtäviä havaintoja voi kiistää. Se, mitä arvopäätelmiä niistä tehdään, on jokaisen oma subjektiivinen mielipide. Iso nenä on kuitenkin iso nenä. Vesipää on vesipää.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Uskomatonta bs:ää. Vitut pystyt määrittelemään ilman mitään vaikeuksia ihmisen kasvonpiirteistä hänen etnisentaustansa. Pystyt sanomaan henkilön ihonvärin, mutta miten erotat esimerkiksi onko tummaihoinen Ranskasta tai Kongosta? Miten nämä kasvojen piirteet sitten eroavat, kun kerta niistä pelkästään osaat määritellä? Tervetuloa käymään työpaikallani, niin kokeillaan ihan käytännössä...

Olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi. Totean kuitenkin, että kyllä esim eri afrikkalaisia rotuja pystyy erottamaan ihan kasvojen ja ruumiinrakenteiden erojen perusteella. Esimerkiksi Belgiassa asuva kongolainen ja Suomessa asuva somali ovat kyllä niin eri näköisiä, että ihmettelen, jos et tuohon itse pysty.
Itse en kyllä koskaan ole pitänyt itseäni minään rasistina, vaikka näin ajattelenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös