Minä luulen, että kaveruksilla itsellään ei välttämättä ole harmainta aavistusta, että miksi ovat yhä hengissä ja mitä pitäisi tehdä. Jos verrataan perinteisiin iskuihin, Bostonin pommimiehiin tms, niin kyllähän ideana on vähintäänkin alitajuisesti paljolti se, että tehdään isku ja viimeistään tulitaistelussa poliisin kanssa sitten menehdytään. Tämä on "peruskaava".
Varmasti olivat toki tehneet suunnitelmaa, että miten paetaan murhapaikalta jne, mutta näinkin pitkälle? Toistan vielä kertaalleen, että pelottaa kaverien iskevän uudestaan ja yhtä verisesti.
Itse taas uskon että kavereilla on "harmainta aavistusta" siitä miksi ovat edelleen hengissä.
En itse vertaisi tälläistä Bostoniin. "Pommimiehillä" oli pari painekattiloista tehtyä pommia, sisältäen hauleja / nauloja jne. Tälläisen pommin kyllä rakentaa asiaan jonkin verran vihkiytynyt kaveri, ihan Internetin ohjeiden ja omien kokeilujen perusteella. Näillä kavereilla ideana on juurikin ollut mainitsemasi, siinä vaiheessa kum pommi on jätetty on pulssi ollut 200 ja No Idea.
Mielestäni tässä tapauksessa on suunniteltu hyökkäys hyvin, on tiedetty aika milloin mennä jne. Se ei vaadi vielä rakettitiedettä. Päättäväisyyttä vaati alkaa sitten toteuttamaan tuollainen. Ei silti ole helppo hommata AK-47:aa ja sinkoa Ranskaan. Videoilta näkyy silti se kaikista huolestuttavin asia, miesten rauhallisuus toiminnassa, toinen poimii vielä maasta jonkun autosta pudonneen tavaran. ( Pieni asia, mutta viittaa siihen että paniikkia ei ole. ) Tässä vaiheessa miehet tietävät että 5 minuutin päästä ollaan jo heidän perässä. Jos paikalta haluat paeta, pitää pystyä tuossa tilanteessa itsensä hillitsemään, ajamaan autolla "kiltisti" huomiota herättämättä. Siinä kun istut autossa punaisissa liikenne valoissa paikoillaan, kattelet taustapeiliin, ja vielä naapuri auton täti vähän tuijottaa, niin harvalla kestää kantti rauhassa istua ja ehkä hymyillä vähän takas.
Yleensä ihmisillä, tekee sitten täysin vahingossa, pikastuksissa, tai asiaa suunnitelleena tulee tehdyn "pahan asian" jälkeen erittäin voimakas "morkkis". Tämän takia itse asiassa suurin osa rikollisista teoistaan kiinni jää, koska tunnekuohu on valtava, ja järkevä ajattalu menee erittäin hankalaksi. Unohtihan nämäkin kyllä sen passin, jos nyt oma passi edes oli.
Toivottavasti pako loppuisi mahdollisimman pian, ja mielellään erittäin nöyryyttävästi näitä kohtaan. Mikäli MustatKortit:n ( miten tuo pitää taivuttaa?) mainitsemat uudet iskut tulevat lähiviikkoina, eikä näitä saada kiinni nii se nostaa muiden hörhöjen itseluottamusta / itsetuntoa. Ja se lisää kokoajan mahdollisuutta siihen että joku tuolla jo nyt väsää sitä pommiansa ja päättää liittyä "sotaan", muutama tämmöinen hörhö lisää ja sitten se soppa vasta onkin valmis. Nopealla kiinniotolla, ja nöyryyttävällä sellaisella se pommi sitten jääkin sinne hyllyyn ja puretaan pois.
Hieman huolestuttava suunti siis itselleni, että nämä iskut menevät koko ajan enemmän suunnitelmalliseksi ja niitä näyttää tehtailevan jos ei ammattilaiset, niin puoli-ammattilaiset.