Ok. Ollaan ilmeisesti hyvin hyvin kaukana toistemme ajatusmaailmasta. Minusta tilanne ei ole lähelläkään hyvää niin kauan kun meillä on yksikin, joka pitää yhteyttä ISIS:n (tai edes lähelle) kaltaisiin terroristijärjestöihin. Ja nämä 300 siis nauttivat hyvinvointivaltiomme eduista, jotka maksetaan meidän verovaroillamme. Ei vain mitenkään mahdu minun päähäni, miten edelleen teemme mahdolliseksi näiden kolmensadan asumisen maassamme.
Minä taas en usko, että olemme välttämättä niin kaukana toistemme ajatusmaailmasta. Minunkaan mielestäni ei ole hyvä, että tällaista toimintaa myös Suomesta löytyy. Totesin vaan, että ensinnäkin uskon Supon kyllä tarkkailevan ja tietävän tilanteesta aika paljon enemmän, kuin mitä julkisuuteen antavat ymmärtää. Ja sitten toisekseen totesin, että tuon kolmen sadan ihmisen arvioiminen - millaisia riskitekijöitä on kyseessä - on meille maallikoille vaikeaa.
Itse en usko tuon määrän tarkoittavan sitä, että meillä olisi 300 ihmistä, jotka ovat valmiita terroritekoihin tai joilla olisi välttämättä edes munaa tukea tuollaista toimintaa avoimesti. Tuohon ryhmään voi kuulua sellaisiakin ihmisiä, jotka tuntevat jonkun radikalisoituneen ja jotka esimerkiksi jollain tasolla sympatiseeraavat toimintaa.
Mielestäni hyvä esimerkki on tuo Vastarintaliike, jonka toiminnassa tiedämme Sisäministeriön raportin mukaan olevan reilu 100 ihmistä, joista ehkä kolmisenkymmentä aktiivia. En usko, että edes aktiivisemmin toimivien joukossa on kovin montaa, jotka olisivat valmiita vaikkapa poliittiseen murhaan, joku yksittäinen henkilö toki saattaa löytyä.
Tietysti tämän kolikon toinen ja huonompi puoli on se, että välillä yksikin radikaali saattaa riittää toteuttamaan ties millaisen veriteon.