Enpä syty minäkään Ranskalle. Ranskalaisista ihmisistä ei niin paljon ole kokemusta, että voisin arvostella heitä kansakuntana. Mukaviinkin ihmisiin olen maassa törmännyt, tosin arrogantit ummikot ovat yleisin tapaamani ranskalainen ihmisryhmä.
Muutamia kertoja on tullut istuskeltua Charles de Gaullen lentoasemalla transit-matkustajana ja tylsempää lentoasemaa samassa kokoluokassa saa kyllä hakemalla hakea. Henkilökuntakin on nyrpeää ja palveluhalutonta, joten olen jatkossa valmis jopa maksamaan lipun hinnassa siitä, että Pariisissa ei tarvitse käkkiä.
Palvelua on todellakin turha odottaa, jos ei puhu ranskaa. Molempi huonompi, brittiaksentti tai amerikanaksentti. Molemmat luonnistuvat tarvittaessa, mutta samapa tuo kumpaa viäntää, kun eivät "ymmärrä" kumpaakaan.
Aina yleensä kun haukutaan saksalaisia, esim. wc-hygienioissa ero on kuin yöllä ja päivällä sakemannien hyväksi. Ranskassa jopa naisten vessoista puuttui 99% tapauksissa naisille kohtuullisen välttämätön "rinkula". Että pitäisi vielä maksaa siitä, että pääsee istumaan posliinireunalle, mihin roiskuu pöntöstä vesikin? Vai seistäkö pitäisi? Itse en sitten 3:n ikävuoden jälkeen ole seisoskellen kuseskellut, kun tuppasi menemään reisille. Ja kun Pariisista ajoimme moottoritietä "syvemmälle" Ranskaan, oli mielenkiintoista huomata, että kaikki paskat vain kipattiin johonkin tien varteen. Tai saattoi ne olla kaatopaikkojakin, mutta olivat sitten todella pieniä ja poikkesivat suomalaisesta versiosta. Kovin usein niitä kyllä motarin varrelta löytyi... yök.
Tuossa nyt muutamia syitä, miksi meikäläisen matka vie johonkin muualle kuin Ranskaan, jos vain saan valita. Ja koska saan valita, en Ranskaan suunnittele matkustavani, jollei ole sitten jotain spesiaalia syytä sinne mennä.