Ride kirjoitti:
Minkä merkkisiä rannekelloja palstalaiset omistavat? Itse olen tällä hetkellä kelloton ja olenkin alkanut harkitsemaan rannekellon ostoa. Näyttää nyt siltä, että tuleva kelloni tulee olemaan joko Tag Heuer, Tissot tai Certina. Onko jollain muuten kokemusta kellojen tilaamisesta ulkomaisista nettikaupoista? Ainakin Tag Heuerin kellot ovat Suomessa huomattavasti kalliimpia kuin noissa nettikaupoissa.
Itse olen yrittänyt opetella kulkemaan vailla rannekelloa viime kuukaudet. Syyt ovat työhön liittyviä ja sijaitsevat akselilla "kovahihainen pukupaita-kannettava PC-työpisteiden ergonomia". Tosin tunnelmat ovat sen suuntaiset että vasen ranne valjastetaan taas ennen pitkää ja mainitut oheisongelmat ratkaistaan sitten jotenkin. Sivusilmällä on kylläkin katseltu kellokauppojen ikkunoita jo pitkään.
Useampi kello löytyy kotoa, ei mitään huippukallita kuitenkaan. Muutaman vuoden ikäinen Suunto Observer löytyy, pari alle 200e hintaluokan Citizen/Seikoa ja jokunen mainoskello tms.
Kävin lokakuussa P-Amerikassa lomailemassa ja mm. änärikiekkoa katselemassa. Meinasin kahteenkin otteeseen ostaa kellon tuolta reissulta, ja mielessä oli lähinnä Tag Heuerit, näistä etenkin musta Carrera. Tuon hinta on Suomessa noin 2500 euron hujakoilla, ja EU:n ulkopuolella asuvana saisin Suomesta ostaessani normaalin tax free -alennuksen. Tosin Suomen hinnat ovat, kuten Ride ketjunavauksessa totesi, sen verran yläkantissa että vieläkin halvemmalla pitäisi kellon irrota jostain päin maailmaa.
Saitana kaverina olen kuitenkin toistaiseksi päätynyt siihen että pari kiloeuroa on turhan ronski summa perheelliselle miehelle omaan ranteeseen sijoitettavaksi. Tosin nk. laatukellojen kohdalla on syytä huomioida, että huolellisesti pidettynä niiden arvo säilyy varsin hyvin. Olen ymmärtänyt että muutamien eliittimerkkien tiettyjen mallien kohdalla näiden arvo saattaa jopa nousta vuosien saatossa.
Jos Tag Heuerit kiinnostavat niin kannattaa myös vilkaista Victorinoxin (Swiss Army) malleja. Hinnat eivät ole ihan mahdottomia, jenkeissä alkaen ehkä parista satasesta johonkin reiluun tonniin taaloissa. Olin jo kovaa vauhtia ostamassa muuatta teräsrannekkeista Victorinoxia hintaluokassa vähän alle USD 1000. Pääasiallisena vaikuttimena oli liikkeen muutaman päivän voimassa oleva 30% alennus kanta-asiakaskortilla. Homma valitettavasti kaatui byrokratiaan yllättävän epäamerikkalaisesti: En saanut lunastettua kanta-asiakaskorttia koska en omista Kalifornia sossunumeroa. Vastaava päällikkö koetti kyllä hätäpäissään tekaista mulle jonkin symbolisen international purchaser's tailor-made discountin mutta kaupat jäi kuitenkin tekemättä. Nuuka mikä nuuka. Ehkä ensi kerralla.