Rammstein – konemetallia Itä-Berliinistä

  • 185 221
  • 1 249

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tällä logiikalla yksi jos toinen asia pitäisi olla oikein ookoo, koska mitä sitten.

Aivan järkyttävä haju ja jos joku on niin hölmö, että tupakkaa polttaa, niin se on hyvä tehdä sitten jossain tuolle toiminnalle osoitetulla paikalla.
No jos se on niin järkyttävää, niin kannattaa sitten pahoittaa mielensä ja kyräillä asiaa koko keikan. Kuten sanoin, tupakkapaikat on tupakoimista varten, mutta kannattaa sopivasti suvaitsevainen olla itsekin noissa massatilaisuuksissa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Lämppäristä en tosiaan pitänyt yhtään, mutta olihan se pääruoka taas todella kova. Rammstein ei ikinä ole kuulunut mihinkään suurimpiin suosikkeihini, vaan enemmänkin semmoista "ihan ok" osastoa.

Mutta onhan nämä niiden liveshowt ihan perkeleen kovia esityksiä. Tällä kertaa Mein Teil oli minulle keikan kohokohta. Toimii livenä erinomaisesti.

Juuri viime kesänä, kun näki Tallinnassa nämä, niin se ihan terävin kärki hohdokkuudesta oli nyt poissa. Kun koko ajan tiesi mitä oli tulossa, niin sitä samanlaista "vau-efektiä" ei tällä kertaa syntynyt. Toisaalta Ohne Dichin valomeri oli nyt paljon hienompi ihasteltava katsomosta, kuin Tallinnassa sieltä melko läheltä lavaa. Nyt sen näki hienommin koko loistossaan, mutta vielä enemmän jengi olisi saanut laittaa niitä valoja puhelimistaan päälle. Etenkin permannon tasaosan puolella jäi todella monilla puhelimet taskuun. Tai sitten kaikki vaan kuvasi katsomoa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sen haluaisin kyllä järjestävältä taholta kysyä, että miksi tuonne ei oltu tuotu tällä kertaa nähdäkseni yhtään sellaista 4 hengen pisuaaria? Ainakin edellisellä stadionkeikalla niitä oli paljon ja homma toimi erittäin hyvin. En ymmärrä.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Sen haluaisin kyllä järjestävältä taholta kysyä, että miksi tuonne ei oltu tuotu tällä kertaa nähdäkseni yhtään sellaista 4 hengen pisuaaria? Ainakin edellisellä stadionkeikalla niitä oli paljon ja homma toimi erittäin hyvin. En ymmärrä.
En nyt tiedä mistä edeltävästä stadion keikasta puhut, mutta jos tarkoitat Rammsteinin edellistä Suomen stadionkeikkaa Ratinassa, niin en muista siellä sellaisia olleen.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En nyt tiedä mistä edeltävästä stadion keikasta puhut, mutta jos tarkoitat Rammsteinin edellistä Suomen stadionkeikkaa Ratinassa, niin en muista siellä sellaisia olleen.
Apulanta Olympiastadiolla viime kesänä.

Oli tapahtuma mikä tahansa, niin noita pitäisi olla aina ja paljon.
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Kyllä se WC-maailma siellä alakerrassa vetää pirusti jengiä, mutta sinne on vaikea löytää. Suosittelen, että etsitte sen tänään jos menette keikalle ja tulee vessahätä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kai niitä nimiä sai johonkin tiettyyn päivämäärään asti vaihtaa. Mutta joo, koko seurueen pitää olla samaan aikaan portilla.

Viikkoa ennen piti vaihtaa nimet, sen jälkeen ei onnistunut. Meillä kävi niin onnellisesti, että saimme korruptioliput eiliselle ja omat liput oli tälle illalle. Ei ehditty nimenvaihtoruljanssiin mukaan, mutta jälkimarkkinat toimivat ja TM lunasti 5%:n komissiolla liput takaisin ja joku onnellinen sai tämän illan keikalle tsetit. Hyvin toimi.

Mulla ehkä oli liian suuret tai kokonaan väärät odotukset keikasta. Show oli toki mahtava ja musa hyvää, mutta olin vähän yllättynyt, miten vähän bändi otti ”kontaktia” yleisöön. Tokihan siellä oli paljon sanatonta kontaktointia, mutta musta se kuului enemmänkin showhun kuin olisi ollut ”just tämän yleisön kanssa kommunikointia”. Snadisti jäi sellainen virkamieskoneisto-tyyppinen fiilis. Ehkä kuuluu kuvaan ja tämä oli mun eka Rammstein-keikka, joten vika voi myös olla minussa. Mutta yleensä live-keikoilla olen tottunut suurempaan vuorovaikutukseen esiintyjien ja yleisön välillä.

Myös tunnelma oli musta ajoittain todella vaisu, ottaen huomioon yleisömäärän. Luulen, että se johtui yleisön korkeasta keski-iästä ja siitä, että yleisössä oli paljon porukkaa, jotka tulivat vain shown vuoksi. Ja varmaan sekin vaikutti, että moni on nähnyt bändin jo useampaan kertaan, joten uutuudenviehätystä ei tosidiggareilla enää ollut.

Mutta hieno show ja kannatti kokea. Vessoja on aina liian vähän, kun on isoja massoja liikkeellä. Ja kun promilleja on mittarissa, ihmisten sietokyky jonotukselle on alhaalla. Ja kun miesten on helppo kuseksia käytännössä mihin vain, niin sitten tehdään. Itse en havainnut naisten vessoissa normaalia pidempää suurtapahtumaan kuuluvaa jonotusta. Asioin rakennuksen kiinteissä saniteettitiloissa. Jonoja toki oli, mutta olen tottunut ja myös asennoitunut niihin.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Järkyttävää kuulla, että järjestelyt ovat taas kerran vajavaiset. Olin karsintapeliä katsomassa siellä, joka taisi olla ensimmäinen tapahtuma siellä rempan jälkeen ja järjestelyt olivat aivan perseestä, alkaen alueelle pääsystä ja sisällä ruokailun, vessojen sekä vessojen osalta.

Mikä siinä on niin vaikeaa, kapasiteettia vaan lisää - tilaa sille kyllä on. Kun kapasiteetti olisi kunnossa niin voisi alkaa puhua laadusta…

Noh menen illalla katsomaan tilanteen tämänkin osalta
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Rammstein on kyllä taitavasti luotu konsepti. Olen itsekin hevimusiikin ystävä ja pidän Rammsteinia sellaisessakin arvossa, että omistan useamman heidän levyjään, joihin tasaisesti palaan. Onhan se silti sanottava, että noin levyltä musiikillisesti Rammstein tarjoaa melko hiekkapaperimaista materiaalia vailla sen hienompia koukkuja, fillejä, sooloja ym. Maailman maineeseen ei ihan joka saksaksi vetävä bändi nouse millään rujoilla indrustial metal soundeilla.

Siitä päästäänkin siihen, että väitän tämän alati kasvavan performanssin olevan jo moninkerroin tietyllä tapaa suurempi asia kuin yhtyeen musiikki tai tuotanto ylipäätään. Rammsteinin sinänsä mahtipontinen juntta voisi jäädä melko mitään sanomattomaksi ilman tätä teatterimaista tulitusta. Mutta näinhän ne ikonit kasvavat, ei loppuviimein joku Kiss ole rockina mitään universaalin teknisintä, mutta ympärillä oleva valtaisa ateljee on tehnyt yhtyeestä ison jutun.

Tämä Rammsteinin meno pitäisi itsekin nähdä. Eiköhän tuota pyritä vain jatkuvasti kasvattamaan. Olisipa mielenkiintoista tietää, että kuinka suuri prosenttiosuus tulee katsomaan ensisijaisesti tuota show:ta ja jos Rammstein esiintyisi hyvin hyvin riisutulla lavalla jossain Kalajoen hiekkasärkillä taustalla olevan 6x6 m olevan bändilakanan ollessa ainoa lavatekninen seikka, niin kuinka moni olisi silti paikalla?
 

Yellow Jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsittämättömän upea konsertti jälleen. Nyt on taas tyhjä olo, kuten aina Rammsteinin konserttien jälkeen. Tuollaista showta on vaikea pukea sanoiksi.

Offtopiciksi menee, mutta ainoa mikä eilen vitutti oli juomien hinnat. Vittu 10€ 0,33l lonkerosta & 0,44l bissestä. Hyi helvetti sentään.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Tokihan siellä oli paljon sanatonta kontaktointia, mutta musta se kuului enemmänkin showhun kuin olisi ollut ”just tämän yleisön kanssa kommunikointia”. Snadisti jäi sellainen virkamieskoneisto-tyyppinen fiilis. Ehkä kuuluu kuvaan ja tämä oli mun eka Rammstein-keikka, joten vika voi myös olla minussa. Mutta yleensä live-
Ymmärrän mitä haet, pohdin jo omassa viestissäni sivuten tätä asiaa ja vertaisin tätä Rammsteinin luomusta enemmän tietyllä tapaa mahtipontiseen teatteriesitykseen. Se vedetään samalla kaavalla mahdollisimman toisteisesti paikkakunnasta ja maasta toiseen mahdollisimman kliinisesti, koska tuon tason pyrotekniseen ja tehostetoimintaan ei sovi elävään musiikkiin sopiva spontaani vuorovaikutus yleisön kanssa, koska kaikki on ennakoitu, laskelmoitu ja ajastettu miltei sekunnilleen. Väittäisin, että täysin tietoinen valinta, jotta tämän koko luokan leka saadaan vedettyä läpi.

Kuulun itse siihen keikkailun ryhmään kenelle kieltämättä artistin/bändin kontakti yleisöön on esillä, vaikka sitä samaa liirum laarumia hokee moni ympäri maailmaa. Eli tosiaan sain hyvin kiinni mitä haet, sillä silloin tällainen äärimmäisen kliininen veto saa aikaan ajatuksia, että muistavatko he edes, että missä esiintyvät.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Niin joo, ystävällisenä muistutuksena: käyttäkää korvatulppia. Itse olen +30 vuotta rumpuja soittaneena (ekat vuodet ilman tulppia) kuuloni tuhonnut, niin silti, kun rumputeknikko kävi polkaisemassa basaria muutaman kerran ennen keikkaa, niin olin aivan varma, että en tule pääsemään hengissä pois sieltä.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Kyselin kaverilta mitä tykkäsi keikasta, kun oli ensimmäistä kertaa orkesterin keikkaa katsomassa. Vastaus oli et meni keikka pääosin ohi, kun piti kavereista. Pistää kyllä itseänikin vituttamaan hänen puolestaan, kun hänen mukana olevat kaverit taisi kuvien perusteella olla keski-ikäisiä miehiä. Pitäisi siis olla jonkinlaista kokemusta. Itse kohta 20 vuotta baareja ja konsertteja kierrellyt, eikä koskaan ole kavereiden tarvinnut mun kunnosta huolehtia. Kerran taisin parikymppisenä sammua paskalla ollessani jatkoilla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Katsomon puolella näkyi jonkun verran noita jurriapinoita, jotka seisoivat luultavasti lähes koko keikan ajan. Elämää saa tietenkin pitää, mutta laita nyt helvetti se perse penkkiin, jos olet katsomossa. Tosi kiva varmaan, jos omat paikat on siinä takana, ja siinä edessä on 2-3 kännistä ukkoa tanssimassa edessä. Tarpeeksi kun nämä tietyntyyppiset sankarit on sitä viinaa vetäneet, niin ei niille mene enää mikään puhekaan perille. Viina tekee joistakin vaan ihan täysiä idiootteja, ja kyllähän tuolla eilen näkyi juurikin näitä keski-ikäisiä miehiä aivan käsittämättömässä pierussa.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Kolmas kerta (Jäähalli 2001, Hartwall 2004 edelliset kerrat) ja kyllähän tuo vaan isommaksi ja hienommaksi menee. Huikea show. Korvissa soi edelleen. Rammstein tuntuu puhuttelevan ihmisiä monessa polvessa, ikäihmisten suuri määrä yllätti. Toki itsekin melkein 50, että sikäli…

p.s. Olen melko varma, että tuota keikan alkamista viivytettiin se 40 min sen takia, että aurinko menisi edes vähän mailleen.
Eiköhän siellä vaan katseltu Saksan peli loppuun ja vähän juhlittiin finaalipaikkaa.

Kaikki itse showsta sanottu, hieno oli ja järjestelyt oli permannolla perseestä. En tiedä kenen neronleimaus oli, että etelästä sisään ja sitten pohjoisesta ainoastaan pääset permannolle.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katsomon puolella näkyi jonkun verran noita jurriapinoita, jotka seisoivat luultavasti lähes koko keikan ajan. Elämää saa tietenkin pitää, mutta laita nyt helvetti se perse penkkiin, jos olet katsomossa.
Jurriset apinat millä tahansa keikalla on rasittavia, mutta eihän nyt sentään rokkikeikalla (tai miten nyt Rammsteinin lokeroikaan) tarvitse olla katsomossa perse penkissä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tänään ei kyllä tarvinnut puolta minuuttia jonottaa sisään eikä ainakaan täällä itäkatsomon puolella minkäänlaisia vessajonoja. Varmaan toki jengi ryyppää sunnuntaina vähemmän.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tänään ei kyllä tarvinnut puolta minuuttia jonottaa sisään eikä ainakaan täällä itäkatsomon puolella minkäänlaisia vessajonoja. Varmaan toki jengi ryyppää sunnuntaina vähemmän.

Sisäänpääsy ennen seiskaa todella joutuisaa. Vessat ja muut jonot täällä A sivustalla kyllä huonoja ja toi bajamaja-keskittymä oli iha kaoottisen näköinen, suuntasin toisaalle.

Lämppäri on noh. Semmosta tilutusta.
 

Kyle

Jäsen
Taisi olla lauantaina itsellä kolmas kerta loppuunmyydyllä olympia stadionilla remontin jälkeen ja täytyy sanoa, että nyt itsellä toimi palvelut hyvin. Samoja jonotus ongelmia oli itsellä ensimmäisellä kerralla, toisella niitä osasi jo karsia ja nyt Rammsteinin keikalla osasi välttää jo "ansat". Kävin kaksi kertaa tiskillä ja sain vain kävellä tyhjälle tiskille klo 19-20:30 välillä. Kusella kävin myös kaksi kertaa ja ilman jonotuksia molemmilla kertoja.

Hyvä nyrkkisääntö tuolla stadionilla on, että jos näyttää että jonotus kestää 5 minuuttia tai yli niin tiedät olevasi väärässä paikassa. Esimerkiksi ensimmäisellä kerralla kun kävin viime vuonna stadionilla niin en löytänyt koko wc-maailmaa, mutta perkele kyllä se siellä on. 100 metriä sisävessoja jonne pääsee sekä pääkatsomosta eli e-puolelta ja permannolta. Ongelmaksi stadionilla tämän löytämiseksi tekee sen, että sitä ei mainosteta mitenkään. Ne ovat siis e-katsomon alapuolella koko pitkän sivun matkalla.

Samoin kaljaa tai kahvia saa kun jaksaa kävellä niin kauan että alkaa jo usko loppua, että vieläkö edessä päin on myyntitiskejä. Lopulta siellä on aina se viimeinen tyhjä tai lähes tyhjä tiski jolle jengi ei ole jaksanut kävellä kun on pitänyt jäädä jonottamaan.

Nokia areenalla on muuten ollut ihan samoja ongelmia uusille katsojille. Nyt kun porukka on tottunut käyttää Nokia areenaa niin siellä ei enään niitä jonoja muodostu.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Mikähän mahtaa olla totuus, Till Lindemann harmiton setämies vai uusi "Epstein"

Aikun oli lööppi, että Rammsteinin jatkoille pääsee vaan kauniita naisia ja saattaapi osa antaa pimppalooraakin pyynnöstä. Ettei vaan Bill Cosbyksi paljastuisi.

Keikka oli hieno. Produktio koettuna on vielä paljon upeampi kuin mitä odotti ja mitä videoilta on nähnyt.

Itselle Rammstein tuli tutuksi VIVAlta ehkä 95 tai 96 kun heidän klubikeikka pyöri siellä kokonaisuudessaan ja tuli se VHSlle otettua talteen. Pidin paljon, kunnianhimoinen show ja vielä aika kotikutoisesti sekä musiikki iski myös. Heirate Mich, Weisses Fleisch, Rammstein ja Haiset niin hyvälle on ne mitkä on jääneet sieltä mieleen.

Sen jälkeen olen musiikin osalta tippunut kyydistä, niin iso osa settiä meni vähän kuin olisi jotain teatteria tai kabareeta ollut seuraamassa, jota elementtejä toki haetaankin. Mutta ei tullut sellaista intohimoa tietty, että pitääpä laulaa mukana ja jalkakin alkoi hytkymään vain harvakseltaan, nimikkobiisi on se ylivoimaisesti kovin leka ja tuoksu-laulu perässä.

Eli olen todella onnellinen, että näin, kun pitkään on kiinnostanut nähdä. Mutta hieman sellainen akateemisen luennon maku tästä jäi, minulle luennointiin jostain hienosta asiasta, joka ei jaksanut koko luentoa kiinnostaa, en kaikkea ymmärtänyt ja ajatus harhaili välillä aivan toisaalla. Lopulta kuitenkin jotain jäi takaraivoon ja tentti menisi rimaa hipoen läpi.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hienot pyrot, hienot valot, hieno lavarakennelma. Muuten täytyy yhtyä aiempaan kommenttiin, että onhan se itse keikka todella kliininen. Sama setti peräjälkeen soitettuna, ei juuri kontaktia yleisöön. Muiden elementtien myötä ihan hieno kokemus, mutta ei erityisesti tule fiilistä, että hinkuisin uudelleen. Melko hyvin yleisöstäkin aisti, että ne 15-20 vuotta vanhat biisit sytyttivät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös