Mä en ainakaan tarkoittanut kontaktin ottamisella yleisöön sitä, että bändin pitäisi heittää yleisölle mitään teennäistä liirumlaarumia joka välissä, vaan lähinnä sitä, että ottaisivat edes jotain kontaktia juuri siihen yleisöön. Ihan vaikka vain sanomalla "let´s do this, Helsinki!" ja sitten mennään. Erilaisille yleisöille toimii eri asiat, mutta kyllä mä pidän sitä tärkeänä, että bändi/artisti pyrkii vähän herättelemään yleisöä huomioimalla sen jotenkin. Itse show on sitten tietysti sellainen, kun on sen on suunniteltu olevankin. Nämä ovat mun mielestäni kaksi eri asiaa. Mutta, edelleen, jos tämä nyt nähty tyyli on Rammsteinin tapa, niin sitten se on ja hyväksyn sen.
Ihan yleisesti, ottamatta nyt vahvasti kantaa tähän esillä olevaan huumauskeissiin, on hyvä pitää mielessä, että tällainen esillä ollut toiminta pohjautuu vallankäyttöön. Ei siis siihen, saako joku pillua paljon, vähän vai ei lainkaan. Usein on myös niin, ettei savua ilman tulta. Mitkään väärinkäytökset tai moraalisesti paheksuttavat teot eivät pysy määräänsä pidempään salaisuuksina. Aina tarvitaan se ensimmäinen, joka uskaltaa puhua. Ja kuten tässäkin keississä on nähty, kynnys ilmoittaa omista kokemuksistaan on äärimmäisen korkea, koska vasta nyt on tullut ilmi vuosien takaisia asioita/väitteitä. Valtaosa ihmisistä ei yksinkertaisesti suostu uskomaan, että joku vaikutusvaltainen henkilö tai varsinkaan heidän idolinsa, voisi olla väärin toimiva kusipää. Tai peräti hyväksikäyttäjä. Tämä asetelma tekee tilanteista sellaisia, että toiminta voi jatkua pitkäänkin, koska uhrit yksinkertaisesti pelkäävät tuoda kokemuksiaan julki. Olen ihan varma, että asian julkisuuteen tuonut nainen on jo saanut tappouhkauksia ja varmaan jotain koiranpaskaakin on postiluukusta tuupattu. Koska niin maailma toimii nykyisin.
Minä en tiedä, mitä oikeasti on tapahtunut, mutta pidän ihan mahdollisena, että väitetyt asiat voivat aivan hyvin pitää paikkaansa. Mikseivät voisi? Siksikö, että Lindemann on kuuluisa eikä hänen tarvitse ruinata pillua? Eihän näissä sessioissa ole pillusta kyse. Jos ihmisellä on tavalla tai toisella halu alistaa toista ihmistä, se kuuluisuus voi tehdä siitä helpompaa ja jopa suojaa siinä. Eikä todellakaan ole mitenkään poikkeuksellista, että tällaisia piirteitä on johtavissa asemissa olevilla, omalla alallaan lahjakkailla ihmisillä tai muuten vain kuuluisilla henkilöillä. Onhan näitä tullut viime vuosina ilmi paljonkin. Miksi Lindemann ei voisi olla sellainen ihminen?
Suurin osa ihmisistä tarvitsee kicksejä tavalla tai toisella. Toisilla ne kicksit tulee äärimmäisistä asioista. Ja kun olet kaikkien ihannoima ja kuuluisa ihminen, se myös rajaa oman elintilan aika pieneksi. Mihin ikinä menetkään, vastassa on aina ihmisiä, jotka tunnistavat ja haluavat kuvia, etkä koskaan saa olla tavallinen mattimeikäläinen. Alussa se voi olla huumaavaa ja siistiä, mutta pidemmän päälle se käy raskaaksi. Kun rahaa on riittävästi, kaikki on mahdollista ja kaikki hoituu. Tavallisten ihmisten haaveet on helposti toteutettavissa ja jossain vaiheessa tulee tilanne, että mikään ei ehkä tunnu enää miltään. Saadakseen adrenaliiniryöppyjä pitää ehkä ottaa riskejä ja lopulta vielä suurempia riskejä, koska kun kaikenlaista on koettu, siitä tulee tavallista. Ja koska toiminta on saanut jatkua vuosia, miksi se mihinkään muuttuisi? Kuka sitä väittäjää uskoisi? Hänhän on nobody, todennäköisesti joku kuuluisuutta hamuava hupakko. Tyhmä ämmä.
En ole ainakaan tässä vaiheessa kivittämässä ketään, mutta selkeästi nyt tiedossa olevien väitteiden perusteella asiaan pitää kiinnittää erityistä huomiota ja ehkä jopa jonkun viranomaisen toimesta tutkia. Vaikka kysymyksessä olisikin lain mukaan aikuisten ihmisten välinen kanssakäyminen, kyllähän 0-riville pääsemisessä käytetään myös varsin kyseenalaisia houkuttelukeinoja. Lähtien jo ihan siitä, että sinne otetaan vain "hyvännäköisiä ihmisiä". Kysymys on siis manipuloinnista. "Sinä olet riittävän hyvännäköinen ja siksi sinulle avautuu nyt tällainen mahdollisuus, jota ei kaikille suoda. Olet siis erityinen." Ja koska olet yksi harvoista, sinun pitää ymmärtää, että siihen voi kuulua "kaikenlaista". Jokainen saa toki valita omat erityisbilettäjänsä, miten haluaa, mutta onhan se nyt oikeasti moraalisesti arvelluttavaa valita ihmisiä puhtaasti kuvien perusteella. Kuvan perusteella ei ole mahdollista arvioida ihmisen henkistä kypsyyttä lainkaan, mutta sillä ei liene väliäkään, koska ulkonäkö ratkaisee. Pitää olla pantavan näköinen.
Joku nuori nainen, jolle merkittävin syy harrastaa seksiä Lindemannin kanssa on hänen statuksensa, ei todellakaan ole tasavertainen kumppani tai edes lähellä sitä. Hän ehkä tajuaa vasta vuosien päästä, että tilanne ei ollut ok. Vaikka olisi itse ollut valintahetkellä "halukas" olemaan panemisen kohteena. Kun ihmisen psyyke nyt vain toimii niin. Päätöksiä pitää ehkä tehdä hyvinkin nopeasti, eikä siinä silloin jää aikaa miettiä, minkälaisia fiiliksiä kokemus herättää jälkikäteen. Tai minkälainen itse akti tulee olemaan. Tuskin tuollainen parin minuutin pikapano sille naisella on mitenkään upea kokemus, varsinkaan, kun hänen tilallaan voisi olla ihan kuka muu tahansa. Hän on pelkkä munan uttamisen kohde. Jo pelkästään se voi olla traumaattista. Iällä on merkitystä. Joku 3-kymppinen on henkisesti jo aivan eri tasolla ja kykenee ihan oikeasti tekemään kestävämpiä valintoja. Ovatko tuon ikäiset jo ulkoisesti liian rupsahtaneita vai mikä lienee syy, että kohderyhmänä on nuoremmat naiset. Tässä huomioidaan siis myös ikäero.
Jos seksiä pitää harrastaa jopa kesken keikan fanien kanssa, eihän kysymys ole itse seksistä, vaan jostain ihan muusta. Seksi on vain väline sen jonkun saavuttamisessa. "Olen kuolematon" tai vastaavaa? Ja sitten lavalle antamaan yleisölle vastinetta rahoille. Itse mietin, että eikö tätä tarkoitusta varten löytyisi sopivaa vakikumppania tai vaikka sitten maksullista naista, joka saa korvauksen tekemästään duunista ja pelisäännöt on selvät? Osa ihmisistä on sinisilmäisiä ja naiiveja, eivätkä ymmärrä asioita, mitä ei suoraan kerrota. Jos kaikki on siis ihan hyväksyttävää ja "normaalia", miksi ei laadita sopimusta, jossa sovitaan säännöistä? Voihan siihen sopimukseen kirjata, että osallistumalla bileisiin, voi tulla eteen tilanteita, missä tullaan harrastamaan seksiä. Ja sitten vielä onnelliselle valitulle uusi sopimus ja NDA allekirjoitettavaksi. Ei poista sitä, että naiselle voi tulla jälkikäteen hyväksikäytetty olo, mutta asiasta on sentään kerrottu suoraan. Ja varmasti suojaa Lindemannin omaa persettä, kun on esittää sopimukset.
Tässäkin ketjussa moni on kirjoittanut asiansa julkisuuteen tuoneesta naisesta alentavaan sävyyn. Miettikää vaikka omaa pikkusiskoanne tai tytärtänne tilanteeseen. Ja tekijäksi kuka tahansa muu 5-kymppinen vaikutusvaltainen mies, jonka toimintatavat ovat tismalleen samanlaisia. Avustaja lähestyy somessa ja pyytää lähettämään kuvan ja antaa tarkat ohjeet, miten pukeutua. Näin toimimalla avautuu mahdollisuuksia, joita ei kaikille suoda. Onko tämä kaikille muillekin henkilöille ihan ok tapa toimia? Kysymys on siis aina teoista, ei siitä, kuka teon suorittaa. Koska sillähän ei pitäisi olla mitään merkitystä.
Ja tiedän, että maailmassa on myös ihmisiä, jotka keksivät asioita ja osaa toimii hyvinkin suunnitelmallisesti päästäkseen asemaan, jossa voivat itse jotenkin hyötyä tilanteesta. Mutta tällaiset henkilöt ovat kuitenkin poikkeuksia. Sairaita ja manipuloivia ihmisiä on keskuudessamme kaikkialla eikä sille voi mitään. Siksi on järkevää toimia aina niin, että toiminta kestää päivänvalon, jos joku esittää väitteen ja sitten aletaan tonkia, mitä on tapahtunut. Kaikki arvelluttava toiminta tulee aina ilmi, ennemmin tai myöhemmin. Varsinkin julkisuuden henkilöille.