Mainos

Ralliketju

  • 1 838 808
  • 14 825

Hexa

Jäsen
Eikö se ollut niin että hybridi tuo lähinnä ekstra hevosvoimat pätkällä hetkellisesti käytettäväksi ja siirtymät sitten suoritetaan vihreämmin? kysyn kun en ihan tiedä.
Paremminhan sinä tuon tiesit kuin minä. Olin tuosta kyllä joskus ohimennen lukenutkin, mutta sujuvasti unohtanut. Itse asiassa aloin juuri selvittää tuota asiaa itselleni kun kysyit, ja olin jo vastaamassakin tuohon, kun @ToBey vastasi kattavasti. No nytpä tiedän minäkin. Liian takki auki tuli oltua ja lonkalta heitettyä kommenttia. Pahoittelut.
Tuon löysin itse tietolähteeksi, jos kiinnostaa.
2022 WRC car tech specs & regulations: what we know so far

Höpö hhöpö. Et selvästikään tiedä mistä puhut. Noissa tulevissa hybrideissä bensamoottori toimii edelleenkin voimanlähteenä joten äänimaailma autoissa säilyy edelleen. Hybridiä käytetään lähinnä siirtymillä. Pätkillä sitä käytetään myös antamaan lisäbuustia, jolloin hevosvoimat nousevat hetkellisesti jopa 500 hevosvoimaan.
Sama vastaus kuin edelliselle. Pahoittelut, että en ollut ottanut selvää tuosta kohdasta.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Sellanen jyskälä. Päijälässä toimi järjestelyt niinkuin aina ja mukava oli olla jälleen penkalla. Kelikin oli tuulta lukuunottamatta kohdallansa.

Evansin voitto tuli puuntakaa. Ollut hieman vaisu viimeaikoina, mutta nyt löysi sen itseluottamuksen autoon ja jälki oli kovaa. Olen positiivisesti yllättynyt ja oli oikein mieluisa voittaja.

Hyundai teki minkä pystyi ja otti aimo harppauksen eteenpäin sitten edellisten jyskälä vierailujen. Ott oli yllättävän kovalla juttutuulella ja Breen jatkaa vakuuttavia otteitansa. Huikee jätkä ja huomaa haastatteluissa että kaiken tapahtuneen jälkeen arvostaa kaikkea mistä voi nauttia tällä hetkellä.

Kallen kohdalla nähtiin radikaalisti mitä tapahtuu kun autoon ei pysty luottamaan satkulla. Poika itse suoraselkäisesti sanoi että testeissä mokasi ja nyt maksetaan hintaa. Hattu pois. EP teki kaiken oikein ja hyvin. Sinetti ensi kaudeksi toyotalle Ogierin vaihtariksi ellei jo ollut sinetöity ennen tätä kisaa. Rattimies isolla R-kirjaimella (mikä toiki on tiedostettu jo aikoja sitten).

Ogier kärsi aura-autona yllättävän paljon, mutta mm-johto pysyi vankkana. Jos toyota pysyy kasassa niin homma on ns. hanskassa. Neuville ei riitä Suomessa vielä(kään) ja päätti sitten ajattaa koneenkin siihen kuntoon lauantaina ettei tarvinnut powerille lähteä metsästämään pisteitä.

Myös iso... todella iso peukutus Ylelle rallistudiosta ja ennenkaikkea sen kokoonpanosta. Henkka aivan jäätävä lisä ja muutenkin koko sapluuna toimi loistavasti. Riku hoiti totutun rennosti, mutta samalla asiallisesti liidauksen ja pari suulasta kaveria viereen niin kyllähän homma rokkaa! Jos jostain pitää risua antaa niin Mikke ainakin voisi selostuksensa rytmittää paremmin ja antaa vieraille/karttureille tilaa. Nyt meinaa tulla väliin minuutin monologia jossa sivulausetta sivulauseen perään. Ja välillä yleisesti (oli sitten selostajana kuka tahansa) tuntuu että meinaa selostamossa olla liian monta asiaa auki läppärillä kun menee sellainen info ohi mitä kuvaruutu tarjoaa katsojille. Mutta täytyy myös sanoa samaan hengen vetoon että onhan Mikke ja Tomi hyviä ralliselostajia joista huomaa että ovat rallimiehiä henkeen ja vereen. Pientä viilausta niin tulee loistavaa jälkeä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täytyisi toivoa että tulevina vuosina myös vastaavanlaisia livelähetyksiä nähtäisiin jokaiselta erikoiskokeelta jostain ralista, WRC livestä toki ne näkee mutta YLEn rallitiimillä tuo katsominen oli nyt paljon mukavempaa ja ainakin itsellä tuo YLE areena oli paljon vakaampi alusta toimimaan kun WRC omilta sivuilta katsominen.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Juupa juu. Varsin työntäyteinen ja haastava viikonloppu talkoolaisen näkökulmasta takana.
Jo heti ennen rallia alkuun kävi selväksi että tämä reitin kunkkuidea sijoittaa Jämsään kaksi pätkää muutaman kilometrin sisälle ei tule toimimaan.
Ja eihän se tullutkaan.
Useampaan kertaan Kakaristo-Hassin lähtöpäähän tuli ihmisiä kyselemään että missä on Arvajan maalipää kun navigaattori näytti kolme kilometriä tästä. Noh, olihan siinä "vain" kolme kilometriä väliä mutta kun navi ei ottanut sellaista pientä nyanssia huomioon että välissä saattaa olla tie suljettu toisen erikoiskokeen takia.
Ysitie oli täysin sumpussa kun Arvaja, Päijälä, Patajoki ja Kakaristo-Hassi olivat kaikki "samalla puolella". Yleisö jätti autojaan parkkiin ysitielle ja loikki metsien läpi ties minne. Ja nyt yleisöä oli varmaan paikalla max.puolet siitä mitä olisi ollut heinä-elokuussa. Mutta silti ohjattujen reittien käytössä ja maanomistajien alueiden kunnioituksessa oli paljon parannettavaa.

Toivottavasti ensi vuoden reitti on ainakin tältä kannalta täysin erilainen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
YLE areena oli paljon vakaampi alusta toimimaan kun WRC omilta sivuilta katsominen.

Muutenkin WRC:n omat sivut ovat toimivuutensa kannalta aikalailla täyttä paskaa, aikoja tulee kytättyä mieluummin EWRC:n kautta, vaikka splittejä siellä ei olekaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kovin ohkaisilla näytöillä Oliver paikan sai mielestäni. Tällä kaudella lähes pelkkiä ulosajoja ja keskeytyksiä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sunisen WRC-tsäänsit ensi vuodelle menivät sitten aikalailla siinä. Tosin oli ennalta aika selvää että Solberg jr oli nokkimisjärjestyksessä edellä. Viekö Suninen sitten Huttusen paikan sieltä Hyundain WRC2-puolen vaihtopenkiltä?
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Sunisen WRC-tsäänsit ensi vuodelle menivät sitten aikalailla siinä. Tosin oli ennalta aika selvää että Solberg jr oli nokkimisjärjestyksessä edellä. Viekö Suninen sitten Huttusen paikan sieltä Hyundain WRC2-puolen vaihtopenkiltä?

Kyllähän tuossa voi jossain vaiheessa olla mahdollisuus nousta jos Oliver jatkaa samalla linjalla kuin nyt
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Vähän sääliksi käy Huttusta ja Sunista. Eipä olisi uskonut vielä muutama vuosi sitten, kun Suninen oli vahvasti kiinni Jyväskylän kolmannessa tilassa (2017) tai Huttusen ajaessa Ruotsissa pohjat WRC2:lla (2019), että molemmilla on vuonna 2022 vaikea päästä kiinni kunnon tallipaikkoihin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toyotalla jos kolmosautossa Ogier ja Lappi ja hyundailla Sordo ja Sohlberg. Aika huima ero ainakin ennakkoon Toyotalle, jos auto yhtään kilpailukykyinen.
 

Outsider

Jäsen
Toyotalla jos kolmosautossa Ogier ja Lappi ja hyundailla Sordo ja Sohlberg. Aika huima ero ainakin ennakkoon Toyotalle, jos auto yhtään kilpailukykyinen.

Ja Fordin kohdalla on täysin yhdentekevää onko heillä koko kolmosautoa, kun Breen voi ajaa vain yhtä autoa kerrallaan.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Melkein luulen, että Sunisen rallit alkaa olemaan paketissa. Veikkaan, että siirtyy radan puolelle ja rallicrossiin. Sielläkin mahdollisuus kisata ammattilaisena ja veikkaan että ajopaikkakin voisi irrota. Jos sitten uusi tehdas ilmoittautuu mukaan, niin Suninen lienee ensimmäisenä jonottamassa.

Solberg saa ihan varmasti aikaa paljon, koska hän on mahdollinen rivalry Rovanperälle tulevaisuudessa ja Hyundai tarvitsee sellaisen. Hän on kuitenkin kuljettaja jota on helppo myydä yleisölle. Jos Suninen malttaa vuoden ajaa kakkosluokan uusia verssejäkin hitaammilla autoilla, niin Sordon tontti voisi olla otettavissa, koska ei taida mitään asfaltin superspesialisteja olla tulossa.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Joo kieltämättä tekis hyvää pari lisätehdastallia niin saatais Sunisel, Huttusel, Östbergil ja Mikkelsenille ja parille muulle vielä paikat.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Solbergin kohdalla otetaan kyllä aika turha riski. Varmuus on ollut luokaton, ja kokemusta on hyvin vähän. Nyt sitten isoon autoon. Toivottavasti ei kostaudu, ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen kuski, joka laitetaan liian varhain polttopisteeseen.

Breenin soppari onkin ollut julkinen salaisuus, saapa nähdä vieläkö Loeb innostuisi ajohommista. M-Sportille varmasti kelpaisi Loebin kaltainen profiilinimi niin markkinoinnin kuin testaamisen kannalta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loeb on kyllä sellainen nimi jota tuohon on jo jonkin aikaa pekuloitu mutta ei enää mikään sateen tekijä. Ikä alkaa painaa väkisin. Breen on selkeä ykköskuski ja jos Loebilla saavat lisää budjettia niin mikäs siinä. Ennemmin Loeb kun Greensmith... Mutta ei Leob enää yhtään kisaa tule voittamaan ensi kaudella mikäli paluun vielä tekee...
 

Hexa

Jäsen
Mutta ei Leob enää yhtään kisaa tule voittamaan ensi kaudella mikäli paluun vielä tekee...
Ei sitä tiedä. Hybridit voivat aiheuttaa yllätyksiä (muillekin kuin minulle). Jos sieltä edestä keskeyttää sopivasti kuskeja jossain kisassa.

Ford Puma on muuten tosi nätti auto Rally1 sarjaan. Ja mitäs sitä sanotaankaan moottoriurheilussa. Jos auto on kaunis, niin se on yleensä myös voittaja-auto.
 

Hexa

Jäsen
Melkein luulen, että Sunisen rallit alkaa olemaan paketissa. Veikkaan, että siirtyy radan puolelle ja rallicrossiin. Sielläkin mahdollisuus kisata ammattilaisena ja veikkaan että ajopaikkakin voisi irrota. Jos sitten uusi tehdas ilmoittautuu mukaan, niin Suninen lienee ensimmäisenä jonottamassa.
Toivottavasti tulisi uusia talleja mukaan, koska kyllä Suninen ansaitsisi paikan MM-sarjassa. Rallicross voisi sopiakin Suniselle väliaikaisena kilpailumuotona.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei sitä tiedä. Hybridit voivat aiheuttaa yllätyksiä (muillekin kuin minulle). Jos sieltä edestä keskeyttää sopivasti kuskeja jossain kisassa.

Ford Puma on muuten tosi nätti auto Rally1 sarjaan. Ja mitäs sitä sanotaankaan moottoriurheilussa. Jos auto on kaunis, niin se on yleensä myös voittaja-auto.

Puhutaan kuitenkin kuskista joka oli edellisessä ajamassaan rallissa viimekaudella podiumilla. Veikkaisin että ajaisi kylmiltään paremmin kun nykyinen M-sportin kaksikko (toki siihen ei vaadita paljon). Sen tuossa myös näkisin että sarja myös näitä vanhoja mestareita tarvitsee promomielessä tuomaan näkyvyyttä ja myös M-sport on vähän siinä pisteessä viimevuodet ollut että tarvitsevat jonkun "mannekiinin" tuomaan näkyvyyttä ja herätystä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Solbergin kohdalla otetaan kyllä aika turha riski. Varmuus on ollut luokaton, ja kokemusta on hyvin vähän. Nyt sitten isoon autoon. Toivottavasti ei kostaudu, ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen kuski, joka laitetaan liian varhain polttopisteeseen.

Onkohan näissä sitten että noita uusia autoja on talleilla niin rajattu määrä niin pakko ottaa solberg ajamaan kolmosautoa eikä esim. yksittäisiä kisoja jonkun ohjelman kautta? Onkohan Toyotalla edessä myös että Katsuta ajaisi osan ralleista kolmosautoa ja ehkä Lapille jäisi loputa enemmän tai vähemmän luu käteen?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkohan näissä sitten että noita uusia autoja on talleilla niin rajattu määrä niin pakko ottaa solberg ajamaan kolmosautoa eikä esim. yksittäisiä kisoja jonkun ohjelman kautta? Onkohan Toyotalla edessä myös että Katsuta ajaisi osan ralleista kolmosautoa ja ehkä Lapille jäisi loputa enemmän tai vähemmän luu käteen?
Latvala sanoi että neljä autoa saavat alkukauden kisoihin eli Katsutan ajamiset ei vaikuta Lappiin tai Ogieriin. Huihain tilanteesta en sitten tiedä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös