Ralliketju

  • 1 686 743
  • 13 413

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Portugalissa aikoinaan Walter Röhrl ajoi katsojan päältä murtaen tämän jalan. Mies oli iloinen, että juuri Walter Röhl mursi hänen jalkansa. Nimenomaan Portugalissa meininki säilyikin pisimpään villinä läntenä, kunnes FIA kyllästyi ja poisti Portugalilta muutamaksi vuodeksi MM-arvon.

Colin McRae taisi "vanhan" Portugalin viimeisellä kerralla sanoa, että "sumulla ei ole väliä kun ei täällä muutenkaan näe katsojien takaa mitään." En sano varmaksi, että oliko McRae, hänen persoonaansa moinen tokaisu sopisi kyllä hyvin.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Taas tätä lähetystä katsellessa ihmetyttää miksi nämä pitää selostaa aivan tukkoon. Enemmän kiinnostaisi kuunnella autojen ääniä ja nuotteja, kuin tuota turhan päiväisiä tauotonta paskan jauhamista.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Taas tätä lähetystä katsellessa ihmetyttää miksi nämä pitää selostaa aivan tukkoon. Enemmän kiinnostaisi kuunnella autojen ääniä ja nuotteja, kuin tuota turhan päiväisiä tauotonta paskan jauhamista.

Tv-kuvan ja ralliradion perusteella tyylilaji on sellanen, että joka asia täytyy ulospuhua ja vääntää rautalangasta. Merkitsevä ja puhutteleva hiljaisuus ei kuulu kulttuuriin.

Tv-studio + Tuominen toki ollut hyvää viihdettä ja laadukasta rallisisältöä.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Peugeotin jäähdytysritilän päältä löytyi joku kerta, 205:n ilmanoton aukot oli aika teräväreunaiset ja joku "onnellinen" pääsi koskemaan ohi kiitävää autoa, olikohan jopa Kankkusen auto.

Juu Kankkusen auto oli ja muistan myös tuon, että siitä joku televisio taltiointi on olemassa mutta ainakaan nopealla etsimisellä en sitä YouTubesta löytänyt. Taisi samassa pätkässä olla kuskien haastatteluja missä Salonen varmaan tupakka suussa päivittelee, että aivan hulluja on nämä paikalliset. Kankkunen muisteli tuota sormitapausta Tomin Nuoteista podcastissa taannoin. Sehän löytyy tietenkin Areenasta.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Olipa hyvä tuo Sunisen kuittaus siitä että on mukava olla tallissa missä kaikki toimii. Toivotaan miehelle uutta alkua wrc uralle.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Ei yhtään pohja-aikaa suomalaisille, suomalainen ralli kriisissä.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Evans on tuleva maailmanmestari jos ja kun saa tasaisuutta otteisiinsa. Vauhti oli kuten nyt Jyväskylässä nähtiin aivan mykistävää eikä siihen ollut kenelläkään mitään sanomista oikeastaan missään vaiheessa kun lähti kulkemaan. Meni voitto oikealle kaverille ja harmittavasti ei Suomalaiset ajaneet edes yhtä pohja-aikaa kotikisassaan (ellei sitten lasketa mukaan puuppolan Katsutaa harjulla) Onhan tämä ihan selvä mietinnän paikka muttei mikään kriisi ainakaan vielä.
 

Hexa

Jäsen
Ensi vuodeksi autot tietysti muuttuvat radikaalisti ja se vastaa hieman samaa tilannetta kun B-ryhmäläisistä siirryttiin A-ryhmään aikoinaan. Voi tulla myös pienoisia yllätyksiä kenen ajotyyliin nuo uudet autot sitten sopivat parhaiten. Yleisölle ainakin niiden vauhti tulee olemaan aluksi pieni pettymys, ennen kuin kehitystyö tulee taas menemään eteenpäin.
 

Hexa

Jäsen
Evans on tuleva maailmanmestari jos ja kun saa tasaisuutta otteisiinsa.
Ei se täysin poissuljettua ole jo tänäkään vuonna, jos loppukausi sujuisi täydellisesti ja Ogier kärsisi pienestä epäonnesta. Täysin mahdollista, että asetelma kääntyisi vielä päin vastoin kauden lopuksi, kuten viime kaudella nähtiin. Rallissa on kaikki aina mahdollista, niin kauan kunnes kaikki on varmaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ensi vuodeksi autot tietysti muuttuvat radikaalisti ja se vastaa hieman samaa tilannetta kun B-ryhmäläisistä siirryttiin A-ryhmään aikoinaan.

No ei kyllä tuo muutos ihan noin radikaali ole kuin tuolloin, vaikka tuota nyt tykätäänkin kovasti hokea että ralli pilataan taas.
 

Hexa

Jäsen
No ei kyllä tuo muutos ihan noin radikaali ole kuin tuolloin, vaikka tuota nyt tykätäänkin kovasti hokea että ralli pilataan taas.
No kyllä se aika lailla pilataankin noilla uusilla säännöillä. Ei vaan mitkään hybridit sovi oikeasti tuonne sorateille. Kyllä siinä pitää olla oikeat ja aidot soundit koko ajan, kun auto etenee pätkällä. Myös vauhdit tulevat tippumaan huomattavasti uusien sääntöjen vaikutuksesta, varsinkin mutkissa.
 

Hexa

Jäsen
Tänä vuonna Jyväskylän rallissa ei siis nähty suomalaisen kuskin ajamaa pohja-aikaa yhdelläkään erikoiskokeella. Näin ei ole käynyt koskaan aikaisemmin. On kyllä historiallinen ”saavutus”. No ajoihan Jyväskylän ”oma poika” Takamoto Katsuta kuitenkin pohjat ensimmäiselle Harjulle.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
No kyllä se aika lailla pilataankin noilla uusilla säännöillä. Ei vaan mitkään hybridit sovi oikeasti tuonne sorateille. Kyllä siinä pitää olla oikeat ja aidot soundit koko ajan, kun auto etenee pätkällä. Myös vauhdit tulevat tippumaan huomattavasti uusien sääntöjen vaikutuksesta, varsinkin mutkissa.
Eikö se ollut niin että hybridi tuo lähinnä ekstra hevosvoimat pätkällä hetkellisesti käytettäväksi ja siirtymät sitten suoritetaan vihreämmin? kysyn kun en ihan tiedä.
Jännä tulee olemaan myös tuo mitä studiossa puhuivat näiden tämänvuotisten autojen käytöstä ensi vuonna, että olisivat vuokrattavissa kuskeille joilla ei ole mm pisteitä viime vuosilta tjsp. Kaikki mahdollinen olisi tehtävä että saataisiin lisää valmistajia mukaan, olkoonkin vauhdin ja näyttävyyden kustannuksella.
Hienoa oli seurata areenasta rallia koko viikonloppu. Kaikki neljä kärkiukkoa vetivät todella hienosti. Lapin onnistuminen lämmittää ja eiköhän työpaikka ole taattu Toyotalla kuten Breenilläkin Taunuksen ohjaimissa.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
No kyllä se aika lailla pilataankin noilla uusilla säännöillä. Ei vaan mitkään hybridit sovi oikeasti tuonne sorateille. Kyllä siinä pitää olla oikeat ja aidot soundit koko ajan, kun auto etenee pätkällä. Myös vauhdit tulevat tippumaan huomattavasti uusien sääntöjen vaikutuksesta, varsinkin mutkissa.

Höpö hhöpö. Et selvästikään tiedä mistä puhut. Noissa tulevissa hybrideissä bensamoottori toimii edelleenkin voimanlähteenä joten äänimaailma autoissa säilyy edelleen. Hybridiä käytetään lähinnä siirtymillä. Pätkillä sitä käytetään myös antamaan lisäbuustia, jolloin hevosvoimat nousevat hetkellisesti jopa 500 hevosvoimaan. Autot myöskin kevenevät parisataa kiloa, joten sieltäkin saadaan etua tuohon vauhdin puoleen. Ainut mikä noissa ensi kauden Rally1 autoissa tulee muutumaan "huonompaan" suuntaan on se, että mm. jousitus ja aerodynamiikka tulee yksinkertaistumaan, joten autoista tulee enemmän kuskien vietäviä. Ensi kaudella ajotaidot tulevat siis korostumaan kun "apuja" on vähemmän.

Uskon, että tekniikan kehittyessä nuo uudet autot tulevat olemaan varmasti yhtä näyttäviä ja todennäköisesti tämä tulee lisäämään parin vuoden sisällä myös uusia tai miksei myös uusvanhoja merkkejä sarjaan.
 

Byvajet

Jäsen
No kyllä se aika lailla pilataankin noilla uusilla säännöillä. Ei vaan mitkään hybridit sovi oikeasti tuonne sorateille.

Kun hybridimoottorit eivät häiritse F1-autoissa, niin miksi ne häiritsisivät ralliautoissa? Harvempi kai formulakisojen aikana harmittelee moottoria.
 

Broadstreet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Philadelphia Flyers
Tosiaan näissä tuo 1.6 litranen moottori pysyy ihan samana, joten äänimaailma tai mikään muukaan ei häviä. Kuskeille enemmän hommaa ohjaamoon tietää nämä uudet autot.
Nyt väistyvät WRC-autot ovat kyllä hienoja. Noille teille lähes täydellisiä. Sama kuin formuloissa aina välillä, vauhtia pitää tiputtaa, jotta sitä voi taas kasvattaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Höpö hhöpö. Et selvästikään tiedä mistä puhut. Noissa tulevissa hybrideissä bensamoottori toimii edelleenkin voimanlähteenä joten äänimaailma autoissa säilyy edelleen. Hybridiä käytetään lähinnä siirtymillä. Pätkillä sitä käytetään myös antamaan lisäbuustia, jolloin hevosvoimat nousevat hetkellisesti jopa 500 hevosvoimaan. Autot myöskin kevenevät parisataa kiloa, joten sieltäkin saadaan etua tuohon vauhdin puoleen. Ainut mikä noissa ensi kauden Rally1 autoissa tulee muutumaan "huonompaan" suuntaan on se, että mm. jousitus ja aerodynamiikka tulee yksinkertaistumaan, joten autoista tulee enemmän kuskien vietäviä. Ensi kaudella ajotaidot tulevat siis korostumaan kun "apuja" on vähemmän.

Uskon, että tekniikan kehittyessä nuo uudet autot tulevat olemaan varmasti yhtä näyttäviä ja todennäköisesti tämä tulee lisäämään parin vuoden sisällä myös uusia tai miksei myös uusvanhoja merkkejä sarjaan.

Juurikin näin. Itseasiassa nykymuotoisten WRC-autojen tullessa muutama "vanha tekijä"(muun muassa Juha Kankkunen) esitti että aerodynamiikan ja alustan kanssa ei olisi ehkä pitänyt mennä näin pitkälle, tosin osittain taustalla oli näyttävyyden lisäksi huoli turvallisuudesta kaarrenopeuksien noustessa. Ja nyt tavallaan otetaan askel siihen suuntaan, autojen tehot tosiaan eivät tipu, mutta mutkissa ja esimerkiksi Suomelle tyypillisissä taittuvissa nyppyjen ylityksissä ei mennä enää urku auki.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ensi kaudella joissain syheröralleissa voi meno olla jopa nopeampaa ja näyttävämpää hybridin tarjoaman boostin ansiosta. Mutkasta lähtöihin tulee lisää vääntöä ja jos jousituksen ja lukkojen osalta palataan yksinkertaisempaan suuntaan, ei auton ajaminen "raiteilla" keula edellä ole yhtä helppoa. Jos ymmärsin oikein, jakavat kaikki tallit muutaman vuoden saman hybridipaketin muutaman vuoden ajan, ja tallit saavat tuoda omat versionsa kehiin vuodesta 2025 alkaen?

Rallin kannalta kyse on pakollisesta muutoksesta, jos laji haluaa autotehtaiden satsaavan rahaa tiimitoimintaan. Muuten ralli muuttuu herrasmieskuskien historic-luokaksi. En tiedä voiko ralliauto olla jo 10 vuoden kuluttua kokonaan sähköinen latausrekasta pikisten välillä tehtävine pikalatauksineen, mutta muutoksiin on syytä varautua.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Ei nuo tulevat autot kovinkaan paljon huonommalta kuulosta eikä menokaan näytä lainkaan laiskemmalta ainakaan M Sport Ford testaa Ouninpohjassa -videon perusteella. Ainahan se on siitä kiinni mihin verrataan. Nykyään WRC -autoihin verrattuna alemmat luokat on ihan mopoja mutta jos niitä wrc vehkeitä ei olisi ollenkaan niin nehän vaikuttaisi olevan maailman tehokkaimpia pelejä. (Youtube)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suninen saattaa saada alleen kohtuu kovan pelin myös Monzassa. Toivotaan että kaikki onnistuu.


Ihmetyttää kyllä että Suninen on kokoajan antamassa piikkiä vanhaa talliaan kohtaan, Lappikin on tässä näyttänyt että kun tarpeeksi ahtaaksi menee tilanne ja ovia sulkeutuu niin ne vanhat yhteydet talliin voi olla arvokkaita. Hyvä kuitenkin että ajopaikkoja löytynyt niin eihän sitä tiedä jos ovet vielä myös Hyundaille WRC:n puolelle jos Breen tuolta lähtee.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Ihmetyttää kyllä että Suninen on kokoajan antamassa piikkiä vanhaa talliaan kohtaan, Lappikin on tässä näyttänyt että kun tarpeeksi ahtaaksi menee tilanne ja ovia sulkeutuu niin ne vanhat yhteydet talliin voi olla arvokkaita. Hyvä kuitenkin että ajopaikkoja löytynyt niin eihän sitä tiedä jos ovet vielä myös Hyundaille WRC:n puolelle jos Breen tuolta lähtee.
Tämähän jäi itellä huomiomatta, että Suninen tosiaan välillä anto piikkiä. Liekö sitte Greensmith ja Fourmoux hämärtäny ajantajua :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös