Mainos

Ralliketju

  • 1 845 474
  • 14 887

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yleensä tuommoisesta kaadosta jää jotain takaraivoon ja vauhti hidastuu joko väliaikaisesti tai pysyvästi noin sekunnin kymmenyksellä per kilometri. Ihme jos näin ei tule käymään myös Tänakin tapauksessa, ainakin väliaikaisesti. Melkoinen luupää on, jos rallattelee tämän jälkeen niin kuin ennenkin.

Joo toisaalta Tänäk tuntuu olevan sen verran kovalla itseluottamuksella yleensä että hyvinkin voi jäädä kummittelemaan sitten jossain toisessa muodossa kun nopeudessa. Tänäkin tapauksessa saattaa olla että jää liikaa näytönhaluja seuraavassa rallissa. Oikeastaan vaikka yksi kisa vain ajettu niin onhan tuo karua kun Ogierilla (tai kuka nyt voittakaan lopulta) voi olla jo 30 pistettä ja Tänäk ei tule saamaan edes Powerilta pisteitä joita yleensä keskeyttäneet saa. Eli en kummastele että joko Tänäk ajaa ylivoimaiseen voittoon Ruotsissa tai löytää itsensä heti penkasta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ketkä näitä etuautoja yleensä ajaa? Jos siellä nyt on Hirvonen ja sattuman kautta Sordo. Aika kovia nimiä.
Kyllä ne ovat miehiä, jotka ovat olleet mukana rallitouhussa. Yleensä kaikki ovat olleet kuljettajia jossain vaiheessa. Kalle ( ja T.Mäkinen) olivat saanut sovittua, että M.Hirvonen ajaa Kallelle etuautoa.

Sordon ei pitänyt olla Neuvillen etuautossa ensinkään, vaan belgialaisen Bruno Thiryn. Jälkimmäinen kuitenkin sairastui, joten Neuville palkkasi nopealla aikataululla tiimikaverinsa apuhommiin.

Neuville käyttää sen takia belgialaista kuskia etuautossaan, ettei vaan tulee mitään kielimuuria ja sitä kautta väärin ymmärrettyjä asioita. Sama on tietysti muillakin. Suomalaisilla on suomalaiset etuautomiehistöt jne.

Etuautoja saa käyttää vain asvalttiralleissa, ja niissä on FIA:n seurantalaitteet kiinni, joten siellä ei ajeta mitään EK-nopeuksia, vaan max. nopeus EK:lla on 80km/h.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jännät 3 viimeistä erikoiskoetta tulossa, kärkikolmikko on 6,1 sekunnin sisällä. Sopivasti kohta alkamassa vielä YLEn lähestys tuosta EK 14 klo 10, sitten vielä iltapävällä klo 13 tuo poweri. Onneksi on wrc+ tilattuna niin näkee välissä olevan pätkän :)
 

KiekkoMes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings, KuPS
Miks EK14 on peruutettu?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Miks EK14 on peruutettu?

EK14 on ajettu jo aamupäivällä? Mistä tämä tieto peruutuksesta, vai tarkoitatko kenties EK 15?
WRC:n virallisilla sivuilla ei ainakaan mitään infoa..vielä.

EDIT: WRC.com herjaa että EK15 käynnissä myös.
 

KiekkoMes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings, KuPS
EK14 on ajettu jo aamupäivällä?
Joo olishan tämä pitänyt arvata kun livetuloksissa ei näkynyt ek14 tuloksia vaan luki että peruutettu...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
EK14 lähtö myöhästyi 5 minuuttia, syytä en tiedä.
 

KiekkoMes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings, KuPS

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäs tää Liechtensteinin kaveri on? Nyt sillä oli jotain turbo-ongelmaa, mutta ei oo tainnu hirveen lujaa mennä muutenkaan. No voitti se Tänakin hihi.
 

KiekkoMes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings, KuPS
Meinasko täältä porukkaa lähteä Ruotsiin katsomaan?
Olispa lunta.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Mikäs tää Liechtensteinin kaveri on? Nyt sillä oli jotain turbo-ongelmaa, mutta ei oo tainnu hirveen lujaa mennä muutenkaan. No voitti se Tänakin hihi.
Taisi olla joku harrastelija joka oli lainannut wrc auton jostain. Rahalla saa kaikkea mukavaa.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvinhän tuo veti Rovanperäkin. Kuitenkin ensimmäinen kisa WRC-autolla ja heti se ehkä vittumaisin eli Monte Carlo. Virheitä ilmeisesti vältelty ja lähtökohtana ollut selviytyä kisa loppuun asti. Oli kuulemma helpommissa kohdissa vähän väläytellyt vauhtiakin. Tästä on hyvä lähteä Ruotsin ralliin, ja veikkaanpa että nähdään jo kovempaa menoa Kalleltakin.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tsättäilin tuossa virolaisen kaverin kanssa ja hän oli sitä mieltä että Ruotsin ralli perutaan jos ei lunta ilmaannu. Itse muistelen kyllä olleen aika vähälumisia Ruotsin ralleja.

Onko tietäjillä tietoa voisiko kisan peruutus olla mahdollista?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tsättäilin tuossa virolaisen kaverin kanssa ja hän oli sitä mieltä että Ruotsin ralli perutaan jos ei lunta ilmaannu. Itse muistelen kyllä olleen aika vähälumisia Ruotsin ralleja.

Onko tietäjillä tietoa voisiko kisan peruutus olla mahdollista?
Ymmärsin Tomi Tuomisen puheista, että ennemminkin pakkasta kaivataan, toki lumikin olisi kivaa. Eli sulilla teillä ei voida ajaa. En kyllä tiedä asiasta mitään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu pakkasta tarvitaan ja eihän tuo vielä hyvältä Ruotsissakaan näytä, mutta jotain pakkasia on luvassa joten vielä toivossa eletään... Yksi vaihtoehto on että joitain pätkiä jää ajamatta ja että rengas määrää lisätään että saadaan ajettua. Jäinen soratie kestää kyllä ajaa mutta renkaita se kuluttaa hitokseen paljon... Ja tosiaan ilman pakkasia se ei onnistu mitenkään. Jos teiden pohjat sulavat niin ne menevät niin karmeaan kuntoon ettei siinä tapauksessa voi ajaa...
 
Viime vuonnakin oli tiet Ruotsissa jo todella ruskeita, etenkin toista kertaa ajettaessa. Vaikka pakkasta tulis, ilman penkkoja rallista katoaa yksi elementti. Onko pohjoisessa Ruotsissa mitään mahdollisuuksia järjestää MM-rallia tulevaisuutta ajatellen?
 
Suosikkijoukkue
KK
Viime vuonnakin oli tiet Ruotsissa jo todella ruskeita, etenkin toista kertaa ajettaessa. Vaikka pakkasta tulis, ilman penkkoja rallista katoaa yksi elementti. Onko pohjoisessa Ruotsissa mitään mahdollisuuksia järjestää MM-rallia tulevaisuutta ajatellen?
Samaa mieltä, että lumella ajettavia ralleja on aivan liian vähän vrt sora tai asfaltti. Toki Montessa välillä jotain lunta on mutta enimmäkseen jäätä ja asfalttia. Mielestäni WRC:ssä tulisi olla saman verran jokaista maaperää kuten lumi, asfaltti ja sora ralleja. Toki asfaltti/sora rallit ovat ok, mutta lumella ajettavia on mielestäni suhteesaa muilla alustoilla ajettaviin ralleihin hyvin pieni.

Ei pohjoisessa Ruotsissa voi rallia ajaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samaa mieltä, että lumella ajettavia ralleja on aivan liian vähän vrt sora tai asfaltti. Toki Montessa välillä jotain lunta on mutta enimmäkseen jäätä ja asfalttia. Mielestäni WRC:ssä tulisi olla saman verran jokaista maaperää kuten lumi, asfaltti ja sora ralleja. Toki asfaltti/sora rallit ovat ok, mutta lumella ajettavia on mielestäni suhteesaa muilla alustoilla ajettaviin ralleihin hyvin pieni.

Ei pohjoisessa Ruotsissa voi rallia ajaa.

Voiskohan norjassa ta Venäjällä olla mahdollista ajaa talvirallia. Sinällään hassua että pitää esimerkiksi safarirallia saada mukaan mutta sitten rallia ei oikein viedä lähemmäksi europpaan jossa sillä kuitenkin vahva jalansija. Okei onhan tuossa esim. tuolla safarilla melko pitkät perinteet, mutta toisaalta jokainen tämmöinen oudompi kisa myös kokoajan lisää kuluja ja samalla vaikeuttaa myös sitä että kulut lähtee käsistä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
MM-ralli Venäjällä ja varsinkin talvella? Miksi ei minulle ole ikinä juolahtunut mieleenkään vaikka miljardöörit ovat formula-kisan maahan järjestäneet.

Eivätkö tallit miellä Venäjän automarkkinaosuuteen vaikutettavan osakilpailulla vai eikö ole osaavia järjestäjiä?

Aika jännää, etten ole ikinä ennen miettiny miksei Venäjän Rallia ole järjestetty. Turkissa ajetaan, mutta ei Venäjällä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Voiskohan norjassa ta Venäjällä olla mahdollista ajaa talvirallia. Sinällään hassua että pitää esimerkiksi safarirallia saada mukaan mutta sitten rallia ei oikein viedä lähemmäksi europpaan jossa sillä kuitenkin vahva jalansija. Okei onhan tuossa esim. tuolla safarilla melko pitkät perinteet, mutta toisaalta jokainen tämmöinen oudompi kisa myös kokoajan lisää kuluja ja samalla vaikeuttaa myös sitä että kulut lähtee käsistä.
Jos nyt en ihan väärässä oo niin Norjan puolellakin on ollut pätkiä silloin kun Karlstad on ollut rallin keskuspaikkana Ruotsissa.

Venäjä houkuttelisi muuten, mutta saisi suht kauas mennä ennenkuin tuolta löytyisi talviset olosuhteet. Vähän veikkaan myös että ei-autourheilulliset seikat on yksi syy miksei tuonne harkita ees kisaa, samaten mahd. slaavilainen mentaliteetti sijoittua oikeestaan paikkaan kuin paikkaan. (etenkin kun tietää miten "hyvin" Puolassa toimi yleisöjärjestelyt, Venäjä ois todnäk vielä enemmän villilänsi-meininkiä yleisön sijoittumisen suhteen).

Safarin kun mainitsit... Vaikka miten kys kisaa perustellaan klassikkokisana ja "kestävyyskisana", niin omasta mielestä aika on kuitenkin ajanut ohi näin "all live" - aikakaudella. Vaikka kuinka ois kestävyysurheilu kyseessä, niin ennemmin katson Monten, Jyväskylän tai Katalonian tasoisia kisoja joissa ero mitataan sekuntikellolla, eikä kalenterilla, niinkuin takavuosina. 2001 esim. kisan voittaneen Mäkisen ja 5. sijalla olleen Loixin ero vaan kevyet 1h 44min.

Jos johonkin kisaan vertaisin nykyaikakautena tuota n. 20v vanhaa Safarin osallistujaluetteloa niin Meksiko ois aika samantyylinen. Osallistujia huimat 41kpl (Meksikossa viimevuonna n. puolet vähemmän), pirun lämpimät olosuhteet, ei välttämättä mikään turvallisin maaperä ajaa kilpaa jne. Oikeestaan vaan nuo maratonpätkät puuttuu.
 

Hexa

Jäsen
Mielenkiintoinen Ruotsin ralli tulossa. On varsinkin mielenkiintoista nähdä miten Monte Carlon ulosajo vaikuttaa edelleen Tänakin vauhtiin. Montessa Tänakilta puuttui nöyryys ajaa hieman hitaammin ja tarkkailla muun kärjen vauhtia. Ei myöskään osannut nöyrtyä siihen, että Neuville olikin vähintään tai lähes yhtä nopea samanlaisella autolla ja sen takia yliyritti, mikä johti sitten lopulta kovavauhtiseen ulosajoon jossa seuraukset olisivat voineet olla dramaattiset. Neuville tuntee tällä hetkellä Hyundain paremmin ja voi hyödyntää tätä varsinkin alkukaudesta. Kovin montaa nollan pisteen rallia eivät Tänakin MM-haaveet kuitenkaan kestä, koska Neuville ja Ogier ajavat kuitenkin melko suurella todennäköisyydellä tasaisesti läpi kauden ja tuovat auton yleensä maaliin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoinen Ruotsin ralli tulossa. On varsinkin mielenkiintoista nähdä miten Monte Carlon ulosajo vaikuttaa edelleen Tänakin vauhtiin. Montessa Tänakilta puuttui nöyryys ajaa hieman hitaammin ja tarkkailla muun kärjen vauhtia. Ei myöskään osannut nöyrtyä siihen, että Neuville olikin vähintään tai lähes yhtä nopea samanlaisella autolla ja sen takia yliyritti, mikä johti sitten lopulta kovavauhtiseen ulosajoon jossa seuraukset olisivat voineet olla dramaattiset. Neuville tuntee tällä hetkellä Hyundain paremmin ja voi hyödyntää tätä varsinkin alkukaudesta. Kovin montaa nollan pisteen rallia eivät Tänakin MM-haaveet kuitenkaan kestä, koska Neuville ja Ogier ajavat kuitenkin melko suurella todennäköisyydellä tasaisesti läpi kauden ja tuovat auton yleensä maaliin.

Aika samaa pohdintaa itsellä Ruotsiin ja myös se että kun olosuhteet ei ole kovin lumiset ja kilometrejä vähemmän niin pienetkin virheet ei anna kovin paljon anteeksi. Jos Tänäk hyökkää niin onko se voitto tai ei mitään asenne. Sitten jos tulee se virhe niin ei ole penkkoja jotka antaa anteeksi ja vähemmän kilometrejä ottaa aikaa kiini jos matka ei lopu.

Myös suomalaisittain on jännät asetelmat. Ford kaksikkolla voi olla tässä rallissa yksi parhaimpia mahdollisuuksia taistella kärkipaikoista ja sitten mihin vauhtiin Rovanperä yltää. Näiden lisäksi Latvala on mukana soppaa hämmentämässä ja omien puheiden mukaan todella todella rennolla mielin kisaan lähtee, mutta saako ajoonsa sitä rentutta silti? Kuitenkin saattaa saada vain nämä kaksi rallia näytönpaikkaa niin onko omat paineet silti lian isot kannettavaksi vaikka tallin ei enää ole?
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Mielenkiintoinen Ruotsin ralli tulossa. On varsinkin mielenkiintoista nähdä miten Monte Carlon ulosajo vaikuttaa edelleen Tänakin vauhtiin. Montessa Tänakilta puuttui nöyryys ajaa hieman hitaammin ja tarkkailla muun kärjen vauhtia. Ei myöskään osannut nöyrtyä siihen, että Neuville olikin vähintään tai lähes yhtä nopea samanlaisella autolla ja sen takia yliyritti, mikä johti sitten lopulta kovavauhtiseen ulosajoon jossa seuraukset olisivat voineet olla dramaattiset. Neuville tuntee tällä hetkellä Hyundain paremmin ja voi hyödyntää tätä varsinkin alkukaudesta. Kovin montaa nollan pisteen rallia eivät Tänakin MM-haaveet kuitenkaan kestä, koska Neuville ja Ogier ajavat kuitenkin melko suurella todennäköisyydellä tasaisesti läpi kauden ja tuovat auton yleensä maaliin.

En kyllä oikein itse osta noita ajatuksiasi Tänakin Monte Carlon suoriutumisesta. Toki tuo ulosajo oli hurja ja sinällään se saattaa takaraivossa jonkin verran jopa painaa, mutta että oliko tuo nyt sitten yliyrittämistä tai nöyryyden puutetta, niin mahdotonta tuota on sanoa. Tuollahan oli kaikilla kärkikuljettajilla tilanteita, joista erilaisella tuurilla olisi monen muunkin ralli voinut päättyä kesken. Myös rallin voittaneella Neuvillella oli hyvin lähellä loppua ralli kesken erikoiskokeella 3. Oliko tuo sitten hänenkin osaltaan yliyrittämistä tuolla erikoiskokeella, vai oliko kyse vain siitä, että tuolla kärjessä on ajettava koko ajan aivan limiitillä ja jopa jonkinmoisella riskillä, jos haluaa voitoista taistella.

Paljon tietysti tuolla Montessa noiden useiden läheltä piti -tilanteiden syynä oli kyse haastavista ja vaihtelevista olosuhteista, mutta kyllähän tuon eron sitten näki, kun esimerkiksi Rovanperä ajeli vain varmistellen auton maaliin. Ero kärkeen oli melkoinen.

Minun on siis vaikea nähdä tuota Tänakin ulosajoa minkäänlaisena yliyrittämisenä tai nöyryyden puutteena, vaan ainoastaan yhtenä virheenä, joita tuolla jokaiselle ajoittain sattuu. Nyt vain paikka ja vauhti olivat sellaisia, että olisi voinut käydä todella huonosti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös