Ralliketju

  • 1 834 404
  • 14 798

Hexa

Jäsen
En kyllä oikein itse osta noita ajatuksiasi Tänakin Monte Carlon suoriutumisesta. Toki tuo ulosajo oli hurja ja sinällään se saattaa takaraivossa jonkin verran jopa painaa, mutta että oliko tuo nyt sitten yliyrittämistä tai nöyryyden puutetta, niin mahdotonta tuota on sanoa. Tuollahan oli kaikilla kärkikuljettajilla tilanteita, joista erilaisella tuurilla olisi monen muunkin ralli voinut päättyä kesken. Myös rallin voittaneella Neuvillella oli hyvin lähellä loppua ralli kesken erikoiskokeella 3. Oliko tuo sitten hänenkin osaltaan yliyrittämistä tuolla erikoiskokeella, vai oliko kyse vain siitä, että tuolla kärjessä on ajettava koko ajan aivan limiitillä ja jopa jonkinmoisella riskillä, jos haluaa voitoista taistella.

Paljon tietysti tuolla Montessa noiden useiden läheltä piti -tilanteiden syynä oli kyse haastavista ja vaihtelevista olosuhteista, mutta kyllähän tuon eron sitten näki, kun esimerkiksi Rovanperä ajeli vain varmistellen auton maaliin. Ero kärkeen oli melkoinen.

Minun on siis vaikea nähdä tuota Tänakin ulosajoa minkäänlaisena yliyrittämisenä tai nöyryyden puutteena, vaan ainoastaan yhtenä virheenä, joita tuolla jokaiselle ajoittain sattuu. Nyt vain paikka ja vauhti olivat sellaisia, että olisi voinut käydä todella huonosti.
Yhtä hyvin Tänakin ulosajo on voinut johtua puhtaasti vain ajovirheestä, joita jokaiselle kuskille tulee ajoittain, mutta peilaan Tänakin ajoa Montessa hänelle vielä hieman vieraalla Hyundailla viime kauden tuttuun ja ilmiselvästi ajotyyliin sopivaan Toyotaan, jolloin hän pystyi jopa hieman leikittelemään muiden kanssa ajoittain. Sen vain huomasi kehonkielestä silloin. Nyt tuolla Montessa vastaavaa rentoutta ei ollut ajamisessa ja joutui hieman puristamaan. Viime kaudellahan hänelle ei kovin montaa ajovirhettä tullut. Riskejä pitää tietysti ottaa jos haluaa voittaa, mutta nyt kilpailu oli vielä lähes alussa. Noissa paikoissa voi voittaa paljon pitämällä kaasun pohjassa, mutta se pitää osata tehdä oikeissa paikoissa. Itse näen edelleen tuon tietynlaisena ylimielisyytenä, mutta voin olla väärässäkin, tai sitten nuotti on ollut väärä tuohon paikkaan. Kuitenkaan Tänakille ei ollut sattunut yhtä rajuja ulosajoja pitkään aikaan, joten jostain se kielii kuitenkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja tuossa on Loebilla ja Mikkelsenillä ollut aika isoja vaikeuksia saada auton säädöt itselle sopivaksi, siihen ehkä itse peilaisin tuota että Tänäk joutui hieman montessa puskemaan ja ottamaan riskejä siihen nähden mitä vaikka Toyotalla olisi. Ennen montea ei kuitenkaan kovin montaa testikilometriä kerkeä tulla. Sama se ehkä vielä tänne Ruotsiin että Neuvillä pienoinen etu kun pahimmilla kilpakumppaneilla vielä uusi auto alla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rovanperä testierikoiskokeen nopein, ilmeisesti ei kuitenkaan lunta niin hirveästi kerro vahvuudesta. Suninen kävi ulkona. Testierikoiskoe 2 on yle areena klo 21 sitten luvassa tänään.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Onko tuo jotenkin sääntöjen takia mahdotonta, että Ruotsissa ei voida ajaa sorarenkailla? Nythän tiet ovat tuolla suunnilleen samassa kunnossa kuin kesällä Jyskälässä. Melkoista hommaa ajattaa autoja tuolla piikkirenkailla. Tietkin kestäisivät paremmin sorarenkailla ja ralli olisi todennäköisesti myöskin turvallisempi autokunnille.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko tuo jotenkin sääntöjen takia mahdotonta, että Ruotsissa ei voida ajaa sorarenkailla? Nythän tiet ovat tuolla suunnilleen samassa kunnossa kuin kesällä Jyskälässä. Melkoista hommaa ajattaa autoja tuolla piikkirenkailla. Tietkin kestäisivät paremmin sorarenkailla ja ralli olisi todennäköisesti myöskin turvallisempi autokunnille.
Juu säännöt ei mahdollista kesäpyörällä ajamista. Eikä niillä tuolla voisi edes ajaa. Kun siellä täällä kuitenkin on jäätä ja lunta niin ei ne kestäisi niitä olosuhteita.
 

Sambody

Jäsen
Rovanperä testierikoiskokeen nopein, ilmeisesti ei kuitenkaan lunta niin hirveästi kerro vahvuudesta.
Säätiedotteen mukaan tuo tulee olemaanvallitseva olosuhde. Tuskin paljon tullaan lunta tänä vuonna erikoiskokeilla näkemään, joten aikamoiseksi fiilistelyksi tuo menee. Aiemmin ajetussa shakedownissa jo kuskit järjestään pyöritteli päätään, että johan on lottoa, kun välillä on järjettömän hyvä pito ja toisissa paikoissa sitä ei ole ollenkaan. Tänäk esim mietiskeli, että jo tuon 7 kilsan pätkällä tuntui pito, että ajaisi ihan eri renkaalla alku pätkä vs viimeiset pari kilometriä.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Juu säännöt ei mahdollista kesäpyörällä ajamista. Eikä niillä tuolla voisi edes ajaa. Kun siellä täällä kuitenkin on jäätä ja lunta niin ei ne kestäisi niitä olosuhteita.

Eihän tuolla kuitenkaan ole oikein noilla piikeilläkään järkevää ajaa, kun niitä ei ole erikoiskokeen maalissa välttämättä enää yhtäkään jäljellä. Juuri jonkun kuvan tuolta shakedownilta näin renkaasta, jossa näkyi enää yksi piikki jäljellä.

Ajetaanhan Montessakin välillä slikseillä jäällä ja lumella. Ei kyse siis ehkä ole kuitenkaan siitä, etteikö sorarenkaalla voisi ajaa tuolla, vaan kuten sanoit, niin säännöt sen estävät. Enkä siis väitä, että tuo kesärallien sorarengas sen parempi olisi tuolla, mutta olisiko välttämättä huonompikaan? Pito olisi ehkäpä tasaisempi, ja tiet kestäisivät paremmin. Vauhdit myöskin laskisivat.

No sinällään turhaa jossittelua kun säännöt ovat tällaiset. Ja hieman toki kärjistystäkin minulta tuossa aiemmin se, että tiet olisivat kuin Jyskälässä kesällä. Mutta onhan tuo noiden olosuhteiden ja piikkirenkaiden yhdistelmä melko käsittämätön. Toivottavasti huomenna aamun erikoiskokeilla olisi hieman edes valkoista maassa, kuten ainakin joissakin tämän päivän kuvissa näkyi.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eihän tuolla kuitenkaan ole oikein noilla piikeilläkään järkevää ajaa, kun niitä ei ole erikoiskokeen maalissa välttämättä enää yhtäkään jäljellä. Juuri jonkun kuvan tuolta shakedownilta näin renkaasta, jossa näkyi enää yksi piikki jäljellä.
Montessa on jäänuotti ryhmät jotka kiertää pätkät ja laittaa liukkaat/jäiset kohdat ylös. Ruotsissa ja soraralliessa niitäkään ei saa käyttää ja soratiellä sen jäisen kohdan näkeminenkin on vaikeampaa vaikka niitä saisikin käyttää. Ja sorarenkaat on suunniteltu toimimaan lämpimämmässä kelissä. Ne todennäköisesti ei lämpene riittävästi ja siten hajoaisivat(lähinnä repeäisivät) kylmässä ja jäisellä tiellä nopeammin kun normaalisti soralla ajettaessa joten ei realistinen vaihtoehto sekään. Olosuhteita muutenkaan ei voi verrata Monteen. Ja ihan tieliikenne laki niin Ruotsissa kuin Suomessakin määrää että talvirenkaita on käytettävä. Toki olisi ehkä mahdollista käyttää jotain nastatonta/lyhytnastaista talvirengasta mutta sellaista määrää mitä Ruotsin ralliin niitä tarvittaisiin ei kovin nopealla aikataululla tehdä. Siihen pitäisi varautua paljon ennen ja sitten ollaan kustannuskysymyksen äärellä. Kuinka monenlaisia renkaita Ruotsia varten kannattaa tehdä? Monten renkaat on niin matalat ettei niillä voi soralla rallia ajaa.
Siitä kyllä ihan samaa mieltä ettei tuossa mitään järkeä ole. Talviralli pitäisi ajaa sellaisessa paikassa missä on talvi. Karlstadissa ei ole ollut kohta kahteenkymmeneen vuoteen...
 

Sambody

Jäsen
Katselin tuon Rovanperän shakedownin vedon onboard videon ja hyvin näytti ainakin tuo shakedown pätkän tie kestäneen pääluokkien autot vaikka pätkä hinkattiin useampaan otteeseen. Jos pinta pysyy noin hyvässä kunnossa, niin voisi kuvitella että Rovanperä, Suninen, Latvala ja Tänäk saisi hyvin etua lähtöpaikastaan kun edellä menevät putsaa irtosoran ajolinjalta jolloin näille takana tuleville rengas puree puhtaaseen vielä hyvässä kunnossa olevaan ajolinjaan. Voipi tulla muille hoppu ainakin Tänäkin kanssa eikä tosiaan loppupään suomalaisetkaan lähde varmasti köröttelemään. Sunisen kohdalla pieni kyssäri on tuo Ford. Moottoripäivitys on vasta tuloillaan ja Ruotsissa joka kaakki konepellin alla kullanarvoinen, joten vaikea sanoa kuinka paljon M-Sportin miehet antavat muille autolla tasoitusta. Suurin kärsijähän tuosta tulee olemaan Neuville.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Avauksessa Rovanperä 3 nopein, hyvältä näyttää meno kyllä. Muuten näyttäisi muut suomalaiset olevan aika hukassa. Lappi 6, Suninen 7, Latvala 9. Tietenkin vasta avauserikoiskoe takana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täällä lakkasi tuo WRC live palvelu toimimassa, noh seuraava ek toki YLE:ltä tulee

EDIT: latvala jäi melkein minuutin, näkyikö jollain live mitä tapahtui?
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Ei ole Latvalan näyttökisa häävisti alkanut, pyörähdys joka söi aikaa rotan lailla.

E: Tuominen sanoi että teknisiäkin ongelmia mukana, tehot kadonnut.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pikku-Kalle on aloitanut aika huimasti. Nyt jo tuossa vauhdissa niin mitä se on parin vuoden päästä... Ja Lappi myös ihan hyvällä mallilla. Varsin vähän kokemusta Fordista ja siltä takan pari Hyundaita ja tallikaveri. Vielä Lindholm ja Huttunen hyvissä asemissa RC2:ssa niin ihan hyvältä näyttää.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Harmittaa kyllä ihan helvetisti JML:n puolesta. Panostat omakotitalon verran rahaa yhteen viikonloppuun ja vuokra-autossa on teknisiä ongelmia. Tämän Toyotan kanssa ei taida takuukaan oikein toimia samalla tavalla kuin OK-autossa.

Ylipäätään nämä "omalla rahapussilla" näyttöjen antamiset taitavat olla aika riskisiä. Muistanko oikein, että Paddonin piti osallistua viime vuonna kolmeen kilpailuun? Suomessa Paddon tuhosi autonsa ennen starttia ja Austraalia peruttiin metsäpalojen vuoksi. Joku kolmas taisi olla missä pääsi ajamaan, mutta sekin jäi keskeytykseen.
 

Sambody

Jäsen
Joo kyllähän tuo surullista tuuria Latvalalla. Se spinnauskin johtui, kun veto katkesi kesken mutkan. Rovanperä ja Evans tulevat kyllä helvetin hienosti. M-Sportit tuskailee, kun ei kerkeä vaikka kuinka yrittäisi. Yllätys ettei Ogier pysty vastaamaan yhtään Evansin ja Roviksen vauhtiin. Neuvillen nenän niistää jo pelkästään lähtöpaikankin turvin, muttei mm-taiston kannalta tarvitsisi kolmea kaveria edelle keretä. Siinä voi tulla kiire vielä Lapinkin kanssa, jos Lappi löytää Monten tavoin jostain säädöistä tai muusta lisää kyytiä kisan edetessä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo kyllähän tuo surullista tuuria Latvalalla. Se spinnauskin johtui, kun veto katkesi kesken mutkan. Rovanperä ja Evans tulevat kyllä helvetin hienosti. M-Sportit tuskailee, kun ei kerkeä vaikka kuinka yrittäisi. Yllätys ettei Ogier pysty vastaamaan yhtään Evansin ja Roviksen vauhtiin. Neuvillen nenän niistää jo pelkästään lähtöpaikankin turvin, muttei mm-taiston kannalta tarvitsisi kolmea kaveria edelle keretä. Siinä voi tulla kiire vielä Lapinkin kanssa, jos Lappi löytää Monten tavoin jostain säädöistä tai muusta lisää kyytiä kisan edetessä.

Kyllähän se Ogier myös siitä lähtöpaikasta hieman taitaa kärsiä, myös tuossa on se että kannattaako tätä rallia välttämättä voittaa ja olla MM-kärjessä Meksikossa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllähän se Ogier myös siitä lähtöpaikasta hieman taitaa kärsiä, myös tuossa on se että kannattaako tätä rallia välttämättä voittaa ja olla MM-kärjessä Meksikossa.
Tänakilla ei ainakaan tätä ongelmaa ole, joten kiva seurata esim Kallen vauhtia suhteessa häneen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänakilla ei ainakaan tätä ongelmaa ole, joten kiva seurata esim Kallen vauhtia suhteessa häneen.

Tuskin tuolla kukaan varsinaisesti suoraan kyttäilee asetelmia seuraavaan ralliin mutta turha tuossa Ogierin tai Neuvillen enempää riskejä ottaa juuri vielä tuon takia että mielummin jopa hieman hiljentää että joku toinen joutuisi auraan Meksikossa. Muistelisin että Ruotsissakin on osa kuskeista välillä taktikoinut tuota. Lähtöpaikatkin on tänään hieman tosiaan vaikuttanut joten Tänäk on varmaan paras vertailu Rovanperälle siltä osin. Huomenna kun lähtöjärjestys käänetään niin saa nähdä tuleeko Lapille kylmää kyytiä Ogierin ja Neuvillen suunalta.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ylipäätään nämä "omalla rahapussilla" näyttöjen antamiset taitavat olla aika riskisiä. Muistanko oikein, että Paddonin piti osallistua viime vuonna kolmeen kilpailuun? Suomessa Paddon tuhosi autonsa ennen starttia ja Austraalia peruttiin metsäpalojen vuoksi. Joku kolmas taisi olla missä pääsi ajamaan, mutta sekin jäi keskeytykseen.
Ei Paddon mielestäni ajanut lainkaan.

Onhan näitä tapauksia pirusti. Kaikkiin liittyy aika vahvasti Suomen mm-ralli. Ekana tulee mieleen Lukyanukin huima ulosajo Aijalantiellä 4pv ennen kisaa. Nikaran rungitus Lankamaalla 2014. Juha Salo Ouninpohjassa -08...

Oikeastaan Matti Rantanen on ainut yksityiskuski jonka muistan onnistuneeni ja ajaneen jopa top5 yksityiskalustolla (sitäkin huolimatta et auto meni nurin 1-2v myöhemmin Lahdenlenkillä).
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hehe haastattelija kysy Suniselta jotta miten on muuttunut ajaminen kun on 10 astetta lämpimämpää kuin eilen. Suninen sanoi että ei mitenkään, talla pohjassa mennään kuitenkin. Ei tuolla kyllä oikein talvelta näytä, mutta renkaat ovat ilmeisesti toimineet yllättävänkin hyvin.
 

Hexa

Jäsen
Tänak ajaa sen verran hyvin, että edellisen kisan ulosajo ei näytä vaikuttavan mitenkään vauhtiin, ainakaan päällepän, vaan tuntee olonsa luottavaiseksi kuten sanoi haastattelussakin. Ajaa tämän kisan voitosta vielä Evansin kanssa. Tosin Evansia taitaa olla hankala saavuttaa, vaikka ero sekunneissa ei olekaan kovin suuri. Rovanperä ja Ogier eivät ehkä ihan pysty enää vastaamaan noille kahdelle. Rovanperä toki ajaa kokemukseen nähden erittäin hyvin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä tuossa koko rallissa taida enää muuta jännitettävää olla kuin mitä käy Lapin ja Neuvillen taistelussa. Muuten alkaa olemaan jo erot niin että tuskin isoja yllätyksiä käy ellei joku tee virhettä. Toki ilmeisesti lämpimmät olosuhteet ja nuo päivän kaksi viimeistä erikoiskoetta oli ainakin eilen aika vähän lunta että voihan tuo hieman vielä asetelmia muuttaa kenties.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös