Mainos

Ralliketju

  • 1 837 166
  • 14 811

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, eipä se nyt ihan putkeen mennyt suomalaisittain. Sen jo oikeastaan huomasi EK2:n jälkeen, että ei taida tästä rallista tulla menestystä. Mutta pitää vaan kyllä Loebille hattua nostaa. Onhan se vaan kova ajamaan, vaikka pääsikin nauttimaan hyvästä lähtöpaikasta. Toki ralli on vielä hyvin pahasti kesken.

Joo toisaalta lähtöpaikatkin oli heikommat kun vaikka Tänäkilla ja vielä myöhemmin ajaneilla ja sitten vielä ongelmat päälle, todellista vauhtia ei taidettu saada näkyviin kun oikeastaan juuri ennen Latvalan keskeytystä. Toki tämän rallin myötä taidetaan päästä sanomaan että Tänäk on tallin ykköskuski, tietenkin vielä miehen pitää päästä maaliin, voi hyvinkin vielä suomalaiset olla pisteissä edellä tämänkin rallin jälkeen. Näyttäisi että ajamalla Latvala pystyisi vähintään 9 sijasta tappelemaan, ehkä Tidemanin ohi 8 sijalle hyvällä ajolla, siitä pari miestä pois niin joku 5-6 tilakin mahdollinen ja powerin pisteet, mutta ei pitäisi ainakana lähteä hyökkämään tuolta. Tietenkin näyttäisi että Toyotan luotettavuus meksikossa on vähän mitä on joten saa nähdä oliko ne tässä ja kuinka kovaa sitten latvala lähtee hyökkimään muita kiini. Köröttelisi nyt vaan rauhassa maaliin ja Powerilta sitten täydet pisteet.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli Tänäkille keskeytys kun Toyota sanoi sopimuksen irti myös sieltä, Loeb näyttäisi menevän menojaan. Latvalalle jos pääsisi maaliin tulisi edes joitakin pisteitä mutta ei taida Toyotan varmuus kovin hyvää luvata. Neuville myös ollut ongelmissa joten pistatilanne pysyisi aika samana.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eli Tänäkille keskeytys kun Toyota sanoi sopimuksen irti myös sieltä, Loeb näyttäisi menevän menojaan. Latvalalle jos pääsisi maaliin tulisi edes joitakin pisteitä mutta ei taida Toyotan varmuus kovin hyvää luvata. Neuville myös ollut ongelmissa joten pistatilanne pysyisi aika samana.

Siitä olen täysin eri mieltä, että Loeb karkaisi. Päinvastoin. Ogier on vain 15,5s päässä ja tänään Ogier on tainnut ottaa Loebiä kiinni n. 12s. Oletan, ettei Loeb tuosta Ogierilta karkaa, ellei sitten autoon tule jotain, tai Seb nuorempi aja pöpelikköön. Jos veikata pitää, niin sanon, että Ogier menee tämän Mexicon rallin voitolla sarjakärkeen. Powerin pisteistä paha sanoa.

Edellisellä EK:lla Latvalan taakse jäi 4 autoa. Näin oletan, kun ei tuota vielä EK11 jälkeen edellä ollutta Greensmithiä näy nyt tuloksissa ollenkaan. Liekö vetänyt pihalle. Eli EK12 jälkeen Latvala on noussut sijalle 8. Tidemand on edellä seiskana ja eroa Latvalaan on hieman reilu 8.30 min. Tuota tuskin ajamalla saa mitenkään kiinni, kun ei noilla jäljellä olevilla EK:illa ole kaikilla ihan riittävästi kilometrejä. Tuolta saattaa vielä Lappi, ja ehkä jopa Suninenkin, nousta kympin sakkiin hyvällä tuurilla.

Ainahan sieltä voi joku vielä edestä keskeyttää. Ja huomenna powerilta pisteitä.
 
Viimeksi muokattu:

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vitut se Latvala mikään 8. ole ollut, kuten edellä kirjoitin. Kyllä sieltä lopulta taas se Greensmith edestä löytyi, ja löytyy edelleen EK14 jälkeenkin. Päivittyy setit kun päivittyy ja tiedä sitten, missä raossa herra Greensmith köröttelee.

Eli Latvala on 9. ja Lappi & Suninen 12. ja 13. Latvala voi kenties tämän Greensmithin edelle vielä nousta, vaikka eroa on vielä 2.42. Voi loppua kyllä hyvinkin kilometrit kesken Latvalalta tuon eron ajamiseksi umpeen. Ja saavatko ajettua kaikkia pätkiä suunnitellusti. Meinaan seuraavana ajettava EK15 oli jossain vaiheessa keskeytetty, kun se ajettiin ekan kerran EK12:sta.

Sellaisen ratkaisun EK14 toi, että Ogier on nyt ykkösenä ja Meeke perässä 3,8s. Loebillä ollut jotain ylimääräistä ohjelmaa, kun jäi n. 2.24 Ogierin pohjista. Loeb on näin ollen nyt viidentenä 2.08 Ogieria jäljessä.

Huominen poweri on vain 11km pitkä, joten erot ovat varmasti pieniä. Kovaa ja riskillä joutuu päästämään, jotta pisteitä irtoo, kun halukkaita epäonnisia on pisteille useampi.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Latvala teki pohjat EK20:lle ja nousi samalla tuloksissa kasiksi. Meekellä ollut jotain, kun hävisi Latvalalle 47,5s ja tippui kolmanneksi.

Ajamatta on enää kahteen kertaan sama 11 km pätkä, joten sillä ei ilman ongelmia suuria eroja tehdä. Kärki säilynee siis muodossa Ogier, Sordo ja Meeke, ellei sitten Meekellä ole autossa jotain häikkää. Mikkelsen on Meekeä perässä 23s.

Poweria odotellessa. Latvala varmasti yrittää pohjia, eikä Ogierkaan näytä yhtään hidastaneen. Jotenkin tuntuu, että toinen noista voittaa powerin.
 

Outsider

Jäsen
Neuvillen eka veto power stagenakin ajettavalle pätkälle näytti sen, että jos keinotekoisia shikaaneja tehdään, niin sitten pitäisi saada ne Jyväskylästä tutut traktorit paikalle, vaikka se aiheuttikin joillekin itkua. Jännä nähdä arvotaanko jotain sanktioita siitä, jos lataa suoraan muovien läpi, mutta selkeä ero tuossa tulee, jos vertaa Neuvilleä vaikka Loebiin, joka kiltisti kiersi esteet.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Onko joku käyttänyt noita WRC + palvelun kuukauden ilmaiskoodeja? Ajattelin firman tunnareiden sijaan käyttää omaa tiliä ja kokeilin tuollaista koodia, hyväksyy sen, mutta sitten maksuvaiheesta ei pääse mihinkään. Toisaalta miksi pitäisi maksaa jos kuukausi on ilmainen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On muuten hyvä nykyisin tämä WRC + All live palvelu. Kaikki pätkät ja autot näkee livenä. Saa ilmatteiksi kokeilla 7pv. Suosittelen kyllä tutustumaan tuohon palveluun, jos ralli kiinnostaa. Ei ole koskaan ennen pystynyt seuraamaan rallia yhtä tiivisti. Varmaan täällä mainittu aikaisemmin, mutta muistutan nyt kuitenkin.

WRC+ | Official Live Stream & Video Channel of the WRC (linkki wrc sivustolle).

Joo onhan tuo nyt aika paljon eteenpäin rallin seurantaan kun vielä muutama vuosi sitten tuli vaan päivän päätteeksi joku kooste jossa näytettiin edellisen päivän kuvalla vain miten erikoiskokeella käynyt ja hyvällä tuurilla tilanteista sai vasta rallin jälkeen videopätkiä.

Vielä toki varmasti kestää oman aikansa että kaikki infrakulttuuri saadaan jokaisessa maassa toimimaan ja kehitettyä lähetystä, itse vähän toivoisin että voisi näyttä enemmän sitä itse ajamista kun nyt puolet ajasta näytetään kun joku on lähtöpaikalla lähdössä erikoiskokeelle tai tullut maaliin. Varsinkin tässä Powerilla tunnuttiin näytettävän ihan kaikkea muuta kun juuri sitä kilvanajoa, eikä myöskään Tänäkin pohjia näkynyt (vai oliko tuossa sitten pitkäkin tauko Ogierin maalintulon jälkeen ja sen takia näytettiin vain kun Ogier köröttelee pitkin meksikon katuja).
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Vielä toki varmasti kestää oman aikansa että kaikki infrakulttuuri saadaan jokaisessa maassa toimimaan ja kehitettyä lähetystä, itse vähän toivoisin että voisi näyttä enemmän sitä itse ajamista kun nyt puolet ajasta näytetään kun joku on lähtöpaikalla lähdössä erikoiskokeelle tai tullut maaliin. Varsinkin tässä Powerilla tunnuttiin näytettävän ihan kaikkea muuta kun juuri sitä kilvanajoa, eikä myöskään Tänäkin pohjia näkynyt (vai oliko tuossa sitten pitkäkin tauko Ogierin maalintulon jälkeen ja sen takia näytettiin vain kun Ogier köröttelee pitkin meksikon katuja).

Tuo on ihan TV yhtiön ja promoottorin päätös, että näytetään rallin voittajaa mielummin kuin taktikoijia. Sama oli Ogierin kanssa Ruotsissa. Mielestäni ihan oikea päätös.
 

Outsider

Jäsen
Tuo on ihan TV yhtiön ja promoottorin päätös, että näytetään rallin voittajaa mielummin kuin taktikoijia. Sama oli Ogierin kanssa Ruotsissa. Mielestäni ihan oikea päätös.

Onhan se ihan järjetöntä, että suorassa lähetyksessä näytetään pitkät pätkät Ogierin kruisailua, kun kaksi kuljettajaa ajaa vielä pisteistä. Tuosta taktikoinnista en itsekkään tykkää, mutta jos sitä halutaan ehkäistä, niin muutetaan sitten vaikka sääntöjä niin, että powerin pisteistä ajavat vaan ne jotka ovat ajoissa paikalla. Myöhästymistä tai "myöhästymistä" sinänsä on muuten aika hankalaa lähteä rankaisemaan.

WRC+ on varmasti kaikkien kehujen arvoinen palvelu, vaikka se onkin vielä itseltä kokeilematta, mutta Ruudussa tarjonta on todella heikkoa. Esim. torstailta ei tullut käsittääkseni mitään lähetystä ja perjantain pätkiä olisi ollut mahdollista katsoa ensimmäistä kertaa lauantai aamuna. Tosin ilmeisesti sekin lähetys oli aika lyhyt, kun siinä vaiheessa kun itse sain lähetyksen päälle, näytettiin Saipa-Lukko peliä. Lopulta katselin vain kaksi viimeistä pätkää ja ei tuosta nyt kovin hyvää käsitystä saa, kun hypitään autojen välillä ilman ruudussa olevia väliaikoja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ogier muuten sai aikasakon oikaisusta shikaaneista ja menetti Powerin 4 pistettään, edes vähän tasoittui MM tilanne ja Latvalalle yksi piste lisää. Lieneekö osaa kuskeista varoitettu ekalla kerralla oikaisusta kun kyllähän ekalla kerralla Neuville ainakin aika näyttävästi oikoi muttei tainnut rangaistusta tulla?
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kolme osakilpailua on takana ja jo nyt näyttää sille, että muiden on alettava voittamaan ja pärjäämään paremmin, ettei Ogier ja Neuville karkaa heti kättelyssä. Muita voittajia tarvitaan, jotta veisivät noilta isoja pisteitä pois.
 

Outsider

Jäsen
Ogier muuten sai aikasakon oikaisusta shikaaneista ja menetti Powerin 4 pistettään, edes vähän tasoittui MM tilanne ja Latvalalle yksi piste lisää. Lieneekö osaa kuskeista varoitettu ekalla kerralla oikaisusta kun kyllähän ekalla kerralla Neuville ainakin aika näyttävästi oikoi muttei tainnut rangaistusta tulla?

Hyvä päätös, vaikka kuten jo eilen kirjotin, niin järkevämpää nämä shikaanit olisi tehdä niin, että niitä ei voi oikoa. Tänakin vetoahan ei lähetyksessä näytetty, mutta ilmeisesti hän ei oikonut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvä päätös, vaikka kuten jo eilen kirjotin, niin järkevämpää nämä shikaanit olisi tehdä niin, että niitä ei voi oikoa. Tänakin vetoahan ei lähetyksessä näytetty, mutta ilmeisesti hän ei oikonut.

Joo Ogieri itsehän taisi puhua että olisi voinut olla jonkinsortin vesiesteitä (tosin ei kai sekään reiluimpia olisi jos se siihen joku osuisi ja kastelee ajorataa). Mielestäni tämmöiset esteet on suurimmaksi osaksi melko turhia, toki joku järkevä ratkaisu pitää löytää jos jossain on oikeasti joku vaarallisempi kohta johon tarvitsee nuo tehdä. Aika monessahan rallissa on vain näillä hidastettu keskinopeutta ja ovat vaan turhia ollut oikean turvallisuuden osalta kun muualla vedetty sitten ihan täysiä ja jossain hitaassa mutkassa shikaanit. Rangaistus itsestään oli ihan oikein sillä selkeästi etua sai vaikka pieni olikin, käytännössä voitti Latvalan tuon oikaisun ansiosta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo Ogieri itsehän taisi puhua että olisi voinut olla jonkinsortin vesiesteitä (tosin ei kai sekään reiluimpia olisi jos se siihen joku osuisi ja kastelee ajorataa). Mielestäni tämmöiset esteet on suurimmaksi osaksi melko turhia, toki joku järkevä ratkaisu pitää löytää jos jossain on oikeasti joku vaarallisempi kohta johon tarvitsee nuo tehdä. Aika monessahan rallissa on vain näillä hidastettu keskinopeutta ja ovat vaan turhia ollut oikean turvallisuuden osalta kun muualla vedetty sitten ihan täysiä ja jossain hitaassa mutkassa shikaanit. Rangaistus itsestään oli ihan oikein sillä selkeästi etua sai vaikka pieni olikin, käytännössä voitti Latvalan tuon oikaisun ansiosta.
Eikös se muuten ollut juuri Ogier joka valitti Jyväskylän Valtroista, jotka esti oikomisen? Toki siinä oli se Bianchi-aspektikin.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eikös se muuten ollut juuri Ogier joka valitti Jyväskylän Valtroista, jotka esti oikomisen? Toki siinä oli se Bianchi-aspektikin.

Tarpeeksi kun ruikuttaa, niin voi saada lopulta halot(ei puuta) myös ralliautoihin... Eiku...

Voivat täyttää kesällä sellaisen Valtran isoimman takapyörän sementillä ja niistä shikaanin hidasteet, kun lyö pyörän lappeelleen katuun. Tuskin heti liikahtaa, tai ei ainakaan kannata koittaa autolla liikuttaa. Pienestä hipaisusta jäisi vain mustaa kylkeen, sen verran se kumi siinä pehmentää... Keskelle "pyöräporsasta" tietenkin Valtran viiri lepattamaan. Jos yksi pyörä on liian pieni, niin sitten paripyörä.

Tosin, jotain kitistävää tuostakin tulisi satavarmasti. Aina jollain menee hiekkaa pimppiin.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Rangaistus itsestään oli ihan oikein sillä selkeästi etua sai vaikka pieni olikin, käytännössä voitti Latvalan tuon oikaisun ansiosta.

Rangaistukseen en itsessään ota kantaa vielä, mutta tämä yllä oleva ei pidä paikkaansa. Ogier oli jo ennen shikaania Latvalan edellä muutenkin, joten ei tuo montaa kymmenystä etua tuonut, jos ollenkaan. Ei varmasti olisi enää Latvalan taakse tippunut tuolla matkalla mitenkään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rangaistukseen en itsessään ota kantaa vielä, mutta tämä yllä oleva ei pidä paikkaansa. Ogier oli jo ennen shikaania Latvalan edellä muutenkin, joten ei tuo montaa kymmenystä etua tuonut, jos ollenkaan. Ei varmasti olisi enää Latvalan taakse tippunut tuolla matkalla mitenkään.

Joo muistin eron väärin, mutta toisaalta kun tuossa katselee ainakin viimeisen splitin tietoja niin Ogier oli Tänäkkiä ja Neuville perässä ja Latvalakin vaan 0,3 jäljessä Ogieria, mutta lopussa ottaa ison eron kiini tai kasvattaa muihin. Yli sekunnin taikoi muihin tuossa ihan lopussa, tietenkin kun esimerkiksi Neuvillen tai Tänäkin ajoa ei nähnyt niin vaikea verrata miten tuon paikan ajoi ja tekikö varsinkin Neuville sitten jonkun virheen lopussa kun hävisi melkein parisekunttia Ogierille ihan lopussa.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Joo muistin eron väärin, mutta toisaalta kun tuossa katselee ainakin viimeisen splitin tietoja niin Ogier oli Tänäkkiä ja Neuville perässä ja Latvalakin vaan 0,3 jäljessä Ogieria, mutta lopussa ottaa ison eron kiini tai kasvattaa muihin. Yli sekunnin taikoi muihin tuossa ihan lopussa, tietenkin kun esimerkiksi Neuvillen tai Tänäkin ajoa ei nähnyt niin vaikea verrata miten tuon paikan ajoi ja tekikö varsinkin Neuville sitten jonkun virheen lopussa kun hävisi melkein parisekunttia Ogierille ihan lopussa.

Tänak teki todella ison virheen, meni leveäksi penkkaan asti tuossa pitkässä vasurissa mukulakivillä, menetti reilusti aikaa. Neuvillen ajoa en ole katsonut, kun onboardista puuttui pätkä siitä. Ogier oli Latvalaa edellä noin 0,5-1sek jo ennen shikaania, ja maalissa ero taisi heidän välillään olla 0,9sek?

Shikaaneista yleensä, tuo oli aivan naurettava ja turha. Jos tehdään, niin tehdään sitten sellainen, ettei siihen voi edes osua (esim betonista). Nyt nuo muovin kappaleet olivat vielä jokaisen osuman jälkeen aivan eri paikoissa eri kuljettajille. Tämänkin näkee onboardeista.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo shikaanin oikaisusta tullut rangaistus vertautuu vaikka varaslähtöön. Kymmenyksenkin varaslähtö tuottaa 10sek rangaistuksen. Eikä niistä kukaan valita. Varaslähtöä ei ole pakko ottaa ja shikaaniin ei ole pakko törmätä.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Tuo shikaanin oikaisusta tullut rangaistus vertautuu vaikka varaslähtöön. Kymmenyksenkin varaslähtö tuottaa 10sek rangaistuksen. Eikä niistä kukaan valita. Varaslähtöä ei ole pakko ottaa ja shikaaniin ei ole pakko törmätä.

Ei mitään tekemistä varaslähdön kanssa.

Missä on Latvalan, Loebin ja Neuvillen rangaistukset shikaanin oikaisusta?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kohta alkaa Korsikalla kuhinat... Eka pätkä vaatimattomat 49km... Pahimmassa tapauksessa ralli on ratkennut heti alusta... Luulen Loebin olevan aika vahvoilla vaikka vanha ukko jo onkin. Nyt kuitenkin Meksiko takana ja testiä ennen Korsikaa joten tuntumaa alkaa jo löytyä tauon jälkeen...
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Sordolla oli melkoisen mielenkiintoisessa paikassa kamera. Etukulmasta kuvasi renkaiden tasolla taaksepäin. :)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kohta alkaa Korsikalla kuhinat... Eka pätkä vaatimattomat 49km... Pahimmassa tapauksessa ralli on ratkennut heti alusta... Luulen Loebin olevan aika vahvoilla vaikka vanha ukko jo onkin. Nyt kuitenkin Meksiko takana ja testiä ennen Korsikaa joten tuntumaa alkaa jo löytyä tauon jälkeen...

Hyvin aloitti Loeb, mutta taisi liikaa hyökätä ja ulos ajoi heti alkuun. Ehkä voitonnälkä oli lian iso ja Citroen autona ei ihan pärjää Fordille. Onhan tuo miehen vauhti kuitenkin melko kovaa ollut tässä, tulee mieleen kuinka hyvä vauhti voisi olla jos koko kauden pääsisi ajaan ja vaikuttamaan auton kehitykseen, toki aika laajat testit taisi päästä vetään että ihan kylmiltään ei mukana nytkään ole ollut.

Ogier sitten meneekin vähän omia menojaan, muuten pakka onkin vielä suhteellisen kasassa. Heti kun ei lähtöpaika vaikuta niin tuntuu ettei haastajaa löydy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös