Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Ralliketju

  • 1 866 827
  • 15 014

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niinhän se on, mutta vois jossain olla joku alustava tai joku pistetilanne. Noh laskin itse ne tuossa ja tilanne on Neuville 41, Ogier 30, Latvala 23, Lappi 23, Tänak 21, Mikkelsen 21, Breen 20 ja Meeke 17.

Ei ihan paras tuuri suomalaisillakaan tuon lähtöpaikan suhteen ensiralliin, juuri sen verran tasaisesti pisteitä kerrytetty että hyvällä sijalla, mutta kaverit ihan kannassa kiini. Lappikin ajoi itsensä melko tukalaan tilanteeseen viimehetken huippusuorituksella.

Mitä tulee Latvalaan niin itsekin taisin paljon miestä haukkua ennen viimekautta, mutta olihan tuo viimekausi varmaan miehen uran parhaimpia kausia, taisi ainut keskeytys ulosajoonkin tulla portugalista ja siitäkin pari pistettä kotia. Tekniikka vaan ei meinannut autossa kestää silloin kun vauhti kunnossa ja tiellä pysyy. Uskoisin että tääkin kausi vielä voi kääntyä voitoksi, niin paljon voimasuhteet muuttunut, pisteitä on kuitenkin tullut ja pisteissä jaetulla kolmostilalla. Neuville ja Ogier saattaa meksikossa menettää todella paljon aikaa, vaikka ei olisi Toyota kuskit aivan kärkivauhdissa niin todennäköisesti voivat saada MM-kärkeä paljonkin kiini. Äkkiä muuten tallipisteissäkin tuli muutoksia, yllättäen M-Spor neljäntenä pisteissä kun montessa vielä näytti että niiden vuosi tulossa taas. Katsellaan, sopivasti pakka sekaisin ja vaikka epärailua nuo lähtöpaikat niin sentään tasoittaa hieman pakkaa.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
taisi ainut keskeytys ulosajoonkin tulla portugalista ja siitäkin pari pistettä kotia.

Ja Australian viimeisellä pätkällä toiselta sijalta. Mahdollisuus Latvalalla on, mutta turhiin virheisiin ei ole varaa. Alkaa kuitenkin ne kaudet pian loppumaan, kun Latvalalla on tsäänsit mestaruuteen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja Australian viimeisellä pätkällä toiselta sijalta. Mahdollisuus Latvalalla on, mutta turhiin virheisiin ei ole varaa. Alkaa kuitenkin ne kaudet pian loppumaan, kun Latvalalla on tsäänsit mestaruuteen.

Joo omalla kommentilla meinasin kuitenkin että olihan viimekausi latvallta kuitenkin huippu ja tasaisuutta löytänyt tekemisiinsä, selkeä uusi tuleminen. Tästä kaudesta ei vielä voi johtopäätöksiä vetää kun ollut niin erilaiset lähtökohdat molempiin kisoihin. Pisteitä kuitenkin tasaisesti tullut ja jos muilla tulee kauden aikana ongelmia niin mahdollisuus iskeä kiini kärkikamppailuun. Tietenkin aina se hieman takaraivossa että alkaako liikaa kummitella kun nyt on kovat tallikaverit eikä itse välttämättä ole se "ykköstähti". Meksikossa pitäisi jokatapauksessa iskeä kiini ja olla nopeampi ainakin kun edellä lähtevät kuskit.

Jos noin muuten jännittävää nähdä mikä on Rovanperän vauhti niin ehkä myös Loebin vauhti kiinostaa. Meeke voitti rallin viimekaudella joten kaluston puolesta Citroenille saattaa olla yksi sopivimpia kisoja. Lähtöpaikkakin pitäisi kärkeen verrattuna olla tällä kaksikolla kova joten ei yllättäisi jos mentäisiin Loebin johdolla ainakin ekat erikoiskokeet ja meeke peesaa perässä. Vedonlyönnin kannalta joku Sordo tai Evans saattaisi olla mustia hevosia omilla lähtöpaikoillaan, pitää varmaan seurata eri kuskien kertoimia sillä pakka saattaa olla todella hajalla eri lähtökohtien nähden jos kuivaa on, mutta varmaan jotain 2-3 kerrointa annetaan MM-kärjelle jota sitten Tänak ja kumppanit peesaa, isolla lähtönumerolla lähteville saattaa olla "ylikerrointa" tarjolla.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Huomenna on Jämsässä mielenkiintoinen F-rallisarjan ralli MM-rallista tutuilla pätkillä. Vai miltä kuulostaa sellaiset pätkät kuin Ouninpohja, Ehikki, Vaheri, Kaipolanvuori ja Saalahti? Ei paha! N. 65 ek-kilsaa noilla pätkillä voi pistää kuskeille virnettä naamalle, viimeistään maalissa, jos ei sitä ennen ole sattunut teknistä vikaa tai ulkoilua.

Osallistujia/autokuntia JMK-rallissa taitaa olla sellainen 260 kappaletta, mutta muutama peruutus on aina tietenkin mahdollinen. Melkoinen määrä osallistujia kyllä, mutta kyllähän noi ek:t houkuttavat ajajia varmaan hieman normaalia rallia enemmän.

Muun ohjelman vuoksi en pysty edes ajattelemaan reitin varrelle hakeutumista, joten täytyy odotella kuvamateriaalia saapuvaksi juutuuppiin. Useammalta kuvaajalta näitä koosteita aina näistä ralleista löytyy ja osa kuskeista laittaa myös inkaareja tuonne ihasteltavaksi. Aina ne runkipaikat löytyy ja aina myös se kaljahattu on paikalla liinan kanssa ja johtamassa nostoporukkaa.

Tiet on kuulemma hyvin jäässä ja sää näyttää melko hyvältä. Nilkkaa suoraksi siis!
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huomenna on Jämsässä mielenkiintoinen F-rallisarjan ralli MM-rallista tutuilla pätkillä...


Jep... Nuotitus takana ja just nuotteja kirjoittelen puhtaaksi... Hienot on tiet ja loistokunnossa. Ainoa vähän pienempi tie on Ehikin pari viimeistä kilsaa. Muuten mennään isoa tietä. Pimeään ajavia kiusaavat muutamat ikävät routapatit jotka varmaan aiheuttaa pään vaivaa. Jotkin tuli niin yllättäen nypyn takaa että ei mitään saumaa nähdä etukäteen... Paljon autoja mutta nuo tiet kestää kyllä tuon määrän huokeasti...
 

Makinpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Japani
Jep... Nuotitus takana ja just nuotteja kirjoittelen puhtaaksi... Hienot on tiet ja loistokunnossa. Ainoa vähän pienempi tie on Ehikin pari viimeistä kilsaa. Muuten mennään isoa tietä. Pimeään ajavia kiusaavat muutamat ikävät routapatit jotka varmaan aiheuttaa pään vaivaa. Jotkin tuli niin yllättäen nypyn takaa että ei mitään saumaa nähdä etukäteen... Paljon autoja mutta nuo tiet kestää kyllä tuon määrän huokeasti...

Kartturin hommia itsellä huomenna myös. Pimeeseen toki tyrkätään isolla numerolla, joten saa nähdä missä kunnossa tiet sillon on. Kuskille vielä kotikisa, jotka yleensä tuppaa olemaan niitä pahimpia kisoja...
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kartturin hommia itsellä huomenna myös. Pimeeseen toki tyrkätään isolla numerolla, joten saa nähdä missä kunnossa tiet sillon on. Kuskille vielä kotikisa, jotka yleensä tuppaa olemaan niitä pahimpia kisoja...
Hienot on tiet veti pimeeseen tai nuotista... Onnea matkaan...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Osallistujia/autokuntia JMK-rallissa taitaa olla sellainen 260 kappaletta, mutta muutama peruutus on aina tietenkin mahdollinen. Melkoinen määrä osallistujia kyllä..

10 vuoteen vissiin suurin osallistujamäärä Suomessa missään kisassa. Peruuttaneita joku kymmenkunta, joten n.250 autokuntaa on huomenna reitille lähdössä.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
10 vuoteen vissiin suurin osallistujamäärä Suomessa missään kisassa. Peruuttaneita joku kymmenkunta, joten n.250 autokuntaa on huomenna reitille lähdössä.

En ole näistä osallistujamääristä niin perillä, mutta AKK:n alaisissa kisoissa voi täysin pitää paikkansa. Eteläisessä Suomessa ei ole juurikaan ollut noita Hamun järjestämiä kisoja, mutta pohjoisempana, missä Hamun kisoja pääsääntöisesti on, on vissiin osallistujia ollut paikoin reilustikin, mutta määristä en tarkkaan tiedä, enkä jaksa nyt kaivella. Ainakin vissiin enemmän osallistujia on ollut kuin AKK:n järjestämissä kisoissa. Monilla, järjestäjillä ja kuskeilla, on käsittääkseni palanut pinna AKK:n rahastukseen ja tiukkoihin sääntöihin. Taitaa Hamu olla iso kirosana AKK:n kabineteissa.

Kuten edellä olevista viesteistä on vahvistunut, on nyt kyseessä todellakin iso kisa ja olosuhteiden pitäisi olla lähes viimeisen päälle. Ainakin siis tiestön suhteen, mutta luulisin, ettei järjestelyt muutenkaan ihan vihkon mene. Hieno tapahtuma siis tulossa.

Kaikille palstan karttureille, ja mahdollisille kuskeille myös, onnistumisia ja nautinnollisia hetkiä rallin parissa! Ei taida talviralli tuosta juuri parantua. Siis nuotit kohdilleen ja lappua lattiaan! Kisa on mennyt varmaankin ihan ok, jos kaljahattu&co ei ole joutunut lassoamaan liinaa perseeseen, eikä työntämään vehkeitä takaisin tielle! Lapa pystyyn vaan, kun menette ohi!

Tulospalvelu löytyy ajaksi.fi -sivustolta ja niitä klippejä löytynee ensimmäisiä juutuupista joskus illalla, ellei joku laita jo kesken päivän joitain yksittäisiä settejä. Ralliradio löytyy kanavalta 98,5 MHz, joten tapahtumissa pysyy mukana sen välityksellä.

Palataan asiaan, kun koneet huutaa armoa
 

KiekkoMes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings, KuPS
Muita tulossa itä-ralliin tänään vai onko kaikki Jämsän suunnilla?
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
SM-Itärallissa sarjan kärkimies Eerik Pietarinen johtaa tauolla Nikolai Gryazinia 15,8s ja kolmantena olevaa Asunmaata 17,6s. SM-pisteistä lähti ajamaan 53 autokuntaa, joista 3 ek:n jälkeen on jäänyt matkalle vain yksi auto, eli Juha Salo! Pidän määrää hämmästyttävän pienenä, kun ek-kilsoja on takana kuitenkin jo n. 41km verran.

Kolme pätkää on vielä jäljellä ja aivan kohta, eli klo 15.15 alkava ek4 onkin melkoinen monsteri, kun sillä on mittaa reilu 36km! Jos ei kummia tapahdu, niin Pietarinen kasvattaa johtoaan sarjan kärjessä.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jämsän rallissa huvitusta herättää tuo suuren osallistujamäärän aiheuttama aikataulujen erikoisuus. F-sarjan yleisen luokan autokunnat ovat olleet jo jonkun aikaa tauolla kolmen ensimmäisen ek:n jälkeen, kun osa muista luokista on päässyt starttaamaan ekalle ek:lle vasta hetki sitten ja se sentään alkoi jo klo 11.29! Kello on nyt 15.25 ja viimeinen autokunta lähti ek1:lle vissiin klo 15.30 jälkeen.

Tuosta kun laskeskelee, niin viimeinen auto lähti ekalle ek:lle yli 4 tuntia ensimmäisen jälkeen. Kun viides ja viimeinen ek alkaa klo 16.28 ekan auton osalta, niin samalla kaavalla viimeinen auto starttaa sille lähes varmaan about n. 3,5h tuon jälkeen, kun keskeyttäneitä on kumminkin jo nyt 29. En tiedä miten nuo at-hommat menee, mutta kaiken järjen mukaan perässä lähtö aina seuraavalle ek:lle "aikaistuu", kun toisia on jäänyt välistä pois. Lisäpitkille tulee monelle käyttöä parilla viimeisellä pätkällä.

Pitkä ilta ja kisa järjestäjille! Miksei myös kuskeille ja huollollekin. Toiset on jo himassa, kun viimeiset vielä jyryyttää vikoja pätkiä!
 
Viimeksi muokattu:

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
On muuten hyvä nykyisin tämä WRC + All live palvelu. Kaikki pätkät ja autot näkee livenä. Saa ilmatteiksi kokeilla 7pv. Suosittelen kyllä tutustumaan tuohon palveluun, jos ralli kiinnostaa. Ei ole koskaan ennen pystynyt seuraamaan rallia yhtä tiivisti. Varmaan täällä mainittu aikaisemmin, mutta muistutan nyt kuitenkin.

WRC+ | Official Live Stream & Video Channel of the WRC (linkki wrc sivustolle).
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
On muuten hyvä nykyisin tämä WRC + All live palvelu. Kaikki pätkät ja autot näkee livenä. Saa ilmatteiksi kokeilla 7pv. Suosittelen kyllä tutustumaan tuohon palveluun, jos ralli kiinnostaa. Ei ole koskaan ennen pystynyt seuraamaan rallia yhtä tiivisti. Varmaan täällä mainittu aikaisemmin, mutta muistutan nyt kuitenkin.

WRC+ | Official Live Stream & Video Channel of the WRC (linkki wrc sivustolle).
Paitsi, että ei näe. Tilasin tuon 7 päivän kokeilun myös tänään tämän rallin ajaksi. EK2 näkyi hyvin, mutta nyt ei sitten enää pelitäkään.. Onko tuossa palvelussa aikaisemmissa ralleissa ollut ongelmia?
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Paitsi, että ei näe. Tilasin tuon 7 päivän kokeilun myös tänään tämän rallin ajaksi. EK2 näkyi hyvin, mutta nyt ei sitten enää pelitäkään.. Onko tuossa palvelussa aikaisemmissa ralleissa ollut ongelmia?

Joo, mullakin pätkäs. Kaikilla taitaa olla nurin tuo palvelu. Huoltaavat näköjään parhaillaan. Montessa ja Ruotsissa on toiminut moitteetta. Voi johtua Meksikon "haasteista" tuo.

edit. Nyt toimii taas.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän heikompi alku suomalaisilta ralliin taas, mutta toisaalta Meksiko taitaa taas niitä ralleja olla jossa joskus maltti voi olla valttia. Ainakin Evans tuossa jo taisi tipahtaa kolmospaikalta. Sordolta vahva alku ralliin vaikka lähtöpaikka avittanut, Loeb tullut melko lujaa alun ja Meeken vauhdissa pysynyt.

EDIT sekoilin kuskien kanssa, editoin loppua.
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Joo, ei ole oikein putkeen lähtenyt suomalaisittain. Jotain lämpöongelmia valitteli Latvala ja Lappi. Tiedä sitten, kun Tänakilla taitaa auto jokseenkin kuitenkin toimia. No huollon jälkeen sen sitten näkee. Rovanperällä oli vähän huonoa tuuria, kun kiveen täyrätti. Mutta semmosta se ralli on. Sordo ja Loeb on tullut kyllä aika hyvin. On se Loeb vaan kova, vaikka toki lähtöpaikka suosii. Mutta Meksikossa voi tosiaan sattua kaikkea ja rallihan on vasta ihan alussa.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
WRC:t lähtevät huomiselle lenkille siis käännetyssä järjestyksessä? Jos tämä eka päivä sujuu samoissa merkeissä loppuun asti, niin suomalaisilla on huomiselle taas aika paskat lähtöpaikat. Eli perselleen menee koko paska!

Muistanko aivan väärin, mutta Variksissa taisi olla viime vuonnakin näitä samoja ongelmia kuin nyt? Ja tosiaan kummasti Tänak on kuitenkin parhaassa vauhdissa.

Se tietenkin täytyy todeta, että Sunisella lähtöpaikka ei ollut huono, mutta ei vaan riitä.

Ensi kuun alussa on Korsika. Veikkaan, ettei sielläkään tarvitse odotella menestystä suomalaisittain. Jos nyt Jyskälän sattuisi joku voittamaan, kun varmaan pääsevät sinne reitille hyvistä asemista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
WRC:t lähtevät huomiselle lenkille siis käännetyssä järjestyksessä? Jos tämä eka päivä sujuu samoissa merkeissä loppuun asti, niin suomalaisilla on huomiselle taas aika paskat lähtöpaikat. Eli perselleen menee koko paska!

Melkolailla joo, tosin joku Suninen tai Lappi varmaan taitaa päästä auraan jos huomenna jatkaa, mutta ei Neuville ja Latvalan tilanne hirveästi huomenna parane. Kunhan saisi latvala pidettyä Neuvillen takana tänään niin antaisi huomennakin mahdollisuuden pysyä edellä ja ehkä saada jotain lohtua tästäkisasta jos MM-kärkeä saa edes pisteen kiini. Loeb kun sotkee jos maaliin ajaa myös pistetaistelua niin jokainen piste kotiin auttaa. Loebilta kyllä edellisen erikoiskokeella huimat pohjat, taikoi viimeisillä kilometreillä 5 sekunttia melkein tyhjästä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika jännä että ulkoapäin näyttäisi että kaksi harmaantuvaa läskiä olisi löytänyt jostain ralliauton ja lähtenyt Meksikon teille leikkimään, mutta niin vaan siellä vetelee pohjia siinä samalla kun esim. Meeke tuntuu olevan aika paineissa ja virheitä tulevan. Tänäk ja Ogier on kärsinyt lähtöpaikastaan joten huomenna on varmaan tilanne hieman eri, mutta kova voittotaistelu tuosta taitaa vielä tulla. Jospa Latvala saisi tuotua autonsa maaliin kun kerrankin näytti kulkevan hieman paremmin, mutta Toyotan tekniikka taitaa muuta sanoa.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hyvinhän se meni! Suomalaiset ulkona. Power stagen pisteistä voi vielä koittaa ajaa ja Latvala kai jämäpisteistä itse kilpailussa, mutta muutenhan toi leikki on ohi. Ei muuta kun altaalle ottamaan arskaa ja mansikkamargaritaa. Hieman nautintoa Meksikosta
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Joo, eipä se nyt ihan putkeen mennyt suomalaisittain. Sen jo oikeastaan huomasi EK2:n jälkeen, että ei taida tästä rallista tulla menestystä. Mutta pitää vaan kyllä Loebille hattua nostaa. Onhan se vaan kova ajamaan, vaikka pääsikin nauttimaan hyvästä lähtöpaikasta. Toki ralli on vielä hyvin pahasti kesken.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös