Ralliketju

  • 1 834 590
  • 14 798
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kyllä siellä Lapilla on saumat vielä pallille, jos pystyy virheettömästi hyökkäämään. Mukavasti tasoittuu sarja jokatapauksessa.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sunisella menee ainakin nyt ihan vihkoon. EK10:llä jää pohjista ainakin 36s ja yhteisajoissa on jo Lapin ja Latvalankin takana. En tiedä, mitä Suniselle on käynyt, vai eikö vaan löytynyt menoa.

Lappi on meikäläisistä parhaana kuudentena, mutta silti 33s kärkeä perässä ja kolmanneksi on matkaa 19s. Ei ole kuitenkaan vielä ainakaan niin kovassa lennossa, että kovin nopeasti nousisi. Matkaahan tuossa vielä on ja kaikkea tulee tapahtumaan, mutta kunnon ätäkkiä pitää löytyä. Latvalalla on kärkeen matkaa 58s ja pallille 44s. Latvalan takaa Tänak vaan tulee vähän kovempaa ja todennäköisesti ohi, kun eroa on nyt 14s.

Tänak on ajanut päivän molemmille pätkille pohjat. Tänakilla on pohjia nyt 4. Suomalaisilla ei yhtään.

Mikkelissä EK:t jatkuvat juuri nyt. Kalle johtaa yleisö-ek:n jälkeen sekunnilla.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Sunisella menee ainakin nyt ihan vihkoon. EK10:llä jää pohjista ainakin 36s ja yhteisajoissa on jo Lapin ja Latvalankin takana. En tiedä, mitä Suniselle on käynyt, vai eikö vaan löytynyt menoa.

Spinnasi EK9:lla.

Tänak on tällä hetkellä nopein kuljettaja ja tulee vielä nousemaan, kun eiköhän tuosta jokunen vielä jää matkan varrelle. Breenin vauhti on ollut ihan valtava yllätys.

EDIT: Latvala hävisi juuri 6 sekuntia lisää Tänakille. Sössinyt kuulemma erikoiskokeen ekassa kurvissa.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo ei pysy Esuppi eikä Latvala Tänakin vauhdissa. Ainakin Latvalasta puhaltaa ohi, kun eroa nyt vaan enää 8s. Ja Suninen jää vielä noidenkin kyydistä. Koittaa ilmeisesti tuoda auton vaan maaliin turhia riehumatta.

Breenin vauhti on ollut tosiaan yllättävän hyvää ja nyt myös Meeke oli suomalaisia nopeampi. Ei kai toi Citikkakaan aivan paska kärry voi olla.

Mikkelissä Kalle johtaa. Pietarinen tulee ihan mukavasti kuitenkin, eikä se Tunturin voitto varmaan sattumaa ollut.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kalle voitti Mikkelissä, kun Asunmaa jäi 43,2s. Asunmaa vei kuitenkin nimiinsä kaksi viimeistä pätkää. SM sarjan kärjessä jatkaa Pietarinen, joka jäi nyt kolmanneksi, mutta sarjapisteissä toiseksi, kun Kalle ei sarjapisteistä ajanut. Pietarinen jäi Asunmaasta 12,5s.

Ruotsissa suomalaiset eivät oiekin pärjää. Lappi on parhaana kuudentena ja jäänyt kärkeen minuutin ja 5s. Lapilla on palkintopallille matkaa 34s. Latvala on 55s Lappia perässä ja Latvalan perässä Suninen on 16,2s päässä. Tänään on vielä pari lyhyttä puöritystä, joissa ei voi voittaa oikein mitään, mutta hävitä sitäkin enemmän. Huomenna on vielä n. 52 ek-kilsaa, joilla Lappi voi ehkä yhden sijan nousta, mutta tuskin enempää. Suomalaisilla ei edes ole yhtään ek:n pohja-aikaa. Tänak ja Növil ajaneet niitä 4 ja Breen 3.

Növil tuskin voittoaan ryssii, kun eroa Breeniin on nyt n. 19s ja toisaalta tuntuu, että Mikkelsen ja Paddon ratkaisevta keskenään kolmannen sijan kohtalon. Heillä on eroa 7,6s ja Breen on 12s Mikkelseniä edellä. Kisa on Hyundain ja Citikan juhlaa, kun viiden kärjessä on kolme Hyundaita ja kaksi Citikkaa.

Mä lähden nyt kaljalle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ruotsissa suomalaiset eivät oiekin pärjää. Lappi on parhaana kuudentena ja jäänyt kärkeen minuutin ja 5s. Lapilla on palkintopallille matkaa 34s. Latvala on 55s Lappia perässä ja Latvalan perässä Suninen on 16,2s päässä. Tänään on vielä pari lyhyttä puöritystä, joissa ei voi voittaa oikein mitään, mutta hävitä sitäkin enemmän. Huomenna on vielä n. 52 ek-kilsaa, joilla Lappi voi ehkä yhden sijan nousta, mutta tuskin enempää. Suomalaisilla ei edes ole yhtään ek:n pohja-aikaa. Tänak ja Növil ajaneet niitä 4 ja Breen 3.

Loppujen lopuksi suomalaisillakin tulossa ihan hyvä saavutus lähtöpaikkoihin nähden ja puolustusvoittoa M-sporttiin nähden. Suninenkin tallin paras kuski kuitenkin ollut. Ei oikein hurraahuutoja, mutta jos pojat ajaa autonsa maaliin ehkä sieltä vielä joku sija saadaan poimittua ja varmat pisteet kotia. Näyttäisi olevan että Neuville menisi myös MM-johtoon, meksikossa taas voimasuhteet vaihtua aika paljon. Suomalaisilla siellä taas todennäköisesti aika hyvä lähtöpaikka, riipuen tietenkin hieman miten Powerin pisteetkin lopulta menee.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Lappi oli kuulemma liian varovainen aamun ensimmäisellä. Ohitti kuitenkin Östbergin ja samalla kolkuttelee Paddonin kantapäitä. Sama pätkä ajetaan toistamiseen reilun tunnin kuluttua ja Lappi on Paddonia vajaat 8 sekuntia perässä.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Liian varovasti tultiin ek:lla toiseksi ja vain 1,3s pohjista. Jos vaikka uusinnassa saisi käännettyä homman toistepäin, niin tulisi edes yksi pohja-aika suomalaisille. Muuten jää viimeisen ek:n varaan.

Nythän se on Lapin hyökättävä, jos meinaa vielä sijan nousta. Vikalla pätkällä moni voi yrittää kunnolla, ja kun ek kestää vain sen n. 6:20, niin tuossa tuskin isoja eroja enää tehdään, jos ei joku lipsauta.

Parempihan se on kuitenkin tuoda kalusto maaliin, ettei jää kokonaan ilman pisteitä.

E. Sellainen huomio sattui silmään noisa Likenäs 1:n tuloksissa, että Jarkko Nikara ajoi parhaan ajan R5 kalustolla. Meekellä kai jotain hämminkiä, kun hävisi Nikaralle. Myös paikallinen ylpeys Tidemand sai pannuun Nikaralta. Muistaakseni tuo Nikaran japanilainen kartturi on nainen.
 
Viimeksi muokattu:

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
E. Sellainen huomio sattui silmään noisa Likenäs 1:n tuloksissa, että Jarkko Nikara ajoi parhaan ajan R5 kalustolla. Meekellä kai jotain hämminkiä, kun hävisi Nikaralle. Myös paikallinen ylpeys Tidemand sai pannuun Nikaralta. Muistaakseni tuo Nikaran japanilainen kartturi on nainen.

Olin kuulevinani all live - lähetyksessä että Meeke spinnasi. Lappi pesi lopullisesti Östbergin ja kavensi eron Paddoniin ennen power stagea vajaaseen 3 sekuntiin.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ah:n lomassa kiva katsella SVT1:ltä rallia. Onboard-kamerat antavat kyllä osviittaa siitä, millainen baana on (eli lohjoinen).
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Hienosti Lappi nousu sijalle 4. ja nappasi Power Stagelta 5 lisäpistettä...ja tuosta siis jo 3,5 tuntia aikaa, eikä pistetilanne ole vieläkään päivittynyt wrc.com sivuilla...ja joku sitäkin tekee työkseen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hienosti Lappi nousu sijalle 4. ja nappasi Power Stagelta 5 lisäpistettä...ja tuosta siis jo 3,5 tuntia aikaa, eikä pistetilanne ole vieläkään päivittynyt wrc.com sivuilla...ja joku sitäkin tekee työkseen.
MM-ralleissa tuo virallisten tulosten julkaiseminen kestää aika pitkään. Siellä on varmaan loppukatsastuksetkin vielä menossa ja sen jälkeen vielä vastalause-ajat ym... Eli lopulliset viralliset tulokset julkaistaan tässä illalla ja vasta sen jälkeen laitetaan pistetilanteet julki...
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
MM-ralleissa tuo virallisten tulosten julkaiseminen kestää aika pitkään....

Niinhän se on, mutta vois jossain olla joku alustava tai joku pistetilanne. Noh laskin itse ne tuossa ja tilanne on Neuville 41, Ogier 30, Latvala 23, Lappi 23, Tänak 21, Mikkelsen 21, Breen 20 ja Meeke 17.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oli taas hieno sääntökukkanen, jonka Ogier käytti Power Stagella. Myöhästyi tahallisesti Power Stagelta, jotta sai paremman ajopaikan. Näin kymppi sijasta tulossa ollut yksi MM-piste, muuttui Powerin neljäksi pisteeksi. Pitäisi olla sääntö joka sanoo, että jos et ehdi ajamaan Pweria omalla paikallaan niin saat tietenkin ajaa pätkän läpi, jotta saa tuloksen, mutta ei tällöin osallistuisi Powerin pistejakoon. Helppo ja yksinkertainen sääntö joka lopettaisi tänään nähdyt kikkailut.

Ford taisi olla kokonaisuudessaan ihan pihalla Ruotsissa. Ogierin menoa selittää tietenkin aura-autona olo, mutta eipä Evans ja Suninenkaan onnistuneet paremmasta ajopaikasta huolimatta. Tänakki kohelsi pisteitä Meekeä ohitellessaan ja nuokin pisteet voi olla loppukaudesta kalliita. Breen oli todellinen yllättäjä. Lappi pääsi lopussa vauhtiin ja nousi neljänneksi. Latvalalta sellainen vähän ohi kisa. Ja Katsuta voittai yllättäen WRC2:sen 4,5 sekunnin erolla Tidemandiin. Huttusella taisi olla tekniikkamurheita? Tuohino näin paras suomalainen WRC2:ssa neljäntenä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ogierin kikkailunhan kruunasi se että Evans otti rallin viimeisellä aateella 26min myöhiä ja putosi ogierin taakse ja näin ogierlle siis 10. sija takaisin ja siitä vielä yksi piste...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Minä jo ihmettelinkin, että miksi helvetissä Ogierilla on yksi piste ja Evansilla ei pistettäkään.
Lähtöjärjestys-kikkailu jatkuu niin kauan, kun FIA jotain sille tekee. Toisaalta ihan hyvä, että näin tasoitetaan ja sarja pysyy jännittävänä, mutta minusta se aikoinaan ollut ns.aika-ajo olisi ihan paras vaihtoehto. Eli shakedownin nopein saa valita ajopaikkansa ensimmäisenä jne.

Neuville on nyt aura-auton hommissa Meksikossa ja Ogier sekä Lappi hänen jälkeensä. En kyllä muista oliko Meksiko niin kovavauhtinen kisa että siellä auraajat kärsii tähän malliin kuin esim. Ruotsissa. Jos lähtöpaikasta on etua Meksikossa, niin yhdeksäntenä reitille lähtevä Paddon on aikamoinen jokeri Meksikossa.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Oli taas hieno sääntökukkanen, jonka Ogier käytti Power Stagella. Myöhästyi tahallisesti Power Stagelta, jotta sai paremman ajopaikan. Näin kymppi sijasta tulossa ollut yksi MM-piste, muuttui Powerin neljäksi pisteeksi.

Eihän 10. sija muuttunut mihinkään eli sai sen 4 powerin pisteen lisäksi tuon yhden pisteen 10. sijasta. Tämä on ero mestarin ja muiden välillä, kaikki pisteet otetaan sieltä, mistä ne vain on mahdollista saada tuon autailupelleilyn jälkeen. Mitä tekivät esim Meeke ja Tänak tänään käytännössä samassa tilanteessa? Eivät yhtään mitään.

Jos jotain sääntöjä pitää muuttaa, niin se on tuo ainainen lähtöjärjestyspelleily. Kertokaa yksikin laji, jossa sakotetaan siitä, että olet hyvä? Keinotekoista kilpailun tasoittelua.

Kunnia sinne minne se kuuluu, eli M-Sportille ja Ogierille. Jäätävää.
 

Outsider

Jäsen
Kertokaa yksikin laji, jossa sakotetaan siitä, että olet hyvä? Keinotekoista kilpailun tasoittelua.

Riippuu mitä lasketaan eri lajeiksi, mutta onhan autourheilussa käytössä vaikka mitä menestyspainoja ja käänteisiä lähtöjärjestyksiä ja toisin kuin niistä, rallissa sentään voi joskus hyötyäkin aikaisesta lähtöpaikasta.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
En kyllä muista oliko Meksiko niin kovavauhtinen kisa että siellä auraajat kärsii tähän malliin kuin esim. Ruotsissa. Jos lähtöpaikasta on etua Meksikossa, niin yhdeksäntenä reitille lähtevä Paddon on aikamoinen jokeri Meksikossa.

Meksiko on yksi pahimmista ekana lähteville irtosoran takia, jos vain on kuivaa.

Paddon ei kotisohvalta ole jokeri, Sordo ajaa Hyundain kolmatta autoa Meksikossa. Itse nostaisin jokeriksi vanhan mestarin, pääsee lähtemään 11. autona reitille.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Meksiko on yksi pahimmista ekana lähteville irtosoran takia, jos vain on kuivaa.

Paddon ei kotisohvalta ole jokeri, Sordo ajaa Hyundain kolmatta autoa Meksikossa. Itse nostaisin jokeriksi vanhan mestarin, pääsee lähtemään 11. autona reitille.

Aah, Sordo ajaa. Mulla oli se ymmärrys että Paddon ajaisi sorakisoja ja Sordo asvalttia mutta näemmä ei ihan mene noin. Evans lähtee vissiin ennen Loebia reitille ja on myös omasta mielestäni eräänläinen musta hevonen kun pärjäsi viime vuonna Argentiinassakin hyvin.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kyllähän JML:n esitys oli Ruotsissa surkea. Varmasti teki kaikkensa, autokaan ei parhaassa mahollisessa iskussa vielä. Olikohan keli Ruotsissa normia vai oliko sillä mitään merkitystä esim. Latvalan ajoesityksiin?
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Kyllähän JML:n esitys oli Ruotsissa surkea. Varmasti teki kaikkensa, autokaan ei parhaassa mahollisessa iskussa vielä. Olikohan keli Ruotsissa normia vai oliko sillä mitään merkitystä esim. Latvalan ajoesityksiin?

Lunta enemmän kuin vuosiin. Ogierin, Tänakin ja Latvalan voittomahdollisuudet oli menneet jo ennen kisan alkua, viimestään to-pe yönä kun satoi lisää lunta. Jotainhan tälle lähtöjärjestyspelleilylle pitäisi tehdä, väärin rangaista hyviä. Yllä mainittu lähtöpaikan valinta shakedownin aikojen perusteella oli ainoa tasapuolinen ja urheilullisesti järkevä ratkaisu.

Mutta Latvalan vauhti ei ole kahdessa kisassa ollut lähelläkään Tänakin vauhtia. Tuota ei voi enää edes selittää pelkällä lähtöpaikalla.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olisihan tuossa mahdollista laittaa myös vaikka esim. WRC2 autot ensin reitille, minkä jälkeen latu on auki. Ja ehkä vähän ruvella, mutta ainakin pinta olisi rikki. Ja tosiaan joskus esim. sateella ykkösenä lähtemisestä voi olla iso hyötyä. Aika-ajo ja paikan valinta ei olisi paha, kun shakedown olisi myös tasapuolisessa kondiksessa kaikille.

Kyllähän toi Latvalan tilanne näyttää siltä, ettei kaveri enää tuosta nopeammaksi muutu, jos pysyy tiellä. Tuntuu siltä, että taistelee muutamien rallien voitoista, muttei taida silti nopeus ja varmuus/tasaisuus riittävän mestaruudesta taisteluun.

Suniselta järkevä ajo, vaikkei loistanutkaan. On kuitenkin selvästi nuorin nykyisistä kuskeista ja kauden pari kun tuossa kerää oppia, niin voisi kenties nousta jopa hätyyttelemään aivan terävintä kärkeä.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Olisihan tuossa mahdollista laittaa myös vaikka esim. WRC2 autot ensin reitille, minkä jälkeen latu on auki. Ja ehkä vähän ruvella, mutta ainakin pinta olisi rikki. Ja tosiaan joskus esim. sateella ykkösenä lähtemisestä voi olla iso hyötyä. Aika-ajo ja paikan valinta ei olisi paha, kun shakedown olisi myös tasapuolisessa kondiksessa kaikille.

Senkin takia tuo lähtöpaikan valinta olisi hyvä, kyllähän torstaina iltapäivällä jo tiedetään teiden kunto ja perjantain sää.

Shakedown on automaattisesti melko tasapuolinen kaikille, jos annetaan jokaiselle vaikka kolme yritystä siihen, niin että ensimmäinen ajokerta ajettaisiin pistetilanteen mukaisessa järjestyksessä ja loput kaksi saisi ajaa sitten annetun aikarajan puitteissa missä välissä haluaa. Tuon jälkeen sitten valittaisiin lähtöpaikat niin, että shakedownin nopein valitsee ensin. Ja mukana olisivat vain WRCt. Eli melko sama systeemi kuin muutamia vuosia sitten oli käytössä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös