Mainos

Ralliketju

  • 1 847 873
  • 14 893

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Monte on petollinen jo pelkässä nuotituksessakin. Tässä kreikkalaiskuskin esimerkki.

Lambros Athanassoulas | Facebook
Pahinta mitä rallissa voisi käydä on, että joku tulisi vastaan. Terveisiä vaan Kummolalle ja Selänteelle.

Toiseksi pahinta on, että tiellä nököttää jokin iso elukka.

- Tommi Mäkinen lähettää terveisiä lehmälle Korsikassa 1997.
- Petter Solberg lähettää terveisiä kengurulle Australiassa 2005.
- Italialainen Federico Villagra tekee hevosesta meetvurstia Argentiinassa 2009.
- Norjalainen rallikuski lähettää hirven maata kiertävälle radalle 2012, mutta kartturi jatkaa hommia ihan uskomattomalla tavalla kuin mitään ei olisi käynyt.


Loppuun vielä pieni kevennys. Voi sitä hassuja juttuja käydä ihan normiliikenteessäkin:
- Norjalainen kuski väisti hirveä ja osui KARHUUN 2012.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Pahinta mitä rallissa voisi käydä on, että joku tulisi vastaan. Terveisiä vaan Kummolalle ja Selänteelle.

Toiseksi pahinta on, että tiellä nököttää jokin iso elukka.

- Tommi Mäkinen lähettää terveisiä lehmälle Korsikassa 1997.
- Petter Solberg lähettää terveisiä kengurulle Australiassa 2005.
- Italialainen Federico Villagra tekee hevosesta meetvurstia Argentiinassa 2009.
- Norjalainen rallikuski lähettää hirven maata kiertävälle radalle 2012, mutta kartturi jatkaa hommia ihan uskomattomalla tavalla kuin mitään ei olisi käynyt.


Loppuun vielä pieni kevennys. Voi sitä hassuja juttuja käydä ihan normiliikenteessäkin:
- Norjalainen kuski väisti hirveä ja osui KARHUUN 2012.
Unohdit kyllä tästä maailmanmestari Sébastien Loebin jauhelihan väsäilyt lehmästä Argentiinassa 2004/2005

Hirvenlihasta puheenollen, eikös viimevuonna NORFissa jouduttu emokarhua hätistelemään helikopterilla Horkan ek:lla? Tosin en tiiä oisko se nyt rallituristien seurassa viihtynyt. Kaljaa ois kummiskin joutunut hörppimään ja huutamaan Latvalaa/Tänakia lippumeren liehuessa. Tai sitten järkkärit ois heivanneet moisen otuksen niskaperseotteella veke kielletyltä katselualueelta.
 

Makinpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Japani

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No niin siellä on jo sitten eka pätkä pimeässä vetästy. Ihan ok avaus JM:ltä. 11,2 sek turpaan , tiedätte kyllä kenelle. Sijoitus 4s, edellä Meekki ja kakkostallin Mikkelsen Ei tuonu nyt ole ihan maailman loppu kun pätkä on ollut 21 km, mutta jos häviät joka kilsa tuon 0,5 - 1 sek niin se ei pitkässä juoksussa ole hyvä.
Montte on aina arvoituksellinen, ja kun ralli on vasta lähtötelineistä lähdetty niin mitä vaan voi vielä sattua.
Tänään vielä yksi parikymppinen pätkä

Linkki WRC.com®| FIA World Rally Championship | Official Website - wrc.com2

Edit 2: Jaahas Latvala 39 sek perässä Ogieria kun 2 pätkää ajettu, nyt se on sen vajaan 1 sek / km tahti....
 
Viimeksi muokattu:

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Jaahas Latvala 39 sek perässä Ogieria kun 2 pätkää ajettu, nyt se on sen vajaan 1 sek / km tahti....

Tuolla EK 2:lla JM oli vissiin hiukan hipassu johonkin kiveen tai vastaavaan ja himmannu loppupätkän. Tästä syystä jäi melko paljon nimenomaan pätkän loppuosuudella.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuolla EK 2:lla JM oli vissiin hiukan hipassu johonkin kiveen tai vastaavaan ja himmannu loppupätkän. Tästä syystä jäi melko paljon nimenomaan pätkän loppuosuudella.

No näinhän siinä on taas käynyt. Itsellä kävi kyllä jo sama mielessä kun katselin noita Splitti aikoija, taisi olla 2 splitissä Latvala jo edelläkin. On se kyllä kumma juttu, että miten se on "Aina" Latvala joka löytää ne liukkaat paikat =). Ja sen verran täytyy kyllä korjata, että se on Meekki sittenkin jota JM on perässä.

Tänään vedetään 116,5 km. Nyt se ralli sitten alkaa oikein kunnolla....
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Viime päivinä on tullut oltua kriittisellä päällä, eka Timonen, sitten T. Nieminen ja otetaan Brent Sapergia hattutemppuun vielä Latvalakin mukaan.

Onko milloin ollut tammikuu että nyt ei olisi Latvalan vuosi? Joka vuosi samat tarinat että olen kasvanut ihmisenä, rallikuskina, en aja enää joka pätkän voitosta vaan varmistelen muita sijoja, virheet on nyt tehty ja jne. Tälle vuodelle tuo jargoni kesti tasan yhden täyden ek:n ja taas "lipsahti". Miten kauan menee että nähdään taas Vw;n pohjapanssari? Tänään vai vasta huomenna?
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Onko milloin ollut tammikuu että nyt ei olisi Latvalan vuosi? Joka vuosi samat tarinat että olen kasvanut ihmisenä, rallikuskina, en aja enää joka pätkän voitosta vaan varmistelen muita sijoja, virheet on nyt tehty ja jne. Tälle vuodelle tuo jargoni kesti tasan yhden täyden ek:n ja taas "lipsahti". Miten kauan menee että nähdään taas Vw;n pohjapanssari? Tänään vai vasta huomenna?
En sano, että tämä olisi se Latvalan vuosi, mutta onhan parin pimeällä Montessa ajetun pätkän jälkeen täysin älytöntä lähteä tuomitsemaan. Tuo on niin uniikki kilpailu, ettei siitä voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä. Jos Ruotsissa ja Meksikossa menee nurin tai jää puhtaasti ajamalla tallikavereilleen, voidaan palailla tähän,
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En sano, että tämä olisi se Latvalan vuosi, mutta onhan parin pimeällä Montessa ajetun pätkän jälkeen täysin älytöntä lähteä tuomitsemaan. Tuo on niin uniikki kilpailu, ettei siitä voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä. Jos Ruotsissa ja Meksikossa menee nurin tai jää puhtaasti ajamalla tallikavereilleen, voidaan palailla tähän,

On totta joo, että kyse on uniikista kilpailusta, mutta onhan Latvala(kin) jo useamman kerran Monttessa ajanut. Ei se voi ihan pelkästään mennä sen "uniikkisuuden" piikkiin. Sama keli se periaatteessa on kaikille ?
Se on kyllä myöskin totta että Ruotsissa ja Meksikossa on pakko onnistua, jos todellakin meinaa taistella tänä(kin) vuonna siitä mestaruudesta. Edun pitäisi periaatteessa olla Latvalalla, sillä edellytyksellä että Ogier johtaa sarjaa ja toimii vastoin omaa tahtoaan aura-autona. Mikäli Ruotsissa on satanut lunta ja sitä on tiellä paljonkin, kärsii sarjaa johtava auto siitä. Ehkä paras lähtöpaikka olisi jossain sijoilla 3-4 ? Sama koskee myös Meksikoa, jossa lumen sijaan on hiekkaa, joka muistaakseni on vähän ns. Australian tapaista. Eli siellälin siis piikkipaikan kuski kärsii ?
4-5 ekasta rallista olisi hyvä pystyä ottaan ainakin 2 voittoa ja muutenkin sijoitukset sinne ihan kärkeen. Mikäli Ogier voittaa 3-4 rallia ja Latvala ottaa parit Nollapisteen kisat niin kausi on jo sitten heti taputeltu. Mutta alussa ollaan vielä. Aivan alussa
 
Suosikkijoukkue
HIFK
On kyllä liukasta ollut Montessa joillakin pätkillä. Kubica ja Paddon vetävät samaan puuhun lähes kävelyvauhdilla, mutta kun liukuu ja liukuu niin minkäs teet, ehkä tultu ylikovaa ennen sitä. Täysin arpapeliähän tuo käytännössä on, että mikä mutka on liukas ja kuinka pahasti, mutta pääosin ne kovimmat rattimiehet sieltä aina kärkiajoilla aina maaliin selviää osumatta mihinkään.

Tässä vielä videot Kubican ja Paddonin ulkoiluista:
Kubica
Paddon
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täysin arpapeliähän tuo käytännössä on, että mikä mutka on liukas ja kuinka pahasti, mutta pääosin ne kovimmat rattimiehet sieltä aina kärkiajoilla aina maaliin selviää osumatta mihinkään.

Tätä minä juuri tarkoitin kun täälläkin kritisoitiin Hyundain päätöstä antaa Paddonille vanha auto ja uudet Neuvillelle ja Sordolle. Eli kokemus ja maltti on Montessa ihan jumalattoman tärkeässä asemassa. Kyllähän noilla nuorilla ja kokemattomilla jannuilla vauhtia löytyy välillä ihan huippumiestenkin kyytiin mutta maltti puuttuu eivätkä ehkä osaa samalla tavalla lukea olosuhteita ja tilanteita kuin nämä vuosikausia tahkonneet huippumiehet ja muutamat "Monte-spesialistit" jotka tuntevat olosuhteet kuin omat taskunsa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aamun avaus LARDIER ET VALENCA - FAYE 1 51.55km menossa parasta aikaa ja Latvala jäi kevyet 31,3 sekkaa Ogierille. On se ranskalainen vaan kova jannu vetään. Kyllä tää ralli ajamalla on taputeltu Latvalan osalta, nyt vaan varmaa ajoa nää 2 päivää ja hyvät pisteet taskuun. Ajamalla Latvala ei Ogieria enään kiinni saa kun eroa on jo 1 min 40 sek
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Bouffier ollut itselleni pettymys, koska olisin odottanut tältä ennenkin Montessa pärjänneeltä fransmannilta enemmän. Meeke taas positiivinen yllätys, Ogier odotetun vahva ja Latvalalle tärkeintä olisi pitää Volkkari tiellä, niin hyvä tulos on on luvassa. Hyundait ajavat samoilla sijoilla kuin ennenkin, toki kuskit vielä opettelevat uuden kärryn käsittelyä eli ihan ihmeitä ei kannattanutkaan odottaa.

Saas nähdä mitä Kubicalle tehdään. Öljy-yhtiö Lotos on kyllästynyt Kubican touhuun ja rahoitus on vaakalaudalla jopa niin pahasti, että tämä Monte saattoi jäädä Kubican viimeiseksi WRC-kisaksi tällä kaudella.

Vähän epäilen tuota Toyotan projektia. Ongelmia on jo nyt kuten; Puuppola ei kuitenkaan pidetä erityisen houkuttelevana paikkana rallimaailman huippuosaajille, japskit ja moottoriurheilu ovat arvelluttava yhdistelmä jos tulee ongelmia, sisäinen valtataistelu Puuppolan ja Kölnin välillä ja mistä Tommi Mäkinen löytää kuskit?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lotos on lopettamassa koko rallin sponsoroinnin. Myös Kajetanovitz ERC:n puolella on kuulemma jäämässä Lotoksen tukea vaille. Ainakin siinä mittakaavassa mitä aiemmin on ollut.

Latvala ajaa mun mielestä nyt fiksusti. Voitosta ajaminen olisi liian riskialtista ja nollakisa heti alussa olisi se kaikista huonoin vaihtoehto. Katsotaan taktiikan onnistumista kun muutama ralli on ajettu. Jos meinaa Ogieria haastaa sarjassa niin pisteitä pitää tulla joka kisasta.

Toyota projektilla on kyllä kiire mutta ei tuo paikka ole se merkitsevä juttu. Pointti on se miten uskottavia Tommi ja Lehtinen on rekrytoidessaan. Eihän se MSportkaan missään varsinaisessa metropolissa sijaitse ja kun muistaa Malcolmin maineen huonona palkan maksajana niin Puuppola saattaa olla kiinnostavampi kuin yleisesti luullaan...

E: Bouffierista sen verran että aamun KSML:ssa Tommi sanoi kysyneensä Bouffieria testikuskiksi. Muut testikuskit olisi Juho Hänninen ja Mikko Hirvonen
 
Viimeksi muokattu:

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Eikös tuo JM ole haastatteluissa sanonut jo torstaista lähtien, ettei tavoitteena ole Montessa Ogierin kannoilla pysyminen vaan varma maaliintulo viiden sakissa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toiselta foorumilta bongattu, joten en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta Latvala kuulemma keskeyttänyt siirtymällä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Outsider

Jäsen
Olihan taas vahvaa tekemistä, mutta kyllähän tän valitettavasti osasi arvata, kun aamulla viimeks J-M kertoi radiossa miten on tarkoitus ajaa varmasti podiumille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Latvalan ralli oli sitten siinä. Ulkoilu rikkoi Volkkaria sen verran, että suomalainen ei voi jatkaa. Surkea alku Latvalan MM-taistelulle, Ruotsissa pitäisi pystyä paikkaamaan ja kunnolla.

http://yle.fi/urheilu/video_latvala_osui_katsojaan_ja_joutui_keskeyttamaan_monte_carlossa/8619641
Linkki Yleisradion uutiseen Latvalan keskeytyksestä.

Olihan taas vahvaa tekemistä, mutta kyllähän tän valitettavasti osasi arvata, kun aamulla viimeks J-M kertoi radiossa miten on tarkoitus ajaa varmasti podiumille.


Joo oli kyllä tosiaan jälleen kerran todella vahvaa suorittamista tuonkin tasoiselta kuljettajalta. Ei voi kun antaa taas ison käden aplodit !
Ihan itse rikkoi autonsa, kun sitä ojasta koetti pois saada. Hyvä alku mestaruustaistolle, etenkin kun Ogier aika oletettavasti nappaa voiton. pari jämä pistettä voi saada jos pystyy jatkaan huomenna. Ruotsissa on pakko onnistua
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Latvala ajaa katsojan päälle eikä jää katsomaan miten kävi, maku meni tästä äijästä.
Näki varmaan että kaveri ei jäänyt alle vaan pyöri lähinnä konepellillä. Ei tuolla kukaan tuollaisen jälkeen jää taakseen katselemaan...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Näki varmaan että kaveri ei jäänyt alle vaan pyöri lähinnä konepellillä. Ei tuolla kukaan tuollaisen jälkeen jää taakseen katselemaan...
Pitäisi jäädä. Ainakin JML sai satikutia tuomaristolta tuosta kun ei jäänyt katsomaan katsojan kuntoa. Tosin ei auennut nyt mulle mikä se rangaistus nyt lopulta oli. Urheiluruudusta sain käsityksen että olisi saanut sakot + yhden kilpailun kilpailukiellon, mutta nyt netin perusteella tuo kilpailukielto astuu voimaan vain jos rikkoo myöhemmin samaa sääntöä. Aika jännä ratkaisu mielestäni, tuskin tuollaisia katsojaan osumisia nyt niin kovin usein sattuu, saati että samalle kuskille. Todennäköisyydet rikkeen uusimiselle on siis aika pienet.

Mutta oli kyllä taas niin taattua Latvalaa. Hirveät selittelyt ennen kauden alkua miten on tehty ajatustyötä ja nyt pyritään varmistelemaan tietyissä ralleissa. Vaikka tarkoitus oli Montessa varmistella, niin pöpelikköön mentiin. Olen aika tuulipuku-satunnaiskatsoja ralleissa, mutta eikö tuo ulosajokin ollut aika helppo lipsahdus ojaan? Latvala on aina ikuinen kakkonen. Ei vain pää kestä vaikka kokemusta on kertynyt jo huimasti, edelleen helppoja virheitä syntyy. Latvalassa on vähän samaa kuin Suomen lätkämaajoukkueessa. Hirveä kouhotus ennen tositoimien alkua, mutta sitten kun pitäisi olla liekeissä niin paskotaan housuun. Ja selittelyt siihen päälle. Harmi kun Hirvosen lopetettua kaikki sinivalkoiset odotukset ovat Latvalan niskoilla, joka varmaan vain lisää Jari-Matin stressiä. Noh, jospa lähivuosina Lappi tai Suninen (+Rovanperä) haastaisivat tosissaan Latvalan, ja voitaisiin tosissaan alkaa toivoa mestaruuden paluusta Suomeen.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Olen aika tuulipuku-satunnaiskatsoja ralleissa, mutta eikö tuo ulosajokin ollut aika helppo lipsahdus ojaan? Latvala on aina ikuinen kakkonen. Ei vain pää kestä vaikka kokemusta on kertynyt jo huimasti, edelleen helppoja virheitä syntyy.
Videosta ei tuu selville mutta eihän sitä tiedä oliko tuo mutkan "alkupää" liukas vai ei. Tai sitten JML tuli vaan vähän liian lujaa tuohon mutkaan.

En kyllä tiiä mitä taas vaihteeksi sanois. Nämä JML:n "taistelujargonit" kuinka "tämä kausi menee paremmin"... Voi nyt saatana. Pitää vissiin siirtyä kannattamaan Tänakia / Paddonia. Jos Latvala vetää yhden kisan hyvin niin kahdessa tulee sitten turpaan ihan huolella. Ja kun kattoo nykykuskien lähtömääriä WRC-tasolla niin Latvala on aika korkealla kyseisessä listauksessa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös