Ralliketju

  • 1 705 464
  • 13 531

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jos tuo touhu on virallista, niin aika nopeasti sinne palkataan myös sellainen kuski, joka osaa autoa tehdä.

Sarrazin osaa kyllä ajaa lähinnä asvaltilla, mutta soralla ei oikeastaan ollenkaan. Eikä auton kehitystyö ole parasta a-luokkaa.

Ehkä suurin syy miksi tuohon on Sarrazin lyöty kiinni on siinä että Toyota tulee ehkä mukaan vasta joskus 2016 tai 2017, kovin monella tekijämiehellä ei ole kiinnostusta lähteä tässä vaiheessa projektiin mukaan jos tähtäimet ovat noin kaukana.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Ensimmäinen päivä ajettu Ruotsissa ja aika tutulla kaavalla mennään: Ogier johtaa ennen Mikkelseniä ja Latvalaa. Neljäntenä yllättäjä ja upeasti ajanut Tanak, ennen Östbergiä ja Hirvosta. Hyundailta tuntuu löytyvän ihan ok vauhtia, harmi ettei Neuville saanut kirjattua ensimmäisiä pohjia merkille.

Kylmä fakta suomalaisten osalta on, että jokainen on hitaampi kuin tallikaverinsa. Ogier ja Mikkelsen pieksee Latvalaa, Tanak Hirvosta ja Neuville Hännistä. Ja nyt ajetaan siis Ruotsin rallia.. Varmasti sieltä tulee taas finskeiltä vaikka minkälaisia selityksiä, mutta onhan tuo aivan perseestä, turha sitä on kieltää, heikko suoritus ensimmäisen päivän osalta.

Vai onko odotukset sitten epärealistisia? Jospa taistelu voitoista onkin vaihtunut podiumpaikan tavoitteluun, jopa siis niissä olosuhteissa, missä ennen dominoitiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitten kannattanee kritiikki ja itkuvinkuparkuminen suunnata muualle kuin 4prolle, varmaankin näyttävät sen mitä rallia kuvaava tuotantoyhtiö tuottaa ilmoille.
Mutta pakko kyllä ihmetellä että jos kolme suoraa erikoiskoetta ei ole riittävästi, niin kyllä on suhteellisen kovat vaatimustasot..

Edelleenkään ei ole mitään vikaa noissa suorissa erikoiskokeissa, 3 on hyvä määrä edellisvuosiin nähden. En missään kohti ole valittanut mutta näköjään pakko jonkun näköjään toisten viesteistä löytää jotain negatiivista valitettavaa. Viestissä oli myös mainittu tuo että varmasti aikataulu tuli tiukalla joten varmasti myöhemmin tulee myös muitakin kun puolentunnin kooste keskellä yötä. Jotkut myös vain haluaa sen koosteenkin nähdä, ruutu palveluun ilmeisesti tulee vasta joskus lähetyksen jälkeen vaikka senkin voisi varmaan suorana näyttää siellä. Osa kun ei nuku yöllä. Kuitenkin tuo ruutu palvelukin on sen 20-30 euroa ja jotain samaa luokkaa varmaan Nelonen pro paketti joten jatkossa ainakin odotan muutakin kuin nuo suorat erikoiskokeet joita luvattu.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ogier ongelmissa päivän ensimmäisellä ja hävisi neljä ja puoli minuuttia. Oli hurjia pohjia ajelemassa väliaikojen perusteella, mutta ilmeisesti lipsahti ulos. Näinollen Mikkelsen kärjessä karvan verran Latvalaa edellä.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Ogier ongelmissa päivän ensimmäisellä ja hävisi neljä ja puoli minuuttia. Oli hurjia pohjia ajelemassa väliaikojen perusteella, mutta ilmeisesti lipsahti ulos. Näinollen Mikkelsen kärjessä karvan verran Latvalaa edellä.
Samaa vauhtiahan Ogier näytti väliaikojen perusteella vetelevän kuin Latvalakin. Mutta joo, Latvalle siis hurjat pohjat. Mikkelsen jatkaa hyvää vauhtia, samoin Hirvonen parantaa. Jos eilein tuli haukuttua suomalaisia kunka eivät pärjää tallikavereilleen, niin nyt vedetään ainakin pikkasen sanoja takaisin. Edellä mainittujen lisäksi Juho Hänninen oli loistavssa vauhdissa ek8:lla. Sen sijaan tallikaveri Neuville ilmeisesti pysähtynyt pätkälle, tekninen vika..?

Viisaasti mutta kovaa pitää ajaa mikäli Ruotissa meinaa voittaa.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Ogier ongelmissa päivän ensimmäisellä ja hävisi neljä ja puoli minuuttia. Oli hurjia pohjia ajelemassa väliaikojen perusteella, mutta ilmeisesti lipsahti ulos. Näinollen Mikkelsen kärjessä karvan verran Latvalaa edellä.

Ogier jäi 4 minuuttia 30 s. Latvalan pohja-ajasta ss8:lla Lesjöforssissa! tämä teki hyvää kilpailulle ja nostaa suomalaiset taistelemaan Latvalan koko kisan voitosta ja Hirvosen podiumista! Mikkelsen johtaa vain rallia vain 0,6 sekunnin erolla Jari-Mattiin.. Hirvonen kamppailee myös podiumtilasta Östbergin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
EK:lla 10:n Latvala on noussut ykköseksi 1,8 sekunnin erolla Mikkelseniin. Hirvonen neljäntenä.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Mikkelsen menetti Rämmenin erikoiskokeen lopussa joitain sekuntteja käytyään ojassa. Kova kisa käynnissä!

- "Olimme onnekkaita, että pääsimme pois sieltä", Mikkelsen sanoi ralliradiolle.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ek:lla 12 ilmeisesti Hänninen on joutunut pysähtymään reitin varrelle ja Mikko Hirvonen ottanut taas takkiin aika reilusti taistelussa podiumista. Ilmeisesti Hänninen ja Kubica hidastanut Hirvosen vauhtia.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ek:lla 12 ilmeisesti Hänninen on joutunut pysähtymään reitin varrelle ja Mikko Hirvonen ottanut taas takkiin aika reilusti taistelussa podiumista. Ilmeisesti Hänninen ja Kubica hidastanut Hirvosen vauhtia.

Oisko Mikko tehnyt jonkun pienen virheen ekalla sektorilla, luulisin. Tai sammuttanut lähtöön tjs. Harmi homma Hänniselle nuo ongelmat. Ei mene häävisti kylmässä kelissä Korealaisilla.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oisko Mikko tehnyt jonkun pienen virheen ekalla sektorilla, luulisin. Tai sammuttanut lähtöön tjs. Harmi homma Hänniselle nuo ongelmat. Ei mene häävisti kylmässä kelissä Korealaisilla.

Ilmeisesti Kubica on hidastanut Hirvosen menoa alussa ja sitten vielä Hänninen. Kubica oli myös hidastanut Östbergia. Kubica oli siis juuttunut penkkaan.

Latvala viisi sekuntia Mikkelsenia nopeampi.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Latvalalle 6sec turpaan Hagfors Sprintin uusinnassa.. Ero nyt Mikkelseniin 4.4sec.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
J-M Latvala oli nopein aamun ensimmäisellä ek17 Hara 1:llä. Tuurin mies kasvatti hivenen johtoaan Mikkelseniin 7.5 sekuntiin.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Mikkelsen ulkoili SS18 Torntorpissa, ilmeisesti jotain vauriotakin autossa ja pätkälle pohja-ajan ajaneen Latvalan johto on nyt reilu puoli minuuttia. Jos tiellä vaan pysyy, niin homma alkaa olla taputeltu..
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kolme EK:a maaliin ja homma alkaa olemaan selkeä kärkisijoitusten perusteella.

Latvala - Mikkelsen - Östberg, siinä on vahva ehdokasrivi pohjoismaiseksi kärkikolmikoksi.

Mikko ei vaan löydä riittävästi vauhtia, mutta on kuitenkin neljäntenä paras Ford-kuskeista.

Ogier on jo seitsemäs vain ½ minuuttia H.Solbergin takana.

EK21 peruttiin, kun edellinen pätkä myöhästyi puoli tuntia. Jäljellä on siis n. 60km kovaa ajoa, joten Ogier voi hyvinkin nousta Solbergin ohi kuudenneksi.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Jari Ketomaa siirtyi jo ek.22:lla WRC2:ssa sekunnin johtoon, kun Al Rahji kävi penkassa. Seuraavalla ek.23:lla Saudi-Arabialainen kaatoi sitten kunnolla ja putosi RC2-luokan neljänneksi.

WRC2-luokan tilanne kun 1ek. ajamatta.
1. Ketomaa 2. Kruuda +18.7sec. 3. Ahlin +44.5 sec 4. Al Rahji +56.5 sec.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Latvala otti odotetusti voiton Ruotsin Rallissa ennen norjalaisia A. Mikkelseniä ja M. Östbergiä, Hirvonen oli neljäs. WRC2-luokan voitto meni lopulta 2.3 sekunnin erolla Viron Kruudalla ennen Ketomaata.. Latvala siirtyi Ruotsin voitolla myös MM-sarjan kärkeen.

Ruotsin MM-ralli, lopputulokset EK24/24:

1. Jari-Matti Latvala VW 3.00.31,1
2. Andreas Mikkelsen VW +53,6
3. Mads Östberg Citroen +59,5
4. Mikko Hirvonen Ford +2.26,9
5. Ott Tänak Ford +3.00,5
6. Sebastien Ogier VW +4.29,9
7. Henning Solberg Ford +4.47,5
8. Pontus Tidemand Ford +5.38,2
9. Craig Breen Ford +8.55,4
10. Kris Meeke Citroen +11.18,0

Kuljettajien MM-pistetilanne (osakilpailu 2/13):

1. Jari-Matti Latvala VW 40
2. Sebastien Ogier VW 35
3. Mads Östberg Citroen 30
4. Andreas Mikkelsen VW 24
5. Bryan Bouffier Ford 18
6. Kris Meeke Citroen 17
7. Mikko Hirvonen Ford 13
8. Ott Tänak Ford 10
9. Elfyn Evans Ford 8
10. Henning Solberg Ford 6
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aika rankkaa settiä Tunturi -rallista. Lauantaina ekalla pätkällä piikkipaikalta keskeyttämään joutunut Juha Salo on jättänyt rikosilmoituksen keskeytykseen johtaneista tapahtumista

Linkki Spotti.com sivustolle
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Jyskälän reitti julkaistu tänään:

Kilpailun reittiaikataulu - Neste Oil Rally Finland

Neste Oil Rallin reitti 2014 - Mukana erikoiskokeiden legendoja

Mielenkiintoiselta vaikuttaa ja jos lupa asiat saavat kuntoon niin Harju kruunaa koko paketin... Hyvän oloinen reitti, todella mielenkiintoisia "uusia" pätkiä...

Nyt kuulostaa mielenkiintoiselta. Harju, Myhinpää jne. Hyvältä näyttää. Selvästi otettu oppia katsojien mielipiteistä.

Surkeen valintaa en kyllä ihmettele lainkaan. Mitä viimevuosina käynyt kys. erikoiskokeella, niin todennut hyväksi etenkin sen katselupaikan Surkeejärven(?) / Parkkolan lähellä. Viimevuosina ehkä parhaiten organisoitu paikka koko rallissa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Meksikon MM-ralli käynnissä, ensimmäisen päivän jälkeen tilanteena se että Ogier johtaa Östbergiä +26.1 sekunnin turvin. Latvala kolmantena, eroa +16.4 Östbergiin ja +42.5 Ogieriin. Latvalan jälkeen järjestys seuraava: Evans, Neuville, Prokop, Guerra, Atkinson.

Meeke osui kiveen ja menetti renkaan, Hirvosella taas sähkövika autossa. Ja puolan ex-formulasankari kaatoi yleisöek:lla autonsa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei mitään uutta kaukaa Meksikosta. Ogier voitti pystyyn ja Latvala oli yhtä selvä toinen reilun minuutin jäljessä. Sama järjestys oli myös power stagella, joten VW oli kovaa valuttaa. Ainoastaan tallin kolmosmies Mikkelsen kaatoi heti rallin alussa ja jäi lopulta tunnin voittajalle.

Hirvosen auto kärsi jo perjantaina sähköongelmista, ja keskytyksen myötä yleiskilpailusijoitus painui sijalle kahdeksan. Yksi lisäpiste päätösEK:lta tuli, vaikka joutui putsaamaan latua käytännössä koko pätkän.

Tämä siksi koska ekana lähtenyt Meeke ajoi ulos hajoittaen pyörän ripustuksen. Näin reilut 8 km:n pätkästä Mikko ajoi ekana autona ainakin 5 kilometriä.

Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että paljon oli ohjelmaa eri kuskeilla. Ulosajoja ja muita pienempiä virheitä osui aika monelle autokunnalle.

Esim. Ogier ajoi yhden vasurimutkan leveäksi ja takakulma osui jonnekin, mutta hyvällä tuurilla selvisi siitä ilman mitään vauriota.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ei mitään uutta kaukaa Meksikosta. Ogier voitti pystyyn ja Latvala oli yhtä selvä toinen reilun minuutin jäljessä. Sama järjestys oli myös power stagella, joten VW oli kovaa valuttaa. Ainoastaan tallin kolmosmies Mikkelsen kaatoi heti rallin alussa ja jäi lopulta tunnin voittajalle.

Hirvosen auto kärsi jo perjantaina sähköongelmista, ja keskytyksen myötä yleiskilpailusijoitus painui sijalle kahdeksan. Yksi lisäpiste päätösEK:lta tuli, vaikka joutui putsaamaan latua käytännössä koko pätkän.

Tämä siksi koska ekana lähtenyt Meeke ajoi ulos hajoittaen pyörän ripustuksen. Näin reilut 8 km:n pätkästä Mikko ajoi ekana autona ainakin 5 kilometriä.

Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että paljon oli ohjelmaa eri kuskeilla. Ulosajoja ja muita pienempiä virheitä osui aika monelle autokunnalle.

Esim. Ogier ajoi yhden vasurimutkan leveäksi ja takakulma osui jonnekin, mutta hyvällä tuurilla selvisi siitä ilman mitään vauriota.
Ogierilla on kyllä kummasti tuuria. Viimevuonnakin Jyskälässä kärkipään kuskeista Latvalalla, Hirvosella ja viimeisillä pätkillä Östbergillakin oli epäonnea leveiden ajolinjojen ja kivien kanssa, mutta ei Ogierilla.

Ei voi kyllä suomalaisten suoritusta Mexicon rallissa sanoa paskaksi. Paljon pahempia koheltamisiakin löytyi. Toivotaan että Portugalissa Ogier joutuisi kärsimään aura-auton roolistaan.
 

Paulig

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ysit, JoKa
Ogierilla on kyllä kummasti tuuria. Viimevuonnakin Jyskälässä kärkipään kuskeista Latvalalla, Hirvosella ja viimeisillä pätkillä Östbergillakin oli epäonnea leveiden ajolinjojen ja kivien kanssa, mutta ei Ogierilla.

Ei voi kyllä suomalaisten suoritusta Mexicon rallissa sanoa paskaksi. Paljon pahempia koheltamisiakin löytyi. Toivotaan että Portugalissa Ogier joutuisi kärsimään aura-auton roolistaan.

Väistämättä tässä tulee kaikenlaisia salaliittoteorioita mieleen.
Ei saman tallin kaverit aja samanlaisilla autoilla?
Mutta ehkä se vaan on tuuria ja tämä kateellisten panettelua.
Toisaalta jo Lööpin aikaan homma meni aivan naurettavaksi,
kun kaikki sitruunapatongit pysähteli viimeiselle pätkälle minuuteiksi,
jotta saadaan Sebi pisteille.
Jotenkin en vaan arvosta äijää pätkääkään, vaikka pirun hyvä kuski oli.
Enkä Sitikkaa, enkä FIAa.
Samaan sarjaan kuuluu herra Schumacher kanssa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Väistämättä tässä tulee kaikenlaisia salaliittoteorioita mieleen.
Ei saman tallin kaverit aja samanlaisilla autoilla?

Niin, pitää muistaa, että auto perustuu aina luokitukseen. Ei olisi mitään järkeä luokitella kahta eri autoa yhteen talliin. On salaliittoa miettiä että kakkoskuskilla olisi jotenkin huonompi tai erilainen auto.

Toinen asia on kokonaan auton tekeminen. Ja tässä VW:n tapauksessa Ogier oli alusta alkaen mukana, ja auto on tehty hyvinkin pitkälle hänelle. Latvala vapautui vasta loppukaudesta Fordilta, ja aloitti siitä omat säätämisensä saadakseen autonsa istumaan käteen. Ja samaan aikaan Ogier oli ajanut autoa jo vuoden. Todella merkittävä ero siis.

Vähän sama oli Citroenilla. Auto tehtiin suoraan Loebille ja jälki oli sen mukaista. Kyseessä on toki erittäin hyvä kuski, mutta myös auto tuki hyvin Loebin ajotapaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös