Ralliketju

  • 1 706 969
  • 13 547

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Toisaalta jo Lööpin aikaan homma meni aivan naurettavaksi,
kun kaikki sitruunapatongit pysähteli viimeiselle pätkälle minuuteiksi,
jotta saadaan Sebi pisteille.
Jotenkin en vaan arvosta äijää pätkääkään, vaikka pirun hyvä kuski oli.
Enkä Sitikkaa, enkä FIAa.
Samoilla linjoilla mennään. Muutenkin Loebin mestaruuksista ehkä 2004-2005 (ehkäpä 2006:kin) tuli sopivaan saumaan, mutta sitten ne loput on ainakin omalla kohdallani sellaisia helppoja mestaruuksia. Helppo voittaa kun tiimejä on vain 2-3kpl.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Samoilla linjoilla mennään. Muutenkin Loebin mestaruuksista ehkä 2004-2005 (ehkäpä 2006:kin) tuli sopivaan saumaan, mutta sitten ne loput on ainakin omalla kohdallani sellaisia helppoja mestaruuksia. Helppo voittaa kun tiimejä on vain 2-3kpl.

Täytyy tietysti tähän väliin muistuttaa historiasta että on meille suomalaisillekin siunaantunut "helppoja" mestaruuksia. 1986 Toivosen onnettomuuden seurauksenahan sarjaan jäi loppukaudeksi vain kaksi realistisesti mestaruudesta ajavaa tallia(Peugeot ja Lancia) kun Ford ja Audi pistivät pillit Korsikan jälkeen pussiin ja Metrolla ei voitoista ajeltu. Seuraava kausihan oli sitten vielä enemmän läpihuuttojuttu kun vain Lancialla oli käytännössä voittoihin kykenevä auto. Tuolloin tosin tietysti tallikaverit Kankkunen ja Alen saivat rehdisti ajaa keskenään loppuun asti mestaruudesta ilman mitään tallin sekaantumista asiaan(tosin eipä tallin tarvinnutkaan sekaantua kun mestaruus tuli joka tapauksessa).
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sen verran jo tulevasta kotoisesta MM-rallistamme, että viikko ennen rallia järjestetään Helsingin Hietalahdessa leikkimielinen kilpailu, jossa nykytähdet ottavat mittaa suomalaisista ex-huippunimistä. Linkissä lisää.

Neste Oil Ralli Helsinki Battle avaa ralliviikon 26.7.

Jos vaan on kelit kohdillaan, niin taatusti on porukkaa liikkeellä, sopivasti kun tuo tapahtuma on lauantaina.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Täytyy tietysti tähän väliin muistuttaa historiasta että on meille suomalaisillekin siunaantunut "helppoja" mestaruuksia. 1986 Toivosen onnettomuuden seurauksenahan sarjaan jäi loppukaudeksi vain kaksi realistisesti mestaruudesta ajavaa tallia(Peugeot ja Lancia) kun Ford ja Audi pistivät pillit Korsikan jälkeen pussiin ja Metrolla ei voitoista ajeltu. Seuraava kausihan oli sitten vielä enemmän läpihuuttojuttu kun vain Lancialla oli käytännössä voittoihin kykenevä auto. Tuolloin tosin tietysti tallikaverit Kankkunen ja Alen saivat rehdisti ajaa keskenään loppuun asti mestaruudesta ilman mitään tallin sekaantumista asiaan(tosin eipä tallin tarvinnutkaan sekaantua kun mestaruus tuli joka tapauksessa).

Ja ehkä yhdeksi helpoksi / tuurimestaruudeksi voidaan laskea v. 1998 taistelu mestaruudesta joka päättyi vikalla pätkällä siihen että Sainzin Rotollasta loppui bensiini..

Helppoa jossitella jälkikäteen..

Tuli muuten tässä mieleen että Hirvonen olisi ollut mitä luultavammin mestari 2009, jos ei olisi vikassa kisassa kaatanut autoaan.. (mielenkiintoinen fakta on sekin että Hirvosella vain yksi kisa oli sellainen jossa ei sijoittunut podiumille, ja se oli Argentiina jossa keskeytti)
Minneköhän kadonnut tuon ajan Hirvonen.. (jättikö Urrian kaato sitten niin pahat henkiset arvet ettei pysy kärkipään vauhdissa)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja ehkä yhdeksi helpoksi / tuurimestaruudeksi voidaan laskea v. 1998 taistelu mestaruudesta joka päättyi vikalla pätkällä siihen että Sainzin Rotollasta loppui bensiini..

Helppoa jossitella jälkikäteen...)

Eikös toitsku syttynyt palamaankin?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös toitsku syttynyt palamaankin?

Ja lensi vielä kypäräkin takalasista läpi, eli ei sillä romulla maaliin olisi ajanut enää millään.

Ns. oudoista ja omalla tavallaan vääriltä tuntuvista mestaruuksista tulee mieleen myös edesmenneen Richard Burnsin maailmanmestaruus vuodelta 2001.

Mestaruus irtosi huikealla 44 mm-pisteen saldolla ja yhdellä voitolla, siinä oli 8 pisteen sisällä lopulta viisi äijää mukaan lukien Tommi Mäkinen ja Marcus Grönholm, sekä tietenkin Colin McRae jotka mielestäni olisivat saaneet joku voittaa mestaruuden. Mutta minkäs teet kun auto tai paketti levisi käteen kerta toisensa jälkeen vähän joka ukolta, Burns hoiti potin kotiin.

Esim. Grönholmilla tuolloin vaatimaton 7 keskeytystä 8 ekan kisan aikana, kerran pallilla noiden lisäksi. Sen sijaan loppukaudesta kolme voittoa viimeiseen kuuteen kisaan, eli harmitti että alkukausi meni täysin penkin alle. Mäkinen puolestaan voitti kolme kisaa, oli kerran kolmas ja kahdesti neljäs jo kauden alkupuoliskolla, mutta jälkimmäisellä puoliskolla keskeytti jatkuvasti ja alkukauden vakuuttava kulku kohti mestaruutta valui käsistä surkean loppukauden aikana.

Eikä siinä mitään, Burns ansaitsi lopulta mestaruutensa ja hienoa jälkikäteen ajateltuna että voitti tittelin ja pytyn ennen varhaista kuolemaansa, mutta kyllä silloin kauden 2001 tapahtumien jälkeen tuntui että mestaruus meni väärään osoitteeseen noilla naurettavan alhaisilla pisteillä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eikä siinä mitään, Burns ansaitsi lopulta mestaruutensa ja hienoa jälkikäteen ajateltuna että voitti tittelin ja pytyn ennen varhaista kuolemaansa, mutta kyllä silloin kauden 2001 tapahtumien jälkeen tuntui että mestaruus meni väärään osoitteeseen noilla naurettavan alhaisilla pisteillä.

Toisaalta tuo kertoo myös siitä että tuolloin ralli eli parasta kukoistustaan kun noinkin moni kaveri eri tallin autolla tappeli mestaruudesta loppuun asti, ei taida olla tapahtumassa ihan lähiaikoina.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Toisaalta tuo kertoo myös siitä että tuolloin ralli eli parasta kukoistustaan kun noinkin moni kaveri eri tallin autolla tappeli mestaruudesta loppuun asti, ei taida olla tapahtumassa ihan lähiaikoina.
Subarun ja Mitsun tehdastiimien pitäisi tulla takaisin rallipoluille. Saataisiin vähän lisää mielenkiintoa sarjaan.

Toyotaakin jossain vaiheessa huhuiltu että tekisi rallipoluille comebackin. Saisi mun puolesta tulla.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Subarun ja Mitsun tehdastiimien pitäisi tulla takaisin rallipoluille. Saataisiin vähän lisää mielenkiintoa sarjaan.

Toyotaakin jossain vaiheessa huhuiltu että tekisi rallipoluille comebackin. Saisi mun puolesta tulla.

Jep, kyllä silti vähän lisää mielenkiintoa ovat tuoneet jo VW ja Hyundai.
Minin projekti harmittavasti meni miten meni.

Mutta nyt siis Ford, Citikka, VW ja Hyundai + satunnaiset Minit.
Tämä on rallin mm-historiassa jo melko jees tilanne.
Tuohon vielä nuo kolme mainitsemaasi lisää, niin aletaankin olla jo ennennäkemättömässä tilanteessa.

Ja taas joku ulkomaanpaska tulee ja voittaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep, kyllä silti vähän lisää mielenkiintoa ovat tuoneet jo VW ja Hyundai.
Minin projekti harmittavasti meni miten meni.

Mutta nyt siis Ford, Citikka, VW ja Hyundai + satunnaiset Minit.
Tämä on rallin mm-historiassa jo melko jees tilanne.
Tuohon vielä nuo kolme mainitsemaasi lisää, niin aletaankin olla jo ennennäkemättömässä tilanteessa.

Ja taas joku ulkomaanpaska tulee ja voittaa.
90-luvun alussa oltiin tilanteessa jossa mukana oli seitsemän tehdastallia plus kasa laadukkaita yksityisiä joten vielä tuohon on matkaa... Joku aika sitten näin koosteen RAC-rallista -91 tai -92. Mukana oli tehdastallit Mazda, Mitsu, Subaru, Nissan, Ford, Lancia sekä Toyota. Useimmissa kolme autoa tehtaan väreissä... Vaikka B-ryhmä olikin tavallaan kulta aikaa MM-rallilla niin kilpailullisesti paras aika on ollut juuri tuo A-ryhmän muutama ensimmäinen vuosi...
 
Viimeksi muokattu:

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
90-luvun alussa oltiin tilanteessa jossa mukana oli seitsemän tehdastallia plus kasa laadukkaita yksityisiä joten vielä tuohon on matkaa... Joku aika sitten näin koosteen RAC-rallista -91 tai -92. Mukana oli tehdastallit Mazda, Mitsu, Subaru, Nissan, Ford, Lancia sekä Toyota. Useimmissa kolme autoa tehtaan väreissä... Vaikka B-ryhmä olikin tavallaan kulta aikaa MM-rallilla niin kilpailullisesti paras aika on ollut juuri tuo A-ryhmän muutama ensimmäinen vuosi...

Niin, eli tällainen tilanne oli yli 20v sitten. Sinällään pitäydyn kannassani, että kyllä nyt alkaa olla aika hyvä tuo tilanne jos tuohon nykyiseen saadaan edes yksi talli lisää.

Se miten tosissaan Nissan ja Mazda kärkeä haastoivat onkin toinen kysymys ja kyllä noilla yksityisillä tälläkin hetkellä on joka kisassa koviakin tekijöitä liikkeellä.
Tilanne tällä hetkellä ei enää todellakaan ole mikään aallonpohja, vaan jo mukava noususuhdanne. Näin sen itse koen.

Romantisointi on mukavaa, mutta tässäkin hetkessä on puolensa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu samaa mieltä siitä että parempaan ollaan menossa mutta ei nyt vielä ihan ennen näkemättömässä tilanteessa olla... Siihen tasoon kun päästäisiin että joka kisaan starttaisi kymmenen kuskia jotka ajaa voitosta niin sitten aletaan olla lähellä...

Säännöt rajaavat nykyisin rakentamista paljon enemmän kuin 90-luvulla joten periaatteessa autoista tulee väkisinkin toistensa kaltaisia eikä eroja tule kuten ennen. Ja vielä niiden Suben, Mitsun ja Toyotan pitää oikeasti myös tulla mukaan eikä vain aikoa...
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mutta nyt siis Ford, Citikka, VW ja Hyundai + satunnaiset Minit.
Tämä on rallin mm-historiassa jo melko jees tilanne.
Tuohon vielä nuo kolme mainitsemaasi lisää, niin aletaankin olla jo ennennäkemättömässä tilanteessa.

Ja taas joku ulkomaanpaska tulee ja voittaa.

Minnes muuten Minin tehdastiimi katosi? Loppuiko sponssilta mielenkiinto ralliin vai mikä iski?

Tuossa n. 1kk takaperin huhuiltiin että Harjun ek palaisi Nesteralliin tänä vuonna.. Näillä näkymin suunnitelmiin ei olisi tulemassa muutosta:
Ralli palaamassa Harjulle – vain viisi valitusta - Neste Oil Ralli 2014 - Jyväskylän MM-ralli - Keskisuomalainen
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Minnes muuten Minin tehdastiimi katosi? Loppuiko sponssilta mielenkiinto ralliin vai mikä iski?

Tuossa n. 1kk takaperin huhuiltiin että Harjun ek palaisi Nesteralliin tänä vuonna.. Näillä näkymin suunnitelmiin ei olisi tulemassa muutosta:
Ralli palaamassa Harjulle – vain viisi valitusta - Neste Oil Ralli 2014 - Jyväskylän MM-ralli - Keskisuomalainen

Siinä kävi aika vanhanaikaisesti.
Pähkinänkuoressa;
auton rakennus ja kehitys ulkoistettiin, sovittiin budjetti, budjetti käytettiin aivan liian nopeasti toiveena lisärahat hyvien tulosten takia, lisärahaa ei annettu koska luottamus oli mennyt, monta siltaa paloi, ei enää minin "tehdastiimiä".

Surullista, koska potentiaalia oli.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Siinä kävi aika vanhanaikaisesti.
Pähkinänkuoressa;
auton rakennus ja kehitys ulkoistettiin, sovittiin budjetti, budjetti käytettiin aivan liian nopeasti toiveena lisärahat hyvien tulosten takia, lisärahaa ei annettu koska luottamus oli mennyt, monta siltaa paloi, ei enää minin "tehdastiimiä".

Surullista, koska potentiaalia oli.

Ja vielä lisäyksenä että Prodrive ja BMW olivat rakentaneet homman niin että BMW auttaa projektin alkuun ja tekee moottorit, Prodrive hoitaa muut asiat ja ymmärtääkseni tarkoituksena oli saada tallin sponsoriksi Monster Energy jonka rahoilla homma olisi pyörinyt. Monster kuitenkin päätti antaa rahoituksen mieluummin Miniä Dakaria aavikkoralleissa ja muissa kestävyyskisoissa ajattaneelle tallille jolloin Prodriven tallin taloudellinen pohja putosi pois. Sitten yritettiin mennä BMW:n taskuille, mistä BMW suuttui ja otti virallisen tehdastiimin lisenssin pois Prodriveltä. Ongelma vain oli siinä että Prodrive oli kehittänyt ja luokitellut WRC Minin kaikki osat, eikä muilla oikein ollut rahkeita jatkaa kehitystyötä.

Toyotan paluusta on ollut puhetta ja testikuskiksihan on jo napattu Stephane Sarrazin, projekti tosin on vasta niin alussa että Toyota todennäköisesti tulee takaisin vasta 2016/2017, isoimpana kysymysmerkkinä vielä on se onko tuo "puhdas" japanista johdettu tehdastiimi vai ulkoistetaanko toiminta TTE:n kaltaiselle toimijalle.

Säännöt rajaavat nykyisin rakentamista paljon enemmän kuin 90-luvulla joten periaatteessa autoista tulee väkisinkin toistensa kaltaisia eikä eroja tule kuten ennen. Ja vielä niiden Suben, Mitsun ja Toyotan pitää oikeasti myös tulla mukaan eikä vain aikoa...

Ongelma Subarun ja Mitsubishin kohdalla vain on siinä että niillä ei taida oikein olla automallia jonka pohjalta lähteä kehittämään nykysääntöjen mukaista WRC-autoa, sama koskee nyt pikaisen tutkinnan pohjalta myös Mitsubishiä.
 
Viimeksi muokattu:

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos tuo touhu on virallista, niin aika nopeasti sinne palkataan myös sellainen kuski, joka osaa autoa tehdä.

Sarrazin osaa kyllä ajaa lähinnä asvaltilla, mutta soralla ei oikeastaan ollenkaan. Eikä auton kehitystyö ole parasta a-luokkaa.

Nyt Toyota on palkannut Sarrazinin rinnalle Basti Lindholmin kehitystyöhön. Lindholmi osaa kyllä kehittää autoa soralle, mutta sitä en osaa sanoa kuinka paljon nuo vaatimukset on sitten muuttunut siitä kun Basti on viimeksi tosissaan ajellut.

Toyotahan on ilmeisesti tulossa jos on tulossa ollenkaan vasta kaudella 2017. Syy tähän on, että säännöissä on tapahtumassa muutos kaudeksi 2017 ja ovat todenneet, että turha rakentaa auto ensin 2016 ja sitten uusi seuraavaksi kaudeksi.

Jos jollain on tietoa noista tukevista muutoksista voisi varmaan meille muillekin niitä availla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jos jollain on tietoa noista tukevista muutoksista voisi varmaan meille muillekin niitä availla.

Teknisistä sääntömuutoksista ei taida olla vielä käsittääkseni mitään mustaa valkoisella, mutta nykyisten WRC-autojen luokitussäännöt päättyvät vuonna 2016. Eli nykyisillä saatetaan jatkaa, tai sitten ei.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ja ehkä yhdeksi helpoksi / tuurimestaruudeksi voidaan laskea v. 1998 taistelu mestaruudesta joka päättyi vikalla pätkällä siihen että Sainzin Rotollasta loppui bensiini..

Jos Sainz olisi tuolloin voittanut, niin se olisi ollut yksi kaikkien aikojen "väärin voitetuimpia mestaruuksia".
Koko kilpailun lähtökohtahan oli se, että Mäkiselle olisi riittänyt muistaakseni 1-2 pistettä Sainzin voittaessakin.
Jollain yleisöEK:lla oli ennen pääkilpailuja ajettu jotain Historic-autojen näytöksiä, ja joku onneton vanhus oli laskenut öljynsä radalle. Järjestäjät eivät sitten olleet siivonneet rataa kunnolla, ja tämä öljyvuoto aiheutti Mäkisen ulosajon ja keskeytyksen.
Joten jokin Rallijumala vain oikaisi vääryyden särkemällä Sainzin autosta moottorin. Olisi ollut tietysti kohtuullisempaa että se olisi särkynyt jo hiukan aiemmin.

Joka tapauksessa oikeus tapahtui.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Rallin tilanne oli huoltotauolle mentäessä tämä:

1 1 OGIER Sebastien
Volkswagen Polo R WRC 44:28.3
2 2 LATVALA Jari-matti
Volkswagen Polo R WRC +0.4
+0.4
3 5 HIRVONEN Mikko
Ford FiestaRS WRC +2.3
+1.9
4 11 TANAK Ott
Ford Fiesta RS WRC +5.5
+3.2
5 20 SORDO Dani
Hyundai i20 WRC +8.9
+3.4
6 4 OSTBERG Mads
Citroën DS3 WRC +9.0
+0.1
7 7 NEUVILLE Thierry
Hyundai i20 WRC +33.6
+24.6
8 16 SOLBERG Henning
Ford Fiesta RS WRC +1:06.4
+32.8
9 9 MIKKELSEN Andreas
Volkswagen Polo R WRC +1:22.2
+15.8
10 3 MEEKE Kris
Citroën DS3 WRC +1:25.6
+3.4

..ja heti huoltotauon jälkeen olleella ek:lla Latvala kaatoi autonsa n. 10km päässä pätkän startista. Voi perkele.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Hienoa huomata, että Ford pysyy Portugalissa VW:n kyydissä. Paljon on bensaa virrannut Hirvosen edellisen voittotaistelun jälkeen. Toivottavasti pystyy pistämään Ogieria päihin tässä kisassa, niin se saattaisi palauttaa sitä kyytiä muutenkin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
TOP FIVE AFTER SS8
1: Hirvonen 1h37m.28.8s, 2: Tanak 4.4s, 3: Ogier 6.3s, 4: Ostberg 25.6s, 5: Sordo 30.7s

WRC2-luokkaa johtaa Ketomaa, Al-Attiyah parin sekunnin päässä. Sitten erot onkin jo yli puolentoista minuutin luokkaa..
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Toinen yötauko, ja tilanne se että Ogier johtaa 38.1 sekunnin erolla Hirvosta. Virolaiskuski Tänakin leikki jäi kesken kymmenennellä ek:lla samassa paikassa missä Latvala heitti pari kertaa katon kautta ympäri 2009.

WRC2-luokassa Nasser Al-Attiyah johtaa 1.11.2 erolla Ketomaata, ruotsalainen Tidemand kolmantena. Ketomaa johti toisen päivän alussa mutta ilmeisesti jotain ongelmia ohjaustehostimen kanssa ollut.

Sunnuntaina ralli jatkuu n. klo 10:50 Suomen aikaa.

SATURDAY’S TOP FIVE (AFTER SS13)
1: Ogier 3h03m.39.8s, 2: Hirvonen 38.1s, 3: Ostberg 1m26.7s, 4: Sordo 1m46.7s, 5: Solberg 4m29.9s
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tää aihe meinaa mennä yksinpuheluksi. Jokatapauksessa, Portugalin ralli oli tässä.

Lopputulokset ei luultavasti yllätä ketään. Ogier vei, Hirvonen toinen, Östbergille kolmas sija.

RALLY PORTUGAL FINAL RESULT
1: Ogier 3h33m.20.4s, 2: Hirvonen 43.2s, 3: Ostberg 1m12.4s, 4: Mikkelsen 4m50.5s, 5: Solberg 5m10.2s, 6. Prokop 8m27.2s, 7: Neuville 8m32.3s, 8: Hanninen 8m51.6s, 9: Al-Attiyah 10m14.7s, 10: Ketomaa 10m36.3s.

Eli WRC2-luokka meni Al-Attiyahille 11sec erolla Ketomaahan, Tidemand kolmas (melkein 2min erolla Ketomaahan)

Pistetilanne:
1. Ogier 91 pts
2. Latvala 62 pts
3. Ostberg 48 pts
4. Mikko & Mikkelsen : 36 pts
6. Evans 20 pts
7. Prokop 18 pts
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös