Mainos

Ralliketju

  • 1 839 298
  • 14 830

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Motors TV pelastaa. Joka ilta puolen tunnin koosteet luvassa jo nyt Montesta alkaen.

WRC 2014, Wold RallyChampionship | Motors TV

On kyllä loistava juttu , 2014 vuotta mennään ja rallissa nähdään jopa puolentunnin kooste joka päivä.

Mun mielestä vähimmäisvaatimus nykypäivänä on pari suoraa erikoiskoetta ja mahdollisesti jollain maksupalvelulla näkisi joka erikoiskokeen suorana in-car kuvana ainakin osasta ralleista kuten Suomesta.

Oli loistavaa tämä eurosportin lähetys montesta IRC kisasta mitä muutama vuosi sitten näkyi, nyt menty muutama vuosi etenpäin ja saadaan muutama väläytys autoista näkyviin.. ei taida tulla minkään muunkaan maan telkkareista mitään livekuvaa.

luulisin että kysyntää kuitenkin olisi noille suorille erikoiskokeille ja voisi tuoda paljon enemmän rahaa tv-oikeuksista..
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minusta tässä tilanteessa olisi fiksuinta lähettää ylikansallista suoraa kuvaa esim youtuben avulla. Maarajoitukset vain niihin maihin, joissa on voimassaoleva sopimus. WRC TV:tä ja WRC-radion porukkaa ja lähetyksiä voisi käyttää siinä. Silloin kun ei pätkiä tule, niin haastattelua ja jonninjoutavaa pölinää studiosta. Tietysti kaistaahan se vaatisi tolkuttomasti, kun ympäri maailmaa olisi katsojia paljon.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Kubica ek5:n jälkeen Fordsonilla toisena +38s. kärjestä, pumppujalka Hirvonen samanlaisella autolla kahdeksantena +2:48.2 kärkeen.. No kisa on vielä alussa ja Montessa voi tulla hetkessä isojakin eroja väärillä rengasvalinnoilla & säädöillä.

Latvala on jo ilahduttavasti väläytellyt vauhtiaan, esim. ek.4:lla ajoi pohjat surkeasti menneiden 1. & 3. pätkien jälkeen, joihin J-M:lla oli täysin väärät säädöt ja rengasvalinta, sen verran reilusti tuli takkiin noilla parilla pätkällä. Tuurin konekauppiaan poika on noiden parin huonosti menneen pätkän takia seitsemäntenä +2:36.6 kärkeen. Tuloo nousemahan jos tiellä pysyy...
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Latvala jatkaa hyvää ajoaan. SS6:lla toinen, vain 4 sekunttia Ogierin pohja-ajasta. Splittiaikojen mukaan on johtanut lähes koko pätkän, tuo ero on tulut viimeisen splittipisteen ja maalin välissä. Rallia johtava Bouffier jäi kärjestä tällä vedolla +19.8 s. & toisena oleva Kubica +21.2 s. Mikko Vilkastus jäi 18.5 s. Ogierin pätkäpohjista.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
- Jaahas Montte ajettu ja siitä jatkettiin mihin viime vuonna jäätiin. Kuningas Sebastien II vei suvereenisti voiton vaikeissa olosuhteissa.

- Todellinen yllättäjä oli kyllä Bryan Bouffier ollen lopputuloksissa toinen. Kaveri on voittanut vuosina 07-09 puolan kansallisen mestaruussarjan ja 2010 ranskan mestaruuden. Paras mm sijoitus ennen tätä vuotta on viime vuoden montten 5 tila. Toivottavasti vauhti riittää muissakin kisoissa.

- Hyundait olivat "pettymys". Neuville veti ekalla ulos ja Sordo tosiaan joutui keskeyttämään tekniikkavikaan. Vauhtia tosin autolla tuntui "olevan" ? vaikkakin on vielä ihan liian aikaista sanoa miten tulevissa kisoissa paketti toimii. 4-5 seuraavaa kisaa antaa aika paljon suuntaa miten loppukausi menee.

-Meekeltä ja Östbergiltä myös ihan hyvät sijoitukset ja ihan kohtalaisilla tappioilla. Ehkä sitä vauhtia tulee lisää kauden edetessä

- Suomalaiset olivat kyllä todella iso pettymys. Heti kuokkaan kisan alussa minuuttitolkulla rengaslotossa. Latvalalta tosin muutamia hyviä pätkäaikoja. Josko JM:n vauhti löytyisi kauden edetessä ja suoritustehokkuus nousisi viime kaudesta ja auto pysyisi ojien välissä. Pahoin pelkään että se vakio 3-4 auton totaalista romutusta tapahtuu tänäkin vuonna. Mikon kisa meni lopullisesti pilalle tekniikkavikaan, mutta vauhtia ei koko viikonloppuna löytynyt. Taitaa tämä(kin) kausi mennä terveisiä ajellessa....

LOPPUTULOKSET.

1. Sebastien Ogier VW 3.55.14,4
2. Bryan Bouffier Ford +1.18,9
3. Kris Meeke Citroen +1.54,3
4. Mads Östberg Citroen +3.53,9
5. Jari-Matti Latvala VW +6.08,3
6. Elfyn Evans Ford +8.37,4
7. Andreas Mikkelsen VW +11.42,3
8. Jaro Melicharek Ford +21.56,2

No joo summa summaarum, eka kisa ajettu liian aikaista loppupeleissä sanoa miten kausi lopulta menee, mutta kyllä paljon saavat muut tuupata jos aikovat Ogierin syrjäyttää. Itse uskon mies vie mestaruuden koska vauhti tuskin on viime vuodesta mihinkään kadonnut, auto on varmasti luotettava, eli autosta se ei jää kiinni. Paineita miehen niskaan pitäisi pystyä antamaan. Ehkä paras haastaja mestaruustaistossa on Neuville jos auto kestää ja pysyy tiellä.... Bouffier voi yllättää vielä tällä kaudella
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Latvalalta tosin muutamia hyviä pätkäaikoja. Josko JM:n vauhti löytyisi kauden edetessä ja suoritustehokkuus nousisi viime kaudesta ja auto pysyisi ojien välissä. Pahoin pelkään että se vakio 3-4 auton totaalista romutusta tapahtuu tänäkin vuonna.

Latvalasta pakko sanoa että hänellä käy kyllä aina ihan järjettömän huono tuurikin noissa pienissä ulosajoissa. Tuntuu että aina kun vähän lipeää niin heti on joku pyörä tai ripustus solmussa ja monta minuuttia kärkeä perässä. Kun katsoi esim. videoita Ogierin menosta Montessa niin aika monta kertaa kolautti aika kovaakin perän kaiteisiin ja vastapenkkaan, mutta ei vaan saanut millään Poloa hajalle. Latvala kun olisi samalla tavalla osunut niin takuuvarmasti olisi ollut takapyörä 90 asteen kulmassa sivulle... Onni seuraa voittajia?
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
..No joo summa summaarum, eka kisa ajettu liian aikaista loppupeleissä sanoa miten kausi lopulta menee, mutta kyllä paljon saavat muut tuupata jos aikovat Ogierin syrjäyttää. Itse uskon mies vie mestaruuden koska vauhti tuskin on viime vuodesta mihinkään kadonnut, auto on varmasti luotettava, eli autosta se ei jää kiinni. Paineita miehen niskaan pitäisi pystyä antamaan. Ehkä paras haastaja mestaruustaistossa on Neuville jos auto kestää ja pysyy tiellä.... Bouffier voi yllättää vielä tällä kaudella

Ogier tulee uusimaan mestaruuden jos ihmeitä ei tapahdu. Hyundai ei ole tällä kaudella vielä kilpailukykyinen, joten Neuville ei tule menestymään. Bouffier on käsittääkseni lähinnä Monten erikoismies ja en jaksa uskoa häneen kuin asfalttikisoissa.

Latvalalta oli ihan hyvä tuoda auto varmasti maaliin 5:llä sijalla monien Monten keskeytysten jälkeen. Hän olisi taistellut podiumtilasta ilman ensimmäisen päivän parin pätkän vääriä rengasvalintoja ja säätöjä.

Mikolta alkaa sensijaan selitykset olla loppu. Mies otti monilla pätkillä pataan esim. Fordin muilta kuskeilta: Ewansilta, Bouffierilta & Kubicalta, jokaisella pätkällä syynä tuskin oli väärä rengasvalinta..? Puhutaan kuitenkin kuljettajasta, joka on Monte Carlon pystynyt voittamaan, kisa taisi tosin tuolloin olla IRC-sarjan osakilpailu, mutta kuitenkin johonkin on Hirvonen vauhtinsa kadottanut sen Jyskälän kaatonsa jälkeen.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Mikolta alkaa sensijaan selitykset olla loppu. Mies otti monilla pätkillä pataan esim. Fordin muilta kuskeilta: Ewansilta, Bouffierilta & Kubicalta, jokaisella pätkällä syynä tuskin oli väärä rengasvalinta..? Puhutaan kuitenkin kuljettajasta, joka on Monte Carlon pystynyt voittamaan, kisa taisi tosin tuolloin olla IRC-sarjan osakilpailu, mutta kuitenkin johonkin on Hirvonen vauhtinsa kadottanut sen Jyskälän kaatonsa jälkeen.
Niin ei kai tätä faktaa kannata kaunistella, Mikko oli Montessa hitain Ford-kuski. Nyt sitten Ruotsissa Mikon on oltava nopein ei-Volkkari ja J-M:llä ehkä kauden paras paikka voittaa Ogier. Selitysten on nyt loputtava. Suomalaiset haastamassa Ogieria on nyt ihan turha keskustelu, kun Monte näytti, että suomalaisilla on täysi työ ehtiä tällä kaudella podiumille. Tämä ei ole suomalaiskuskien vähättelyä, vaan muuallakin ajetaan nykyään kovaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin ei kai tätä faktaa kannata kaunistella, Mikko oli Montessa hitain Ford-kuski. Nyt sitten Ruotsissa Mikon on oltava nopein ei-Volkkari ja J-M:llä ehkä kauden paras paikka voittaa Ogier. Selitysten on nyt loputtava. Suomalaiset haastamassa Ogieria on nyt ihan turha keskustelu, kun Monte näytti, että suomalaisilla on täysi työ ehtiä tällä kaudella podiumille. Tämä ei ole suomalaiskuskien vähättelyä, vaan muuallakin ajetaan nykyään kovaa.

Joo muualla on menty kovaa jo pari viimeistä vuotta. On ollut puhetta että suomalaisten ajotyyli on sieltä "80-luvulta" ja se ei enään vaan toimi !. Pitäisi kai ajaa samalla tyylillä kun ne muutkin ?. 0,5 - 1 Sekunnin tappio kilometrillä näkyy lopputuloksissa valtavana erona...
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikosta olen kirjoittanut muuallakin että kyse on vain itseluottamuksesta. Mikko kuitenkin ainoa nyky kuskeista Ogierin lisäksi joka on parhaimmillaan pystynyt lyömään Loebin ihan ajamalla. Ja se on hyvin se. Urrian kaato ja kaksi vuotta ranskalaisessa tiimissä yhdeksänkertainen maailmanmestarin jälkeen ei todellakaan ole tehnyt hyvää itseluottamukselle. Joku siellä taustalla on joka aiheuttaa sen ettei täysipainoista suoritusta saa aikaan. Mies kuitenkin on rallikuskiksi parhaassa iässä. Ei se ajotyylistä ole kiinni koska tuolla samalla tyylillä se on Loebinkin lyönyt. Paketti täytyy vaan saada 100% kuntoon ja pää järjestykseen. Se että onnistuuko se on sitten toinen juttu. Mutta jos jommallekummalle suomalaiselle pitäisi rahat laittaa niin kyllä minä silloin edelleen Mikon valitsisin. Kuitenkin vieläkin se varmempi näistä eturivin ukoista...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mikosta olen kirjoittanut muuallakin että kyse on vain itseluottamuksesta. Mikko kuitenkin ainoa nyky kuskeista Ogierin lisäksi joka on parhaimmillaan pystynyt lyömään Loebin ihan ajamalla. Ja se on hyvin se. Urrian kaato ja kaksi vuotta ranskalaisessa tiimissä yhdeksänkertainen maailmanmestarin jälkeen ei todellakaan ole tehnyt hyvää itseluottamukselle.

Samaa mieltä olen itsekin, Mikkohan hävisi mestaruuden 2009 Loebille vain pisteellä ja oli 2011:kin tilanteessa jossa titteli ratkaistiin vasta viimeisessä kisassa, joten ei Hirvonen niin kädetön ole kuin monet toitottavat. Siirtyminen Citroenille nyt vain olikin sitten täysi vikatikki ja osaltaan varmasti on vaikuttanut Hirvosen psyykkeeseen. Ongelma vain on se että pystyykö Hirvonen enää pääsemään eroon taakastaan Fordin ratissa.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Joo muualla on menty kovaa jo pari viimeistä vuotta. On ollut puhetta että suomalaisten ajotyyli on sieltä "80-luvulta" ja se ei enään vaan toimi !. Pitäisi kai ajaa samalla tyylillä kun ne muutkin ?. 0,5 - 1 Sekunnin tappio kilometrillä näkyy lopputuloksissa valtavana erona...

Muunmaailman kuskit tosiaan osaavat myös nykyään ajaa kaikilla pinnoilla ja olosuhteissa. Kaukana takana on ajat, jolloin suomalaisten kolmoisvoittokaan ei ollut harvinaisuus.

Kenties yksi syy on, että esim. europpalaiset nykykuskit ovt jo nuoresta opetelleet ajamaan huippukalustolla, kun taas Hirvonen, Latvala, Hänninen ovat aloittaneet uraansa välikoppa-Fordsoneilla, Gt-Corollalla etc.

WRC-autoja ei nykyään enää ajeta sillä tyylillä, kuin esim. Kankkunen, Sainz jne. reuhusivat vastaheitoilla Jyskälässä vielä 2000-luvun vaihteessakin. Esim. ranskalaisten Loebin & Ogierin ajotyyli keula edellä on kuin juna raiteilla, ei mitään ylimääräistä.. J-M ja Mikko vievät hieman enemmän poikittain.

Monte Carlo toki kisana on luonteeltaan sellainen, että siellä erot venähtävät isoiksi väärillä renkailla. Ranskalaiset ainakin käyttävät monesti vuorierikoiskokeilla sekarengastusta, jossa on pari slicksiä ja pari nastakiekkoa alla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
WRC-autoja ei nykyään enää ajeta sillä tyylillä, kuin esim. Kankkunen, Sainz jne. reuhusivat vastaheitoilla Jyskälässä vielä 2000-luvun vaihteessakin. Esim. ranskalaisten Loebin & Ogierin ajotyyli keula edellä on kuin juna raiteilla, ei mitään ylimääräistä.. J-M ja Mikko vievät hieman enemmän poikittain.

Tästä muutoksestahan kertoo myös esim. Räikkösen ja Kubican hyvä vauhti WRC-autoilla. Autojen ajettavuus ja niiden vaatima ajotyyli on muuttunut hyvinkin rata-automaiseksi ja ratamiesten on helppo sopeutua ralliauton rattiin. Sekä Kubican että Räikkösen ongelmat rallissahan ovat koko ajan johtuneet enemmänkin siitä että nuotitus ja nuotista ajaminen on heille vaikeaa, eikä niinkään siitä että raa'assa nopeudessa olisi puutteita.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikea tuossa yhden rallin perusteella mitään sanoa. Hirvonenkin jäi jo rengasvalinnan takia niin taakse ja perään vielä tuulilasiongelma niin ei siinä enää olisi auttanut vaikka pohjia olisi vetänyt. Auto maaliin ja odottaa jos vaikka keli uudestaan sotkee rengasvalintoja. Siinähän kävi että tallikaveri ulos ja Hirvonen olisi napsinut pisteitä kotia, mutta viimeisellä erikoiskokeella keskeytys. Latvalahan tuossa taisi olla lähellä tehdä perinteiset että ei kerätä sitten yhtään pistettä otetaan ne pohjat ja ajetaan ulos...

Mutta ruotsissa tosiaan pitäisi sitten olla ainakin paras Ford kuski ja mieluiten muitakin kuskeja edellä. Katsotaan ei kausi kuitenkaan ohi ole mutta kovan myrskyvaroituksen Ogier antoi. Taisi kuitenkin olla melkein 2 minuuttia parhaimmillaan johtajaa perässä ja sitten ylivoimainen voitto.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Hirvonenkin jäi jo rengasvalinnan takia niin taakse ja perään vielä tuulilasiongelma niin ei siinä enää olisi auttanut vaikka pohjia olisi vetänyt. Auto maaliin ja odottaa jos vaikka keli uudestaan sotkee rengasvalintoja. Siinähän kävi että tallikaveri ulos ja Hirvonen olisi napsinut pisteitä kotia, mutta viimeisellä erikoiskokeella keskeytys.
Muillakin oli ongelmia rengasvalinnan kanssa. Hirvosen tuulilasiongelma tuli kun kisa oli jo käytännössä Mikon osalta ohi. Oli puhtaasti ajamalla miltei hitain WRC, ainakin selkeästi hitain Ford. Kukaan ei ole huolissaan Mikon varmuudesta, vauhti on vain kadonnut aivan täysin. Mikolla ei ole luottoa, ei fiilistä, väärä rengasvalinta, huono tuuri.. milloin mitäkin.
Latvalahan tuossa taisi olla lähellä tehdä perinteiset että ei kerätä sitten yhtään pistettä otetaan ne pohjat ja ajetaan ulos..
Latvalan ja Hirvosen välisestä nopeudesta on nykyään aivan turha keskustella. Latvala pystyy pohja-aikoihin ja olemaan nopea kaikilla alustoilla. Nyt vaan harmittavasti Mikon kannattajien puolesta, J-M pysyi tiellä loppuun asti ja otti hienosti voiton Power stagella. Pohja-aikoja taisi kaiken kaikkiaan tulla Latvalalle kolme. Onko Mikko ollut ikinä kolmen joukossa rallin päättävällä Power stagella?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nelonen näyttää Ruotsin-rallista lähtien tv-koosteita ja mahdollisesti suoriakin lähetyksiä. Mielenkiintoista nähdä uudet naamat ja minkälaista asiantuntemusta tarjolla.


– Suomalaisen perinteikkään menestys- ja suosikkilajin tv-näkyvyys on nyt pelastettu. Emme voisi olla tyytyväisempiä, Nelonen Pron kanavapäällikkö Jorma Paakkari suitsuttaa.

Nelonen Media nappasi MM-rallin tv-oikeudet! | Nelonen.fi

_
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Elättelin toiveita YLEstä, joten tämä sopimus oli pienoinen pettymys. No, hyvää on se, että palaa televisioon kuitenkin. Ilmeisesti ainakin kaikki livepätkät, mitä maailmalle toimitetaan näytetään Suomessakin. Se on positiivista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
No, Nelonenkin on luultavasti eteenpäinmenoa haistavittualmamediaan nähden, MM-rallilla voisi kuvitella hiukan paremmin pystyvän kilpailemaan moottoriurheiluhenkisistä tuulipuvuista kuin MotoGP:llä.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näyttäisi Ruotsin rallista tulevan puolen tunnin päiväkoosteiden lisäksi kolme pätkää ihan livenäkin.

Keskiviikkona kisan avaava raviratapyöritys Karlstadista sekä lauantaina viimeisen pätkän molemmat ajokerrat eli ek 20 ja 24 eli ihan suuntaan tuo televisiointi näyttäisi menneen. Tosin laadusta ja selostajista ei liene tietoa eikä kai siitäkään, että tuleeko Suomeksi vai Englanniksi selostettuna.

Enemmän liveä kuin koskaan aiemmin – näin rallin MM-sarja näkyy Nelonen Prolla ja Ruudussa | Nelonen Pro

Nyt tulevana sunnutaina pääsee jo katselemaan Monte Carlon kisakoostetta ja Eurosportilta viikonloppuna Esa-Pekka Lapin edesottamuksia ERC rallissa Liettuassa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltasanomien sivut kertovat, että toyota alkaa testaamaan / kehittelemään Yaris WRC:tä. Tästähän on kai jo pidempäänkin ollut huhuja, mutta kai se nyt on ns. virallsita. Testi vastuu on Stephane Sarrazin:llä. Kaveri taisi väläytellä pari kertaa ihan hyviäkin aikoja Subarulla asfaltilla, mutta onkohan hän nyt "paras" vaihtoehto. Luulisi niitä nyt muitakin olevan ?

Linkki uutiseen
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Iltasanomien sivut kertovat, että toyota alkaa testaamaan / kehittelemään Yaris WRC:tä. Tästähän on kai jo pidempäänkin ollut huhuja, mutta kai se nyt on ns. virallsita.
Jos tuo touhu on virallista, niin aika nopeasti sinne palkataan myös sellainen kuski, joka osaa autoa tehdä.

Sarrazin osaa kyllä ajaa lähinnä asvaltilla, mutta soralla ei oikeastaan ollenkaan. Eikä auton kehitystyö ole parasta a-luokkaa.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Iltasanomien sivut kertovat, että toyota alkaa testaamaan / kehittelemään Yaris WRC:tä. Tästähän on kai jo pidempäänkin ollut huhuja, mutta kai se nyt on ns. virallsita. Testi vastuu on Stephane Sarrazin:llä. Kaveri taisi väläytellä pari kertaa ihan hyviäkin aikoja Subarulla asfaltilla, mutta onkohan hän nyt "paras" vaihtoehto. Luulisi niitä nyt muitakin olevan ?

Linkki uutiseen

Kankkusen Jussi testaamaan, niin Yaris tulee lyöntiin..
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Huomenna käynnistyy Ruotsin MM-ralli Karlstadin yleisöerikoiskokeella. Kisassa ajaa suomalaisista WRC-kuskien Latvalan, Hirvosen ja Hännisen lisäksi WRC2-luokassa Jari Ketomaa ja monen vuoden tauon jälkeen myös Kristian Sohlberg Ford Fiesta R5:lla. Videota Sohlbergin Ruotsin testeistä.
Kristian Sohlberg - WRC Rally Sweden 2014 tests
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös