Ralliketju

  • 1 676 436
  • 13 385

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minien vauhti on ollut tosi lupaavaa ensimmäisessä kisassa. Kris Meeke oli peräti neljäntenä kun keskeytti ulosajoon ja Sordo on tällä hetkellä kuudentena n. puolentoista minuutin päässä kärjestä. Kun saavat vielä lisää kisoja ja testiä alle niin Minin tilanne näyttää ihan lupaavalta. Hieno homma jos kärkeen saataisiin lopultakin kolmaskin merkki taistelemaan voitoista.

Minin vauhti tosiaan on ollut todella lupaavaa. Näin soralla talli on heti kilpailukykyinen näille muille kärkiautoille ja miksei jopa pystyisi taistelemaan voitosta jopa tälläkaudella. Tosin eiköhän muillakin ole auto aika alkutekijöissä viellä joten taistelusta tulee tiukka, mutta olisin viellä tässävaiheessa ehkä odottanut isompaa eroa kärkeen. Harmi ettei Kimi ole mukana sillä taas olisi luvassa aika ilmaiset pisteet vaikka eroa tuliskin kärkeen..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan ei vielä voittotaisteluun vaadittavassa vauhdissa ole Minit mutta erittäin lupaava ensimmäinen kisa kyllä on ollut tiimiltä, vauhti on ollut paljon parempaa kuin mitä odotin.

Hirvonen sai eilisen aikana yllättävänkin paljon Loebia kiinni mutta vielä sitä eroa jäi sen verran että ei kyllä ehdi millään ajaa tänään kiinni ilman Loebin ongelmia. Tänään ajetaan vain neljä pätkää joista ainoastaan kaksi on vähän pidempiä pätkiä missä voi tulla enemmän eroja. Noiden lisäksi on sitten tämä kahteen kertaan ajettava lyhyt pätkä jossa ei paljon ehdi kiinni ottamaan. 3,6 sekuntia Hirvonen otti ensimmäisellä kerralla kiinni Loebia joten sunnuntain ensimmäisen pätkän jälkeen eroa 24,7 sekuntia, on se liian paljon kiinniotettavaksi kolmen pätkän aikana.
 

ace

Jäsen
Group B rally cars

Voisiko joku rallista tietävä vastata tähän. B ryhmän ralliautothan kiellettiin silloin -86 Toivosen kuoleman seurauksena ja käsittääkseni niillä ei edelleenkään saa ajaa virallisissa kilpailuissa. Kuitenkin esim. Youtubesta löytyy lukemattomia pätkiä, joissa noilla hirmuilla ajetaan selvästi kilpailussa 2000-luvulla. Miten tämä on mahdollista? Jonkun pikkujärjestäjän epävirallinen kisa vai?

Toinen asia mikä mietityttää, olen käsittänyt että nuo autot alkavat olla jo todellisia harvinaisuuksia, joihin saattaa olla vaikeata löytää varaosia. Muistaakseni VM:ssä oli joku aika sitten koeajossa jonkun tyypin Audi Quattro S1 ja tämä tyyppi oli jutun mukaan todella tarkka ettei autolla revitellä, koska joku osa (olisiko ollut jakohihna?) oli juuri vaihdettu ja sen löytyminen oli ollut työn ja tuskan takana. Miten siis näillä on kenelläkään varaa ajaa oikeasti kilpaa?

Ja niin, ralliautoilu kuoli samalla hetkellä kun B-ryhmän autot kiellettiin. =D
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Harrastajat/keräilijät on noita saaneet käsiinsä ja ajavat niillä mm. ylämäkikisoja (suosittuja Keski-Euroopassa), vastannee hieman rallisprintiä. Joskus oli youtubessa pätkä kun rakensivat Lancia S4:sen kopion Italiassa ja ajoivat ainoastaan ylämäkikisoja sillä. Kyseinen Lancia oli vielä hurjasti viritetty, jos vertaa B-ryhmäläiseen (modernit ahtimet, madallettu ja levennetty, moderni alusta...).

Sitten on vielä yksittäisiä historic-tyylisiä ralleja missä noita on nähty ja erilaisissa näytösajoissa.
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Ja niin, ralliautoilu kuoli samalla hetkellä kun B-ryhmän autot kiellettiin.

Otin hymiön pois perästä, koska olet asian ytimessä. Itse rakastan moottoriurheilua, varsinkin rallia, joka kyllä on kokenut aikojen saatossa rankan inflaation. Vielä B-ryhmän autojen jälkeen ja 90-luvulla elettiin sellaista aikaa joka on jälkikäteenkin ajateltuna hienoa, mutta sittemmin koko laji on käytännössä kuollut. Talleja on juuri ja juuri kaksi ja maailmanmestareita yksi.

B-ryhmä oli järjetöntä touhua, joka teki siitä myös järjettömän hienoa. Yleisö oli hullua, kuskit olivat miehiä, autot olivat formuloita soralla ja tehty ihan vain siksi että "katsotaan minkälaisia raketteja noista saa tehtyä ja kuka ne saa pidettyä tiellä". Rakastan sitä aikaa ja kaipaan noita järjettömiä taideteoksia, insinöörien ja mekaanikkojen luomuksia jotka ylittivät rajoja. Se oli sairasta touhua hienolla tavalla, ja se aika ei enää koskaan palaa. Se herättää edelleen hienoja tunteita, jotka eräs youtuben parhaista videontekijöistä on osannut pukea katsottavaksi materiaaliksi.

Group B Monsters - The Days of Madness

Group B Monsters - tribute with pure engine sounds

Itsellä nuo videot nostavat hymyn huulille, silmät kostuvat, ja jään vain kuuntelemaan ääniä ja tuijottamaan kuvaa. Voisin katsoa noita videoita tunnista ja päivästä toiseen, ja usein niin teenkin kun on aikaa ja videoiden ääreen eksyy. Nykyralli on vitsi verrattuna menneisiin aikoihin. Onneksi jollain löytyy intoa, aikaa, ja materiaalia kasata tuollaisia videoita kaikkien nähtäväksi. Muistot elävät eivätkä koskaan häviä. Joku voi pitää hulluna, mutta kyllä tuo herättää tunteita ainakin minulle, siinä missä jääkiekkokin, ja tietyllä tapaa enemmänkin.

Niin, linkit johtavat youtubeen. Jos videot kolahtavat, kannattaa tutustua kyseisen käyttäjän koko "tuotantoon", loistavaa materiaalia. Siinä kyllä saattaa mennä tunti jos toinenkin..
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
B-ryhmä oli järjetöntä touhua, joka teki siitä myös järjettömän hienoa. Yleisö oli hullua, kuskit olivat miehiä, autot olivat formuloita soralla ja tehty ihan vain siksi että "katsotaan minkälaisia raketteja noista saa tehtyä ja kuka ne saa pidettyä tiellä". Rakastan sitä aikaa ja kaipaan noita järjettömiä taideteoksia, insinöörien ja mekaanikkojen luomuksia jotka ylittivät rajoja. Se oli sairasta touhua hienolla tavalla, ja se aika ei enää koskaan palaa.
Streiderin kanssa samoilla linjoilla. Itse olen sitä ikäluokkaa joka on nähnyt ja kuullut näitä pelejä livenä, ikää ei ollut paljon mutta muistaahan noita vielä. Keski-Suomesta kun on kotoisin ja rallireitti kulki lähistöltä niin eihän näiltä välttyä voinut. Se meteli, auto oli kuin hävittäjäkone joka pyyhälsi ohi, katsojilla vaan lahkeet lepatti, kuuli jo kaukaa että nyt tullaan ja kovaa kun metsä raikasi ja paukkui. Kisat oli pitkiä, yötä myöten ajettiin, valot oli sitä luokkaa että yö muuttui päiväksi, harjoittelua ja nuotitusta ei oltu rajoitettu. Ennen miehet oli rautaa ja autot lasikuitua. Silloin kun B-ryhmä lopetettiin ja tuli nuhapumput tilalle, Timo Salonen sanoi jotain siihen suuntaan että hävettää ajaa kypärä päässä tämmöisiä autoja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän ne kisat pitäisi mielellään ihan ajamalla voittaa eikä protestien/rangaistusten jälkeen mutta kieltämättä aika paljon on Citikoitten kohdalla ollut näitä kaikenmaailman "pikkurikkeitä" lähes kisassa kuin kisassa. Että jokohan olisi aika että niistä alkaisi tulla jo rangaistuksiakin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Selkeä rikehän tuo oikaiseminen on, ja ajallinen hyöty on mitattavissa hyvinkin tarkkaan. Toivottavasti tuomaristolla on munaa tehdä sellainen päätös, että Citroenien aikoihin lisätään aikaa oikea määrä. Tiekirjasta kun ei saa poiketa missään tilanteessa.

Sinänsä tuollainen paikka itse reitillä on vähän niin ja näin. Mielummin sitten jo nuotituksessa siihen selkeä este, jotta vilpintekomahdollisuus pienenee. Asia on sinänsä hankala, koska kyseessä oli normaali risteys, jota käyttivät siviili-ihmisetkin nuotituksen aikana. Silloin este keskellä tietä on heidän kannaltaan hankala. Ja reittihän pitää ajaa yksi yhteen nuotituksen kanssa, joten este on oltava paikallaan jo nuotiksessa mikäli sitä aiotaan käyttää itse kisassa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän ne kisat pitäisi mielellään ihan ajamalla voittaa eikä protestien/rangaistusten jälkeen mutta kieltämättä aika paljon on Citikoitten kohdalla ollut näitä kaikenmaailman "pikkurikkeitä" lähes kisassa kuin kisassa. Että jokohan olisi aika että niistä alkaisi tulla jo rangaistuksiakin.
Tuskin sieltä mitään tulee ikävä kyllä. Selvä rikehän tuo oli ja siinä muutaman sekunnin voitti.
Eikö Fordia rangaistu joskus muutamalla minuutilla, kun oli pari milliä liian ohuet takalasit? Ja joku taidettiin hylätä joskus kun oli vääränlaiset alushousut.

Vituttaa kyllä seurata tuota Fordin menoa. Niin paljon antavat tasoitusta noilla teknisillä vioillaan.
Jari-Matti on hemmetin nopea ja alkanut menettämään ulosajojensa leimaa. Hirvonen on enemmän sellainen raadonsyöjä, joka ajelee tasaisesti ja tuloksekkaasti.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Eikö Fordia rangaistu joskus muutamalla minuutilla, kun oli pari milliä liian ohuet takalasit? Ja joku taidettiin hylätä joskus kun oli vääränlaiset alushousut.

Olisikin ollut pari milliä, mutta kun se oli puoli milliä liian ohut ja jokaiselle fordille 5 min aikasakko. Muistan myös, että joskus joku hylätty sen takia, että on ajanut siirtymätaipaleen niin, että yksi takarenkaista on ollut vanteella.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuskin sieltä mitään tulee ikävä kyllä. Selvä rikehän tuo oli ja siinä muutaman sekunnin voitti.
Eikö Fordia rangaistu joskus muutamalla minuutilla, kun oli pari milliä liian ohuet takalasit? Ja joku taidettiin hylätä joskus kun oli vääränlaiset alushousut.

Joo eipä tuolta varmaan mitään tule. Tulee itselläkin mieleen juuri nuo fordin rangaistukset noiden tuulilasien kanssa, oliko niin että selvisivät vain aikasakolla? muistini oli että jopa hylkäys, mutta voi olla noinkin. Joskus myös tainut olla jotain mutteria tai jotain vääränlaista ja siitä kovia rangaistuksia.

Tuskin tommoinen 4 sekunnin oikaisusta siis mitään tulee kun Citroen kuskit oli kyseestä. Eikös tälläkaudella ole jo kaikenmaailman autojen työntämisiä ja mitä kaikkea "laitonta" tehty jo...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei ne Fordin lasit olleet tuulilaseja, vaan kyseessä oli sivulasit, jotka olivat liian ohuita.

Ja puuttuvasta alusalusta hylättiin Juho Hänninen Jyväskylässä silloin kun ajoi Mitsun WRC-autolla.

Molemmat ovat kuitenkin ihan teknisiä sääntöjä, ja niiden laiminlyönnistä pitääkin rankaista, vaikka joku alusasun puute tuntuu naurettavalta syyltä hylätä koko suoritus. Tämän jälkimmäisen asian pistäisin ennemminkin tallipäällikön piikkiin. Hänen pitää olla tasan tarkkaan selvillä, millä säännöillä kisassa ollaan liikkeellä. Ei kuski mitään Rally Guidea lue varmaan kertaakaan. Kartturi sen tietää ja sitä lukee, mutta tallipäällikön pitää se osata kannesta kanteen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muistan myös, että joskus joku hylätty sen takia, että on ajanut siirtymätaipaleen niin, että yksi takarenkaista on ollut vanteella.

En tiedä onko samasta tapauksesta kyse mutta Mäkisen Tommi joutui keskeyttämään muistaakseni Iso-Britannian rallin sen takia kun teloi auton takapyörän EK:lla ja poliisi pysäytti sitten seuraavalla siirtymällä ja pakotti jättämään matkan kesken koska auto ei ollut liikennekelpoinen. Siirtymillähän ajetaan ihan normaalin liikenteen seassa ja autojen pitäisi siksi olla täysin liikennekelpoisia ja kuljettajien noudattaa liikennesääntöjä. Tuossa ei siis ollut kyse siitä että kuljettaja oltaisiin hylätty järjestäjän/FIA:n toimesta.

Ja vaikka joku sivulasien tai kalsareiden takia hylkäys voi tuntua pilkunnussimiselta niin säännöt on sääntöjä ja niitä on noudatettava, ja jos auto tai varustus ei täytä sääntöjen pykäliä niin sitten suoritus pitää hylätä. Mutta toivoisi kyllä että säännöt olisi kaikille samat ja myös näistä "tahattomista pikkurikkeistä", mitä Citikalla näyttää ihan koko ajan tulevan, alkaisi tulla jotain rangaistuksiakin koska alkaa tuntumaan siltä että nuo "erehdykset" alkaa olla ihan tarkoituksellista sääntöjen rikkomista ja niitä on tullut jo niin paljon yhdelle tallille.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Tuskin tommoinen 4 sekunnin oikaisusta siis mitään tulee kun Citroen kuskit oli kyseestä. Eikös tälläkaudella ole jo kaikenmaailman autojen työntämisiä ja mitä kaikkea "laitonta" tehty jo...

Kyllä tuosta pitäisi jotain sanktiota tulla, sillä kuljettajat olivat ennen kilpailua kirjallisesti sopineet ettei tuota oikoreittiä käytetä.

Tässä linkki maikkarin uutiseen asiasta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Kyllähän tuon pitäisi olla ihan selkeä rike joista rangaistaan. Mutta moottoriurheilu on moottoriurheiluja ja säännöt ovat aika venyvä käsite.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En tiedä onko samasta tapauksesta kyse mutta Mäkisen Tommi joutui keskeyttämään muistaakseni Iso-Britannian rallin sen takia kun teloi auton takapyörän EK:lla ja poliisi pysäytti sitten seuraavalla siirtymällä ja pakotti jättämään matkan kesken koska auto ei ollut liikennekelpoinen. Siirtymillähän ajetaan ihan normaalin liikenteen seassa ja autojen pitäisi siksi olla täysin liikennekelpoisia ja kuljettajien noudattaa liikennesääntöjä. Tuossa ei siis ollut kyse siitä että kuljettaja oltaisiin hylätty järjestäjän/FIA:n toimesta.

Vuosi oli 1998 ja kyse oli todellakin Iso-Britanian rallista. Mäkinen teloi autonsa yleisöerikoiskokeella kun Mitsu lähti lapasesta radalla olleen öljyn vuoksi ja auto osui betoniesteeseen. Linkki videoon. Auto vaurioituu hieman, mutta kyllähän tuo ihan ajettavissa on, varovaisuutta noudattaen tietenkin ? Reilun pelin hengessä "ratahenkilökunta" ei vaivautunut varoittamaan öljystä vaikkakin tiesivät sitä radalla olleen. Onneksi Sainzilla keitti kone viimeisen pätkän maaliin ja Tommi sai mestaruuden.
Mainittakoon, että myös Grönholm on taannoin "poistettu liikenteestä", niin ikään Iso-Britanian rallissa kun teloi eturenkaan tukkiin tai vastaavaan. Rengas oli taittunut auton alle osittain, mutta auto oli silti ajettavissa.
Tuosta linkistä näkyy vähän miten pahasti Bussen auto oli vaurioitunut

Kun nyt muistaa kaiken turhan ja vähän selaa lisää internetin syövereitä niin sieltä löytää kaikkea "kivaa". Eräs notkea ranskalainen sortui hänelle erittäin harvinaiseen virheeseen 2006 Acropolis -rallissa ja hieman "modifio" autoaan. Jokainen voi päätellä, että onko linkin videolla näkyvä auto aikuisten oikeasti liikennekelpoinen ? No rangaistustahan mies ei tuostakaan saanut....
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Mikäs siinä sitten, Loeb nauttii taas säännöistä, ei mitään pois mestarin taidoista mutta tarviiko sitä kaikin keinoin auttaa? Onko Ranskalainen mestari niin tärkeä Rallille?

Jos oikaisusta saa 4 sec. hyödyn ja voittaa 2,4 sec. sen takia että ei aja merkittyä reittiä joka on sääntöjen mukaan tehtävä, eio rangaista niin aikamoista tulkintaa taas kerran. Josko ensikisaan sitten suoraan Fordeille minuutin aikasakko niin ei tarvi jossitella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kisajärjestäjät sen sijaan saivat 5000 dollarin sakot siitä, että oikaiseminen oli ylipäänsä mahdollista. (tähän kohti huutonaurua)
Ja bonarina vielä (maikkarin sivuilta), että FIA:n tuomari oli juuri ennen pätkän alkua laskeutunut liikenneympyrään helikopterilla ja poistanut lippusiiman, joka oikaisemisen esti. Että semmosta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kun nyt muistaa kaiken turhan ja vähän selaa lisää internetin syövereitä niin sieltä löytää kaikkea "kivaa". Eräs notkea ranskalainen sortui hänelle erittäin harvinaiseen virheeseen 2006 Acropolis -rallissa ja hieman "modifio" autoaan. Jokainen voi päätellä, että onko linkin videolla näkyvä auto aikuisten oikeasti liikennekelpoinen ? No rangaistustahan mies ei tuostakaan saanut....

Tuokin tietysti riippuu aina siitä missä maassa tuollaiset haaverit sattuu. Britit ovat olleet noiden kanssa hyvinkin tarkkoja mutta veikkaisin että jossain Kreikassa ei ole ihan niin justiinsa minkälaisessa kunnossa se auto siirtymillä on. Onhan noita "kolmipyöräisiä" ym. viritelmiä nähty muillakin ja muissakin ralleissa.

Vaan olihan taas harvinaisen munaton päätös FIA:lta tuo Citroenin rankaisematta jättäminen. Näköjään tuo talli saa tehdä ihan mitä tahansa ja aina menee vaan läpi. Ei sillä että tuo oikaiseminen nyt välttämättä olisi edes ratkaissut mitään mutta vituttaa vaan se että säännöt ei ole kaikille samat ja Citroen saa jatkuvasti tehdä näitä pikkukoiruuksia ja "erehdyksiä" ilman mitään seuraamuksia. Ilmeisesti Fordinkin pitäisi vaan heittäytyä härskiksi ja etsiä kaikki mahdolliset porsaanreiät ja petkutusmahdollisuudet. Nuo Citikka-kuskit on jo muutenkin tarpeeksi nopeita niin turha antaa enää heille yhtään ylimääräistä eteen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei tuo sinänsä taas tullut yllätyksenä että FIA valkopesee Citroen-kuskit, olisin nyt odottanut edes jotain muodollista sormen heristystä koska tiekirjaa kuitenkin pitäisi joka tapauksessa noudattaa. Uskomatonta tosin sekin että Fordin miehet edelleenkin menevät vipuun näissä herrasmiessopimusasioissa, viime kauden alussahan Ford ja Citroen tekivät herrasmiessopimuksen siitä että autonkehittely jäädytetään jotta voidaan keskittyä näihin 1.6 litraisiin WRC-autoihin. Noh, Citroen pyyhki lähes välittömästi persettä tällä sopimuksella ja sai etulyöntiaseman jota Ford ei pystynyt kuromaan enää loppukaudella umpeen.

Sinällään toivoisin muiden autonvalmistajien tulevan mukaan nopeasti jo senkin vuoksi että tällähetkellä Citroenin asema on täysin vääristynyt, ranskalaiset laittavat hommaan kiinni niin paljon rahaa että FIA ei yksinkertaisesti uskalla asettua Citikkaa vastaan näissä kysymyksissä ja saihan Citroen yksin aikaan tämän 1.6 litraisiin turboihin siirtymisen 2 litraisten ahtamattomien sijaan(Citikka ei halunnut joutua suoraan ajamaan yksityistallien Peugeotteja vastaan). Fordin ja Minin asemassa on hiukan vaikeata vaikuttaa asioihin samalla äänenpainolla koska nuohan eivät ole suoranaisia tehdastalleja vaan nyrkkipajoja(M-Sport ja Prodrive) joilla on autonvalmistajan lisenssi ajattaa heidän autojaan WRC-tasolla. VW tulee sitten ilmeisesti ihan suoraan tehtaaseen kytköksissä olevana tiiminä mukaan, mutta siihen menee se 1.5 vuotta vielä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hoh hoijakkaa , alkaa menemmään rallissa pikkuhiljaa uskottomuus. Tätä voisi melkein yleisurheiluun verratta jos käytetään jossakin kilpailuissa piristeitä, vaikka eivät ehkä suoranaisesti olisikaan auttaneet suorituksiin ainakaan kovin paljon niin selkee doping rike minusta....

Prkl on se kyllä ihmeelistä. Pistetään sitten viellä kaikki kisajärjestäjien piikkiin :DDD jooopa joo
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Prkl on se kyllä ihmeelistä. Pistetään sitten viellä kaikki kisajärjestäjien piikkiin :DDD jooopa joo

Eiköhän tuossa järjestäjät olekin mokanneet ja antaneet Citikalle tälläisen mahdollisuuden etsiä ja käyttää porsaanreikää hyväksi.

Siitä voi jokainen muodostaa mielipiteensä onko tälläinen sitä kuuluisaa "Fair Playta".

Formulaan ja ralliin nyt kuuluu olennaisena osana säännöistä etsiä suurennuslasilla niitä reikiä ja käyttää niitä härskisti hyväksi tavoiteltaessa etua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös