Mainos

Ralliketju

  • 1 839 634
  • 14 831

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voi helvetin perkele! Hirvoselle rengarsikko EK9:llä ja eroa kärkeen tuli saman tien kaksi minuuttia. Onneksi myös Loeb kärsi tästä kun joutui Hirvosen pölyyn, Loeb hävisi pohjille 30 sekuntia. Latvala näyttää kärsivän jonkin verran aura-auton roolistaan ja on jäänyt Ogierille molemmilla lauantain pätkillä, nyt eroa Latvalan hyväksi 5,6 sekuntia. Loeb on 32 sekunnin päässä kärjestä ja Hirvosella tuo 2.06,5.

Ihan helvetin paljon on kyllä ollut tällä kaudella näitä rengasrikkoja, mutta sitähän tällä rengasuudistuksella ilmeisesti haettiin. Harmi että nyt oli Mikon vuoro kärsiä tästä. Petter Solberghan keskeytti jo eilen kun päivän päätöspätkällä tuli peräti kaksi rengasrikkoa, Petter katsoi että menetti vähemmän aikaa keskeyttämällä ja ottamalla nuo sakkominuutit. Ilmeisesti myös toisella Solbergin veljeksistä on jotain ongelmia, kuudentena tällä hetkellä oleva Henning sanoi EK9:n maalissa että auto pitää todella pahaa ääntä.


EDIT: Venäläiskuski Tagirovilla ollut aika järjetön tuuri ettei käynyt "kubicat". Venäläissivusto almrallyn uutinen ulosajosta. Ikävän näköisesti on kyllä kaide keihästänyt Subarun.

EDIT: Loebilla ilmeisesti hermo pettänyt aika totaalisesti kun joutui Hirvosen pölyssä ajamaan. Oli maaliin tulon jälkeen moukuttanut kuulemma Hirvosen takapuskuriin vitutuspäissään ja syyttänyt Hirvosta kisansa pilaamisesta. Onhan se tietysti vittumainen juttu että kisa menee pilalle toisen rengasrikon takia mutta ei kai tuo Hirvonen sille mitään mahda että joutuu pysähtymään ja vaihtamaan renkaan kesken pätkän. Ja itsepähän tuo Loeb ihan tarkoituksella eilen jättäytyi Hirvosen taakse hidastelemalla viimeisellä pätkällä, joten kestäköön nyt sitten seuraukset siitä. Jos olisi lähtenyt kärjestä tälle päivälle niin ei olisi tarvinnut Hirvosen pölyissä ajella...

EDIT: Ja nyt sitten Latvalallakin ongelmia. Vetari ilmeisesti poikki ja eroa kärkeen tuli viimeisimmällä pätkällä yli puoli minuuttia. Ja seuraavalla tulee varmasti vielä reilusti lisää mikäli eivät ehdi korjaamaan/saa korjata. En ole ihan varma mutta ei taida olla enää huoltoa ennen tuota pätkää joten Latvala joutunee jatkamaan rikkinäisellä autolla viimeisenkin pätkän.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kyllä koetellaan suomalaisia oikein kunnolla. Latvalalle ensin ongelmia EK12:lla ja nyt on jäänyt myös EK13:lla yli kolme minuuttia kärjestä, ilmeisesti oli tullut tuon rikkonaisen vetarin lisäksi vielä rengasrikko. Ja Hirvosella samoin tuli yli kolme minuuttia eroa kärkeen, oli osunut johonkin. Eli Citikat saa siis huomenna ratkoa voittotaistelun keskenään, Ogierilla 37 sekunnin johto Loebiin nähden mutta joutuu huomenna lähtemään ensimmäisenä reitille. Huomenna ei tosin ajeta kuin kaksi uutta pätkää joten välttämättä Ogier ei menetä kovin paljoa ja käytännössä hänen pitäisi pystyä pitämään Loeb takanaan mikäli ei tule mitään ongelmia. Mutta Meksikossahan se nähtiin että ei nämä ranskan pojatkaan virheettömiä ole silloin kun joutuvat ajamaan tosissaan kilpaa joten saas nähdä mitä tapahtuu.

EDIT: Eipä ollutkaan Hirvonen osunut mihinkään vaan rengas oli vaan tyhjentynyt. Ja sama homma Latvalalle. Nyt on kyllä Suomi-pojat kärsineet ihan vitusti noista rengasrikoista ja ranskikset ei kun porskuttaa. No, taisi Loebkin saada oman osansa Ruotsissa noista rengasrikoista joten ei itketä liikaa.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Citroenilla ollaan ilmeisesti jäädytetty tilanne ettei Meksikon kaltaista tilannetta satu toista kertaa. Ainakin molemmat Citikat jäivät reilusti Fordien vauhdista sunnuntain ensimmäisellä pätkällä, joten näyttäisi siltä että vetävät aika varman päälle. Hirvoselle pohjat EK14:lle ja nousi kokonaistilanteessa neljänneksi Wilsonin ohi, Hirvonen aikoo kuulemma satsata tänään kaikki Power Stagelle.

Henning Solbergilla taas jotain ongelmia, saas nähdä pystyykö Kimi nousemaan ohi kun ero on kutistunut jo reiluun puoleen minuuttiin. Pitkä pätkä on ainakin edessä joten jos Solbergin autossa on jotain vikaa niin saattaa hyvinkin mennä Kimi ohi.

EDIT: Ja Hirvosen ongelmat vaan jatkuvat EK15:lla. Nyt häneltä vetari poikki ja eroa kärkeen puolitoista minuuttia lisää, ja Wilson meni taas ohi. Onneksi nyt on huolto joten eiköhän nuo saa parsittua auton taas kuntoon. Vaan on kyllä kasaantuneet nyt ongelmat tässä rallissa suomalaisille.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Portugalin ralli on takana ja Citroenin komennossa mentiin. Viime vuoden voittaja Sebastian Ogier uusi temppunsa ottamalla uransa kolmannen yleiskilpailun voiton. Hän oli oikeastaan ainoa kärkimiehistä, joka selvitti reitin ilman mitään ongelmia.

Loeb olisi ollut voittotaistossa ilman joutumistaan Hirvosen nostattamaan pölypilveen. Noin puoli minuuttia Loeb hävisi sillä pätkällä ja se oli myös ranskalaisten ero ruutulipulla. Toki tuollainen paska tuuri kuuluu kisan luonteeseen, eikä se kenenkään vika ole, jos rengas hajoaa. Loeb kävi, osin ymmärrettävästikin, tilanteesta aika kuumana.

Fordin suomalaisten kisa meni pipariksi useiden vaikeuksien takia. Mikko hajoitti renkaita ja kärsi lisäksi mm. vetoakselimurheista. Saman kohtalon koki Jari-Matti, joten Fordilla pitää nyt tarkasti miettiä uusia luokituksia voimansiirtoon. Näissä hitaissa ralleissa, joissa on paljon käännöksiä, joutuu tekninen puoli todella koville. Toki suojauksiakin voidaan lisätä, jotta se auton alla oleva kivisade ei kohdistu suoraan esim. juuri vetoakselien suojakumeihin.

Räikkönen selvitti itsensä myös maaliin yhden rengasrikon kärsineenä, joskin olisin toivonut häneltä hieman parempaa vauhtia. Tosin kyseessä saattaa olla se, että Kimi on nyt päättänyt ajella maaliin joka kisassa jos vaan tekniikka kestää, ja nostaa vauhtiaan tasaisesti kauden edetessä. Tämä on kyllä ihan hyväksyttävä selitys, kun vielä muistetaan ne lukuisat keskeytykset ulosajojen takia viime kaudella.

Power Stagella Loeb otti kolme lisäpistettä, Jari-Matille kaksi ja Ogierille se yksi piste. Mikko oli hyvin kuvioissa mukana loppukilometreille asti, mutta sitten tapahtui jotain, ja Hirvonen tippui neljänneksi. Ajovirhettä en havainnut tv:n välityksellä tapahtuvan. Olisiko sitten renkaat olleet sen verran loppu, että ajolinja ei enää pysynyt optimaalisena viimeisillä kilometreillä?

Seuraavana olisi vuorossa kuuma ja pölyinen taistelu Jordaniassa, mutta turvallisuuskysymykset ovat peruuttamassa tai ainakin siirtämässä kyseistä koitosta eteenpäin. Mikäli kisa jää pois, sarja jatkuu vasta toukokuun alussa Italian Sardiniassa. Eipä se keli siitä miksikään muutu, vaan edelleen mennään kivisillä ja pölyävillä teillä, joilla renkaat ovat kovilla ja toukokuussa tuolla saarella on jo lämmintäkin. Toki joku suuri sadekuuro saattaisi hieman taltuttaa tuota pölyämistä, mutta ilman sadetta on pöly yhtenä elementtinä mukana.

Hieno ralli kuitenkin Sardiniassa ajetaan ja pari kertaa itsekin mukana olleena voin suositella esim. käyttämään viikon lomiaan tuossa kohtaa, jotta pääsee haistelemaan tunnelmaa sekä syömään kilon hiekkaa ja kiviä :)

Meneminen tuonne on helppoa, koska Rooma on juuri siinä kohdalla mantereen puolella, niin lento vaan Roomaan ja siitä pääsee kätevästi saarelle monellakin eri tavalla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kimillä varmaan vähän vaikuttanee sekin riskinottohalukkuuteen että nyt hän on pitkälti itse vastuussa tallin rahoituksesta ja varmaankaan ei ole varaa rakentaa autoa kokonaan uudestaan joka kisan jäljiltä. Ja muutenkin ihan viisasta Kimiltä kerätä vaan mahdollisimman paljon kilometrejä ja parantaa vauhtia pikkuhiljaa.

Fordin Suomalaisille oli tosiaan aika tuskainen kisa, vaikutti siltä että vauhti olisi kyllä riittänyt taisteluun Citikoiden kanssa mutta aika paljon ongelmia oli etenkin Hirvosella. Toivottavasti ainakin osasyy noihin vetaririkkoihin olisi ollut nämä jatkuvat rengasrikot, ettei auton voimansiirrossa olisi mitään perustavaa laatua olevaa ongelmaa.

Mikko oli hyvin kuvioissa mukana loppukilometreille asti, mutta sitten tapahtui jotain, ja Hirvonen tippui neljänneksi. Ajovirhettä en havainnut tv:n välityksellä tapahtuvan. Olisiko sitten renkaat olleet sen verran loppu, että ajolinja ei enää pysynyt optimaalisena viimeisillä kilometreillä?

Hirvosen omien sanojen mukaan takaiskarista oli tullut mehut pihalle ja tuo lopun hyytyminen johtui siitä. Harmin paikka koska vauhti siihen asti näytti siltä että extrapisteille olisi ollut mahdollisuus.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimillä varmaan vähän vaikuttanee sekin riskinottohalukkuuteen että nyt hän on pitkälti itse vastuussa tallin rahoituksesta ja varmaankaan ei ole varaa rakentaa autoa kokonaan uudestaan joka kisan jäljiltä. Ja muutenkin ihan viisasta Kimiltä kerätä vaan mahdollisimman paljon kilometrejä ja parantaa vauhtia pikkuhiljaa.

Eikä Kimin kyllä tämmöisessä rallissa ole edes järkeä lähtee hyökkäämään kun kärki meni menojaan niin turha siinä riskirajoilla ajaa. Järkevällä ajolla 7 sija ja tärkeitä pisteitä. Tosin jos olisi vähän revittänyt lisää niin 6.tila olisi ollut hallussa.

Kimi osoittanut selkeästi nyt tälläkaudella, että välillä löytyy sekä nopeutta, mutta myös varmuutta. Se varmuus oli kateissa viimekaudella monessa kisassa joten nyt alkaa näyttämään jo ihan hyvältä. Pistetilannekin näyttää kimin osalta siihen nähden hyvältä, ettei viime kisassa ajanut.

Kimillä on aikaa vielä näyttää kyntensä. Jos verrataan vaikka Wilsoniin jolla taisi WRC startteja olla jo 77 jos muistan ulkomuistista oikein tai ainakin jo yli 70. Vauhdillisesti ollaan jo hyvin lähellä wilsonia tai jopa edellä jo.

EDIT: Niin järkevämpää revitellä sitten enemmän vaikkapa asfaltilla ja tutummissa ja helpommissa ralleissa. Nyt kovaa ajamalla olisi vain todennäköisesti rikkonut autonsa
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
TS: Kimi Nascar-sarjaan.

Aika mielenkiintoinen aluevaltaus. Nascar on tunnettu melko hankalana sarjana ei-ovaaliratoja-ajaneille ja muutenkin melko sisäänpäin lämpiävää sakkia siellä. Minusta aika kova riski, koska epäonnistuminen vaatii paljon kokemusta. Lisäksi Kimi ei ehkä persoonana ole kaikkein soveltuvin tuollaiseen fanien laumoittamaan ja mainosten valtaamaan PR-sarjaan. Siellä pitäisi pepsodent-hymyä vilauttaa, kehua sponssin tuotetta ja kirjoittaa nimmareita. Kimi mielummin ajaisi.

Mutta mielenkiintoista tulee seurata Kimin otteita. Juan Pablo Montoyahan on voittanut tuolla nihkeän alun jälkeen. Pääsee taas Kimi kisaamaan tutun kaverin kanssa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noh Kimi on siinä vaiheessa uraa, että voi tehdä mitä tahansa ja tässävaiheessa kannattaakin kokeilla kaikkea erilaista. Ralleissa Kimi ehkä odotti nopeampaa menestystä ja sen takia varmaan myös haluaa erilaisia haasteita kokeilla.

Rahaakin on ja varmaan rahaa tuleekin niin sen takia haluaa tuolla kokeilla
 

scholl

Jäsen

Itse en pidä tuota Nascarina. Se entinen Winston-cup, nykyinen Sprint-cup on mielestäni ainoastaan Nascaria. Nyt jos on tullut pari apupyöräluokkaa pääluokkaa tukemaan niin eivät ne silti ole mistään kotoisin. Tuo truck-luokka on kolmantena sarjatasona aika ankea juttu. Taitaa olla Rään urakehitys formulaykkösistä Ferrarin ratista avolavatoyotan rattiin olla ainutlaatuinen romahdus autourheiluhistoriassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en pidä tuota Nascarina. Se entinen Winston-cup, nykyinen Sprint-cup on mielestäni ainoastaan Nascaria. Nyt jos on tullut pari apupyöräluokkaa pääluokkaa tukemaan niin eivät ne silti ole mistään kotoisin. Tuo truck-luokka on kolmantena sarjatasona aika ankea juttu. Taitaa olla Rään urakehitys formulaykkösistä Ferrarin ratista avolavatoyotan rattiin olla ainutlaatuinen romahdus autourheiluhistoriassa.

Niin jostain se "nascar" kokemus pitää aloittaa ja hyvä kokeila ensin alempaa. Eihän kyse ole kuin 3-5 kisasta ja sponsorit maksaa koko lystin ja varmaan jotain myös Kimille myös.

Mistään romahduksesta ei kuitenkaan voitane sanoa, kun Kimi saisi varmaan vieläkin melkein mistä tahansa tallista Formuloista tai muista kilpa-autoilu sarjassa heti tallipaikan jos näin vain haluaa ja vieläpä melko hyvällä palkalla pääsisi ajamaan. Tällähetkellä kimi pitää vähän niikuin harrastuksena koko kilpa-autoilua ja sen takia onkin varmaan hyvä tehdä sitä mitä haluaa ja sehän sopii kimille. Varsinkin kun mainetta löytyy ja sponsorit melkein syö kimin kädestä niin kyllähän siinä kannattaa nyt kokeila kaikkea mahdollista kun on mahdollisuus eikä kukaan määräile mitä saa tehdä.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse en pidä tuota Nascarina. Se entinen Winston-cup, nykyinen Sprint-cup on mielestäni ainoastaan Nascaria. Nyt jos on tullut pari apupyöräluokkaa pääluokkaa tukemaan niin eivät ne silti ole mistään kotoisin. Tuo truck-luokka on kolmantena sarjatasona aika ankea juttu. Taitaa olla Rään urakehitys formulaykkösistä Ferrarin ratista avolavatoyotan rattiin olla ainutlaatuinen romahdus autourheiluhistoriassa.


No tätä "ankeaa" sarjaa ajavat myös monet Sprint Cupin kuskit Nationwiden ohella, joten ei se nyt niin kovin ankea ole. Ja onhan tuota ajettu vuodesta 1995. Ja Nationwidea vuodesta 1982. Että kyllä nuo jo pidemmän aikaa ovat "tukeneet" pääluokkaa.

Ja sitäpaitsi aika hölmö veto olisi Räikkösen lähteä suoraan Sprint Cupiin kokeilemaan. Voisi käydä aika kylmät. Vaikka onkin F1-mestari ja monitaituri vähän joka lajissa.

Niin ne on muutkin ensin ajaneet joko Nationwidea tai Truckseja, ja siitä sitten nousseet Sprint Cupiin. Esim. Montyoa aloitti ARCA-sarjassa ja eteni sieltä Busch (nyk. Nationwide) sarjan kautta tähän "oikeaan" NASCAR-sarjaan.

Mielenkiinnolla kyllä tulee seurattua Räikkösen NASCAR-uran alkua. Pitää nuo Trucks kisatkin katsella läpi, viimeksi tuli noita katsottua kun Villeneuve aloitteli NASCAR-sarjaa.

Mutta saa nähdä miten Kimi sopeutuu kyseisiin autoihin, vai jääkö ihan kokeilun asteelle koko homma.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jordaniassa ajetaan sitten tynkäkisaa kun torstain kaikki EK:t peruttiin kuljetusongelmien vuoksi. Tulokset ratkaistaan siis pelkästään perjantain ja lauantain 14 EK:n perusteella. Tämä on huono juttu ainakin Hirvosen kannalta, joka joutui näille perjantain ratkaisupätkille (mm. 41 kilometrin mittainen Jordan River) tien auraajaksi ja on hävinnyt ihan helvetisti. Kun vielä päivän viimeisellä pätkällä (juurikin tuo 41 kilometrin pätkä) hajosi ohjaustehostin niin kaksi ja puoli minuuttia on matkaa kärkeen ja se on ihan liikaa kiinniotettavaksi. Ilman muiden ongelmia Hirvosella ei ole mitään mahdollisuuksia viidettä sijaa ylemmäksi.

Latvala sen sijaan on ollut koko päivän ihan kärjen tuntumassa mutta viimeisellä pätkällä Ogier veti ihan käsittämättömän kovat pohjat ja sekä Loeb että Latvala ovat nyt n. puolen minuutin päässä. Mukana kärkinelikossa vielä Petter Solberg joka on pari sekuntia Latvalan perässä. Käytännössä näillä neljällä on mahdollisuudet voittoon mutta kyllähän tuo Ogierin vauhti on aika kovalle näyttänyt. Huomenna tosin Ogier joutuu tien auraajaksi ja saas nähdä miten tuo sitten vaikuttaa tilanteeseen. Huomennakin on vielä yksi kahteen kertaan ajettava yli 20 kilometrin pätkä.

Kimi Räikkönen on ajamassa yhtä uransa parhaista ralleista. On jäänyt kärjelle vain n. reilun sekunnin per kilometri ja on ihan ajamalla pitänyt Matthew Wilsonin takanaan, puhumattakaan Al Qassimista, Villagrasta, Kuipersista, Van Merksteijnistä ym. jotka ovat jääneet jo todella reilusti Kimin vauhdista. Eikä Kimillä ole Hirvoseenkaan matkaa tällä hetkellä kuin 15 sekuntia, tosin Hirvonen on menettänyt aikaa tuon ohjaustehostinongelmansa ja myös lähtöpaikkansa takia. Mutta silti Kimiltä erinomainen kisa tähän saakka.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika huikea viimeinen ek käynnissä Jordaniassa. Latvala siirtyi kärkeen puolen sekunnin erolla edeltävällä pätkällä.
 

JuhaZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, huuhkajat ja mitä näitä nyt on...
Aika huikea viimeinen ek käynnissä Jordaniassa. Latvala siirtyi kärkeen puolen sekunnin erolla edeltävällä pätkällä.

Kieltämättä oli kerrankin viihdyttävä ja mielenkiintoinen loppu. Harmittaa kyllä Jari-Matin puolesta tuo parin kymmenyksen tappio, mutta on tuo Ogier kyllä myös huikea kuski. Reilun pelin rallin voittohan tuo oli, kun Ogier ei lähtenyt eilisen päivän aikakikkailuun mukaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kieltämättä oli kerrankin viihdyttävä ja mielenkiintoinen loppu. Harmittaa kyllä Jari-Matin puolesta tuo parin kymmenyksen tappio, mutta on tuo Ogier kyllä myös huikea kuski. Reilun pelin rallin voittohan tuo oli, kun Ogier ei lähtenyt eilisen päivän aikakikkailuun mukaan.

Tässähän melkein latvala voi myös syyttää itseään kun jäi eilen kikkailemaan, 0,3 sekunttia vähemmän kikkailua ja voitto olisi tullut..

Mutta onhan tuo aika perseestä varsinkin tämmöisessä rallissa jos rallin nopein kuski jää paljon sen takia kun joutuu ekana ajamaan. Ei tuo kuulu autourheiluun, että kikkailaan lähtöpaikkoja kokoajan. Ensin ajetaan täysiä ja sitten viimeisellä erikoiskokeella jäädään odottelemaan puoleksi minuutiksi jottei ekana joudu lähtemään....

Kimiltä hyvä kisa vaikka aivan ei tullutkaan 5 tilaa rengasrikon takia. Jokatapauksessa kimin vauhti on kokoajan enemmän ja enemmän vertailukelpoista kärjen kanssa ja varsinkin wilsonia ja paria muuta kokeneempaa kuskia vastaan alkaa vauhtia riittämään jo hyvin. Ehkäpä kimin ralliura ei näytä yhtään hullummalta jos vauhti jatkuu tämmöisenä.

MM-tilanne on aika jännä tässävaiheessa kautta ja erot ei ole suuria. Ennen kautta olisi voinut melkein luulla , että erot olisivat kärjessä suurempiakin ja varsinkin kun pisteitä jaetaan vielä enemmän, mutta ainakin toistaiseksi erot on pienet.
 

JuhaZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, huuhkajat ja mitä näitä nyt on...
Mutta onhan tuo aika perseestä varsinkin tämmöisessä rallissa jos rallin nopein kuski jää paljon sen takia kun joutuu ekana ajamaan. Ei tuo kuulu autourheiluun, että kikkailaan lähtöpaikkoja kokoajan. Ensin ajetaan täysiä ja sitten viimeisellä erikoiskokeella jäädään odottelemaan puoleksi minuutiksi jottei ekana joudu lähtemään....

Ei aika, vaan todella perseestä. Haluaako joku selventää niitä argumentteja, jotka tätä nykyistä epäoikeudenmukaista lähtöjärjestelmää puoltavat? Meikäläisen, kuten ei kovin monen muunkaan ajattelutapaan mahdu se, että kovaa ajamisesta rangaistaan. Kyse on kuitenkin rallista, ei maantieajosta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei aika, vaan todella perseestä. Haluaako joku selventää niitä argumentteja, jotka tätä nykyistä epäoikeudenmukaista lähtöjärjestelmää puoltavat? Meikäläisen, kuten ei kovin monen muunkaan ajattelutapaan mahdu se, että kovaa ajamisesta rangaistaan. Kyse on kuitenkin rallista, ei maantieajosta.

Tasoittaa hieman rallin MM-tilannetta kun MM-johtajan on vaikeampi voittaa ralleja. Aika perseestä että nopeudesta sakotetaan.. Ihme etteivät vielä ota niikuin DTM( ainakin aikoinaan) oli, että kärkiautoille lisätään painoja menestyksen mukaan..
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tasoittaa hieman rallin MM-tilannetta kun MM-johtajan on vaikeampi voittaa ralleja. Aika perseestä että nopeudesta sakotetaan.. Ihme etteivät vielä ota niikuin DTM( ainakin aikoinaan) oli, että kärkiautoille lisätään painoja menestyksen mukaan..

Tuo ekan päivän tasoitus, mm-kärki ensimmäisenä reitille, on mielestäni ihan ookoo juttu, mutta toisen päivän aurarooli kisaa johtavalle kuljettajalle on typerää.

Minusta voitaisiin mennä sellaiseen malliin, että ensimmäisen päivän jälkeen johdossa oleva kuski saisi valita seuraavan päivän lähtöpaikan. Loppuisi taktikointi siihen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo ekan päivän tasoitus, mm-kärki ensimmäisenä reitille, on mielestäni ihan ookoo juttu, mutta toisen päivän aurarooli kisaa johtavalle kuljettajalle on typerää.

Minusta voitaisiin mennä sellaiseen malliin, että ensimmäisen päivän jälkeen johdossa oleva kuski saisi valita seuraavan päivän lähtöpaikan. Loppuisi taktikointi siihen.

Näinhän se taisi ennen olla, mutta joku älypää halusi palata tähän vanhaan todella mielenkiintoiseen taktikointijuttuun.. se on hauskaa katselle ja valokuvata noita kärkikuskeja kun parkeeravat puoleksi minuutiksi auton reitin varteen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voi perseensuti että voi mennä tarkalle... Ja että voikin olla kaikki tähdet sitten Ogierin puolella... Ensinnäkin voitto huikealla 0,2 sekunnin marginaalilla ja sitten vielä Power Stagen voitto vieläkin huikeammalla 0,04 sekunnin erolla. Mutta hienoa on jos taistelut voitoista menee näin tiukalle ja jos tilanne MM-sarjassa säilyisi vielä näin tiukkana ihan kauden loppuun asti, nyt nimittäin on neljä kärkikuskia kahdeksan pisteen sisässä. Mutta nyt kun Loeb meni MM-sarjan kärkeen parin pisteen turvin niin ainakaan Hirvonen ei ole nyt se joka eniten joutuu kärsimään tästä vitun lähtöpaikkapelleilystä.

Räikkönen ajoi kyllä varmaan yhden lyhyen ralliuransa parhaista kilpailuista. Oli jättämässä Wilsonia ihan ajamalla taakse mutta ikävä kyllä rengasrikko pudotti Kimin vielä kuudenneksi. Mutta silti ehjä kisa ja vauhti alkoi olla jo aika hyvin kohdallaan joten tästä on hyvä jatkaa. Kimi on aloittanut kauden tosi hyvin; kolmesta ajetusta kisasta kasassa 18 pistettä eikä yhtään keskeytystä. Ja tallien MM-sarjassa Räikkösen yhden miehen tiimi on sijalla neljä, takanaan mm. Petter Solbergin tiimi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyviä uutisia rallimaailmasta. Ensinnäkin Volkswagen lopultakin julkisti tuon mitä on spekuloitu jo pidemmän aikaa, eli merkki lähtee mukaan MM-sarjaan Pololla. Debyyttikisa tapahtuu tosin vasta kaudella 2013 mutta toisaalta parempi että tullaan mukaan hyvin valmistautuneena kuin juosten kusten Suzukin tyyliin. Juho Hänninen ja Petter Solberg on ainakin olleet kuljettajaspekulaatioissa mukana.

Ja hyvä uutinen on myös se että tähän lähtöjärjestyspelleilyyn ollaan ilmeisesti saamassa lopultakin stoppi ensi kaudelle. Jari-Matti Latvalan mukaan ensi kaudelle olisi tulossa sellainen sääntö että ensimmäisen päivän lähtöjärjestys ratkaistaan shakedownin perusteella ja siitä eteenpäin sitten aina käänteisessä järjestyksessä sen mukaan mikä edellisenä päivänä on ollut tilanne. Ehdottoman hyvä muutos ja toivoisi melkein että tulisi jo tälle kaudelle, mutta ymmärrettävästi sääntöä ei haluta kesken kauden muuttaa joten tämä kausi mennään vielä näillä eväillä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ja hyvä uutinen on myös se että tähän lähtöjärjestyspelleilyyn ollaan ilmeisesti saamassa lopultakin stoppi ensi kaudelle. Jari-Matti Latvalan mukaan ensi kaudelle olisi tulossa sellainen sääntö että ensimmäisen päivän lähtöjärjestys ratkaistaan shakedownin perusteella ja siitä eteenpäin sitten aina käänteisessä järjestyksessä sen mukaan mikä edellisenä päivänä on ollut tilanne. Ehdottoman hyvä muutos ja toivoisi melkein että tulisi jo tälle kaudelle, mutta ymmärrettävästi sääntöä ei haluta kesken kauden muuttaa joten tämä kausi mennään vielä näillä eväillä.

Sinänsä hupaisaa että "lähtöjärjestyspelleilyyn" ruvettiin puuttumaan vasta nyt kun Citroenille alkoi asiasta koitua liikaa haittaa. Volkswagenin tulolle muutenki peukkua siltä pohjalta että nyt toivottavasti loppuu aika jolloin Citroen ylivoimaisilla resursseillaan ja politikoinnilla kusee rallikansaa silmään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei mennyt sitten ensimmäinen päivä Sardiniassa ihan putkeen suomalaisilta. Latvalalle keskeytys ulosajoon jo eka pätkän jälkeen kun kartturi-Anttila luki nuotin väärin, ja Hirvosellekin päivän päätteeksi rengasrikko (pienen ulosajon seurausta tämäkin) ja eroa kärkeen liki minuutti.

Ogierilta nähtiin outoa taktikointia kun pudotti itsensä tarkoituksella Hirvosen taakse neljänneksi. Ogierin vihjailuiden perusteella tämä taisi olla Citroenin käsky ja tällä yritetään ilmeisesti sotkea jotenkin Hirvosen pasmoja että Loeb saisi ajella rauhassa voittoon. Loebilla onkin jo yli puolen minuutin kaula kakkosena olevaan Solbergiin, ja aura-auton rooli näytti vaikuttavan Sardiniassa yllättävän vähän, joten ilman epäonnea voitto saattaa olla aika lähellä.

Minien vauhti on ollut tosi lupaavaa ensimmäisessä kisassa. Kris Meeke oli peräti neljäntenä kun keskeytti ulosajoon ja Sordo on tällä hetkellä kuudentena n. puolentoista minuutin päässä kärjestä. Kun saavat vielä lisää kisoja ja testiä alle niin Minin tilanne näyttää ihan lupaavalta. Hieno homma jos kärkeen saataisiin lopultakin kolmaskin merkki taistelemaan voitoista.

WRC-puolella on käynyt kyllä kova kato ja siellä on tällä hetkellä kolme S2000-autoa jo pisteillä, näistä parhaana Ott Tänak sijalla 7. Meeken ja Latvalan lisäksi keskeyttäneet Novikov, Villagra sekä H. Solberg, ja P-G Anderssonkin on kaukana kärjestä ulosajon seurauksena. Kuipersin, Al Qassimin ja Van Merksteijnin vauhti ei vaan näytä riittävän edes S2000-kärkiautoja vastaan. Yksityis-Minillä ajava Araujokin on paremmissa asemissa pisteiden tuntumassa kuin em. kolmikko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös