Meinaatko että Skodat ja Sitikat vetäytyisi vaikka Montesta jos siellä ei olisikaan yhtään Rally1:stä parin viikon päästä? Hommasta menisi kiinnostus kun olisikin mahdollista ajaa voitosta? Tiimi- ja vuokrakuskit ilmoittaisi että saisiko vaikka Rally3:n ettei vaan tule pärjättyä.
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta minusta se ei ole oikein validi argumentti kun ~ketään valmistajaa ei kiinnosta nykyinenkään pääluokka. Kahta kiinnostaa ehkä, mutta onko siinäkin osittain se motiivi, että kovalla rahalla hankittua etumatkaa ei menetetä.
Skoda ja Citroen ovat kertoneet etteivät ole halukkaat lähtemään tehdastallina mukaan mikäli Rally2 luokasta tulee pääluokka. Eli varmasti tekevät Rally2+ auton jos sellainen on mahdollista. Mutta eivät muuten halua ottaa osaa eli eivät palkkaa kuljettajaa ajamaan tai osallistu tehdastallina Team-mestaruuden tavoitteluun. Pelkkinä ilmoittautumismaksuina sarjaan ja yksittäisiin kilpailuihin nykyiset tehdasteamit maksavat vuodessa useita miljoonia euroja, ja niillä rahoilla mahdollistetaan sarjan käytännön pyörittäminen, ja jos tehtaat eivät ole mukana niin ne rahat on sitten kerättävä muilta osallistujilta. Eivät siis halua laittaa miljoonia kiinni sarjassa kilpailemiseen vaan mielummin tekevät autoja myyntiin ja asiakkaiden käyttöön.
Jos tehtaat ei ole mukana, seurauksena olisi yksityistallien sarja, missä on sitten isoja ongelmia. Tehtaat tekevät markkinointityötä ja ovat sitoutuneet olemaan mukana joka kisassa. Samaa on vaikea vaatia pienemmiltä yksityistalleilta. Mukana olisi enemmän Serderidiksen kaltaisia rahamiehiä ja heidän tukemia kuljettajia. Sarja kutistuisi väkisin ERC sarjan tyyppiseksi ja loppukaudesta kun mahkut mestaruuteen on menneet ja pitäisi Japaniin lähteä niin useampi kuljettaja vetäytyy kun "katseet on ensikaudessa"... Moni kuski ajaisi jo lähtökohtaisesti vajaata kautta eli Euroopan rallit koska kaukokisat on niin turkasen kalliita lentorahteineen ym...
Eli ihan puhtaasti rahan takia laji vaatii ns. tehdastallit mukaan. Ne varmistavat sen että joka kisassa on mukana tietty määrä pääluokan autoja ja "parhaat" kuskit.
Tieto siitä ettei noita edellämainittuja kiinnosta tehdastallina mukana olo, perustuu siis puhtaasti julkisesti kerrottuihin tietoihin. Varmasti taustalla käydään kokoajan erilaisia neuvotteluita ja ihan lajin kannalta toivon että niissä päästään johonkin sellaiseen lopputulokseen että jatkossa sarjassa voisi olla 3-4 tehdastallia, oli se tekniikkasääntö sitten millainen tahansa...