Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Ralliketju

  • 1 866 765
  • 15 014

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuossahan näkee myös ERC:n ja Rallicrossin niin hinta ei ole paha.

Joo ja varsinkin kun Katsomon palvelu näyttäisi maksavan kuitenkin vähintään sen 37e kuukaudessa. Kuitenkin studiot oli aika lyhyitä monessa rallissa eikä mitään ihmeellisyyksiä tarjonnut, jos ei muuta katsottavaa löydy katsomosta niin rally tv kannattaa tuolla hinta erotuksella.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kovalainen(???)...

Varmaan kuvioissa vaikuttaa että kenen pyörittämällä autolla ajelee ja sen suunnitelmista ,mutta käsittänyt että Toyotan rally2 autoa tulisi alle ja varmaan isoin tähtäin siellä Japanin rallisarjassa joka alkaa maaliskuussa. Nythän noita Toyotan autoja alkanut asiakkaille tulemaan talliin niin varmaan tiedotellaan paremmin niiden suunnitelmissa lähiaikoina. Olisi tuolla autolla aika mielenkiintoinen nimi jos myös SM-Ralleja ajaisi kun kilpailukyky varmaan vähän eri kun vanhassa Skodassa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olisi tuolla autolla aika mielenkiintoinen nimi jos myös SM-Ralleja ajaisi kun kilpailukyky varmaan vähän eri kun vanhassa Skodassa.
Eikös Kovalainen ole kuitenkin ajanut kotimaan ralleissa uudemmalla Fabia RS Rally2:lla ja se ikivanha R5-Fabia on ollut alla vain Japanin kisoissa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Aika karua että Pajari on ainut suomalainen Montessa.
Karun näköinen on kyllä tuo Monten lähtölista muutenkin pääluokan osalta. Jotenkin nyt realisoituu tuo alennustila, kun katsoo kahdeksan(!) auton lähtölistaa, jossa on nimet Tänak, Neuville, Evans, Ogier, Mikkelsen, Katsuta, Fourmaux ja Munster. Kaksi miestä sentään ns. ykköskorista, kaksi kakkoskorista, kaksi kolmoskorista ja sitten mennäänkin lähemmän maakuntasarjaa.
 

Sambody

Jäsen
Solberg ja Pajari eivät halunneet ottaa patongeilta pataan Wrc2 mm-sarjassa, kun nähdäkseni eivät kerää Montessa pisteitä. Tietänee hyvää kilpailua siis Solbergille, kun ei pisteistä aja. Onhan tuo osallistuja lista vähän tympeä suomalaisittain, mutta toivottavasti kilpailusta saadaan viihdyttävä. Furmoo voisi puolestani vetää hurmooksessa itsensä voittoon. Tai sitten kärjestä pihalle viimeisellä ek:lla niin kuin wrc-2:ssa menneellä kaudella jossain kilpailussa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toimittaja voi olla tässä hyvinkin oikeassa. On hyvä asia, että tuolle sunnuntaipäivien tyhjäkäynnille yritetään tehdä jotain, mutta pahoin pelkään että tuo pistejärjestelmä on ihan liian monimutkainen ja sekava.

 

Sambody

Jäsen
Toimittaja voi olla tässä hyvinkin oikeassa. On hyvä asia, että tuolle sunnuntaipäivien tyhjäkäynnille yritetään tehdä jotain, mutta pahoin pelkään että tuo pistejärjestelmä on ihan liian monimutkainen ja sekava.
Edelleen olisin halunnut nähdä, että "supersunnuntaina" olisi voitu ihan oikeasti kaikki lähteä samalta viivalta ja katsoa kuka on sen päivän nopein. Nythän vain perjantaina ja lauantaina ongelmia kärsineet tai perän pitäjiksi jääneet voivat tulla reikäpäänä ilman huolta huomisesta. Lauantaihin asti menestyneet taas joutuvat pitämään vehkeet tiellä vielä sunnuntainakin jottei lauantaihin mennessä ansaittu pistepotti tee katoamistemppua. Toki täytyy muistaa, että mikäli mm-taisto on kireä, niin eiköhän se motivoi lauantainkin kärkimiehet koettelemaan pidon rajoja vielä sunnuntainakin. Ehkä siis parempi katsoa minkälaiseksi sunnuntait muodostuu eikä tuomita näkemättä paskaksi suorilta.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Ai että kyllä se fokus vaan tänä vuonna on tuolla Rally2 -luokan puolella. Olenko ainoa, vai onko myös WRC:n kanavat uutisoineet normaalia enemmän juuri kakkosluokkaa verraten pääluokkaan? En itse ainakaan tämän kauden pääluokasta juurikaan syty, kun ikuiset kakkoset poislukien Tänak ovat kilpailemassa nyt mestaruudesta, kun vihdoinkin viimeisetkin esteet ovat väistyneet tieltä.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ai että kyllä se fokus vaan tänä vuonna tuolla Rally2 -luokan puolella. Olenko ainoa, vai onko myös WRC:n kanavat uutisoineet normaalia enemmän juuri kakkosluokka verraten pääluokkaan?
No joo, ja kyllähän sen Lancian Rally2:een tulemisenkin joku suomalainen sportti tms höpösivusto jo uutisoi sillä kärjellä, että Lancia tulee mukaan Rally 2:seen, koska siitä on tulossa rallin pääsarja. Vaikka ei tällasta ole taidettu kyllä missään uutisoida.

Mutta aika no-brainerilta se vaikuttaa, että Rally1:set vaan heivataan vähin äänin samalla jos/kun tämän vuoden jälkeen 33% valmistajista lopettaa Rally1 autojen valmistuksen ja samalla Rally2:ssä on viisi tai kuusi valmistajaa mukana. Jos se sitten jotakuta ahdistaa että tästä tulee rallin pääsarja niin sitä voidaan kutsua vaikka ääsarjaksi.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joku Italialainen autourheilulehti ehti jo julistaa että Rally2+ tulisi korvaamaan Rally1:t ensivuoden alusta kun Lancia tulee mukaan. Ajatushan olisi hieno jos vaan saadaan valmistajat innostumaan asiasta. Nykyiset Rally2 autot ovat yhtä nopeita kun viimeisen aikakauden WRC autot eli ennen vuotta 2017. Jos Rally2:a vähän vielä piristää niin varsin nopeita laitteita nekin olisi. Ainoa ongelma enää tosiaan on tuo valmistajien sitouttaminen tuohon ajatukseen...
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Joku Italialainen autourheilulehti ehti jo julistaa että Rally2+ tulisi korvaamaan Rally1:t ensivuoden alusta kun Lancia tulee mukaan. Ajatushan olisi hieno jos vaan saadaan valmistajat innostumaan asiasta. Nykyiset Rally2 autot ovat yhtä nopeita kun viimeisen aikakauden WRC autot eli ennen vuotta 2017. Jos Rally2:a vähän vielä piristää niin varsin nopeita laitteita nekin olisi. Ainoa ongelma enää tosiaan on tuo valmistajien sitouttaminen tuohon ajatukseen...
Juu näin tämän saman uutisen, että FIA kumoaisikin tämän 2026 ajankohdan ja tulisikin ensi kaudeksi jo Rally 2+ -autot. Melko villiä tornaria, mutta selvästi painetta on todella paljon jo kattojärjestön suuntaan ja hyvä sinänsä, että laji kiinnostaa edes jossakin määrin saada oikeaan suuntaan muunkin kuin iänikuisten "jotain pitäisi tehdä" -haastattelujen lisäksi.

Vähän pistäisi raikkaampaa turboa ja aeroa autoon. Sen hybridin voi lemppaa mäkeen, kun synteettisellä polttoaineella vedetään kumminkin. Mitä iloa tuosta Rally1 -luokasta on edes ollut Kallen mestaruuksia lukuunottamatta?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ainoa ongelma enää tosiaan on tuo valmistajien sitouttaminen tuohon ajatukseen...
Tämä olisi parempi argumentti, jos pääluokassa olisi valmistajia. Ts vaikka Toyota ja Hyundai pahoittaisi mielensä eikä haluaisi tehdä Rally2 autojakaan, niin Rally2 jäisi silti enemmän valmistajia kuin mitä Rally1:een on sitoutunut.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei sen auton tarvitse olla miljoonan hintainen, eiköhän 500 kilolla saa kans varmasti ihan näyttävän ja nopean auton. Eikös se kuitenkin ratin ja penkin välissä ratkaista?

Joku 6-7 merkin sarja olisi varmasti mielenkiintoinen. 3-4 autoa / talli niin siellä on se n. 25 autoa viivalla? Kyllä se katsoja niistä innostuu.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä olisi parempi argumentti, jos pääluokassa olisi valmistajia. Ts vaikka Toyota ja Hyundai pahoittaisi mielensä eikä haluaisi tehdä Rally2 autojakaan, niin Rally2 jäisi silti enemmän valmistajia kuin mitä Rally1:een on sitoutunut.
Juu. Mutta sellaisia valmistajia jotka haluaa toimia pääluokassa. Niitä on vähemmän. Tällä hetkellä mainitsemasi Toyota, Huyndai ja Ford haluavat että pääluokassa ajetaan nimenomaan Rally1 autolla. Ainakaan julkisesti eivät ole ilmaisseet halukkuutta ajaa Rally2 luokan kalustolla. Eli jos siis Lancia lähtisi Rally2+ luokkaan mukaan niin vielä tarvittaisiin kaksi tallia että saadaan kolmen teamin sarja kasaan... Autoja ja merkkejä on ilahduttavan paljon mutta se ei vielä riitä...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Autoja ja merkkejä on ilahduttavan paljon mutta se ei vielä riitä...
Meinaatko että Skodat ja Sitikat vetäytyisi vaikka Montesta jos siellä ei olisikaan yhtään Rally1:stä parin viikon päästä? Hommasta menisi kiinnostus kun olisikin mahdollista ajaa voitosta? Tiimi- ja vuokrakuskit ilmoittaisi että saisiko vaikka Rally3:n ettei vaan tule pärjättyä.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta minusta se ei ole oikein validi argumentti kun ~ketään valmistajaa ei kiinnosta nykyinenkään pääluokka. Kahta kiinnostaa ehkä, mutta onko siinäkin osittain se motiivi, että kovalla rahalla hankittua etumatkaa ei menetetä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meinaatko että Skodat ja Sitikat vetäytyisi vaikka Montesta jos siellä ei olisikaan yhtään Rally1:stä parin viikon päästä? Hommasta menisi kiinnostus kun olisikin mahdollista ajaa voitosta? Tiimi- ja vuokrakuskit ilmoittaisi että saisiko vaikka Rally3:n ettei vaan tule pärjättyä.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta minusta se ei ole oikein validi argumentti kun ~ketään valmistajaa ei kiinnosta nykyinenkään pääluokka. Kahta kiinnostaa ehkä, mutta onko siinäkin osittain se motiivi, että kovalla rahalla hankittua etumatkaa ei menetetä.
Skoda ja Citroen ovat kertoneet etteivät ole halukkaat lähtemään tehdastallina mukaan mikäli Rally2 luokasta tulee pääluokka. Eli varmasti tekevät Rally2+ auton jos sellainen on mahdollista. Mutta eivät muuten halua ottaa osaa eli eivät palkkaa kuljettajaa ajamaan tai osallistu tehdastallina Team-mestaruuden tavoitteluun. Pelkkinä ilmoittautumismaksuina sarjaan ja yksittäisiin kilpailuihin nykyiset tehdasteamit maksavat vuodessa useita miljoonia euroja, ja niillä rahoilla mahdollistetaan sarjan käytännön pyörittäminen, ja jos tehtaat eivät ole mukana niin ne rahat on sitten kerättävä muilta osallistujilta. Eivät siis halua laittaa miljoonia kiinni sarjassa kilpailemiseen vaan mielummin tekevät autoja myyntiin ja asiakkaiden käyttöön.

Jos tehtaat ei ole mukana, seurauksena olisi yksityistallien sarja, missä on sitten isoja ongelmia. Tehtaat tekevät markkinointityötä ja ovat sitoutuneet olemaan mukana joka kisassa. Samaa on vaikea vaatia pienemmiltä yksityistalleilta. Mukana olisi enemmän Serderidiksen kaltaisia rahamiehiä ja heidän tukemia kuljettajia. Sarja kutistuisi väkisin ERC sarjan tyyppiseksi ja loppukaudesta kun mahkut mestaruuteen on menneet ja pitäisi Japaniin lähteä niin useampi kuljettaja vetäytyy kun "katseet on ensikaudessa"... Moni kuski ajaisi jo lähtökohtaisesti vajaata kautta eli Euroopan rallit koska kaukokisat on niin turkasen kalliita lentorahteineen ym...

Eli ihan puhtaasti rahan takia laji vaatii ns. tehdastallit mukaan. Ne varmistavat sen että joka kisassa on mukana tietty määrä pääluokan autoja ja "parhaat" kuskit.

Tieto siitä ettei noita edellämainittuja kiinnosta tehdastallina mukana olo, perustuu siis puhtaasti julkisesti kerrottuihin tietoihin. Varmasti taustalla käydään kokoajan erilaisia neuvotteluita ja ihan lajin kannalta toivon että niissä päästään johonkin sellaiseen lopputulokseen että jatkossa sarjassa voisi olla 3-4 tehdastallia, oli se tekniikkasääntö sitten millainen tahansa...
 
Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä voikin sitten miettiä ihan perustavaa laatua olevaa kysymystä, että mikäli siirryttäisiin merkittävästi edullisempaan Rally2-kalustoon joihin useammalla olisi varaa ja joiden ajattaminen olisi edullisempaa, niin tarvitaanko mukaan välttämättä autotehtaiden pyörittämiä talleja? Rally2-autojen valmistukseen tuntuu olevan kiinnostusta koska ne ovat ilmeisesti ihan kohtalaisen hyvää bisnestä, joten automerkkejä olisi hyvin todennäköisesti mukana vaikka suoranaiaet tehdastallit jäisivätkin pois. Olisiko se sarjan kannalta kovinkaan paha juttu jos siihen satoja miljoonia syytävät tehtaat jäisikin pois ja sarjassa kilpailisi M-Sportin kaltaiset ralliautoiluun ja moottoriurheiluun erikoistuneet toimijat?

Toki nuo isot tehtaat tuovat sarjaan rahaa ja näkyvyyttä, ja ehkä tuollainen malli tulisi vaikuttamaan kukjettajien palkkoihin, mutta sarjan kannalta en välttämättä näkisi tuota ihan mahdottoman huononakaan mallina.

Tämä ihan tällaisena ääneen ajatteluna. Voi olla että tuo malli ei toimisi yhtään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Dino Raha se taitaa ratkaista. Hieno olisi jos ralli olisi formulan kaltainen sarja missä palkintorahoja promoottorilta riittäisi useammalle tallille....

Mut uutisiakin välillä... Lindholm jatkaa Hyundailla WRC2:ssa...

 

Outsider

Jäsen
Aika sama montako tallia on mukana, niin todennäköisesti kärkeen kerkeää kuitenkin parhaimmillaankin vain 2-3 autolla. Onko se sitten pidemmän päälle niille muille hyvää bisnestä tai riittääkö muutenkaan mielenkiinto pyöriä jämäsijoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Tässä voikin sitten miettiä ihan perustavaa laatua olevaa kysymystä, että mikäli siirryttäisiin merkittävästi edullisempaan Rally2-kalustoon joihin useammalla olisi varaa ja joiden ajattaminen olisi edullisempaa, niin tarvitaanko mukaan välttämättä autotehtaiden pyörittämiä talleja? Rally2-autojen valmistukseen tuntuu olevan kiinnostusta koska ne ovat ilmeisesti ihan kohtalaisen hyvää bisnestä, joten automerkkejä olisi hyvin todennäköisesti mukana vaikka suoranaiaet tehdastallit jäisivätkin pois. Olisiko se sarjan kannalta kovinkaan paha juttu jos siihen satoja miljoonia syytävät tehtaat jäisikin pois ja sarjassa kilpailisi M-Sportin kaltaiset ralliautoiluun ja moottoriurheiluun erikoistuneet toimijat?

Toki nuo isot tehtaat tuovat sarjaan rahaa ja näkyvyyttä, ja ehkä tuollainen malli tulisi vaikuttamaan kukjettajien palkkoihin, mutta sarjan kannalta en välttämättä näkisi tuota ihan mahdottoman huononakaan mallina.

Tämä ihan tällaisena ääneen ajatteluna. Voi olla että tuo malli ei toimisi yhtään.
Voisi toimia jos nuo yksitystiimit saisi sponsorirahoitusta merkittävästi enemmän. Ei taida sarja tuottaa F1:sten tapaan jolloin ei ole mahdollista, että menestymisestä voitaisiin maksaa tiimeille merkittäviä summia. Lieneekö vieläkin niin, että tiimit maksavat osallistumismaksuja eikä palkintorahoja ole ollenkaan? Tällöin rahoitus täytyy tulla sponsoreilta, jos ei autotehtaita ole rahoittamassa toimintaa. Ei taida riittää kiinnostus sponsorimarkkinoilla rahoittamaan useita yksityistiimejä vaikka autojen kustannukset saataisiin lähemmäksi Wrc-2 luokkaa jatkossa.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Petäjävedellä ralleissa kaksi ralliautoa kolaroinut keskenään. Ei vakavia loukkaantumisia ilmeisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös