Ralliketju

  • 1 834 552
  • 14 798

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ford pomo Millener ei innostu Rally2 luokasta pääluokkana.

...tai siis Rally2+:stä ensi kaudeksi, aikataulusyistä. Muuten aika ympäripyöreää "lisää autoja kaivattaisiin" pyörittelyä.

Voi sen tietysti niinkin ajatella, että kumpi on Fialle helpompaa, houkutella Rally1:een lisää valmistajia, vai houkutella nykyiset Rally2-valmistajat pysymään sarjassa, jos joutuukin ajamaan voitosta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Petäjävedellä ralleissa kaksi ralliautoa kolaroinut keskenään. Ei vakavia loukkaantumisia ilmeisesti.

Facebookissa tilanteessa loukkaantunut kartturi avasi tapahtunutta:

Ajettiin ulos alkupätkästä EK1 ja jäätiin jälkeen omalta ajo paikalta ja poika ajoi tien sivuun päästääkseen takanatulevan ohi ja jäi siihen tietysti kiinni. Nousin kartturin paikalta autosta ja takaa tulikin auto joka törmäsi autoon ja minuun. Lensin siitä voltilla ojaan ja jäin sinne. Tärsky oli kova, mutta jalkavammoilla selvittiin. Leikkaamaan joutuu. Poika istui autossa vyöt kiinni jne. ja on kunnossa. Onnettomia sattumuksia, mutta ei oikein voinut välttää. Tsemppiä vaan kaikille osallisille ja kiitoksia auttaneille. T. Jyri Ahonen
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Rallin SM-sarjan avausosakilpailu on aiheuttanut melkoista parranpärinää paitsi pääluokan kuskien vähyyden vuoksi, niin myös Riihimäellä siirtymätaipaleilla sattuneet harhaanajot ja niistä seuranneet kilpailusta sulkemiset ovat suututtaneet ralliaktiiveja.

Pääasiassa on puhistu siitä voiko tuon GPS-seurantalaitteen(jonka signaalia esitetään Rallin SM-sarjan sivuilla) näyttämän mukaan tehdä rangaistuspäätöksiä ja miksi rangaistus on ollut noinkin ankara vaikka rallin sääntökirja sallii kyllä siirtymällä eksymisen, jos vain palaa siirtymälle siitä kohtaa mistä on siltä poikennut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oli erikoinen kyllä tuo hylkyuutinen, ketä se palveli jos ei kerran edes sääntökirjaa?
Jos sama olisi tapahtunut erikoiskokeella (eli risteyksestä väärään suuntaan, paluu samaan kohtaan), olisiko siitäkin hylätty? Onko tässä joku matka- tai aikaraja?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiistatta siellä harhaan ajettiin ja säännön mukaan silloin ainoa mahdollinen rangaistus on kilpailusta sulkeminen. Onko se sitten kohtuullinen rangaistus pienestä virheestä, on toinen keskustelu. Jos itse olisin tuolla ollut, ja samanlaisen virheen tehnyt niin vastalauseen kautta olisin hakenut kohtuuttomaan rangaistukseen muutosta. Esimerkkinä vaikka Hokkalan viimekauden rengassekoilu ja sen jälkipyykki. Nyt ilmeisesti kukaan ei tehnyt vastalausetta tuomiosta, joten vastausta ei sitä kautta voi saada.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tietenkin huvittavinta tässä on se tuo Joe Plopin mainitsema seikka ( samoin kuten syksyllä parran pärinää aiheuttaneessa Historic-sarjan Hakevuori-rallissa) että kukaan ei kuitenkaan ole tuota vastalausetta vaivautunut tekemään.

En sitten tiedä onko ralleissakin sääntötuntemus näin huonolla tasolla ettei tuota vastalausetta/protestia tajuta tehdä(Hakevuoressa käsittääkseni protesti olisi voinut mennä läpi mikäli se olisi perusteltu oikein).
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pääasiassa on puhistu siitä voiko tuon GPS-seurantalaitteen(jonka signaalia esitetään Rallin SM-sarjan sivuilla) näyttämän mukaan tehdä rangaistuspäätöksiä ja miksi rangaistus on ollut noinkin ankara vaikka rallin sääntökirja sallii kyllä siirtymällä eksymisen, jos vain palaa siirtymälle siitä kohtaa mistä on siltä poikennut.
Kiistatta siellä harhaan ajettiin ja säännön mukaan silloin ainoa mahdollinen rangaistus on kilpailusta sulkeminen.
Miten tää nyt on?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Miten tää nyt on?

Tähän sellainen tarkennus että itse olin lukevinani erään hylätyn kilpailijan kertoneen kääntyneensä takaisin risteykseen jonka tajusi ajaneensa väärin ja palanneensa reitille siitä mistä oli poistunutkin. Oma tulkintani on että tämä olisi sääntöjen puitteissa sallittua, mutta en nyt löydä tuota kommenttia enää, emmekä tietenkään voi tietää onko noin todellisuudessa käynyt.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sääntö sanoo näin:
"Kilpailijan tulee noudattaa järjestäjän määrittämää kilpailureittiä koko kilpailun ajan. Kilpailureitin noudattamatta jättäminen johtaa aina kilpailusta sulkemiseen"

Jos et ole reitillä, niin et noudata reittiä. Tiukka tulkinta säännöstä, ei salli käytännössä minkäänlaista virhettä. Mitä itse kuullut, niin eräs syy tähän kiristyneeseen tulkintaan on se, että on käyty reitiltä sivussa tankkaamassa tms. vähän katseen suojassa...
 
Kiistatta siellä harhaan ajettiin ja säännön mukaan silloin ainoa mahdollinen rangaistus on kilpailusta sulkeminen. Onko se sitten kohtuullinen rangaistus pienestä virheestä, on toinen keskustelu. Jos itse olisin tuolla ollut, ja samanlaisen virheen tehnyt niin vastalauseen kautta olisin hakenut kohtuuttomaan rangaistukseen muutosta. Esimerkkinä vaikka Hokkalan viimekauden rengassekoilu ja sen jälkipyykki. Nyt ilmeisesti kukaan ei tehnyt vastalausetta tuomiosta, joten vastausta ei sitä kautta voi saada.
Vastalauseella taisi olla ainakin SM-ralleissa jonkinmoinen hintalappu, nyt heitän ihan hatusta että olisiko ollut 1000 euroa. Monella harrastajalla jarruttaa tekemistä.
 

Sambody

Jäsen

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei sitten saanut Lappi lobattua Hyundaita mukaan. Oli kuulemma koittanut vihjailla, että olisi hyvä testikisa Ruotsia varten, mutta ilman tulosta näköjään.

Aiempina vuosina Virossa on ollut myös ennen Ruotsia kansallinen kisa jossa Tänak on nähty mukana, voi olla että Tänakin sana painaa enemmän jos tämä on taas se skenaario.

E: Eli Otepään talviralli on ollut kyseessä, on samana viikonloppuna kuin Tunturi, vielä ei näy Tänakia listoilla.
 

Sambody

Jäsen
Elfyniltä hyvä pointti uudesta pisteenlasku-järjestelmästä. Kaikki tiedostivat sunnuntai ajeluiden ongelman, mutta yksinkertaisempiakin ratkaisuja olisi varmasti ollut. Hänen näkemyksen mukaan yksinkertaisin ratkaisu olisi ollut antaa kaikille uudet kumit alle Powerille ja vaikka bonuspisteen jokaisesta sunnuntain erikoiskokeen voitosta. Hänen näkemyksen mukaan tuo olisi riittänyt siihen ettei aiemmin nähtyjä sunnutaiajeluita olisi nähty enää.
 

Sambody

Jäsen
Montessa ensimmäinen pettymys jo ennen ensimmäistäkään erikoiskoetta. Keli on kuiva eikä lunta ole mailla eikä halmeilla, joten säänherra ei suonut perinteistä Montea vaan enemmänkin yhden normaalin asfalttikilpailun. Toki ek:t ovat hienoja, mutta ilman lunta ja jäätä tuosta kilpailusta kyllä jotain puuttuu.
 

JASKA-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Montessa ensimmäinen pettymys jo ennen ensimmäistäkään erikoiskoetta. Keli on kuiva eikä lunta ole mailla eikä halmeilla, joten säänherra ei suonut perinteistä Montea vaan enemmänkin yhden normaalin asfalttikilpailun. Toki ek:t ovat hienoja, mutta ilman lunta ja jäätä tuosta kilpailusta kyllä jotain puuttuu.
Jep.. Sama oli viime vuonna.. Muistutti enemmänkin Katalonian rallia, kun Montea..
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saa nähdä minkälainen kisa luvassa jos ei lunta näkyvissä, mietin että voisiko tässä olla esim. Katsutan paikka tapella paikasta top3. Isoin jännitys rally2, toivottavasti näytetään mahdollisimman paljon noita, tuosta voisi vaikka fordit tippua pois ekana päivänä että noita saadaan kuviin.
 

JASKA-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sellainen kutina näin kauden kynnyksellä, että Kalle ja Ogier voittavat valtaosan kauden kisoista, kun pääsevät lähtemään hyviltä lähtöpaikoilta.. Ja kauden kolmanneksi nopein on maailmanmestari.. Surkea on MM rallin tilanne tuossa pääluokassa.. Onneksi WRC2 on erittäin tiukka ja kovatasoinen tänä vuonna.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sellainen kutina näin kauden kynnyksellä, että Kalle ja Ogier voittavat valtaosan kauden kisoista, kun pääsevät lähtemään hyviltä lähtöpaikoilta.. Ja kauden kolmanneksi nopein on maailmanmestari.. Surkea on MM rallin tilanne tuossa pääluokassa.. Onneksi WRC2 on erittäin tiukka ja kovatasoinen tänä vuonna.

Mietin jopa että voisiko Rovanperä ajaakin lopulta loppukauden kisoja neljäntenä autona jos johtaakin vaikka Suomen jälkeen pisteissä. Vähän houkuttelisi tuo 15 kerroin vedonlyönnissä.
 

JASKA-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mietin jopa että voisiko Rovanperä ajaakin lopulta loppukauden kisoja neljäntenä autona jos johtaakin vaikka Suomen jälkeen pisteissä. Vähän houkuttelisi tuo 15 kerroin vedonlyönnissä.
Niin, onhan se mahdollista.. Toki epätodennäköistä, kun antaa niin paljon tasoitusta jättämällä kisoja väliin..
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikkelsen oli jopa Munsteria hitaampi ekalla... Kova suoritus.
 

Sambody

Jäsen
Mikkelsen oli jopa Munsteria hitaampi ekalla... Kova suoritus.
Mikkelsenillä ja Tänakilla oli ongelmia heti avauksessa kaasun mappauksen kanssa. Ogierin kymmenes Monte voitto kaatuu kyllä lähtöpaikkaan, jos huomenna paskaa nousee tielle samaa tahtia kuin ravistelussa ja ensimmäisellä ek:lla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös