Ralliketju

  • 1 681 769
  • 13 385

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Rallikausi on kyllä ollut todella kiinnostava tähän asti! Sardinian rallikin oli kutkuttava aina siihen asti kunnes Ogierin jalka lipesi polkimelta, joten tälle kaudelle on kuljettajat asettunut oikeille paikoille ainakin. Lapille toivoisi niin paljon nyt sitä voittoa, mutta näillä spekseillä se vaatii näköjään aina kolmannen osapuolen taisteluun.

1-2 autovalmistajaa tuo kyllä vielä huutaa. Katto-organisaation ulostulo kolmesta ehdokkaasta ja Neuvillen parahdus nykytilanteesta on onneksi vauhdittanut keskusteluja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
1-2 autovalmistajaa tuo kyllä vielä huutaa. Katto-organisaation ulostulo kolmesta ehdokkaasta ja Neuvillen parahdus nykytilanteesta on onneksi vauhdittanut keskusteluja.

Toivottavasti jo ensikaudelle jotain tapahtuisi että kaikilla olisi edes kaikki tehdaskuskin paikat käytössä ja mieluiten suurimmassa osassa kisoista neljäskin auto mukana. Selkeästi eniten ammuttiin niskaan testausta rajoittamalla se pitäisi ensimmäisenä muuttaa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mitähän Toyotan johto tai sarjan promoottorit olisivat sanoneet, jos Kalle olisi pysäyttänyt autonsa ja keskeyttänyt kisan lehmää kunnioittaakseen?
Kalle Rovanperä valisti Elisa Aaltolaa rallista – Nyt dosentti vastasi

Monta kertaa aikaisemminkin törmännyt Twitterissä tämän Elisa Aaltolan täysin maailmasta ja realismista irrallisiin mielipiteisiin, mutta tämä keskustelu menee kyllä ihan kärkipäähän.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitähän Toyotan johto tai sarjan promoottorit olisivat sanoneet, jos Kalle olisi pysäyttänyt autonsa ja keskeyttänyt kisan lehmää kunnioittaakseen?
Kalle Rovanperä valisti Elisa Aaltolaa rallista – Nyt dosentti vastasi

Monta kertaa aikaisemminkin törmännyt Twitterissä tämän Elisa Aaltolan täysin maailmasta ja realismista irrallisiin mielipiteisiin, mutta tämä keskustelu menee kyllä ihan kärkipäähän.
Tuo vihreä hurupää varmaan metsässä kävellessään katsoo jokaisen askeleen jälkeen ettei yksikään muurahainen tai mikä tahansa jäänyt alle. Vittu mikä urpo.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mitähän Toyotan johto tai sarjan promoottorit olisivat sanoneet, jos Kalle olisi pysäyttänyt autonsa ja keskeyttänyt kisan lehmää kunnioittaakseen?
Kalle Rovanperä valisti Elisa Aaltolaa rallista – Nyt dosentti vastasi

Monta kertaa aikaisemminkin törmännyt Twitterissä tämän Elisa Aaltolan täysin maailmasta ja realismista irrallisiin mielipiteisiin, mutta tämä keskustelu menee kyllä ihan kärkipäähän.

Huvittavinta on tuo uhriutuminen, kun ensiksi mellastaa ympäri keltaista lehdistöä omalla agendallaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös kuitenkin, jos olisi tullut ihan täysosuma lehmään ja Kalle olisi jäänyt sitä ihmettelemään ja sitten jatkanut matkaa, niin hän olisi saanut siitä pysähtymisestä aikahyvitystä? Kuten tietysti muutkin jotka joutuisivat Kallen&lehmän takia hidastamaan?
Tai jos tuosta tapahtuneestakin osumasta olisi pysähtynyt lehmän kuntoa ihmettelemään ja Halttunen olisi mennyt OK-kylttiä heilluttamaan, niin ei kai siitä sakkoa olisi tullut, aikahyvitystä kyllä?

Enkä siis tarkoita että olisi pitänyt pysähtyä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mika Aaltolan saumat päästä presidentiksi laskevat koko ajan.

Offtopicina: Eivätköhän ne ole olleet aika mitättömät muutenkin, Haavisto seuraavat vaalit vieneet ilman mitään superyllätystä ja toivottavasti sitä seuraaviin vaaleihin mennessä Russitsien hyökkäys Ukrainaan on lyöty lopullisesti takaisin ja Aaltolan julkisuus vähentynyt sen myötä merkittävästi. Toki surullista on ollut seurata kuinka asiallisena asiantuntijana pidetty kaveri on selkeästi juopunut liikas iltapäivälehtien ja Somen tarjoamasta mediajulkisuudesta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Keniaan näyttää tulevan tälle vuodelle todella vähän osanottajia - vain 34 ilmoittautunutta listalla (viime vuonna 42). Rally1-autoja kuitenkin mukana 10 kpl kun Fordillakin on peräti kolme autoa mukana. Ja tämä on sellainen kisa, jossa jopa kolmosauton Serderidisillä on fiksulla ajolla mahdollisuudet pisteille, koska kisa on rankka ja keskeytyksiäkin tulee lähes varmasti.

Rally2-autoja mukana todella vähän, koska kisa on erityisesti yksityiskuljettajille kallis ja lisäksi rankka autoille. Vain 13 Rally2-autoa mukana, ja heistäkin ns. ykköskorin miehiksi voi laskea vain Solbergin, Prokopin ja pienellä varauksella Kajetanowiczin.

--

Sebastien Ogier muuten avautui tuossa viikolla aika rajusti rallin tilasta tällä hetkellä. Ei ole yhtään tyytyväinen siihen, mihin laji on mennyt ja miten suunta on koko ajan alaspäin. Sanoi, että laittaa perhe-elämän rallin edelle koska titteli rallissa ei merkitse hänelle enää mitään. Kahdeksan mestaruuden jälkeen on tietysti helpompi sanoakin noin, mutta kyllä Ogieria varmaan kannattaisi kuunnella tässä. Sarjassa on kyllä paljon asioita, jotka ei tällä hetkellä toimi ja joihin pitäisi saada jonkinlainen parannus.

Tärkeimpänä tietenkin se, että Rally1-autoja on niin vähän ja ajaminen on niin kallista, että uusilla kuljettajilla on todella vaikea päästä käsiksi Rally1-kalustoon. Mutta jo kisatapahtumissa on minusta epäkohtia, kuten esim. tuo rallien kolmas ajopäivä, joka nykyisellään on lähes "täytepäivä" joka ajetaan siksi, että saataisiin kilometrit täyteen ja päästäisiin ajamaan se päivän päätapahtuma, eli power stage.

Sébastien Ogierin mitta täyttyi – ranskalaismestari vaatii pikaisia muutoksia rallin MM-sarjaan: ”Kukaan ei enää välitä”

 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harmillisesti Ogier ei tuossa jutussa kuitenkaan avannut millään tavalla mitä tämä ”jotain” on mitä pitäisi tehdä.
Jep, tuollainen medialle avautuminen tuntuu oudolta, jos ei edes suoraan sano mihin asioihin kritiikki kohdistuu - saati mitä pitäisi tehdä tilanteen parantamiseksi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Ehkä ne R5 autot pitäisi vaan ottaa WRC1 autoiksi niin saataisiin viivalle järkevä määrä pääluokan autoja.
Vaikka viiden tai kahdeksan vuoden suunnitelma näillä autoilla ja sen jälkeen koitetaan näillä hybrideillä uudestaan, jos vaikka kulut olisi järkevämmällä tasolla.

Nyt siellä ajaa käytännössä viisi autokuntaa jotka realistisesti taistelevat mestaruudesta ja aika helvetillisiä virheitä saavat tehdä jotta tippuvat tuloslistalla kahdeksatta sijaa huonommaksi.

Samoin perjantailta pitäisi ottaa pari erikoiskoetta pois ja siirtää ne sunnuntaiksi ja Powerille omat renkaat.

Yleisölle tuolla vauhdin putoamisessa tuskin olisi kamalasti merkitystä, mutta olisi hienoa jos viivalla olisi vaikka 20 pääluokan autoa.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Suurin vitsi rallissa on se, että vieläkin 10 ensimmäistä saa pisteitä, vaikka usein ei edes tulee maalin asti kymmentä WRC-autoa. Ei sellaisen suorituksen pitäisi olla pisteiden arvoinen, että ajelee pitkin lepikkoa ja jää 10 minuuttia kärjestä ja silti voi saada ihan kivasti pisteitä.

Tähän on tuskin tulossa muutosta ainakaan parempaan suuntaan. Ennemmin aletaan jakaa jotain päiväkohtaisia pisteitä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tähän on tuskin tulossa muutosta ainakaan parempaan suuntaan. Ennemmin aletaan jakaa jotain päiväkohtaisia pisteitä.
Sitä pisteitä saavien määrää ei mielestäni pitäisikään laskea, vaan ratkaisu olisi nostaa mukana olevien WRC-autojen määrää selvästi nykyisestä. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta tuohon pitäisi pyrkiä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olisikos aikajana sellainen, että kun 2024 Toyota tuo Rally2 autonsa kisoihin ja harjoittelee sitä vuoden, niin 2025 vuodesta eteenpäin Rally2 on pääsarja. Bensat on synteettistä/bio ja lisätään vähän siipeä ym. Ehkä joku moottoripäivityskin sallitaan. Samalla voidaan julkistaa, että 2027 kaudesta eteenpäin tallien pitää tuoda autoihinsa hybridiakku jolla ajellaan nimettyjä siirtymiä.

Olen ymmärtänyt että vaikka nykyisissä Rally1 autoissa hybridi on päin persettä (ulkopuolisella) toteutettu, niin se ei kuitenkaan ole se suurin ongelma, vaan se että autot on muuten niin perkeleen kalliita, ts rakennettu täysin nollista, vain kuoret on sarjatuotantoautoa muistuttavia ja uusien valmistajien mukaantulo on aivan saatanan kallista, versus RAlly2, jossa on jo n kahdeksan automerkkiä, osa täysillä mukana, osalla hyvät vanhat pohjat.
 

Sambody

Jäsen
Olisikos aikajana sellainen, että kun 2024 Toyota tuo Rally2 autonsa kisoihin ja harjoittelee sitä vuoden, niin 2025 vuodesta eteenpäin Rally2 on pääsarja. Bensat on synteettistä/bio ja lisätään vähän siipeä ym. Ehkä joku moottoripäivityskin sallitaan. Samalla voidaan julkistaa, että 2027 kaudesta eteenpäin tallien pitää tuoda autoihinsa hybridiakku jolla ajellaan nimettyjä siirtymiä.

Olen ymmärtänyt että vaikka nykyisissä Rally1 autoissa hybridi on päin persettä (ulkopuolisella) toteutettu, niin se ei kuitenkaan ole se suurin ongelma, vaan se että autot on muuten niin perkeleen kalliita, ts rakennettu täysin nollista, vain kuoret on sarjatuotantoautoa muistuttavia ja uusien valmistajien mukaantulo on aivan saatanan kallista, versus RAlly2, jossa on jo n kahdeksan automerkkiä, osa täysillä mukana, osalla hyvät vanhat pohjat.
Eikö Rally2 ole paljon automerkkejä, koska näitä autoja menee kaupaksi. En usko että Rally2 kalustoon siirtyminen olisi mikään ratkaisu. Näyttävyyttä noihin täytyy ainakin saada lisää. Paljon se maksaa? Tuleeko lisää tosissaan kehitystyön ottavia kuskeilleen maksavia talleja mukaan? Tai paremminkin kauanko kestää, että tehdaskuskeilla on ihan eritavalla kulkevat autot alla kuin asiakaskuskeilla?

Luulen että Rally2 siirtyminen vain johtaa siihen, että sarja kiinnostaa vähemmän suurta yleisöä ja suuren yleisön mukana sponsorirahaa. Kehityksestä putoaa jo aikaisessa vaiheessa moni automerkki. Ja huippumerkeilläkin päivitykset löytävät lähinnä tehdaskuskien autot jolloin asiakaskuskit ajavat lähinnä vain ynnämuita sijoja.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö Rally2 autoja ole paljon automerkkejä, koska näitä autoja menee kaupaksi. En usko että Rally2 kalustoon siirtyminen olisi mikään ratkaisu. Näyttävyyttä noihin täytyy ainakin saada lisää. Paljon se maksaa? Tuleeko lisää tosissaan kehitystyön ottavia kuskeilleen maksavia talleja mukaan? Tai paremminkin kauanko kestää, että tehdaskuskeilla on ihan eritavalla kulkevat autot alla kuin asiakaskuskeilla?

Luulen että Rally2 siirtyminen vain johtaa siihen, että sarja kiinnostaa vähemmän suurta yleisöä ja suuren yleisön mukana sponsorirahaa. Kehityksestä putoaa jo aikaisessa vaiheessa moni automerkki. Ja huippumerkeilläkin päivitykset löytävät lähinnä tehdaskuskien autot jolloin asiakaskuskit ajavat lähinnä vain ynnämuita sijoja.

Niin ja onko näillä valmistajilla kuitenkaan mielenkiintoa tehdastallina lähteä mukaan, kuitenkin Toyota ja Hyundai pyörittänyt nyt yli 60 miljoonan budjettia jopa lähemmäs 100 miljoonaa. Aika paljon varmaan kuitenkin nyt Rally2 tiimien budjetit rahoitettu autojen myynnillä, mutta jos sinne jotain +50 miljoonaa pitäisi valmistajan pistää niin halutaanko sitä kuitenkaan mukaan. Riskinähän on että samat valmistajat jatkaisi ja lopulta vielä Skodan ja Citroenin autot jäisi jälkeen ja jättäisi kokonaan sarjan.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Jos Rally2 autot olisivat MM-sarjan pääluokka, niin automerkkejä ja tiimejä, yksityistiimit mukaan lukien olisi mukana paljon enemmän kuin mitä nyt on Rally1 autoilla kilpailtaessa. Rally1 autojen meno on näyttävää, mutta onhan kilpailu täysin näivettynyttä ja se syö omalta osaltaan mielenkiintoa sarjaa kohtaan. Jos siirryttäisiin kilpailemaan Rally2 autoilla, niin varmastikin osa isosta yleisöstä äänestäisi jaloillaan ainakin alkuun, mutta toisaalta taas lisääntyneet tiimit kuljettajineen toisivat mukanaan varmastikin myös uusia katsojia lajin pariin. Jos siirrtyttäisiin Rally1 autoihin, niin veikkaan, että entisten jo olemassa olevien automerkkien ja tiimien lisäksi mukaan saataisiin useita täysin uusia tekijöitä, osa tehdastiimeinä ja osa yksityisinä. En tiedä loppupeleissä, mikä olisi sarjan kannalta se paras ratkaisu, mutta jotainhan tuolle tulisi tehdä, sillä nykymeiningillä näköpiirissä ei ole tulossa uusia tiimejä ja automerkkejä mukaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rally2 autoilla ei ole muuta ongelmaa pääluokaksi kuin se että valmistajat eivät sitä halua. Tekniikka ei ole sellaista mikä niitä kiinnostaa markkinointimielessä joten niitä ei silloin kiinnosta siihen panostaa. Rally2 autoja tehdään vain siksi että niiden myyminen on hyvä business...
Entinen FIA pomo Mahonen totesi Tomin nuoteissa jaksossa aikanaan että tehtaat laittavat pelkkään sarjan pyörittämiseen erilaisilla tavoilla yli 100M€/kausi ja heiltä on kysytty hyvinkin tarkkaan millaisilla laitteilla sitä hommaa halutaan tehdä. Jos mentäisiin Rally2 autoihin, niin tuo 100M€ pitäisi kattaa jotenkin muuten ja se ei ole yksityisellä rahoituksella mahdollista. Jos Rally2 olisi pääluokka, MM-sarja kutistuisi ERC sarjan tyyppiseksi missä osa ajaa koko kauden ja muut mihin rahat riittää...
Ja ihan kilpailullisesti jos miettii, niin myös Rally2 autoilla tehdastallit olisi eri kastissa muihin verraten joten ei siellä yksityisillä olisi yhtään sen enempää menestymismahdollisuuksia kuin tänäpäivänäkään...
Pitää muistaa että tehtaille WRC on markkinointia eikä mitään muuta. Ei kannata markkinoida sellaista tekniikkaa mikä on poistumassa jokatapauksessa kuten 1,6l polttomoottori. Hybridi on välivaihe ja sähkövehkeet tai vety on moottoriurheilun tulevaisuus (tällä hetkellä). Siihen tehtaat haluavat panostaa ja saada sen mukana näkyvyyttä...
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No okei, okei, ei sitten ralli kakkosia. Mutta joku "välimallin" ratkaisu tähän varmaan tarvitaan, noin vuosiksi 2025-30? Jos/kun nykyisillä Rally1 autoilla ei saada tehdastalleja lisää, ja aikataulu on jo liian kireä kokonaan uusien sääntöjen&autojen kannalta. Eli joko otetaan muutama lisäaikavuosi nykyisillä Rally1:llä ja ~kolmella autolla, tai vähän pidempi aikalisä upgreidaamalla Rally2:sia?

Hienointahan se toki olisi, kun säännöt sallisi mahdollisimman vapaasti eri käyttövoimat, eli siellä olisi Toyotan vetyayto, Huyndain täyssähkö ja vaikka Porschen polttis viivalla vastakkain. Minulla ei myöskään täyssähkösarjaa vastaan sinänsä mitään, mutta Toyotalla saattaa olla, ja yleisölläkin ehkä. Ja 2025 nuo ei tietenkään tapahdu.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No okei, okei, ei sitten ralli kakkosia. Mutta joku "välimallin" ratkaisu tähän varmaan tarvitaan, noin vuosiksi 2025-30? Jos/kun nykyisillä Rally1 autoilla ei saada tehdastalleja lisää, ja aikataulu on jo liian kireä kokonaan uusien sääntöjen&autojen kannalta. Eli joko otetaan muutama lisäaikavuosi nykyisillä Rally1:llä ja ~kolmella autolla, tai vähän pidempi aikalisä upgreidaamalla Rally2:sia?
Juu, kohta on kiire... Luulen että ainoa minkä enää ehtii tehdä, on jatkaa nykyisillä... Koska ennenkuin mitään sääntöjä lyödään lukkoon, pitäisi olla joku haju mihin suuntaan koko teollisuus on menossa. Nyt puhutaan vielä sähköstä, mutta kokoajan myös enemmän erilaisista bio-polttoaineista ja vedystä... Ennustaminen ja varsinkin tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti ollut hankalaa...
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Ensi viikonloppuna olisi tarjolla Latvian ERC-kisa josta tulee siis WRC-kisa ensi kaudella. Vauhtia riittänee tuttuun tapaan ja Sesks kyykyttää koko porukkaa lähdöstä maaliin. Pääluokassa (Rally2) pisteistä kisaa 20 kuljettajakaksikkoa.

Viikonloppuna ajetaan myös SM-Rallia Joensuussa itä-rallin merkeissä ja siellä toteutuu "uudistus", josta on puhuttu vuosia joka on mielestäni täysin teennäinen ja ralliin kuulumaton eli virtuaalinen hidaste = 50m pituinen matka keskellä ek:ta jossa 40km/h nopeusrajoitus. Saa nähdä minkälainen soppa tulee, mutta vaikka ne heinäpaalishikaanit mielummin kuin tällaista (imo).

Ari Vatanen nähdään 0-auton ratissa vaimonsa lukiessa nuotteja. Lauantaina kahden ruudun taktiikalla taasen rallia; mikäs sen parempaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
josta on puhuttu vuosia joka on mielestäni täysin teennäinen ja ralliin kuulumaton eli virtuaalinen hidaste = 50m pituinen matka keskellä ek:ta jossa 40km/h nopeusrajoitus. Saa nähdä minkälainen soppa tulee, mutta vaikka ne heinäpaalishikaanit mielummin kuin tällaista
Terveisiä Joensuusta. Mitä olen ehtinyt kuulla pikaisella otannalla kuljettajien kommentteja virtuaalisesta hidasteesta, niin etukäteen mielipiteitä on ollut puolesta ja vastaan, kuten yleensäkin jokaisen uuden kokeilun kohdalla. Hidasteen toimivuus nähdään huomenna käytännössä ja se jälkeen ollaan viisaampia. Monet ottavat kokeilun kuitenkin mielellään vastaan, sillä nyt autoja ei ainakaan säretä heinäpaaleihin ja virtuaalishikaani toimii tasapuolisesti kaikkien kohdalla. Heinäpaalien kohdalla ongelmana on, että mahdollisen paaliosuman jälkeen joku tai jotkut paaleista on liikahtanut pois paikoiltaan ja seuraaville shikaani on ollut hitaampi tai nopeampi ajaa läpi kuin osumaa ennen.

Virtuaallishikaanista on ennakkomerkki maastossa 200m ennen hidastusaluetta, sekä tiekirjassa on myös luonnollisestikin maininta. Lippusiimoilla merkitty hidastusalue on 50m pitkä, jonka aikana jossain kohtaa (ei siis koko 50m) nopeuden on käytävä 40km/h, joilloin nopeusnäyttöihin ilmestyy välittömästi ns. vihreä hymynaama ja kaasun saa löydä heti taas pohjaan.

Lauantaina kahden ruudun taktiikalla taasen rallia; mikäs sen parempaa.
Juurikin näin ja viikonloppu on muutenkin moottoriurheilun juhlaa, sillä myös Formulat ovat vauhdissa sekä Rallicrossin MM-sarjaa kurvaillaan Norjassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös