Ralliketju

  • 1 832 490
  • 14 795
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Olipas erikoinen ralli! Ensinnäkin kahden pätkän varrella vietetyn yön aikana tuli vedettyä peräti 8 kaljaa. Päivän aikana ei tietenkään yhtäkään.

Sitten toinen erikoinen juttu. Tähän asti koko ikäni olen rallia katsomassa ollut, enkä ollut nähnyt yhden yhtä ulosajoa metsässä. Nyt perjantaina näin kolme. Näistä ensimmäinen oli tämä Hirvosen ulosajo. Mentiin katsomaan siihen paikkaan ihan sen takia, kun on Mikon suosikkipaikka koko MM-sarjassa. Kyllä teki muuten pahaa huomata, että nyt mennään. Kaverin kun henkilökohtaisesti tuntee, niin se sai hieman sydämen pomppimaan. Paikan päällä katsottuna mitään ei näyttänyt hypyssä ja alastulossa menneen vikaan, mutta silti meni ulos. Tämä kyllä jonkin moiseen iskuun tosiaan viittasi. Todennäköisesti iski siis ohjaukseen niin kovaa, että ratti karkasi. Ei se hyppy mitenkään ylipitkä ollut eikä leveä myöskään. Se nyt vaan tuli jotenkin huonosti alas. Se harmitti niin vietävästi kyllä. Onneksi miehet olivat kunnossa, kiitos todella turvallisten autojen.

Toinen ja kolmas ulosajo tulikin sitten Sirkkamäessä käytännössä ensimmäisessä mutkassa. Ensimmäisen kunnon katselualueen pitkässä alamäkivasurissa. Ulosajoja ei todellakaan ole mukava todistaa, enkä ymmärrä miksi monet oikein hakeutuvat niille "kaatopaikoille." Ensimmäisen ulosajon siellä hyödynsin, kun olin pitkässä grillijonossa. Tottakai lähes kaikki siitä ampuivat katsomaan ja pääsin tilailemaan ihan rauhassa. En muuten voi suositella Sirkkamäkeä katselupaikkana kenellekään. Paskat järjestelyt, eikä katselupaikkoja oikeastaan ole. Toivottavasti ensi vuonna ei ajeta.

Sitten itse rallista. Hienoa, että saatiin suomalaisvoittaja, vaikka Solbergille voittoa toivoinkin Mikon ajettua ulos. Kaikenkaikkiaan erittäin jännä ralli oli. Tosin se olisi voinut olla jotain muuta ilman Mikon kaatoa. Jäi kuitenkin todella hyvät fiilikset, vaikka tuntuikin vähän, että loppui kesken, kun sunnuntaina ei enää ajettu.
 

Sambody

Jäsen
Loistavasti tosiaan ajoi Latvala. Kyllähän tuo rallin seuraaminen paikanpäältä on ihan erilainen juttu kuin tv:n välityksellä. Hieno reissu oli myös tänäkin vuonna ja huikea tunnelma Himoksen pätkällä, kun ralliradiosta saapui tieto Latvalan maalintulosta. Ogier myös hienosti toisen kerran Jyskälässä ja toiseksi kukistaen muun muassa Loebin ja Solbergin.

Tuo ensikauden tallispekulaatio on todella mielenkiintoista. Mielestäni tuosta sääntöuudistuksesta tulee täysi fiasko, jos ei sarjaan tule vähintään paria tai kolmea uutta tallia. Sillä vaikka vissiin hieman näyttävämpiä autoja tulevat WRC-tykit ovatkin kuin nykyiset s kakstonniset niin siltikin jäävät näyttävyydessä näille nykyisille saatika sitten vanhoille b-ryhmän raketeille. Ja mielestäni rallin suurin viehätys nimenomaan katsojan kannalta on tuo näyttävyys. Se kuinka taitavat rattimiehet paiskoo autojaan näyttävästi nyppyjen yli kylki edellä tai smoothisti tasaisessa sladissa risteyksissä. Tietenkin myös hypyt jäävät vaisummiksi, kun otetaan vauhtia pois.
 

Outsider

Jäsen
Mutta kuten olen sanonut niin ensi kaudella moni asia saattaa muuttua. Ensinnäkään ei tiedetä vielä yhtään mitkä ovat tallien väliset voimasuhteet koska molemmille tulee ihan uudet autot. Sen lisäksi ensi kauden autot tulevat olemaan todennäköisesti aika erilaisia ajaa koska käsittääkseni esim. aktiivilukot ovat kielletty näissä S2000-autoissa (korjatkoon joku joka on tutustunut paremmin noihin ensi kauden autosääntöihin). Sitä ei vielä pysty sanomaan miten tämä vaikuttaa kuljettajien välisiin voimasuhteisiin, koska autot vaativat vähän erilaista ajotyyliä.

Jostain lehdestä lueskelin joskus juttua näistä aktiivilukoista ja siinä oli sanottu että aktiivilukoilla varustettua autoa pitää viedä koko ajan nokka edellä "junamaisesti" kun taas mekaanisilla lukoilla varustettua autoa "roiskitaan" enemmän vähän kuin takavetoista. Tässä jutussa oli otettu esimerkiksi Loeb, jolla on tausta etuvetoautoissa ja asfaltilla jolloin tämä nyky-WRC-autojen vaatima ajotyyli sopii erityisen hyvin Loebille.

Eikös aktiivilukot kielletty WRC-autoistakin jo useampi vuosi sitten?
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ensinnäkään ei tiedetä vielä yhtään mitkä ovat tallien väliset voimasuhteet koska molemmille tulee ihan uudet autot.

Hirvosen suusta kuultuna Ford on todella pahasti perässä uuden auton kehityksessä verrattuna Citroeniin. Se kuulostaa tässä vaiheessa todella pahalta. Joutuvat tekemään ihan täyttä viikkoa nyt Fordilla, että saavat auton valmiiksi ja testattuakin. Hiukan kuitenkin huolestuttaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös aktiivilukot kielletty WRC-autoistakin jo useampi vuosi sitten?

Nyt pitää kyllä tunnustaa että en ole varma. Eli saattaapa hyvinkin olla että kirjoitin ihan puutaheinää, mikä ei tietysti minun tapauksessani ole ainutlaatuista eikä yllättävää.
 

fakiiri

Jäsen
Voisikohan Skoda olla yksi potenttiaalinen tehdastalli joka palaisi?

Skodan tallipäällikkö Michal Hrabanek on ilmoittanut useampaan kertaan, ettei Skoda palaa MM-ralleihin. Skoda ei hyväksy FIA:n päätöstä, jonka mukaan ensi kauden autoihin asennetaan 1,6 -litrainen turbokone. Skoda olisi halunnut superit pääluokaksi.

VW pallottelee MM-ralliin tulemista, päätöksiä tehtäneen syksyn mittaan. Ensi kuussa Toyota ilmoittaa, palaako merkki rallin MM-sarjaan vai laitetaanko panokset ratapuolelle WTCC-luokkaan, eli koppiautojen MM-sarjaan.

Fiat ei palaa, ei myöskään Mitsubishi. Sen sijaan Hyundai/Kia on mahdollinen. Subarun tilannetta ei tunnu kukaan tietävän. Kahdenlaista tietoa Jyväskylässä liikkui. Sen sijaan ei pidä ihmetellä, jos suomalaisille tuttu Mazda palaa, erään kotimaisen yrityksen hoitaessa tiimin toiminnan MM-sarjassa...
 

Outsider

Jäsen
Nyt pitää kyllä tunnustaa että en ole varma. Eli saattaapa hyvinkin olla että kirjoitin ihan puutaheinää, mikä ei tietysti minun tapauksessani ole ainutlaatuista eikä yllättävää.

Mullakaan ei nyt ole ihan 100% faktaa asiasta, kun rallin seuraaminen on jäänyt viime vuosina vähän vähemmälle. Mutta muistelisin silti, että aktiivilukot kiellettiin ainakin tehdasautoista muutama vuosi sitten, olisko ollut -06(?). Ilmeisesti yksityistalleille oli jotain poikkeuksia, kun muistelisin että ainakin Garde ja Petteri veteli jotain kisoja aktiivien kanssa.
 

fakiiri

Jäsen
Ei siinä mitään Loeb ehdottomasti kaikkien aikojen kuski, mutta voisi melkein vannoa, että jos vaikkapa Mäkisen huippuvuosina olisi ollut vain kaksi kärkitallia niin myös hänen tilastonsa voisi olla ihan erilaisia...

Aika kultaa muistot...Lukuunottamatta vuosia 1999-2005 rallin MM-sarja on ollut kerrallaan kahden, enintään kolmen tiimin temmellyskenttä.

Tommin kaksi ensimmäistä mestaruutta tulivat vuonna 1996 ja 1997. Vuonna 1996 mukana olivat Mitsu, Subaru ja Ford. Kolme tallia, yhteensä kuusi autoa. Vuonna 1997 oli sama tilanne, kunnes Toyota tuli mukaan loppukaudesta. Mestaruudesta faktisesti ajoivat vuonna 1997 vain Mäkinen, Sainz ja McRae. Mitsu ajoi käytännössä kisat yhdellä autolla, Subarun Eriksson keräsi merkkipisteitä, samoin Fordin Bruno Thiry.

Vuoden 2010 Neste Oil Rallissa oli enemmän huippuautoja kuin oli esim 1997.
 

fakiiri

Jäsen
Mullakaan ei nyt ole ihan 100% faktaa asiasta, kun rallin seuraaminen on jäänyt viime vuosina vähän vähemmälle. Mutta muistelisin silti, että aktiivilukot kiellettiin ainakin tehdasautoista muutama vuosi sitten, olisko ollut -06(?). Ilmeisesti yksityistalleille oli jotain poikkeuksia, kun muistelisin että ainakin Garde ja Petteri veteli jotain kisoja aktiivien kanssa.

Aktiivilukot kiellettiin vuoden 2006 alusta, samoin moottoreiden vesiruiskutus. Aktiivilukoilla on saanut ajaa poikkeustapauksissa.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Täytyy muuten vielä vähän jatkaa juttua rallin järjestelyistä. Jätettiin auto tosiaan sinne Himos Areenan pihaan, missä oli hyvin tilaa kun mentiin vain ajoissa paikalle. Kiitokset siitä vinkistä Vodelle! Vältettiin ruuhkat menomatkalla lähtemällä kotoa varmaan jo puoli kahdeksan aikaan, kiitos vinkistä Olpalle! Siitä Himos Areenalta sitten käveltiin kohti laskettelurinnettä ja liput saatiin ostettua kätevästi siitä kävelytien varresta. Sen jälkeen tulikin rutkasti ylimääräistä kävelyä, kun lähdettiin omaa tyhmyyttämme väärään suuntaan talsimaan. Pienen etsiskelyn jälkeen lähdettiin sitten sitä asfalttitietä ylöspäin ja sen jälkeen se pitkä hiekkatie ylös. Sen mäen varrella ei ollut yhtään luvallista katselupaikkaa, joten jouduttiin kävelemään varmaan vielä kilometri, josta löydettiin ihan OK paikka. Siinä oli yksi järjestysmies, ja varmaan 20 ihmistä. Lisäksi vielä järjestysmies oli ihan totaalinen vässykkä, siinä autojen välissä lähti joku mummo ylittämään kävelysauvojen kanssa tietä, eikä järkkäri sanonut mitään. Katsojat joutuivat sitten huutamaan mummelin turvaan sieltä. Muutenkin porukkaa seisoskeli siinä tiellä vielä alle 5 minuuttia ennen ensimmäistä autoa, vaikka liikkuminen tiellä on kielletty 1h ennen autoja.

Historic -kulkueesta sen verran, että oli aika vaisu. Odotin näkeväni edes yhden B-ryhmäläisen, mutta ei siellä tainnut sellaisia olla. Kohokohta oli Lancia Delta, mikä on ollut yksi minun lempiralliautoista aina.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Odotin näkeväni edes yhden B-ryhmäläisen, mutta ei siellä tainnut sellaisia olla.

Siitähän Kankku kertoi, ettei sellaisella pelillä voi lähteä tuollaiseen mukaan. Asvaltilla ehkä mutta soralla ei missään nimessä. Toiseksi hyväksi kone ei kestä ajella kuin sen ~700km niin päristelyt jää vähemmälle. Autojahan toki suomessa on esim. Kankkuselta löytyy Peugeot, Lancia, Audi ja Metro.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hiuksia halkoakseni todettakoon, että kielto koski nimenomaan etu- ja takalukkoa. Keskilukko on edelleen WRC-autoissa aktiivinen.
Nimenomaan näin on ollut vuoden 2006 alusta alkaen. Ei kaikkia herkkuja voi ottaa pois kustannusten takia, koska määrätty vauhti pitää pystyä säilyttämään lajin myymisen kannalta.


Jari-Matille onnittelut loistavasta Neste-rallyn voitosta. About 310 erikoiskoekilometriä ilman ensimmäistäkään virhettä, ja kuitenkin vauhtia oli takana.

Mikolla oli myös vauhtia kisassa reilusti, tosin ulosajo ei johtunut mitenkään liian kovasta nopeudesta.

Tässä kisassa se Fordin kaksoisvoitto kauden ralleista taisi olla kaikkein mahdollisin, mutta jäi nyt siis valitettavasti saavuttamatta.

Kankkunen fiilisteli komeasti ja näytti esim. Kimille marssijärjestyksen suomalaisten keskinäisessä kisailussa. Virtaa oli kintaissa paljon, kun EK 2:n lähdössä Juhalle tuomittiin vilppilähtö.

Muutenkin tapahtuma oli varsin onnistunut, ja olisikin toivottavaa, että ajettaisiin samalla konseptilla jatkossakin. Toki lopullista päätöstä sen suhteen joudutaan odottamaan jonkin aikaa.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Virtaa oli kintaissa paljon, kun EK 2:n lähdössä Juhalle tuomittiin vilppilähtö.

Tästähän Kankkunen itse sanoi, että aurinko paistoi sen verran silmiin, että Juha ei nähnyt valoja. Mutta joka tapauksessa Kankkunen oli selvästi innoissaan, kuin pikkupoika.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tästähän Kankkunen itse sanoi, että aurinko paistoi sen verran silmiin, että Juha ei nähnyt valoja. Mutta joka tapauksessa Kankkunen oli selvästi innoissaan, kuin pikkupoika.
Niin, on syytä muistaa että Urrian pätkän starttipaikka on suoraan kohti länttä. Ja aurinkohan nousee idästä myös Jyväskylän seudulla, joten jokainen laskekoon siitä mahdollisuudet paisteen osumiseen suoraan silmiin.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tästähän Kankkunen itse sanoi, että aurinko paistoi sen verran silmiin, että Juha ei nähnyt valoja. Mutta joka tapauksessa Kankkunen oli selvästi innoissaan, kuin pikkupoika.

Muistaakseni Kankkunen kertoi vaan, ettei nähnyt valoja tai kelloa ja koska Repo näki, niin hän lähti kartturin alaspäin laskusta liikkeelle. Sitä en sitten tiedä, että miksi Kankkunen ei nähnyt. Oliko sitten tiellä jotain, vai heijastiko takaa päin paistava aurinko niin pahasti lähtötauluun, ettei siitä varmuudella saanut selvää. Tämän jälkeen kuulemma pätkien aluissa otti erittäin varman päälle sen liikkeelle lähdön kanssa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, on syytä muistaa että Urrian pätkän starttipaikka on suoraan kohti länttä. Ja aurinkohan nousee idästä myös Jyväskylän seudulla, joten jokainen laskekoon siitä mahdollisuudet paisteen osumiseen suoraan silmiin.
Niin no takaa tuleva valo voi estää valojen näkemisen vielä tehokkaammin ja siitä oli kyse, mistään silmiin paistamisesta Kankkunen ei puhunut. Sanoi vaan, että aurinko esti näkemisen.

Kankkunen sanoi, että tämän pätkän jälkeen katsoi itse valot eikä kartturi, vaikka ei mitään nähnytkään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Niin no takaa tuleva valo voi estää valojen näkemisen vielä tehokkaammin ja siitä oli kyse, mistään silmiin paistamisesta Kankkunen ei puhunut. Sanoi vaan, että aurinko esti näkemisen.
Näin se varmaan on ollut. Yritin vain vähän viisastella Kummelin viestin sanamuotoa "aurinko paistoi sen verran silmiin".
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika kultaa muistot...Lukuunottamatta vuosia 1999-2005 rallin MM-sarja on ollut kerrallaan kahden, enintään kolmen tiimin temmellyskenttä.

Tommin kaksi ensimmäistä mestaruutta tulivat vuonna 1996 ja 1997. Vuonna 1996 mukana olivat Mitsu, Subaru ja Ford. Kolme tallia, yhteensä kuusi autoa. Vuonna 1997 oli sama tilanne, kunnes Toyota tuli mukaan loppukaudesta. Mestaruudesta faktisesti ajoivat vuonna 1997 vain Mäkinen, Sainz ja McRae. Mitsu ajoi käytännössä kisat yhdellä autolla, Subarun Eriksson keräsi merkkipisteitä, samoin Fordin Bruno Thiry.

Vuoden 2010 Neste Oil Rallissa oli enemmän huippuautoja kuin oli esim 1997.

Ilmeisesti näin sitten kun ikää sen verran vasta meikäläisellä että kun Tommi voitti ekan mestaruuden niin polvenkorkuinen melkein vasta olin :D

Mutta kyllä homma tuohon aikaan silti minusta oli erilaista nykyään kun oikeastaan nyt on 4 kuskia jotka taistelee mestaruudesta + kakkostallin kuskit. Kai tuolloinkin oli noita yksityistallin tiimejä sitten sen verran, että tasoa oli jonkin verran vai miten mulla on semmoisia mielikuvia rallista, että ennen saattoi hyvinkin olla vaikkapa 15 kärki aika tiiviissäkin nipussa tai ainakin niin ettei erot ole minuutteja kärjen ja häntäpäässä. Ainakin siis näin ekojen pätkien jälkeen..

Mutta joo jokatapauksessa pari tallia tarvitaan lisää olkoon vaikka sitten hitaampia ja resursseiltaan pienempiä kun Ford ja Citroen, mutta kunhan lähtöluetteloon lisää nimiä saataisiin. Nyt ihan nimikkeitäkin kuskeja jotka toisivat ralliin lisää väriä joutuvat seisomaan makkarajonossa tai sitten ajavat vain pari yksittäistä rallia parivuotta vanhalla kalustolla..
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan hyvin sujui omakin rallin seuraaminen. Urriassa oltiin ensimmäisellä katselualueella, jossa yksi auto veti ojaan ja sitä pitkin takaisin tielle. Todennäköisesti olisi ilman hartialukkoa taittunut. Pari muuta oli aika katkolla, mutta kaikki pysyivät tiellä.

Sieltä sitten Lankamaahan ja latomutkaan, jossa rytisi ihan huolella. Ensin Al Khassimi ehkä 3 kertaa katon kautta, sitten Bruschetta luokkaa 7-8 kertaa ja vielä Weurlander 3,5 kertaa ja ilkeännäköinen osuma puuhun. Medihelikin kävi paikalla ja pari kevyempää ulosajoa. Weurlanderin kaadon jälkeen pätkä sitten keskeytettiinkin ja autot kiersivät toista reittiä siirtymänä.

Vaikka tämä vuosi oli 14. kerta putkeen Jyväskylässä, en ole nähnyt siellä aiemmin kuin kaksi kaatoa, kun Arminen ja Villagra vetivät kaksi vuotta sitten pihalle Juupajoella. Toki Jyväskylään ei yleensä lähdetä kaatoja metsästämään vaan enemmänkin katsomaan kovavauhtista ja taitavaa ajamista. Bruschettan kaato oli silti varmaan hurjimman näköinen, mitä olen koskaan edes nähnyt.

Hyvä juttu, että saatiin rallille suomalainen voittaja. Harmi vaan, että Hirvonen joutui keskeyttämään, sillä vauhtia löytyi selvästi enemmän kuin alkukaudesta.
 

fakiiri

Jäsen
Mutta kyllä homma tuohon aikaan silti minusta oli erilaista nykyään kun oikeastaan nyt on 4 kuskia jotka taistelee mestaruudesta + kakkostallin kuskit. Kai tuolloinkin oli noita yksityistallin tiimejä sitten sen verran, että tasoa oli jonkin verran vai miten mulla on semmoisia mielikuvia rallista, että ennen saattoi hyvinkin olla vaikkapa 15 kärki aika tiiviissäkin nipussa tai ainakin niin ettei erot ole minuutteja kärjen ja häntäpäässä. Ainakin siis näin ekojen pätkien jälkeen.

Rehellisesti sanottuna, ei ollut. Ralli eli enemmän tai vähemmän apaattisia vaiheita vuoden 1986 jälkeen aina WRC-aikakauden alkuun asti. 1980-luvun loppupuolella saattoi rallin voittaa tehtaan Lancialla, 1990-luvun taitteessa Lancialla tai Toyotalla. Subaru sai ensimmäisen voittonsa 1993, mutta nousi kärkitallien joukkoon vasta 1990-luvun puolivälin jälkeen. Fordilla oli ihan ok-auto, mutta jättimenestystä ei oikein tullut.

1990-luvun alkupuolella kisoissa oli mukana enintään 8-10 kilpailukykyistä autoa, tehdaskuljettajia oli 1-2 per tiimi ja tiimejä oli 3-4. Huomioitavaa on, ettei kaikkiin kilpailuihin tarvinnut osallistua, tiimit taktikoivat kisavalintoja tehdessään.

Yksityistallien kalusto oli paljon huonompaa verrattuna kärkiautoihin kuin nyt on. Esimerkiksi Suurajoissa 1994 mukana olivat Subaru (1 auto), Toyota (2 autoa), Ford (2autoa) sekä Fordin yksityistalli (2 autoa). Muut isossa A-ryhmässä ajaneet olivat puhtaita yksityiskuskeja. Tuon vuoden Suurajoissa kymmenenneksi sijoittui Olli Harkki N-ryhmän Mitsulla, ero kärkeen oli rapiat 25 minuuttia. Muutenkin 90-luvun puolivälissä N-ryhmän autolla ehti Suurajoissa kympin kärkeen, vaikka ero voittajaan oli usein yli 20 minuuttia.

FIA loi WRC-luokan, koska autotehtaat eivät kyenneet eivätkä halunneet tehdä ison A-ryhmään luokitukseen vaadittuja 5 000 autoa. Kynnys autotehtaille MM-sarjaan tulemiseksi oli liian korkea ennen WRC-sääntöä.
Vasta vuodesta 1998 lähtien tuli mukaan uusia talleja, ja sarjan taso nousi. Vuodet 1999-2005 ovat kaikkien aikojen tasokkaimmat rallissa. Tämän hetken tilanne on kuitenkin parempi kuin mitä se oli vielä 1990-luvun puolivälissä. Ja tämä nimimerkillä yli 30 Suurajoa paikan päällä nähneenä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Rallin suunnalta kuuluu taas hyvää kun Saab on huhujen mukaan myös tekemässä paluuta MM-sarjaan. Koko sarjan kannalta olisi erittäin hyvä kun mukaan saataisiin mahdollisimman paljon talleja ja kuljettajia. Katsotaan miten käy
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika yllättävä on kyllä tuo Saab-huhu, ja toteutuessaan olisi tietysti erittäin hyvä uutinen. Mutta täytyy kyllä tunnustaa että menee ainakin minulla En usko ennen kuin näen -osastolle. Ja vaikka Saab saisi jonkunlaisen auton tehtyäkin niin mikä tulee sitten olemaan kilpailukyky kun takana ei ole PSA:n, Fordin tai BMW:n kaltaisia mammutteja kuten Citroenilla, Fordilla ja Minillä. En vaan usko että Spykerin varat riittävät kovin massiiviseen kehitystyöhön joten minä kyllä aika skeptisesti suhtaudun koko projektiin. Toki toivon parasta, koska lisää talleja kaivataan MM-sarjaan, mutta tällaisia Suzukin kaltaisia projekteja ei tarvitsisi enää lisää tulla. Tällä tarkoitan siis sitä että lähdetään jo valmiiksi puutteellisin resurssein mukaan, rimpuillaan vuosi joten kuten lähinnä joukon jatkona ja sitten vetäydytään pois.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei Prodrive tai M-Sportkaan olleet mitään suurpajoja kun aloittivat Subben ja Fordin MM-ohjelmien pyörittämisen. Loppupelissä ainoastaan ranskalaistiimit(ja Suzuki)ovat olleet viimeisen 15 vuoden aikana suorilla tehdastiimeillä kisaamassa. Suzukin projektissa ei suoranaisesti ollut muuta vikaa kuin se että FIA:n muutokset säännöissä ensi vuodelle tekivät ohjelmasta tarpeettoman, Citikkaa ja Fordia ei ollut mahdollista saada teknisessä etumatkassa kiinni tälle vuodelle niin nopeasti että oltaisiin taisteltu maailmanmestaruudesta.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Aika nostaa tämäkin ketju ylöspäin.

Saksassa kisataan tänä vuonna ja ainakun kisa on ollut mm-sarjassa, voittaja on ollut Mr. Loeb (7 kertaa), joten suosikista ei epäselvyyttä. Suomalaisista kiinnostaa lähinnä onko Ford saanut yhtään parempaan iskuun autoa sitten Bulgarian asvaltin. Toista Stobartia ajaa Duval, joten jonkinlainen vertailukohta löytyy jos/kun sitikat menee omaa kyytiä. Räikkösen vauhti myös tottakai kiinnostaa, mutta samanlaista attackia kuin Bulgariassa ei ilmeisesti nähdä.

Muista katsotaan, miten Sordolla onnistuu yhteistyö uuden kartturin kanssa ja Ogierin vauhti kun on ajamassa ensimmäistä kertaa Saksassa WRC-pelillä. Voitti junnukisan viime kerralla (2008), joten vauhdikasta menoa on odotettavissa.

Jonkinmoinen idea jollakin on ollut myös laittaa Panzerplatten EK:lle 18km lisää. Ennen lisäkilometrejäkin vaativa, mitä lie nyt sitten varsinkin jos sataa : ) Tosin foreca lupailee Trierin alueelle kuivaa koko viikonlopuksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös