Ralliketju

  • 1 832 505
  • 14 795
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Itse vältän ruuhkat menemällä pätkän varrelle jo edellisiltana. Siellä kaikki ovat kavereita ja varsinkin latvialaisten ja virolaisten sekä norjalaisten kanssa on mukava viettää aikaa. Tänä vuonna harmittavasti jää lauantai väliin työjuttujen takia. Torstaina Laajavuori ohjelmassa ja sen jälkeen suunta kohti perjantain pätkiä. Rallikuume nousee. Tämä rallin kaksipäiväisyys harmittaa kyllä erittäin paljon. Normaali kolme yötä pätkän varrella ja noin kymmenen pätkää jää haaveeksi.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Sitä vaan kyselen, että monenkohan aikaan olisi viisasta lähteä Tampereelta, jos haluaa välttää pahimmat ruuhkat, ja mihinköhän kannattaisi jättää auto? Ja mielellään ei mitään peltoparkkeja, kun ei tuolla veljen autolla ole mitään mahdollisuuksia päästä mihinkään pellolle. Himoksen ensimmäinen pätkä alkaa 12.46.

Vaihtoehdot ruuhkien välttämäksi ovat heikot, kun aamulla ajetaan Mäntän ympäristössä ja siitä sitten karavaani siirtyy Jämsään ysitietä pitkin. ELI: ysitie (ylläripylläri) on 9-10 mais aivan tukossa (ja siitä puoleenpäivään asti ainakin), 100% varmasti. Suurinpiirtein ysiltä (mielummin tietysti ennen kuin jälkeen) kun menee ysitietä pitkin niin luulisi siellä viellä ihan hyvin pääsevän liikkumaan. Takuuta tästä ohjeesta en anna : )

Peltoparkki himoksella ei ole tarjolla kuin maalissa, muilla virallisilla P-paikoilla on tienvarsipysäköinti.
 

Etelärinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pitäisi viedä pari tenavaa katsomaan ensimmäistä kertaa rallia.

Osaisiko kukaan sanoa mitä kautta autot palaavat huomenna Paviljongille Laajavuoresta? Jos paluu tapahtuu Kuokkalan kautta, niin paluureitillä olisi hyvä käydä katsomassa autoja.

Entä mikä perjantain erikoiskokeista olisi tavallaan helpoin lasten kanssa (kohtuudella väkeä, helppo saavutettavuus jne)? Mitään spesiaalihyppyreitä ei tarvitse nähdä, kunhan lapset vaan näkisivät ralliautot tositoimissakin.
 

make-88-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Osaisiko kukaan sanoa mitä kautta autot palaavat huomenna Paviljongille Laajavuoresta? Jos paluu tapahtuu Kuokkalan kautta, niin paluureitillä olisi hyvä käydä katsomassa autoja.

Aikaisempina vuosina autot ovat palanneet killeriltä Pohjantie - Pohjanlahdentie - Siltakatu - Lutakko. Tosin tänä vuonna reitti voi olla eri kun sinne killerille asti ei tarvitse mennä
 

Sambody

Jäsen
Nuo rallikaravaanin reitit ja järjestäjän suosittelemat katselupaikat voi tsekata mainiosta vm:n katseluoppaasta. Itsellä tuota ei vielä löydy joten en voi sanoa tarkemmin vastausta Etelärinteen kysymyksiin.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pitäisi viedä pari tenavaa katsomaan ensimmäistä kertaa rallia.

Osaisiko kukaan sanoa mitä kautta autot palaavat huomenna Paviljongille Laajavuoresta? Jos paluu tapahtuu Kuokkalan kautta, niin paluureitillä olisi hyvä käydä katsomassa autoja.

Entä mikä perjantain erikoiskokeista olisi tavallaan helpoin lasten kanssa (kohtuudella väkeä, helppo saavutettavuus jne)? Mitään spesiaalihyppyreitä ei tarvitse nähdä, kunhan lapset vaan näkisivät ralliautot tositoimissakin.

Alimmaisesta kartasta näkyy meno+paluu Laajavuoreen. Ihan suorinte tietä ei edetä eli tullaan tuolta Viherlandian kautta Kuokkalan sillalle ja siitä Paviljonkiin. Muutenkin Laajavuoreen meno ja pois tulo näyttää tapahtuvan Palokan kautta: http://www.nesteoilrallyfinland.fi/attachements/2010-02-26T07-30-20253.pdf

Toiseen kysymykseen ei ihan fakta vastausta ole, mutta voisin suositella tuota uutta pätkää eli Sirkkamäkeä. Ajallisesti se on iltapäivällä, ajetaan kahteen kertaan ja lisäksi sen ympärillä ajetaan Lankamaan ja Myhinpään perinteisemmät ek:t, jotka taatusti vetävät katsojia, varsinkin Myhinpää.

Itselläkin on perjantaina ohjelmassa 2 x Jukojärvi + 2 x Sirkkämäki.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Peltoparkki himoksella ei ole tarjolla kuin maalissa, muilla virallisilla P-paikoilla on tienvarsipysäköinti.

Mites jos jättää Himoksen laskettelukeskuksen pihaan? Kai siellä on jotkut parkkipaikat ja matkaa ei varmaan ole pätkälle ihan kauheasti?
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mites jos jättää Himoksen laskettelukeskuksen pihaan? Kai siellä on jotkut parkkipaikat ja matkaa ei varmaan ole pätkälle ihan kauheasti?

Minä olen jättänyt viime aikoina kun olen ollut maalipäässä eli siinä laskettulurinteen maastossa auton siihen Himos Areenan + ravintolakompleksien läheisyyteen asfalttiparkkiin. Jostain syystä täällä on ollut aina vapaata vaikka paikat ovat ilmaisia toisinkuin siinä laskettelurinteen alapuolella oleva iso "peltoparkki". Tosin järjestysmiehet ohjaavat kyllä ansiokkaasti tuonne peltoparkkiin, mutta niistä ei kannata välittää. Kävelymatkaa on muutama sata metriä enemmän.

Huonona puolena tässä on, että muualle kuin tuohon laskettelurinteeseen ja siihen tulevaan laskuun on suht pitkä matka ja ihan viime tinkaan ei varmaankaan kannata tuloaan jättää.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Laajavuori nyt katsastettu. Yleisöä oli todella mukavasti ja ihan jees tunnelmakin oli. Rinne oli sopivasti kansoitettu. Katselualueet oisivat voineet olla ehkä hiukan lähempänäkin rataa. No turvallisuus ennekaikkea.

Autot eivät ylös rinnettä kovin huimaan vauhtia kiitäneet. Ehkä pikkasen suoraviivaisempi olisi saanut rata olla. Kaikinpuolin hyvä pätkä käydä perheen kanssa katsomassa.

Testipätkä taisi olla aika ylikansoitettu. Katselupaikkoja todella vähän ja porukkaa paljon. Tälläinen yhtälö ei toimi. Todella paljon huonoa kommenttia pätkästä kuulin paikalta olijoilta.
 

Sammeri2

Jäsen
Ralliradiosta kuultuna; Hirvonen ajanut ulos Urria2:lla, viisi kertaa katon kautta ympäri. Oli Latvala vähän ihmeissään kun oli mennyt paikan ohi.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvin alkoi ralli Hirvoselta mutta kovin lyhyeksi jäi. Taitaa vaan olla niin että Fordilla pitää mennä koko ajan vähän "ylikovaa" että pysyy Citikoiden kyydissä mukana ja tulos on sitten tällainen. Ei ole nimittäin yleensä totuttu Hirvoselta kovin paljoa tällaisia virheitä näkemään. Latvala on vielä hyvin mukana mutta eihän tämä oikein hyvältä näytä jos Hirvonenkin joutuu yrittämään niin kovaa että ei pysy tiellä. Toivottavasti Latvala pystyisi kuitenkin taistelemaan Citikoita vastaan loppuun asti ilman ulosajoja.

Citikoista Ogier on ollut pieni pettymys, jopa Sordo on ollut nopeampi. Eikä Loebkaan ole ollut ihan normaalissa vauhdissaan mutta hänhän ilmoitti jo ennen rallia että välttämättä yritys ei ole ihan 100% koska hänen ei ole pakko voittaa. Myös Kimin vauhti on ollut minulle pieni pettymys, uskoin että Kimi olisi pystynyt olemaan ainakin Wilsonia nopeampi mutta nyt on mennyt aika lailla tasoihin Al Qassimin kanssa.


EDIT: EK5:llä Latvala on pystynyt nipistämään vähän eroa Solbergiin ja nyt se ero on vain 1.3 sekuntia. Loeb sen sijaan jäi edelleen lisää ja eroa kärkeen jo 18.9 sekuntia. Sordo jatkaa yllättäen kovassa vauhdissa ja on ajanut EK5:lle pohjat. Mads Östbergille on käynyt jotain ja jäänyt kärjestä yli 3 minuuttia, joten Räikkönen ja Kankkunen nousevat yhden pykälän tämän myötä.
 
Viimeksi muokattu:

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
YLE:n ralliradion FB:stä löytyy jo parista kuvakulmasta tuo Hirvosen kaato. Ralli.netistä bongasin "varmana tietona" että olisi kuulemma tuosta hypystä tullessa ohjaustehostin hajonnut eikä sen jälkeen ole ollut paljon tehtävissä.

linkki Ralliradion FB-yhteisöön ja videoihin

Ensimmäisessä J.J:n videossa hienoa eläytymistä rallikatsojilta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, kieltämättä näyttää vähän oudolta tuo ulosajo että ei siinä tainnutkaan olla kyse mistään yliyrittämisestä. Timo Jouhkin mukaan ohjausvarsi olisi pettänyt autosta ja pyörä taittunut alle.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Onko noita videoita jossakin muualla kuin facebookissa?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Joo, kieltämättä näyttää vähän oudolta tuo ulosajo että ei siinä tainnutkaan olla kyse mistään yliyrittämisestä. Timo Jouhkin mukaan ohjausvarsi olisi pettänyt autosta ja pyörä taittunut alle.

Realistisin syy tuohon ulosajoon taitaa olla tuo tekninenvika. Auto ajautui kuitenkin aika nopeasti penkkaan siitä hetkestä, kun hypystä palautui takaisin maahan.

e. ei tuonne lärvikirjaan tarvitse kirjautua sen takia, että katsoisi nuo kaksi videota. TaoTaon linkistä pääsee katsomaan videot suoraan, Ylen sivuilta ei.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Realistisin syy tuohon ulosajoon taitaa olla tuo tekninenvika. Auto ajautui kuitenkin aika nopeasti penkkaan siitä hetkestä, kun hypystä palautui takaisin maahan.

Oudosti tosiaan meni heti penkkaan joten ei tuo ajovirheeltä näyttänyt. Hyppäsiköhän Hirvonen tuossa sitten liian pitkälle tai huonossa asennossa ja se rikkoi tuon ohjausvarren/-tehostimen, kumpi tuosta autosta sitten pettikään? Ei ainakaan noiden videoiden perusteella näytä mitenkään valtavan pitkältä tuo hyppy, että sitä ei olisi auton ohjaus kestänyt.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Iltalehden Netti-TV:stä löytyy video Hirvosen kaadosta: linkki

Kiitokset. Jotenkin tuli karmeat sävärit tuosta videosta, joku muija kiekuu siellä sen verran ilkeästi. On tuo kyllä perkele hullun hommaa loppupeleissä. Vedetään helvetti 200km lasissa tuolla metikössä. Ei ole ihmekään, että joku Loeb välillä vähän ihmettelee.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hirvonen itse kertoo että "alastulossa oli vaan jotain hassua", eli tuli jotenkin huonosti alas hypystä ja tuo alastulo löi ohjaukseen niin kovaa ettei ehtinyt tekemään vastaohjausta. Eli omasta virheestä ilmeisesti sittenkin kyse. Mutta samapa tuo, ralli on joka tapauksessa ohi hänen osaltaan. Hyvä vaan että ei tapahtunut mitään pahempia loukkaantumisia vaikka Lehtiseltä ilmeisesti murtuikin kylkiluu.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Hirvonen itse kertoo että "alastulossa oli vaan jotain hassua", eli tuli jotenkin huonosti alas hypystä ja tuo alastulo löi ohjaukseen niin kovaa ettei ehtinyt tekemään vastaohjausta. Eli omasta virheestä ilmeisesti sittenkin kyse. Mutta samapa tuo, ralli on joka tapauksessa ohi hänen osaltaan. Hyvä vaan että ei tapahtunut mitään pahempia loukkaantumisia vaikka Lehtiseltä ilmeisesti murtuikin kylkiluu.

Tällä hetkellä on haastattelussa ja kertoo, että löi ohjaukseen niin kovaa, että ei ollut mitään tehtävissä. Jollakin tavalla "sakkasi" vähän, joten noissa nopeuksissa sitä on aika sama mitä siinä tekee jos ohjata et pysty. Hyppy meni normaalisti laskeutumista myöten mutta sitten tosiaan jotain tuli ohjaukseen ja mitään ei tehty -> metsään.

Rivien välistä vituttaa niin, ettei veri kierrä mutta ukot tosiaan täysin kunnossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulle jäi vaan sellainen kuva tuosta Hirvosen haastattelusta että syytti ennen kaikkea itseään, että tuli vaan jotenkin huonosti alas tuosta hypystä eikä ehtinyt korjaamaan. Vaan kuten sanoin niin samapa tuo kun ralli on joka tapauksessa ohi.

Latvala menee muuten nyt tosi kovaa, EK6:lle pohjat ja eroa Solbergiin on enää 0,1 sekuntia. Samalla Sordo on jäänyt jo yli 15 sekuntia ja Loebilla eroa kärkeen peräti 28 sekuntia (tippui samalla Henning Solbergin taakse). Toivottavasti Latvala pysyy tiellä niin nähtäisiin oikein kunnon taistelu voitosta Jari-Matin ja Solbergin välillä. Eikä noita muitakaan Citikoita kannata vielä lukea pois voittotaistelusta vaikka Loeb ei vieläkään pystynyt kärjen vauhtiin edes korjatulla(?) autolla. Ogier näyttää saaneen jo vähän juonesta kiinni ja tulee varmaan parantamaan
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Päivän pidemmät "metsäpätkät" on sitten kärjen osalta ajettu tänään ja jäljellä enää lyhyt Laajavuoren EK. Latvalalla aika mukava kymmenen sekunnin johto Solbergiin ja Ogier ja Loeb ovat jääneet jo 21 ja 32 sekuntia. Eli todella hyvä päivä siis Latvalalta, mikäli nyt vaan onnistuu vielä Laajavuoressa pitämään auton ojien välissä. Sordon vauhti hiipui jostain syystä iltapäivällä aika paljon ja ero venähti yli 40 sekuntiin, vaikka aamulla vauhti oli vielä ihan kärjen tasoa.

Henning Solbergilla ollut jotain ongelmaa EK9:llä ja hän tippui yli kymmenen minuutin päähän kärjestä, Kankkunen ja Räikkönen siis nousivat taas yhden pykälän norjalaisten kustannuksilla. Kankkunen on ajanut oikeastaan juuri sellaista vauhtia mitä minä odotinkin "eläkeläiseltä", mutta Räikkösen vauhti on kyllä ollut minulle pieni pettymys. Wilson on lähes minuutin edellä ja Kankkunenkin on kiristänyt sen verran vauhtia että meni Räikkösen ohi, ja Kimi ei ole oikeastaan missään vaiheessa väläyttänyt vielä hyviä aikoja vaan on jäänyt koko ajan tasaisesti kärjestä. Ehkä se on viisasta koska hän näyttää olevan ajamassa varmasti pisteille, mutta odotin kyllä häneltä vähän enemmän vauhdin suhteen.

Juho Hänninen on kyllä esittänyt huimaa vauhtia S2000-luokan Skodalla. On vain muutaman sekunnin Räikkösen perässä kymmenen pätkän jälkeen ja omassa luokassaan hänellä on jokseenkin ylivoimainen johto kakkosena olevaan Matti Rantaseen ja kolmosena olevaan P-G Anderssoniin. Suomalaisilla siis hyvin pullat uunissa tuossa luokassa.


EDIT: Ja pysyihän se Latvala tiellä Laajavuoressakin, ja lähtee huomiseen päivään 9,1 sekunnin johdossa. Toivotaan että olosuhteet olisivat sellaiset huomenna että Latvala ei kärsi lähtöpaikastaan, ja toivotaan että Latvala ei sorru virheisiin vaan jatkaa samaa tahtia kuin tänään.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Tuo Hännisen tilanne on kyllä mielenkiintoinen. Onko hänelle paikka Skodalta(tuleeko Skoda edes mukaan?) ensi kaudeksi mm-sarjaan? Perinteinen suomalainen ratinvääntäjähän tuo on eli kulkee soralla kovaa ja asfaltilla on pienoisissa ongelmissa vaikka tänä vuonna vissiin IRC-sarjassa ajanut ihan ok asfaltikisojakin.

Räikkösen vauhti on kyllä ollut pettymys, mutta jotenkin odotinkin tätä. Keski-Suomen soraränneissä ei auta yhtään himmailla vaan pitää luottaa autoon täysin ja pitää löytyä niitä kuuluisia munia heittää sitä autoa nyppyjen yli tuleviin mutkiin. Vaikka viime vuonna ajoikin hyviä aikoja niin silloin kuitenkin liikuttiin hitusen kesymmällä kärryllä.

Päivän ehdottomasti suurin pettymys oli Hirvosen lipsautus pöpelikön puolelle, mutta onneksi Latvala sentään ajaa todella hyvää kilpailua. Vaikea uskoa, että Loeb enää kerkeää huomenna enää voittotaistoon, mutta ei siitä kaverista ikinä tiedä. Silti pakko uskoa ja toivoa, että voittotaisto käydään Latvalan ja Solbergin välillä. Hienoa btw nähdä vanhan mestarin Solbergin ajavan noin hienosti monen vuoden jälkeen.

Ja huomenna sitten paikan päälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös