Ralliketju

  • 1 832 422
  • 14 795

Sambody

Jäsen
Hieno ajo tosiaan Ogierilta vaikka Fordin tekniikka ongelmat lopulta helpottivat hommaa huomattavasti. Latvalan Fordista siis petti vetoakseli kilpailun kärkipaikalta lauantaina. Hirvonen taas starttasi toisena sunnuntaina ja heti ensimmäisellä pätkällä hydrauliikkapumppu petti ja voittohaaveet kaatuivat siihen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hieno ajo tosiaan Ogierilta vaikka Fordin tekniikka ongelmat lopulta helpottivat hommaa huomattavasti. Latvalan Fordista siis petti vetoakseli kilpailun kärkipaikalta lauantaina. Hirvonen taas starttasi toisena sunnuntaina ja heti ensimmäisellä pätkällä hydrauliikkapumppu petti ja voittohaaveet kaatuivat siihen.

Niin kaikki kunnia voitosta Ogierille, kova on poika ajamaan. Suomalaiset saavat Ogieristä seuraavan vastuksen kun Mr. Loeb lyö rukkaset tiskiin ja lopettaa.
Harmi Jari-Matin ja Mikon kannalta että autossa oli tekniikka murheita, lopputulokset olisivat voineet olla hieman toiset ilman tekniikkamurheita, mutta se on jossittelua.
Ihme auto kyllä tuo C4, ei ole kauheasti ollut tekniikkamurheita viimeisen 4 vuoden aikana, auto tikkaa kuin sveitsiläinen kello. Käsittämätöntä toimivuutta, hattua tarttee nostaa. Joko auto on vaan niiiiiin hyvä tai sitten siinä on jotain "vippaskonsteja"...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tulevana viikonloppuna on Ranskan MM-ralli uusissa maisemissa Alsacen alueella. Nyt on vähän oma lehmä ojassa kun tuli käytyä kurvailemassa noita ekan päivän pätkiä moottoripyörällä reilu viikko sitten (samaan aikaan kun Kimi voitti siellä jonkun kylärallin). Mielenkiintoista nähdä millaista kyytiä pojat vetää, tai lähinnä miten paljon kovempaa kuin pyörällä niitä köröteltiin. Harmi kun en silloin tiennyt tuota rallia, jonka Kimi voitti. Ihmettelin vaan kun jotain Historic-kalustoa valui vastaan koko ajan. Liekö oli jonain oheisluokkana tai muuten vaan näytillä. Maisemat tuolla on hienot, mutta teiden kunto on vähän heikko ja kulunut. Eipä taida paljoa hidastaa noita WRC-ohjuksia.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaahas n. 3 ekaa pätkää on päästelty meneen Ranskan maalla ja ei mitään uutta, että Citroenit haliitsee ja Fordit koettaa tulla perässä. Herra Loeb vie katrasta ja Ogier hengittää muutaman sekunnin päässä.
Käsittämätöntä tuo Fordin heikkous asfaltilla tai sitten suomalaiset vaan ovat ihan paperia edelleenkin tuolla alustalla. Mikko on taas valovuoden perässä ja taitaa alkaa oleen niin että Hirvosen momenttumi mestaruuteen oli viime vuonna ja uutta momenttumia ei tule.

tässä vielä tulokset 3 pätkän jälkeen ylen tekstitv:ssä

e: pientä hieno sääntöä
 

Sambody

Jäsen
Ranskassa aika normaalisti alkanut ralli. Ensimmäisenä päivänä Hirvonen ei päässyt yhtään mihinkään ja otti pari minuuttia pataan Loebiltä ja yli minuutin tallikaveri Latvalalta, joka ajoi yllättävän hienosti ja löi kapuloita Citroen rintaman rattaisiin olemalla muutaman sekunnin Petter Solbergia nopeampi avauspäivänä. Latvalan päivään mahtui jopa yksi pohja-aika. Räikkösellä oli aika tahmeaa, kun aamulla tuli liian varovasti ja iltapäivällä autossa ei ollut kaikki kunnossa. No ei siinä sitten kauaa nokka tuhissut, kun lauantain toisella pätkällä pusikko kutsui omiaan ja Räikkönen ilmeisesti menetti paljon aikaa, kun ei ollut tarpeeksi yleisöä siinä kohdassa nostamaan citikkaa takaisin baanalle. Itse auto ja kuski&kartanlukija ovat ilmeisesti ihan kunnossa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika perus ralli siis menossa, Loeb johtaa ylivoimaisesti ja muut kuskit sitten arpovat jämäsijoista. Räikkönen taas ajoi ulos. Aika isoiksi kyllä on erot kasvaneet jo tässävaiheessa rallia. 6 kärki tasaisen 13 minuutin sisällä. Siinä olisi räikköselläkin ehjällä ajolla ollut ihan hyvään sijoitukseen mahdollisuus.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Taisi tulla Grönholmin mahdolliseen paluuseen viimeinen niitti, aika avoimesti sanailee Turun Sanomissa:

Otsikko: Grönholm jättää comebackin tekemättä

http://www.ts.fi/f1/uutiset/166605.html




_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taisi tulla Grönholmin mahdolliseen paluuseen viimeinen niitti, aika avoimesti sanailee Turun Sanomissa:

Otsikko: Grönholm jättää comebackin tekemättä

http://www.ts.fi/f1/uutiset/166605.html
_

Noh olisihan Grönholm tuonut lisää väriä, mutta tuskin olisi voittotaistelussa ollut viellä moneen kauteen, toki uusien autojen ja sääntöjen takia yllätyksiä voi tapahtua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saattaa olla niin että Kimi Räikköstä ei ensi kaudella rallissa nähdä Red Bullin tukemana. Red Bullin puolelta on nimittäin tullut jo jonkin aikaa sen suuntaisia lausuntoja että pitäisi alkaa tulemaan jonkinlaista tulosta ja samalla Räikkösen ajosuoritukset eivät ole oikein häikäisseet. Nyt sitten Räkä oli vetäissyt jo Katalonian rallin testipätkällä niin huolella ulos että koko ralli jää väliin koska autoa ei saada parsittua kasaan.

Pettymys on kyllä ollut Kimin kausi MM-sarjassa, vaikka olihan se toki tiedossa että ralliin hyppääminen ei ole helppoa ja kaudesta tulee vaikea. Mutta nyt näyttää siltä että hirveästi ei ole tapahtunut kehitystä kauden aikana vaan edelleen tulee jatkuvalla syötöllä niitä helppoja virheitä ja ulosajoja. Ei ihme että alkaa jo sponsorikin vähän tuskastumaan.

Saas nähdä ajaako Kimi ensi kaudella toisen energiajuomamerkin sponssaamana toisen merkkisellä autolla, Monster ilmeisesti on ainakin ollut halukas palkkaamaan Kimin Ken Blockin pariksi Fordin rattiin ulosajoista ja heikoista tuloksista huolimatta.
 

scholl

Jäsen
Räikkösen ajosuoritukset eivät ole oikein häikäisseet. Nyt sitten Räkä oli vetäissyt jo Katalonian rallin testipätkällä niin huolella ulos että koko ralli jää väliin koska autoa ei saada parsittua kasaan.

Eikös Katalonia pitänyt olla juuri se, missä menestystä piti tulla? Räkä ajaa yksinkertaisesti koko ajan liian kovaa taitoihinsa nähden.

Pettymys on kyllä ollut Kimin kausi MM-sarjassa

Minulle se on ollut positiivinen yllätys. En olisi voinut kuvitellakaan, että pääsee edes pisteille, vaikka alla on nopein auto eli Citikka.

Monsterin kiinnostuksen ymmärrän. Se on kovaa vauhtia laajentumassa Amerikan ulkopuolelle ja haluaa lyödä kapuloita rattaisiin Red Bullille energiajuomamarkkinoilla. Jenkeissähän Monster on jo markkinajohtaja halvemman hintansa ja Cokiksen jakelukanavan ansiosta. Jos mietitään sitä, että RB menettäisi globaalisti markkinaosuuttaan ja kun laajenemistie Kiinaan on tukossa niin silloin herää kysymys, että voiko firma laittaa jatkossa enää 1mrd euroa vuodessa markkinointiin. Tosin on myös mahdollista, että Mateschitz haluaa jossain vaiheessa jäädä eläkkeelle ja silloin jätetään johto muka thaikuille. Voi olla hyvinkin niin, että koko firma myydään silloin jollekin Pepsille tai Cokikselle ja tämän jälkeen panostus sponsorointiin ja vastaan voi vähentyä. Eli jotenkin on sellainen fiilis, että alaspäin tuo satsaus on nyt joka tapauksessa pikkuhiljaa lähdössä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös Katalonia pitänyt olla juuri se, missä menestystä piti tulla? Räkä ajaa yksinkertaisesti koko ajan liian kovaa taitoihinsa nähden.

Näin piti olla, koska Katalonian tiet ovat sen tyyppisiä että niiden pitäisi sopia rata-autoilijan ajotyylille. Mutta en tiedä tuosta että ajaako Kimi varsinaisesti liian kovaa taitoihinsa nähden, kun suurin osa noista virheistä on ollut sellaisia todella hitaissa paikoissa tapahtuneita arviointivirheitä yms. Tämäkin Katalonian ulosajo oli ilmeisesti tapahtunut aika hitaassa mutkassa ja Räkä oli haukannut tuossa mutkassa liian sisältä ja siksi kaatanut. Eli Kimin suurin ongelma on minusta se että hän ei ole vieläkään pystynyt omaksumaan nuotista ajamista riittävän hyvin ja iso osa noista virheistä johtuu juuri siitä, ei varsinaisesti siitä että hän ajaisi liian lujaa.

Minulle se on ollut positiivinen yllätys. En olisi voinut kuvitellakaan, että pääsee edes pisteille, vaikka alla on nopein auto eli Citikka.

Kyllä minä uskoin että pistesijoja tulee tällä kaudella, kuten on tullutkin, mutta pettymys on ollut se että mitään näkyvää kehitystä ei ole tapahtunut kauden aikana. Odotin että alkukausi olisi ollut vaikea ja Kimi olisi parantanut reilusti kauden loppua kohden mutta nyt on käynyt melkeinpä toisin päin.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Pettymys on kyllä ollut Kimin kausi MM-sarjassa, vaikka olihan se toki tiedossa että ralliin hyppääminen ei ole helppoa ja kaudesta tulee vaikea. Mutta nyt näyttää siltä että hirveästi ei ole tapahtunut kehitystä kauden aikana vaan edelleen tulee jatkuvalla syötöllä niitä helppoja virheitä ja ulosajoja. Ei ihme että alkaa jo sponsorikin vähän tuskastumaan.

Hyvä puoli tässä on se, että sitä suuremmalla todennäköisyydellä Räikkönen ajaa ensi kaudella F1:ssä. Varmaan miestä itseänsäkin alkaa syömään nämä mokat ja se, että kehittyminen on odotettua hitaampaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Saas nähdä ajaako Kimi ensi kaudella toisen energiajuomamerkin sponssaamana toisen merkkisellä autolla, Monster ilmeisesti on ainakin ollut halukas palkkaamaan Kimin Ken Blockin pariksi Fordin rattiin ulosajoista ja heikoista tuloksista huolimatta.

Todella sääli mitä tapahtui testi-ek:lla, itse kallistun myös ongelmiin nuottien ymmärtämisessä. Rallissa nopeus perustuu myös nuottien ymmärtämisen nopeuteen, eräänlaista muistipeliä kun luetaan nuotteja pari mutkaa etukäteen. Radalla keskityt periaatteessa vain seuraavaan mutkaan.

Räikkösen ongelma ensivuoden pestissä on tietysti raha, turha sitä kierrellä että Kimi luonnollisesti takoo rautaa kun se on kuuma eli ajaa siellä mistä saa eniten fyffeä näin kärjistetysti.
Kaikki tietää jo tämän kauden finanssiasioiden taustat, joten ei siitä sen enämpää, eli oli luonnollista että tämä kausi kannatti ajaa taloudellisestikin WRC:tä. Mutta ensikausi. Jos Monster on valmis maksamaan noin 10 miljoonan palkkaa F1-maailmanmestarille niin pesti on varmaan mahdollinen. Normaaleilla WRC-liksoilla Kimin ei kannata lähteä ajamaan koska aivan varmasti saa MM-statuksella F1:stä moninkertaisen palkan. Uskon että Kimi on Formula-markkinoilla sellaista Jenson Button tasoa ja palkka sen mukainen.

Päätökset Formuloiden suhteen pitäisi tehdä ilmeisen nopeasti ja uskon että Renault on edelleen potentiaalinen vaihtoehto viime viikkoisista uutisista huolimatta.

Summasummarum, raha ratkaisee ja kaikki kunnia sille. Rallia voi myös tulla ajelemaan vielä 3-5 vuoden päästä uudelleen kun on käyty ykkösissä tienaamassa sellaiset 50 miljoonaa euroa tässä välissä.




_
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todella sääli mitä tapahtui testi-ek:lla, itse kallistun myös ongelmiin nuottien ymmärtämisessä.

Tällä kertaa kyse ei ollut nuottien ymmärtämisestä, Kimi vain leikkasi liikaa sisäkurvin puolelta. Mutta todella harmi, olisi ollut mielenkiintoista nähdä Kimin vauhti Kataloniassa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hyvä puoli tässä on se, että sitä suuremmalla todennäköisyydellä Räikkönen ajaa ensi kaudella F1:ssä. Varmaan miestä itseänsäkin alkaa syömään nämä mokat ja se, että kehittyminen on odotettua hitaampaa.

Eiköhän se noiden Renault-kommenttien jälkeen jää puuhastelemaan muuta, todennäköisesti Blockin kanssa ajellaan sitten Monsterin rahoilla. Enkä nyt ymmärrä mitä positiivista siinä olisi jos Kimi hyppäisi Kubican tuhottavaksi keskinkertaiselle Rellulle.
 

Sambody

Jäsen
Nyt Mtv3 uutisoi Olivier Quesnelin kertoneen, että Räikkönen todennäköisesti ajaa ensi vuonnakin Citikan junnutiimissä Red Bullin rahoilla. Hyvä uutinen olisi, jos varmistuu. Citroenilla on varmasti tarjota kilpailukykyinen kalusto ja kyllä se rallissa niin on ettei kokemusta voi tarpeeksi korostaa. Kuitenkin Kimi ajanut ihan kohtalaisesti siihen nähden että veivaa ekaa kautta rallipoluilla, kun kaikki muut ympärillä ovat ajaneet pienen ikänsä.
 

Sambody

Jäsen
Ainiin unohtui tuosta edellisestä viestissä kysyä onko kenelläkään tietoa Juho Hännisen ensi kauden suunnitelmista? Tänä vuonnahan Juho nappasi tasaisella suorittamisellaan IRC-sarjan mestaruuden ja yhteensä kolme osakilpailuvoittoa. Ensi vuonna mm-sarjaa vai IRC-sarjaa? Jatkuuko sopimus Skodan kanssa?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ainiin unohtui tuosta edellisestä viestissä kysyä onko kenelläkään tietoa Juho Hännisen ensi kauden suunnitelmista? Tänä vuonnahan Juho nappasi tasaisella suorittamisellaan IRC-sarjan mestaruuden ja yhteensä kolme osakilpailuvoittoa. Ensi vuonna mm-sarjaa vai IRC-sarjaa? Jatkuuko sopimus Skodan kanssa?

Juho Hänninen jatkaa Skoda-tallissa (Iltalehti)

Eli IRC-sarjassa jatkanee edelleen koska Skoda ei ole lähdössä mukaan MM-sarjaan.
 

scholl

Jäsen
Normaaleilla WRC-liksoilla Kimin ei kannata lähteä ajamaan koska aivan varmasti saa MM-statuksella F1:stä moninkertaisen palkan.

Formuloissa palkat ovat laskeneet sen jälkeen, kun Räikkönen on sieltä lähtenyt. Isoin sopimus tänä vuonna taisi olla Räikköselle ajamattomuudesta. Sinnekään ei ehkä kannata mennä ihan vain huvin vuoksi pyörimään, kun siitä ei saa enää samanlaista korvausta kuin tupakkasponsoreiden aikana. Lisäksi tallit ovat huomanneet, että uusia nopeita kuskeja (Hamilton, Vettel, Kubica jne) tulee kuitenkin aina entisten tilalle, joten ihan mitä tahansa ei tarvitse ja kannata maksaa. Kukaan ei muista enää, että Räikkönen olisi siellä formuloissa edes ollut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Formuloissa palkat ovat laskeneet sen jälkeen, kun Räikkönen on sieltä lähtenyt. Isoin sopimus tänä vuonna taisi olla Räikköselle ajamattomuudesta.

No jaa. Arvioiden mukaan Alonso saisi lähes 29 miljoonaa tästä kaudesta ja floppi-Schumillekin maksettaisiin peruspalkkaa 23 miljoonaa. Näiden lisäksi Hamilton saa 16 miljoonaa, Massa 14 miljoonaa ja Button 9 miljoonaa. Red Bullin kuskeilla on vahvasti bonuspainotteiset sopimukset joten heidän kohdallaan ei pysty sanomaan todellisista ansioista mitään, peruspalkat on joka tapauksessa arvioiden mukaan jotain 2-4 miljoonaa. Räikkönen menisi "kipurahoineen" tässä listassa siis tuonne tasoihin Hamiltonin kanssa.

Tupakkasponsorit ovat hävinneet ykkösistä mutta kyllä sieltä vaan edellenkin löytyy Santanderin kaltaisia jättisponsoreita joille ei ole mikään ongelma maksaa se 30 miljoonaa että saavat "oman miehensä" huippuauton rattiin. Uusia nopeita kuljettajia tulee tosiaan vanhojen tilalle mutta aika nopeasti näillä uusillakin hinnat "pompsahtaa" kun jonkinlaisia näyttöjä alkaa tulla. Uskoisin että esim. Vettelin seuraava sopimus ei tule olemaan edes peruspalkan osalta seitsemännumeroinen.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Eli IRC-sarjassa jatkanee edelleen koska Skoda ei ole lähdössä mukaan MM-sarjaan.

Juhohan oli hieman kysellyt, jos pääsisi looralla vetää SWRC-sarjaa, mutta todennäköisesti siis jatkaa IRC.

JWRC poistuu ja tilalle tulee WRC Academy: http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201007445&rss=all *

Aika kutkuttavan hieno uudistus. Luulisi osallistujia löytyvän. Alle 200k panostuksella pääsee tuollaiseen näyteikkunaan.

*= linkki vie uutiseen WRC Academystä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sellaista uutista että Citroen on ilmoittanut Dani Sordolle että saa alkaa katselemaan uutta työpaikkaa tai sitten kerätä itse rahoituksen kauden ajamiseen, Citroenin tehdas on laittanut rahahanoja vähän tiukemmalle eikä tehdastiimillä riitä siis varat ajattaa kolmea autoa kun Ogier siirtyy Loebin kaveriksi ykköstiimiin. Saas nähdä kiinnostaako Fordia tällainen hyvä asfalttimies (ja riittääkö Fordilla rahat kolmen auton ajattamiseen) vai joutuuko Sordo siirtymään johonkin yksityistiimiin. Ja mikä on sitten Minin tilanne toisen auton suhteen? Kris Meekehän on jo kiinnitetty toiseen autoon mutta toinen lienee edelleen avoinna? Toivottavasti Sordo löytäisi alleen jonkun hyvän auton koska onhan tuo Espanjan poika kehittynyt viime vuosina ihan hyväksi rallikuskiksi ja ansaitsee kyllä sikäli ihan kunnon kaluston.
 

Sambody

Jäsen
Kirjotin joskus, että Sordo olisi täydellinen värväys Fordille. Pytyisi kehittämään varmasti parempaan suuntaan autoa kestopäällysteellä samalla ollen lähes täydellinen kakkoskuski. No tässä tilanteessa Latvalan ja Hirvosen jatkaessa ei ehkä sitten kuitenkaan Sordon paikka ole Fordilla sillä eiköhän se kolmas tehdas Fordi ole taas myynnissä, jos sellaista edes ajatellaan ajattaa. Minin projekti saisi vähän lisää uskottavuutta Sordon kaltaisen nimen palkkaamisella, joten toivon hänen löytävän paikkansa Miniltä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sarja on sitten päätöksessä ja aletaan valmistautumaan uuteen kauteen uudella kalustolla ja yhden uuden + kahden vanhan tallin voimin. Varmoja nimiä ensi kaudella on Hirvonen ja Latvala tehtaan Fordeilla, Loeb ja Ogier tehtaan Citikoilla ja Kris Meeke Minillä. Muuten on vielä aika paljon auki, esim. tänään luin uutisen että Petter Solberg ei välttämättä enää jatka MM-ralleissa. Petter oli jo tällä kaudella joutunut ajamaan Walesin kisan omilla rahoillaan ja jatkuva sponsoreiden metsästys ja heidän tilaisuuksissaan ramppaaminen vie liikaa aikaa perhe-elämältä ja on siksi käynyt liian raskaaksi. Solberg siis jatkanee muiden harrastusten parissa mikäli ei saa varmaa rahoitusta tai tallipaikkaa ensi kaudeksi.

On kyllä todella harmi jos Solbergin tasoinen kuljettaja jää pois sarjasta rahoitusvaikeuksien takia, muistetaan kuitenkin että ajoi tällä kaudella MM-pronssille yksityistiimin kalustolla. Toivottavasti löytäisi rahoituksen tai joku (esim. Ford tai Mini) ottaisi miehen talliinsa. Toinen "vapaalla jalalla" oleva hyvä kuljettaja on Dani Sordo joka ei enää Citikalta saanut tehdaspaikkaa. Citikka on ilmoittanut että auto löytyy jos hommaa rahoituksen itse, joten voi olla että Sordo ajaa ensi kaudella Citikan junnutiimissä Kimin(?) tallikaverina.

Stobart ei ole käsittääkseni ilmoitellut mitään vielä jatkostaan mutta eiköhän siellä junnu-Wilson ainakin jatkane ja toista autoa ajaa sitten joku hyvin maksava. Munchi's jatkanee myös yhden auton tiiminä Villagran voimin. Uusia talleja ei näyttäisi olevan Minin lisäksi tulossa vielä ensi kaudelle, mutta toivottavasti tämä uusi luokka alkaisi vetämään mukaan enemmän merkkejä että hyvät kuljettajat eivät jatkuvasti joutuisi siirtymään muihin sarjoihin autojen ja rahoituksen puuttumisen vuoksi.
 

Sambody

Jäsen
Rallin sopimuskuviot etenevät koko ajan. Citroen haluaisi pitää Räikkösen kakkostiimissään, mutta rahoitus edelleen auki. Myös Kimin Mini-huhu elää, mutta Red Bull olisi siirtymässä sponsoroimaan Minin rallitiimiä vasta kaudesta 2012 eteenpäin.

Sordo taas on saanut sopimustarjouksen Miniltä, mutta koska Mini ei aja täyttä mm-sarjaa ensi kaudella tulee Sordo kilpailuttamaan vielä sopimustarjouksen Fordilla eli toisin sanoen, jos Fordilta ei tarjota muuta kuin maksu autoa Danille niin tämä tulee olemaan Minin miehiä ensi kaudella.

Quesnel(Citikan pomo) haluaisi pitää Räikkösen tosiaan Citikalla ensi kaudellakin ja tuoda Petter Solbergin hänen tallikaverikseen, mutta raha-asioista ei olla vielä päästy sopuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös