Ralliketju

  • 1 832 515
  • 14 795

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Joo, Ogier otti uransa ensimmäisen voiton, vaikka aurasikin myös sunnuntaina.
Ihmeen hitaita ovat olleet Fordit tuon Ruotsin jälkeen, toivottavasti edes Neste rallissa vähän suomalaiskuskit palauttavat kunniaa.

Ja koko ajan vaan vahvistuu usko siitä, että Räikkönen ajaa myös ensi kaudella rallin MM-sarjaa. Eilenkin hän sanoi kisan jälkeen, että "opittiin ainakin tää ralli, se tässä oli tarkotus". Tuosta pystyy lukemaan rivien välistä, että ensi vuonna otetaan uudestaan.

Mielenkiinnolla odotan asfalttikisoja, niin saa nähdä, että miten Räikkönen niissä pärjää.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Maikkarin rallilähetyksessä tuli sinänsä huvittava pointti tämän kauden mm-sarjasta. Tiedä sitten mistä kertoo, mutta sanoivat, että Sebastien Ogier on ajanut tällä kaudella enemmän erikoiskokeiden pohja-aikoja kuin Hirvonen ja Latvala yhteensä.

Sehän kertoo just siitä, että kyseessä on parempi ja lahjakkaampi kuski, kuin tämä suomalaiskaksikko. Citikka on Fordia edellä niin autojen kuin kuiskienkin puolesta, kylmä fakta. Niinhän Hirvonenkin myönsi, Ogier on uusi Loeb. Turha keksiä mitään tekosyitä, Ranskalaiset ovat parempia kuskeja kuin Suomalaiset.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sehän kertoo just siitä, että kyseessä on parempi ja lahjakkaampi kuski, kuin tämä suomalaiskaksikko. Citikka on Fordia edellä niin autojen kuin kuiskienkin puolesta, kylmä fakta. Niinhän Hirvonenkin myönsi, Ogier on uusi Loeb. Turha keksiä mitään tekosyitä, Ranskalaiset ovat parempia kuskeja kuin Suomalaiset.

Juurikin näin. Onneksi maikkari on sentään lopettanut tai ainakin selvästi vähentänyt "Maailman nopein kansa"-scheisseaan..se olisi jo liikaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sehän kertoo just siitä, että kyseessä on parempi ja lahjakkaampi kuski, kuin tämä suomalaiskaksikko. Citikka on Fordia edellä niin autojen kuin kuiskienkin puolesta, kylmä fakta.

Ihan samanlainen "fakta" on jos minä vaikka sanon että Hirvonen ja Latvala ovat parempia mutta Fordin auto on niin huono ettei sillä voi menestyä. Eli minun mielestäni fakta on fakta vasta silloin kun se pystytään aukottomasti todistamaan. Tuohon kuljettajien väliseen järjestykseen vaikuttaa moottoriurheilussa niin monet asiat että vaikea on aukottomasti todistaa sitä että onko esim. Ogier parempi kuljettaja kuin Hirvonen. Se on minun mielestäni fakta että Loeb on parempi kuin Sordo, ovat ajaneet samanlaisella kalustolla ja samassa tiimissä niin kauan ja Loeb on ollut koko ajan nopeampi joten sen pystyy kyllä todistamaan. Mutta milläpä todistat asian kun kuljettajat ajavat eri talleissa ja erilaisilla autoilla?

Se on kyllä totta että Citikka näyttää tiiminä olevan tällä hetkellä Fordin edellä mutta sitä on vaikea sanoa miten paljon tuosta menee kuljettajien ja miten paljon auton piikkiin. Sitä ei käy kiistäminen etteikö Loeb olisi sarjan paras kuljettaja tällä hetkellä, ja kyllä myös Ogier ja Sordo ovat kehittyneet valtavasti parin viime kauden aikana, mutta en kyllä menisi faktana väittämään että esim. Ogier olisi lahjakkaampi ja parempi kuljettaja kuin vaikkapa Hirvonen, koska tuo väite on mahdoton todistaa tällä hetkellä. Ei se nimittäin pelkällä kuljettajien kehityksellä ole perusteltavissa kuinka paljon nopeampia Citroenit tällä hetkellä on, Fordin auto on myös jäänyt selvästi kehityksessä jälkeen Citroenia.

Mutta oli miten oli, on todella harmi että tämän kauden sarja näyttää lässähtävän jo näin aikaisessa vaiheessa. Ford on nimittäin ilmoittanut jo aikaisemmin että he keskittyvät ensisijaisesti uuden Fiestan kehittämiseen ja tämän WRC-Focuksen kohdalla ei enää ainakaan isompia kehitysaskeleita tapahdu. Loebia voitaneen siis onnitella jo mestaruudesta, tuskin hän onnistuu loppukaudella niin pahasti mokailemaan enää. Siihen en usko pätkääkään että Ogierin annettaisiin tosissaan nousta haastamaan Loebia vaikka tämä siihen pystyisikin jollain ihmeellä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onhan siinä jotain perusteluja, että Ogier on parempi kuin suomalaiset, jos se pystyy laittamaan Loebille kampoihin suht tasavertaisella autolla (Loeb on kuitenkin parempi, kuin yksikään suomalainen rallikuski, sitä on varmaan turha kiistää?). Ainakin mun mielestä. Eikös tässä junioritiimin autossa käytetä hiukan vanhempia osia kuin tuossa Citikan ykköstiimin? Joten, siltä pohjalta katsottuna, pidän Ogieria vähintään yhtä hyvänä kuin Hirvosta. Hirvonen ajaa tasaisesti, mutta mitään suurta kehitystä ei mielestäni ole tapahtunut mennä vuosina. Latvalaa nyt ei kannata edes ottaa mukaan vertailuun, koska sen ajaminen on yhtä nuorallatanssia. Autollakin on tietysti merkitystä, sitä en kiistä.

Kun Loeb siirtyy syrjään MM-sarjasta, on hänellä jo tasavertainen seuraaja ja suomalaiset jäävät ajamaan sijoista 2- jotain.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaan pitää muistaa sekin että ensi kaudella voimasuhteet saattaa vaihtua selvästikin kun siirrytään ihan uuteen kalustoon ja mukaan tullee uusia merkkejäkin. Ensinnäkin on ihan arvoitus minkätasoiset autot kullakin tallilla tulee olemaan, Citroen on tehnyt hyvää työtä C4:n ja Xsaran kanssa mutta se on pitkän kehitystyön tulos, periaatteessa tyhjästä rakennettu DS3 on sen sijaan vielä täysi arvoitus. Fordilla on vähän enemmän jo kokemusta Fiestasta mutta nämä uudet säännöthän poikkeaa vähän nykyisistä S2000-säännöistä joten voihan tuo Fiestakin osoittautua ihan sudeksi.

Toinen asia on se kuinka nuo uuden säännön autot sopivat kenenkin ajotyyliin, uskoisin että tuo tehottomampi S2000-auto vaatii vähän erilaista ajotyyliä kuin WRC-auto, ja sekin saattaa muuttaa kuljettajien välisiä voimasuhteita. Toki uskon että nämä ihan huippumiehet ovat nopeita kalustolla kuin kalustolla mutta se on monesti niin pikkuasioista kiinni että voimasuhteissa tapahtuu jotain muutoksia.
 
Viimeksi muokattu:

Fanduli

Jäsen
Suosikkijoukkue
pohojoosen poijjaat
Mielenkiintoista. Tässäkin ketjussa on viime aikoina kovasti kehuttu Ogieria ja vertailtu Hirvosen ja Latvalan tämän kauden suorituksiin. Ja kaikki kunnia Ogierille ja hänen taidoilleen.

Tänään Kimi ajaa ensimmäistä asfalttiralliaan Italiassa (Lanternan ralli). Tilanne neljän ek:n (yhteensä 9 ek:ta) jälkeen:

1. Kimi Räikkönen Citroen C4.. ..39.14,5
2. Marco Silva Ford Focus.. ..+1,5
3. Sébastien Ogier Citroen C4.. ..+28,3
4. Paolo Porro Ford Focus.. ..+47,4
5. Maurizio Ferrechi Ford Focus.. ..+49,8

Tokihan oli ounasteltavissakin, että soraa paremmin Kimi asfaltilla päästelee, mutta että näin..

edit:

ek6:n jälkeen:

1. Kimi Räikkönen Citroen C4.. ..56.20,4
2. Sébastien Ogier Citroen C4.. ..+17,1

Kisassa mukana 11 WRC-autoa.

edit2:

niinhän siinä kävi, että Ogier nousi vielä viimeisellä ek:lla ohi. Lopputulokset:

1. Sébastien Ogier Citroen C4.. ..1.32.16,7
2. Kimi Räikkönen Citroen C4.. ..+5,7
3. Maurizio Ferrecchi Ford.. ..+1.56,0
4. Luca Pedersoli Ford.. ..+3.27,8
5. Marco Strata Ford.. ..+4.48,9

Yllättävän vakuuttava oli Kimin asfalttikorkkaus!
 
Viimeksi muokattu:

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Koska ajetaan Tampereen lähellä (~100km säteellä) jotain ralleja? Niitähän on kaiken maailman pikkuralleja, mutta kun ei ole mitään hajua, mistä niitä pitäisi lähteä etsimään. Noita olisi mukava käydä katselemassa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Koska ajetaan Tampereen lähellä (~100km säteellä) jotain ralleja?
Seuraavana on tietysti vuorossa Neste Oil Rally Jyväskylässä heinäkuun viimeisenä viikonloppuna.

Siitä seuraavana viikonloppuna on Lahdessa Historic-autojen EM-osakilpailu.

Tampereella on syyskuun toisena viikonloppuna niin ikään Historic-sarjaa, tosin kilpailu on arvoltaan edellistä pienempi.
 

Sambody

Jäsen
Yllättävän tiukasti pisti kampoihin Ogierille Kimi. Onhan noita rata-autoilijoita tosin nähty ennenkin kovaa kyytiä ajavan rallipuolellakin. Mutta mutta oliko Ogierilla jotain ongelmia, kun oli jäänyt jo melko paljonkin ennen kuin loppu ek:illa kiristi Kimin ohi? Tämän lisäksi esimerkiksi Hirvonen kukisti Montessa tänä vuonna Ogierin Skakstonnisella, joten eipä varmasti vielä päästä ensimmäisissä asfalttikisoissa juhlimaan Räikkösen podium paikkaa rallipuolella. Tai mistä sitä ikinä tietää.

Citroen by the way nostaa Ogierin ajamaan ykköstiimiin kolmessa jäljellä olevassa sorakisassa(Japani, Wales ja Suomi) loppukaudesta. Sordo näin ollen ajaa nuo kilpailut Kimin tallikaverina junior tiimissä.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Yllättävän tiukasti pisti kampoihin Ogierille Kimi. Onhan noita rata-autoilijoita tosin nähty ennenkin kovaa kyytiä ajavan rallipuolellakin. Mutta mutta oliko Ogierilla jotain ongelmia, kun oli jäänyt jo melko paljonkin ennen kuin loppu ek:illa kiristi Kimin ohi?
IS:n uutisen mukaan Ogier olisi hävinnyt toisella ek:lla Räikköselle parisenkymmentä sekuntia epäonnistuneen rengasvalinnan vuoksi. Muita mahdollisia ongelmia ei uutisessa mainita.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Ensi viikonloppuna 9. -11.7 ajetaan Bulgarian MM-ralli, joka on ensimmäinen asfalttiralli tällä kaudella. Pikkuisen jo jännittää, että kuinka hyvin Kimi Räikkönen tulee pärjäämään asfaltilla. Ainakin testi-EK lupailee hyvää, sillä Kimi oli pätkän 4. nopein jättäen taakseen mm. Hirvosen ja Latvalan, kun taas asfalttikuningas Loebilla oli sama aika.
Jos kaikki menee kohdilleen, eikä satu ulosajoja, niin voitaisiinko nähdä Kimi jopa kuuden parhaan joukossa?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ainakin testi-EK lupailee hyvää, sillä Kimi oli pätkän 4. nopein jättäen taakseen mm. Hirvosen ja Latvalan, kun taas asfalttikuningas Loebilla oli sama aika.
Jos kaikki menee kohdilleen, eikä satu ulosajoja, niin voitaisiinko nähdä Kimi jopa kuuden parhaan joukossa?

Ja ensimmäisellä EK:lla myös Hirvonen ja Latvala jäi taakse. Kimi 17.2s Loebista ja 5. sija.

Mikko ja Jari-Matti 6. ja 7.

Toivotaan että tämä ennustaisi tuota Kummelin povaamaa kuuden joukkoon ajamista. Tiedän että Kimiltä löytyy vauhtia asfalttille mutta pelkään että innostuu liikaa nähdessään mahdollisuuden jopa podiumille ja vetää ulos.



_
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Toivotaan että tämä ennustaisi tuota Kummelin povaamaa kuuden joukkoon ajamista. Tiedän että Kimiltä löytyy vauhtia asfalttille mutta pelkään että innostuu liikaa nähdessään mahdollisuuden jopa podiumille ja vetää ulos.

Kimille on tullut malttia enemmän ajamiseen viime kisoissa ja näin ollen luotankin siihen, että Latvala tulee olemaan se suomalaiskuski, joka tulee poistumaan tässä kisassa. Kimi ajaa neljän sakkiin ja jättää voortit taakseen. Ihan hyvä aloitus ralliin.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Hienosti aloitti Kimi!

Onhan jokainen huomannut, että MTV3:lla on sattunut joku tilapäinen mielenhäiriö ja tämä Bulgarian ralli näkyy ilmaiseksi Katsomossa.
Yritin äsken laittaa pyörimään, mutta ei onnistunut. Luulisin, että lähetys alkaa siinä seuraavan erikoiskokeen korvilla (11.38).

EDIT: Vitut. Ei sieltä varmaan mitään liveseurantaa tulekaan.

EDIT2: Ja sama tahti jatkuu. Nyt kun kahdeksan kuskia on tullut maalin toisella EK:lla, niin Loeb ykkösenä, Solberg toisena 5,9 sekunnin päässä ja Kimi viidentenä 17,1 sekuntia pohjista jääneenä. Hirvonen ja Latvala matelevat sijoilla 6 ja 7.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joo, kyllähän menee Citroen kovaa koko arsenaalillaan asvaltilla. Ford on käytännössä täysi vastaantulija vailla voittomahdollisuutta.

Tämä tarkoittaa nyt kyllä sitä ottaen huomioon loppukauden kisojen tiet, että mestaruusmitalit menevät kaikki ranskalaistallin kuljettajille, ellei jotain aivan ennenkuulumatonta tapahdu hyvinkin nopeasti.

Fordin rooliksi jää kiusata Citroenia yksittäisissä kilpailuissa, ja yrittää ajaa nissä hyviä yleiskilpailusijoituksia.

Bulgarian jälkeen vuorossa on Suomen osakilpailu, ja siellä tullaan varmasti Mikolta ja Jari-Matilta näkemään kovaa yritystä voiton suhteen. Se on kuitenkin se helpoin kisa (vaikka vaikea kisa onkin) ajaa voitosta keskieuroopan poikia vastaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimi nousi kolmannella pätkällä sitten jo neljänneksi. Rengasvalinta on eri kuin muilla joten jännä nähdä miten seuraava pätkä oikein menee, vuoristossa ajellaan ja jos sataa Kimi saa jopa merkittävän edun, mutta kaksi erikoiskoetta jotka ajetaan syö rengasta paljon joten Kimillä voi ilman sadetta renkaat olla loppu. Jokatapauksessa hienoa että hieman riskitaktiikallakin mennään.

Näyttää aika selvältä että Ford on aika paljon jäljessä Citroenin vauhdista. Ei mitään saumaa kärkisijoille ja tuskin loppukaudenkaan aikaan mitään mahdollisuuksia kun autojen kehitys lähes nollassa tällähetkellä kun keskitytään jo ensikauden kalustoon.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Taisi Räikkönen vetää ulos. Pätkä on ilmeisesti sen vuoksi keskeytetty. Toivottavasti ei sattunut.

EDIT: Olisikohan renkaat loppu. Kimi oli pehmeämmällä seoksella kuin muut. No, tulihan sitä asfalttikokemusta edes vähän ja tämä alusta näyttää oikeinkin vahvalta.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimi ajoi kyllä ulos, mutta lupaavalta kyllä tuo vauhti alkoi näyttää. Olisiko ollut että alkoi ahnettia liikaa ja yritti lian kovaa? varsinkin kun tuo EK ajattiin toista kertaa niin taisi lian kovaa ajella. Noh onneksi nopeasta kuljettajasta voi tehdä varman kuskin, mutta hitaasta ei nopeaa
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kimi ajoi kyllä ulos, mutta lupaavalta kyllä tuo vauhti alkoi näyttää. Olisiko ollut että alkoi ahnettia liikaa ja yritti lian kovaa? varsinkin kun tuo EK ajattiin toista kertaa niin taisi lian kovaa ajella. Noh onneksi nopeasta kuljettajasta voi tehdä varman kuskin, mutta hitaasta ei nopeaa

Tähän uskon minäkin. Ajelihan se Latvalakin vielä viime kaudella suunnilleen joka toisessa kisassa ulos ja eikös sillä ole kuitenkin vahva ralli-tausta. :)

Muutamat ek split timet kertoi että Räikkönen oli vetänyt jopa kaksi ensimmäistä split timeä nopeammin kuin kukaan muu. Mutta pahasti herpaantui parin ek:n lopussa ote. Muutamista ralli-koosteista näki että Räikkösellä ollut ilmeisesti aika paljon ongelmia vaihtelevien olosuhteiden kanssa, hiekkaa tiellä jne. Ei ole osannut varautua nopeaan pidon häviämiseen.

Täytyy vaan ihmetellä edelleen Loebin virheettömyyttä ja ajaa samalla koko letkan nopeimmin tai ihan likellä koko hela rallyn.
Hölmöä katsella haastattelujen Loebia joka oikeasti toivoisi vähän laadukkaampia kuskeja mukaan ralliin, heh tai niin on ainakin luettavissa rivien välistä että olisi mukava ajaa välillä kilpaa. :)



_
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Rallin MM sarja tuntuu tällä hetkellä olevan pelkkä vitsi. Totuus on, että mestaruus tälläkin kaudella on ratkennut jo ajat sitten ja se menee tänä(kin) vuonna tutulle miehelle ja täysin oikeaan osoitteeseen. Ei voi muutakuin jälleen kerran nostaa hattua ja kumartaa, (ei mekkaan) herra Loebille. Mies on vienyt rallin tasolle, jota tuskin koskaa tullaan näkemään tulevaisuudessa. Hän tekee mitä tahtoo, ja muut koettavat mitä "osaavat".

Hirvosella oli viime kaudella se "momenttum" tehdä jotain maagista, sellaista mihin kukaan ei ole pystynyt ja eikä tule koskaan pystymään, katkaisemaan Loebin mestaruuksien putken ja voittamaan mestaruuden silloin kun Loeb on sarjassa vielä mukana. Mutta kuten tiedämme Mikko ja Ford eivät siihen viime kaudella pystyneet. Tähän kauteen taidettiin lähteä "suurin odotuksin" mutta kulunut kausi on mennyt Mikolta täysin alle odotusten. Jokin mättää ja rankasti, auto ei ole sillä tasolla millä sen pitäisi olla jotta sillä voisi taistella Citroeniä vastaan, mutta ei Mikkokaan ole sillä tasolla millä huippukuskin pitäisi olla. Tämä on kylmä fakta, siitä ei voi olla toista mieltä.
Huolestuttavaa suomalaisten ja etenkin Mikon kannalta on se, että taso muiden kuskien osalta nousee rallista toiseen ja uusia haastajia tulee koko ajan lisää. Kuten tiedämme Ranskasta on tulossa uusi haastaja, Ogier, joka tulee jatkossa laittamaan kovasti kapuloita rattaisiin Mikolle ja Jari-Matille. Itse veikkaan, että seuraava rallin maailmanmestari Loebin lopetettua tulee niin ikään ranskasta ja nimi alkaa O:lla.

Bulgarian ralli on tosiaankin takana ja sieltä nyt ei tunnetusti ole kauheasti positiivistä kerrottavaa jälkipolville. Citroen teki Fordista ja sen suomalaisista kuskeista "pellen" ja täysin ansaitusti.
Mikon ja Jari-Matin kannalta on katastrofaalista, että formuloista ralliin siirtynyt Kimi pystyi haastamaan ( niin kauan kun tiellä pysyi ) rallin mm-sarjaa useamman vuoden kiertäneet Mikon ja Jari-Matin selvästi. Uskon, että jos Kimi olisi pysynyt tiellä olisi hän ollut lopputuloksissa Ford kaksikon edellä...
Kaikki kunnia Kimille, mutta kyllä Ford kaksikko saa katsoa peiliin ja pitkään ! Vaikka Kimi onkin huippu lahjakkuus ja ajokokemusta asfaltilta löytyy käsittämättömästi, on rallin ja formuloiden ero kuitenkin "verrattavissa" ajoon Renault Dacialla ja Mersun SLS Amg:llä...
 
Viimeksi muokattu:

MrDownhouse

Jäsen
Suosikkijoukkue
KJK & NasKi (R.I.P)
Eikö tämän, että jopa Räikkönen voitti ennen ulosajoaan Hirvosen ja Latvalan kerro ennemminkin juuri siitä, kuinka heikko auto Fordilla on tällä hetkellä verrattuna Citroeniin. Mitään ottamatta pois Räikköseltä, kovaahan se perkele ajaa, mutta ei se nyt tosissaan kuitenkaan ainakaan Hirvosta nopeampi (vielä?) ole, ei se vauhti vaan yhdessä kaudessa mihinkään häviä kuskilta. Autojen välillä tämä ero on paljon helpommin selitettävissä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ford teki emämunauksen suostuessaan siihen että tämän kauden autoja ei enää kesken kauden kehitetä eteenpäin. Citroenilla oli jo useampilovisesta vaihdelaatikostaan hyötyä tietyissä kisoissa ja saatuaan kehitettyä C4:n alustan erinomaiseksi viime vuoden lopulla, ovat tulokset nykyisenkaltaisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös