Ralliketju

  • 1 834 366
  • 14 798

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Viestin lähetti AnA79
Sitten toinen asia. Arvostettu rallilehti RallyXS arvosti Ouninpohjan erikoiskokeen maailman hurjimmaksi MM-pikataipaleeksi. Kova vauhti ja huimat hypyt tarjoavat valtavan haasteen, eikä kuskeilla ole varaa tehdä virheitä. Olisihan tuo kiva jälleen syksyllä olla Ouninpohjan varrella katsomassa rallimiesten menoa :)

Joo, oikeassa ovat. Sainz oli todennut, ettei häneltä koskaan mennyt tuo pätkä ja eritoten Ounarin hypyt täydellisesti, vaikka mies 12 kertaa on tuon pätkän ajanut. Mielestäni riittää, kun tuo auton ja itsensä ehjänä takaisin maan pinnalle..
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti AnA79


Arvostettu rallilehti RallyXS arvosti Ouninpohjan erikoiskokeen maailman hurjimmaksi MM-pikataipaleeksi.



Kyllähän tuo Jyväskylän MM-ralli on aina karsinut hurjilla pätkillään jyvät akanoista. Muistan kun joskus 90-luvun puolivälissä mm. Didier Auriol suoraan myönsi, ettei yksinkertaisesti uskalla Jyskälässä ajaa niin kuin sarjan suomalaiset hurjapäät.

Ja vaatiihan se varmasti kylmiä hermoja taittaa auto parinsadan vauhdista seuraavaan mutkaan puiden ympäröimällä kantriroudilla.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Neste Rally Finland 2003

Eihän tässä taas ole enää kuin reilu kuukausi aikaa vuoden tärkeimpään tapahtumaan. Kummasti alkaa taas polttelemaan sisuskaluissa, keuhkoni suorastaan jo vaativat kuorrutusta Keski-Suomen sorarännien pölystä...

Katselin tuossa reittiaikataulua, jossa pisti silmään erityisesti Ouninpohjan ajankohdat - ensimmäisen kerran lauantaiaamuna klo 8.39 ja uudestaan iltapäivällä 13.02. Siinähän saisi lähes koko lauantain mukavasti kulumaan tuon erikoiskokeiden kuninkaan pauloissa.
Sunnuntaille täytyy katsoa joku jäähdyttelypätkä, jospa sitä tänä vuonna ottaisi perjantain vapaata niin saisi rakennettua täysipainoisen ralliviikonlopun. Maastoleiri metsässä, rallia, makkaraa ja hapanta, ei voi mies parempaa fiilistä laillisin keinoin hankkia.

JA-veljiä on oletettavasti taas saapumassa paikanpäälle, mutta jokos olette miettineet mihin ja milloin?
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kannattaa lueskella Tampesterin rallin tuloksia.

Sebu heitti voiton, mutta toisena tullut hävisi 10/2500 sek eli
ei ihan hirveesti Janne jäänyt tässä.

Aivan loistavaa. Suomen rallikuskeja on enemmän ensi vuoden MM-sarjassa kuin nyt!!!
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti nedomansky

Kannattaa lueskella Tampesterin rallin tuloksia.



Eikä huonosti ajanut 18-v Jari-Matti Latvalakaan. Siitä jätkästä on kyllä lupa odottaa paljon. Ei muuta kun ensi kaudeksi Rovanperän paikalle Peugeotille kolmoskuskiksi.

On muuten aivan käsittämätön toi uusi sääntö, että kolmoskuski ei saa olla sijoittunut viimeisen kolmen vuoden aikana palkintopallille.

Kannattaa esim. Toni Gardemeisterin Skodalla miettiä kaksi kertaa, aikooko tilaisuuden tullen ajaa pallisijoille, vai haluaako mahdollisesti seuraavan kolmen vuoden aikana siirtyä huipputalliin. Toki kyseinen ongelma vältetään jos pääsee esim. ykköskuskiksi...
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toni ajaa Skodalla, joten palkintopallin kanssa voi olla
vaikeeta. Toni ajaa ensi vuonnakin WRC tehdas-pirssillä!!
Kovin luupää sitten Alenin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti nedomansky

Toni ajaa Skodalla, joten palkintopallin kanssa voi olla vaikeeta


Mä uskallan veikata, että kunhan Skoda saa uuden WRC-Fabiansa kunnolla sisäänajettua, niin Toni tulee ensi vuonna olemaan hyvinkin palkintosijoilla.

Ja sen hänelle suon, kaveri jaksaa kanssa aina hymyillä...
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nimen omaan!

Eli tällä kaudella harjoitellaan, mutta edes Nykäs-matista
ei ole koskaan saatu niin positiivisia fiilareita kuin Touho-Tonista!
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jari-Matti Latvala

Pakko oikein julistaa sunnuntain kunniaksi minulle mieluisasta aiheesta, nimittäin rallin huippulupauksesta nimeltä Jari-Matti Latvala.

Taas tuli tänään urheilukanavalta kooste Brittein saarten mestaruussarjan osakilpailusta. Kyseessä oli kauden kolmas kilpailu, Skotlannin ralli.

Heti alusta hyvään vauhtiin päässyt Latvala johti kolmen pätkän jälkeen rallia, kunnes rengasrikko pudotti nuorukaisen sijalle 17. Hurjapää nosti itsensä vaativilla teillä kuitenkin lopputuloksissa sijalle 3, mikä oli vähintäänkin kohtuullinen suoritus. Kuitenkin seura siinäkin sarjassa on kohtuullisen kovaa, varsinkin huomioon ottaen Latvalan kokemattomuuden.

Ja se tyyli! Ei sitten millään voisi uskoa, että sitä Focusta lennättää kuukausi sitten 18 vuotta täyttänyt kaveri. Sen verran on vauhtia ja mahtavia ajolinjoja. Kuten ohjelman brittiselostaja asian ilmaisi, ei tuollaiseen tanssiin soralla pysty muu kuin suomalainen. Siihen tahtiin superlatiiveja Latvalan suuntaan lentelee muutenkin ulkomaalaisilta, ettei kohu miehen ympärillä ole mitään pelkkää suomalaisten hypetystä.

Tänä viikonloppuna Latvala oli mukana SM-rallissa Tampereella. Voiton vei luunkova Sebastian Lindholm, päihittäen sekuntitaistelussa WRC-kuskit Janne Tuohinon ja Jussi Välimäen, jotka molemmat ovat osoittaneet kykynsä jo MM-sarjassakin. J-M Latvala ajoi neljänneksi, voittajasta vain n. 50 sekuntia jääneenä. Brittein sarjan kolmas osakilpailu viikko sitten päättyi Latvalalta rajuun ulosajoon, jossa kartanlukija Carl Williamson loukkaantui.

Kiva olisi, kun olisi antanut kaverille tämän vuoden mallia olevan täysiverisen Focuksen elokuussa Jyväskylään. Kateltaisiin mihin vauhti riittäisi. No, ehkä nytkin käytössä oleva kehitysversio vielä riittää, kuitenkin parikymmentä vuotta aikaa tuonne Mäkisen, Grönholmin ja Rovanperän ikään...

Ei muuta kun Latvala ensi kaudeksi Peugeotille Rovanperän paikalle.


Edit: pari pahaa kirjoitusvirhettä
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Rallikomissio ei päässyt sitten vielä yksimielisyyteen uusista säännöistä. Näissä säännöissähän mm. etuautojen käyttöä rajoitettaisiin kustannusten karsimiseksi. Samalla kuitenkin mm-rallien määrää lisättäisiin 16:een Meksikon ja Japanin tullessa mukaan. Tallit katsovat, että heillä ei ole rahaa 16:een ralliin ensi kaudella. Kuskit ovat kritisoineet näitä muutoksia, äänekkäimmin ehkä Marcus Grönholm. Sääntömuutoksi puidaan seuraavan kerran ennen Suomen MM-rallia.

Saksan ralli alkaa sitten huomenna. Asfalttirallin suosikkeja ovat Citroenin Sebastian Loeb ja Peugeotin Gilles Panizzi, molemmat asfalttispesialisteja. Tosin Loeb on näyttänyt hyvää vauhtia myös soralla. Mielenkiintoista on myös nähdä, miten Skoda pärjää uudella Fabiallaan, onko vauhti kohdallaan.

Suomen MM-ralli olisi sitten kahden viikon päästä ja allekirjoittanutkin tulee olemaan paikalla neljän vuoden tauon jälkeen :) ainakin Ouninpohjalle ja Moksi-Leustulle tulee suunnistettua, muuten ei ole vielä päätetty, että mihin pätkille sitä mennään.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti AnA79

..ainakin Ouninpohjalle ja Moksi-Leustulle tulee suunnistettua...


Ouninpohjalle olisi itsekin tarkoitus taas lähteä. Ei oo vielä tosin aikataulua tullut katseltua, mutta perinteenä on ollut broidin kanssa lähteä ajelemaan lauantaina siinä aamuneljältä päivän ekalle tai tokalle pätkälle. Ouninpohjalle sen jälkeen sitten.

Mitä huomenna alkavaan Saksan MM-ralliin tulee, niin lukisin melkein myös Grönholmin suosikkeihin. Kaveri ajelee auton ollessa kunnossa huippuaikoja alustalla kuin alustalla. Loebille toivon myös onnistumista.

Skodalla saattaa esiintyä uudessa Fabia WRC:ssä ns. lastentauteja aika paljon, mutta kyllähän sitä vauhdista varmasti jonkinlaista osviittaa saadaan. Tekisi Gardemeister miehen työn ja ajaisi parit pohja-ajat ensimmäisenä päivänä... No, ehkä sitten Jyväskylässä.

Grönholmilta kaivataan nyt pisteitä, ettei vaikeudu mestaruustaistelu turhan paljoa. Valitettavan usein on ollut auton kanssa murheita tällä kaudella, sillä vauhdiltaan mies on ollut jokseenkin "omaa luokkaansa".

Erikoiskokeiden pohja-aikoja Grönholmilla on selvästi eniten. Niitä on nyt 39. Seuraavana tilastossa Sainz (18), Solberg (17), Rovanperä (16) ja Märtin (15).
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Samoin Ouninpohja X 2 suunnitelmissa. Sunnuntaina olisi myös Mökkiperä kahteen kertaan, mutta saa nähdä. Osaako joku kertoa onko katsomisen arvoinen pätkä?

Millä EK:lla muuten Jyskälässä on tuo Kakaristo? Näkee kuulemma pitkän pätkän kunnon vauhtia.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti Siivu-Leevi

Millä EK:lla muuten Jyskälässä on tuo Kakaristo? Näkee kuulemma pitkän pätkän kunnon vauhtia.
Kakaristo on Ounipohjan loppupäässä, muutama kilsa ennen maalia. Pitkä suora + ysikymppi-risteys. Kerää yleensä aivan saatanasti porukkaa, joten jos meinaa jotain nähdä, on syytä mennä hyvissä ajoin.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Saksan rallissa on kaksi erikoiskoetta nyt ajettuna, ja kisaa johtaa Peugeotin Richard Burns, ollen aamun molempien pätkien nopein. Kakkosena on Citroenin Colin McRae 2,5 sekuntia Burnsia jäljessä ja Fordin Markko Märtin, +4.3s. Suomalaisista Grönholm 6. +10.2, Mäkinen 10. +23.3 ja Gardemeister uudella Fabialla 14. +40.5. Skodan toinen kuljettaja Didier Auriol on 13. Asfalttispesialisteista Sebastien Loeb on 4. +6.6s Burnsia jäljessä ja Gilles Panizzi 9. +18.1s jäljessä kärkeä.

Suomalaiskuskeja on aika paljon Saksassa. Kristian Sohlberg (18.) ja Jani Paasonen (22.) ovat liikkeellä Mitsubishillä ja Mikko Hirvonen (19.) ja nuori Jari-Matti Latvala (29.) viime vuoden Focuksella. Latvalalle ensimmäinen asfalttiralli, arvokasta kokemusta tulevaisuutta ajatellen.

Sitten mielenkiintoinen nimi tuloslistalta. Autoa numero 65, Subaru Impreza WRX Sti:tä ajaa ruotsalainen Stig Blomqvist. Pian 57 vuotta täyttävä veteraani on saanut vielä ralliauton alleen ja lähtenyt ajamaan kilpaa, leikkimielellä uskoisin tosin.

Mutta ralli on lähtenyt liikkeelle, ja katsotaan nyt, miten tässä suomalaisille käy.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti AnA79

Sitten mielenkiintoinen nimi tuloslistalta. Autoa numero 65, Subaru Impreza WRX Sti:tä ajaa ruotsalainen Stig Blomqvist. Pian 57 vuotta täyttävä veteraani on saanut vielä ralliauton alleen ja lähtenyt ajamaan kilpaa, leikkimielellä uskoisin tosin.


Älähän nyt. Blomqvist kun ei ole viimeiseen kolmeen vuoteen ollut palkintopallilla, niin ensi kauden uusilla "nuoria kuskeja hyödyttävillä" säännöillähän veteraani saattaa viedä vaikka Rovanperän paikan. Tai Sainzin... ;)
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Viestin lähetti Iker
Älähän nyt. Blomqvist kun ei ole viimeiseen kolmeen vuoteen ollut palkintopallilla, niin ensi kauden uusilla "nuoria kuskeja hyödyttävillä" säännöillähän veteraani saattaa viedä vaikka Rovanperän paikan. Tai Sainzin... ;)

Heh, siinähän sitä olisikin, tällä uudella säännöllä kun on tarkoitus antaa nuorille mahdollisuuksia.. mut hyödyttäähän se vanhuksiakin =) mitenhän Kankkusen laita, taitaa hänkin sitten päästä ajamaan kolmatta autoa? =)

Mielenkiintoista muuten, että Blomqvist ajaa WRC-auton siviiliversiota. Onkohan tuota peliä vielä siitä viritetty vai mennäänkö ihan tehdasviritetyllä autolla?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti AnA79
Heh, siinähän sitä olisikin, tällä uudella säännöllä kun on tarkoitus antaa nuorille mahdollisuuksia.. mut hyödyttäähän se vanhuksiakin


Kenneth Eriksson, Armin Schwarz, ym... V*ttu jos joku vastaava vie yhdenkin tallipaikan niistä vapaista kolmosautoista, niin johan oli hieno sääntö...
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei mene Mäkisellä (tämäkään) kausi subarulla putkeen. Keskeytyksen syynä tällä kertaa virtojen loppuminen autosta. Miten ne osaa? Grönholm sentään noussut toiseksi, vajaan 10 sekunnin päähän Burnsista. Hanaa vaan!
 

Aleksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Teppo Numminen
Taitaa tulla Grönholmin ja Loebin välinen taistelu rallin voitosta. Burns alkaa viimeistään huomenna varmistelemaan maaliin pääsyä ja jättää voittotaistelun muille...

No joo, toivotaan että kaikilla tekniikka kestää, jotta saadaan jännittävä taistelu loppuun asti.
 

Aksu

Jäsen
Varsin tiukaksi meni voittotaistelu Saksassa. Loeb voitti 3,6 sekunnin erolla Markukseen. Kolmanneksi körötteli Burns 19,7 sekuntia kärjestä. Suomalaisittain muuta iloittavaa ei sitten ollutkaan. Nuorukaisemme sijoittuvat kauas kärjen taakse. Hirvonen 13, Sohlberg 14 ja Latvala 16. Tosin mitään erityisiä sijoitustavoittetteita pojilla ei tänä vuonna olekaan. Kunhan vaan kokemusta hankkivat.

Ralli oli kaikenkaikkiaan varsin monivaiheinen. Burns hallitsi alkua, Loeb ja Grönholm veivät loppurallia. Märtin oli lauantaina erittäin nopea paria erikoiskoetta lukuunottamatta. Sunnuntaina ei aikojen perusteella enää kulkenutkaan samaan tapaan.

Talleista kolme on erottautunut tällä hetkellä omaan sarjaansa. Citroen, Peugeot ja Ford kulkevat. Subarulla pätki taas. Mäkinen keskeytti ja Solberg oli vasta kahdeksas lähes minuutin Fordin Duvalista. Ei kulje. Mäkisen eläkepäivät häämöttävät, sääntömuutostenkin takia.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Grönholm pisti viimeisellä EK:lla kaikki peliin ja ajoi hurjan ajan. Ikävä kyllä se ei aivan riittänyt voittoon. Onneksi Riku jäi kuitenkin taakse. Mestaruustaistelusta tulee jännittävä. Yksikin keskeyttäminen ratkaisee mestaruuden.

Oli muuten hienon näköistä kun Bosse ja Loeb karttureineen istuskelivat motorhomen terassilla ennen rallin ratkaisevia pätkiä ja naureskelivat keskenään kuin parhaatkin kaverukset. Jotenkin en voi kuvitella Kimiä ja Schumia hengailemassa F1-varikolla ja naureskelevan keskenään ennen GP-starttia. Grönholm taitaa olla muutenkin hyvin pidetty kaveri rallipiireissä. Eräässä rallikoosteessa näytettiin juttua kun Grönholm ja Sohlberg porisivat. Hauskaa näytti heilläkin olevan ja mieleen jäi Sohlbergin kommentti Bosselle: "Vertailen usein sektoriaikojani erikoiskokeilla muihin kuljettajiin ja pystyn vastaamaan kaikkien muiden vauhtiin paitsi sinun. Miten ihmeessä voit olla niin nopea?". Bosse tokaisi jotain tyyliin "No en minä kyllä sinulle sitä kerro. Alat olla liian nopea muutenkin". Koska olemme kuulleet formulakuskien kehuvan kilvan toisiaan?

Muutenkin ralli on paljon rennompaa touhua. Kuskit antavat oikeita kommentteja eivätkä aina vaan lauo niitä samoja kuluneita fraaseja. Tietenkin se auttaa paljon, että rallikuskeja päästää haastattelemaan heti EK:n jälkeen eli ennenkuin he ehtivät rauhoittua ja harkita sanojansa.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jokohan Paasonen menetti viimeisenkin mahdollisuuden ensikauden Mitsu-sopimukseen? Miehellä on auto karannut ojan pohjalle lähes jokaisessa rallissa ja se ei välttämättä ole kovin hyvä asia. Hyvä tietysti, että jokseenkin ehjänä on säilytty, tosin kartturilta meni kylkiluut tässä viimeisimmässä ulosajossa. Pari väläytystä ei tässä saldossa riitä kovin pitkälle veikkaan ma.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paasonen voi saada sopimuksen kolmoskuskiksi, jos tämä uusi sääntö menee läpi. Muuten on todellakin aika heikot näytöt. Hyvä kommentti tuli Paasoselta ulosajon jälkeen : 'sellasta sattuu'. Onko tässä Suomen oma Kilin-Colin?

Grönholm vaikuttaa muutenkin aika leppoisalta kaverilta, ei paljoa stressaa. Haastattelija kysyy : alkoiko jännittämään loppuuko kisa, kun autosta putosi renkaat? No ei mua silleen, vähän menetettiin aikaa siinä. Pitää yrittää ottaa lopussa kiinni, kattellaan miten käy.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti V-man
Oli muuten hienon näköistä kun Bosse ja Loeb karttureineen istuskelivat motorhomen terassilla ennen rallin ratkaisevia pätkiä ja naureskelivat keskenään kuin parhaatkin kaverukset. Jotenkin en voi kuvitella Kimiä ja Schumia hengailemassa F1-varikolla ja naureskelevan keskenään ennen GP-starttia.

Muutenkin ralli on paljon rennompaa touhua. Kuskit antavat oikeita kommentteja eivätkä aina vaan lauo niitä samoja kuluneita fraaseja. Tietenkin se auttaa paljon, että rallikuskeja päästää haastattelemaan heti EK:n jälkeen eli ennenkuin he ehtivät rauhoittua ja harkita sanojansa.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Formulat muistuttavat uholtaan jotakuinkin nyrkkeilyä kun taas ralli vaikuttaa ulospäin varsin rehdiltä maailmalta. Kuskit ajavat kilpaa keskenään ja sen ulkopuolella jutustellaan (Mainitsemasi Bosse on hyvissä väleissä monen kuskin kanssa) niitä näitä. Vaikka kisoista tai ihan mistä tahansa.

Mukavan oloista. Formuloiden maailma ja uhoaminen (olen nopeampi kuin kukaan, olen nopeampi kuin se, olen sitä ja olen tätä...) ovat vastenmielisiä ilmiöitä. Hermopelin käyminen onnistuu myös rallin keinoilla, jossa sama asia tehdään paljon lievemmin ja virne suupielessä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Ja kaiken huipuksi varsinkin tällä kaudella on ollut suurempi määrä hyviä autoja ja kilpailu ollut tasaista, eikä vain yhden/kahden tallin dominointia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös