Mainos

Ralliketju

  • 1 865 009
  • 15 013

JuhaZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, huuhkajat ja mitä näitä nyt on...
Jos katseet siirretään jo Jyväskylään, ja miksi ei siirrettäisi, niin Loeb voi voittaa vain, jos molemmat, sekä Mikko että Jari-Matti tekevät kohtalokkaan virheen, tai tekniikka pettää heidät.

Sääntö numero yksi: Älä koskaan aliarvioi Sebastien Loebia. Itse toivoin tottakai suomalaisvoittajaa, mutta jotenkin oli sellainen fiilis, että Loeb tulee hoitamaan Jyväskylän rallin ensimmäistä kertaa liittyen ulkomaalaisten voittajien suhteellisen harvalukuiseen joukkoon. Vaan kyllä meni Loeb ja Hirvonen aivan omia menojaan koko rallin ajan. Hieno taistelu ja lähes virheetöntä ajoa molemmilta. Kyllähän Jyväskylän voitto kruunaa osaltaan Loebin loistavaa uraa. Loistava kuski, vaikkakin erittäin tylsän oloinen.

Rantanen oli ainakin itselleni suuri yllätys. Äärimmäisen pienellä testimäärällä heti ensimmäisessä WRC-kisassa seitsemänneksi varmalla ajolla. Hieno suoritus! Atkinsonin kolmas sijoitus oli myös hyvä suoritus, varsinkin kun sitä vertaa tallikaveri Solbergiin. Gardemeisterin piste oli myös ihan hyvä asia Suzukille, vaikka auto on edelleen hidas. Kokonaisuudessaan ihan OK kisat. Tosin voitto- ja pistetaisteluun kaipaisi enemmän kilpailukykyisiä autoja ja kuskeja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Loebilta oli kyllä lähes täydellinen kisa, ei antanut Hirvoselle oikeastaan mitään mahdollisuuksia. Täysin ansaittu voitto, vaikka se aina vähän kirveleekin kun ulkomaalainen tulee tänne "rallikansan" maaperälle ja voittaa. Hirvonen ajoi kovaa mutta ei mahtanut mitään sille että Loeb veti aivan uskomattoman kovaa vauhtia ja pystyi aina vastaamaan kun Hirvonen sai nipistettyä pari sekuntia erosta pois. Loppukausi näyttää sikäli vaikealta että siellä on näitä Loebin bravuureita mukana, joissa Hirvonen hyvin todennäköisesti ei pysty vastaamaan hänen vauhtiinsa. Ja noissa asfalttikisoissa jopa Sordon lyöminen tulee olemaan vaikeaa. Näyttää pahasti siltä että mikäli Loebille ei tule mitään keskeytyksiä niin mies tulee nappaamaan viidennen mestaruuden. Ja ei voi sanoa etteikö hän sitä ansaitsisi. Citroen-Loeb-Elena -kolmikko on vaan tällä hetkellä niin huikean kova paketti jossa kaikki osa-alueet toimii täydellisesti yhteen.

Sääli että Latvala joutui ulos jo niin aikaisessa vaiheessa, olisi ollut kyllä mielenkiintoista nähdä kuinka hän olisi pystynyt vastaamaan Loebin vauhtiin. Hän on kuitenkin Ford-kaksikosta se nopeampi mies silloin kun vaan pystyy ajamaan virheettömästi. Liikaa tulee kuitenkin vielä noita junnumokia jotta pystyisi edes Hirvosta vastaan tosissaan taistelemaan.

Matti Rantanen ajoi hienon kilpailun. Vaikka vauhti ei nyt ollutkaan ihan kärkitasoa ja sijoitus tuli osin keskeytysten ansiosta niin hän ajoi kuitenkin varmasti ja järkevästi, ja ainoastaan 140 kilometrin WRC-kokemuksella pistesija ensimmäisessä kilpailussa on erinomainen suoritus. Tämä mies oli ehdottoman positiivinen yllätys! Toivottavasti saa jatkossakin mahdollisuuden ajaa ainakin jokusen rallin WRC-kalustolla.

Myös Gardemeisterille pistesija, mikä on Suzukin autolla aina hyvä saavutus. Ei se Suzukin vauhti vieläkään oikein vakuuttanut, vaikka käsittääkseni tällä kertaa oli jotain uusiakin osia mukana. Ei voi kuin ihmetellä tuota Suzukin politiikkaa että yritetään kehittää uutta WRC-autoa mutta sitä ei testata juuri lainkaan! Näitä talleja jotka ovat heti tuoreeltaan menestyneet (Peugeot, Citroen) yhdistää se että heillä oli takanaan valtava määrä testikilometrejä ennen kuin yhtään kisaa oli edes ajettu.
 

scholl

Jäsen
Loebilta oli kyllä lähes täydellinen kisa, ei antanut Hirvoselle oikeastaan mitään mahdollisuuksia. Täysin ansaittu voitto, vaikka se aina vähän kirveleekin kun ulkomaalainen tulee tänne "rallikansan" maaperälle ja voittaa.

Toi kertoo kaiken siitä kuinka nopea kuljettaja Grönholm oikein oli. Loeb teki kaikkensa silloin, muttei vain riittänyt. Nyt kun hitaammat miehet vastassa niin tulee voitto jopa voittamattomassa Suomen rallissa.

Kertoo muuten karua kieltä rallin kaluston kapeudesta se, että Gardemeister ei pysty edes jollekin rallituristille laittamaan kampoihin. Ikävä fakta on se, että Fordin ja Citikan jälkeen on aivan huikea ero seuraaviin. Ei tee todellakaan hyvää lajin mielenkiinnolle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toi kertoo kaiken siitä kuinka nopea kuljettaja Grönholm oikein oli. Loeb teki kaikkensa silloin, muttei vain riittänyt. Nyt kun hitaammat miehet vastassa niin tulee voitto jopa voittamattomassa Suomen rallissa.

No ei se nyt ihan noinkaan mene. Eihän Loeb mahtanut viime vuonna mitään Hirvosellekaan. Citroen-Loeb -paketti on vaan tällä hetkellä niin hyvä että sille ei mahtanut mitään, vaikka Hirvonenkin ajoi koko ajan parempia aikoja kuin viime vuonna, ja ajoi oikeastaan ihan virheettömän kilpailun.

Oikeastaan kun katsoo noiden autojen menoa niin sen huomaa jo siitä kuinka tuo Loebin Citikka menee kuin juna, näyttää käyttäytyvän todella rauhallisesti ja hyvin. Kun taas Fordien meno näyttää rauhattomammalta. Hirvonenhan kertoilikin itse joskus että Fordille on aiheuttanut ongelmia tämä tälle kaudelle tullut sääntö jossa mukana pitää olla kaksi vararengasta. Citroenissa nämä on saatu laitettua paremmin kuin Fordissa, jossa ne jäävät kuulemma liian ylös ja muuttavat auton painopistettä liian korkeaksi. Tämä aiheuttaa sitten tuota rauhatonta käytöstä. Vaan Ford ei saa ongelmaa korjattua ennen kuin luokittelevat uuden auton, eli todennäköisesti vasta ensi kaudeksi.


Kertoo muuten karua kieltä rallin kaluston kapeudesta se, että Gardemeister ei pysty edes jollekin rallituristille laittamaan kampoihin. Ikävä fakta on se, että Fordin ja Citikan jälkeen on aivan huikea ero seuraaviin. Ei tee todellakaan hyvää lajin mielenkiinnolle.

Tuo on totta. Mukaan pitäisi saada lisää tehdastalleja, ja nimenomaan sellaisia talleja jotka panostavat ihan tosissaan eivätkä pihistä joka asiassa kuten Suzuki. Nykyisin oikeastaan kolme kuljettajaa taistelee voitoista, ja sitten tulee tasainen rintama jossa on Citikan Sordo, Subarut ja sitten nämä Fordin satelliittitallien autot ja muut yksityiskuskit. Suzukit ei sitten oikein pärjää edes näille. Tuo kolme kuljettajaa on ihan liian vähän, tulee ikävä aikoja jolloin mukana oli monta tehdastallia jotka ajattivat jopa kolmea tasavahvaa autoa/kuljettajaa. Pitää toivoa että Subaru saisi tuon uuden autonsa mahdollisimman nopeasti toimimaan, että saataisiin edes yksi uusi talli tuohon ihan terävimpään kärkeen.
 
Viimeksi muokattu:

kyllvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, EA-Sports, Perttulan Riento RY
Kaikkosen loukkaantuminen

N-ryhmän uudella Subaru Imprezalla ajanut Erkki Kaikkonen ajoi Lauantaina rajusti ulos, jonka takia yksi ek peruttiin. Eipä hirveämmin ollut missään tiedotusvälineissä tuosta juttua. Kuljettajalta murtui selkäranka.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olipa hyvää taistelua kilpailun voitosta! Valitettavasti mukana taistelussa oli vain kaksi kuljettajaa. Voitto oli Loebille suuri asia ja mielellään sen hänelle suokin, vaikka Hirvosen voittoa kuitenkin toivottiin.

Oma reissu meni seuraavasti: aamulla 3.15 startattiin kohti Vellipohjaa ja perille päästyämme juotiin aamukahvit. Kaksi kierrosta katsottiin peltoaukealla viimeisellä tieosuudella. Samassa paikassa oltiin viime vuonnakin, vaikka paikka ei ollut edes erityisen hyvä. Sieltä mentiin Jukojärvelle 90-risteykseen, jossa pätkä kääntyy alussa isolta tieltä pienemmälle. Myös siellä oltiin viime vuonna ja mielestäni ihan hyvä paikka: täydestä laulusta jarrutus ja tarkka risteys, vaikkakin jätössä on aika hyvin tilaa. Illaksi ajettiin Himoksen maaliin.

Himoksella katsottiin Saloon asti ja siitä ajettiin Leustuun. Sielläkin katsottiin vain WRC:t ja ännän kärki. Sen jälkeen mentiin Surkee II:lle, jossa paikkana oli risteys peltoaukealla ja porukkaa melko paljon. Tässä paikassa olin viimeksi 2005, jolloin pätkän nimi oli Moksi-Leustu, tosin risteyksessä ajettiin toiselle tielle. Surkeelta mentiin vielä Juupajoen maalipäähän, paikkaan jossa Villagra ja Arminen kaatoivat. Sunnuntaiksi ei viitsinyt jäädä enää katsomaan, koska olisi pitänyt ajaa ainakin 150 km:n lenkki yhden pätkän takia ja voittotaistelu oli käytännössä ohi.
 

CamNeely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
PunaMustaValko, Black&Gold, altavastaaja
Hieno oli kisa ja täytyy sanoa että on se Loeb rattimies. Hirvonenkin ajoi mahtavasti mutta nyt parempi voitti niukasti. Hattua täytyy nostaa molemmille. J-M osoitti että vauhti kyllä riittää mutta noi typerät virheet täytyy saada pois. Pisti kuitenkin välillä 5 sekuntia päihin voitosta taistelleista kuskeista.

Oma reitti oli Vellipohja I, Mökkiperä II ("J-M:n kivi" ja Östbergin ulosajo), Jukojärvi (viimeinen mutka), Himos, Leustu (maalihyppy), Kaipolanvuori, Kakaristo II (paikka jossa Galli ym. ajoi pihalle).
Sunnuntaina en mennyt Ruutuässän mainitsemista syistä myöskään.

Vellipohjassa oli muuten erikoinen tilanne kun monet kuskit meinasivat kääntyä jo 100m ennen oikeaa risteystä olevasta risteyksestä. Paikka oli huonosti merkitty nauhoilla mutta kyllä omaan nuottiinkin pitäisi luottaa..

Ensi vuonna sitten Hirvosen tai J-M:n vuoro voittaa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jep, varsin hauska reissu oli tänäkin vuonna. Ulosajoa en vieläkään bongannut, vaikka tuolla Keski-Suomen metsissä on tullut jo monen vuoden ajan rallia seurattua. Tai no, viime vuonna joku (muistaakseni) N- ryhmän kuljettaja kaatoi autonsa Kakaristossa, mutta sitä WRC- ulosajoa en vieläkään ole onnistunut livenä näkemään.

Torstaina saavuttiin pelipaikalle, mutta Killerille ei enää pitkän matkan jälkeen jaksanut lähteä, joten ilta sujui saunan, oluen ja tietenkin grillaamisen merkeissä. Perjantaiaamuna herätys oli kello 5.40 ja Keuruun ABC:n kautta matka jatkui Mökkiperään ja koska kyseessä oli kahteen kertaan ajettava pätkä, niin päätimme katsoa molemmat rundit. Paikka oli sama kuin viime vuonnakin, pitkän suoran päässä oleva ysikymppinen oikea. Paikkana ei mitenkään erikoinen, mutta kioski oli ihan vieressä. Siinä ei mitään kummempaa ollut, joku Skoda siihen taisi hetkeksi jäädä valohoitoa saamaan, mutta pääsipä sekin myöhemmin jatkamaan matkaansa. Eagle Racingin kutsuvierastilaisuudessa mölynnyt, Hurriganesia coveroinut paskabändi ja jatkuva helikopterien säksätys vitutti siihen malliin, että ensi vuonna tuo paikka ei tule kysymykseen. Toki samat vitutuksen aiheet olivat jo viime vuonnakin, ei vaan muistettu yhtään, että se oli juuri tuo paikka. Onneksi olin sopivassa nousussa koko aamupäivän. Jartsa-Masa ei ikinä siihen mutkaan asti ehtinyt, mikä veti mielen hieman apeaksi, mutta ihan ok aloitus rallille joka tapauksessa.

Tuolta matka jatkui Jukojärvelle, josta järkkärien avustuksella löytyi ehkä koko tämänkertaisten rallien paras katselupaikka. Helvetin hieno alamäkisuoran päässä oleva oikea-vasen- yhdistelmä. Luistoa oli massiivisesti, heijastintolpat saivat kyytiä ja maaston vaikeakulkuisuuden vuoksi eteemme ei tunkenut ketään. Itse asiassa koko paikassa oli yllättävän vähän jengiä. Varmaankin siksi, että kävelymatkaa parkkikselta kertyi vajaat pari kilometriä suuntaansa ja sehän on tunnetusti valtaosalle rallin katsojista turhan paljon.

Lauantaina nukuttiin myöhään, koska eka pätkä johon mentiin, Kaipolanvuori, on suhteellisen lähellä tukikohtana pitämäämme mökkiä. Hyvin ehdittiin niin, että saatiin eturivin paikat tieltävaihtopaikkaan, mutta eipä se paljon auttanut, koska asiastaan pihalla olevien järkkärien munattoman toiminnan ansiosta juuri ennen pätkän alkua paikalle tulleet apinat tekivät uuden eturivin lippusiiman väärälle puolelle. Mutta sama se, hyvin siitä silti näki. Bisse meni päähän kivasti ja pirun kylmä oli.

Sieltä sitten Väärinmajaan, jossa katselupaikkana toimi peltoaukea, josta aukesi pitkä näkymä rallipolulle. Hieno, pitkähkön suoran päässä oleva alamäki, josta pientä luistoa vaativa piiitkä vasuri, josta ylämäkeen ja metsän siimekseen. Ajettiin tuolta muuten pätkää pitkin pois ja pitää sanoa, että aika huikaisevan kaunista maisemaa oli tuolla erikoiskokeella. Ehkä siksi kahvikin oli kalliimpaa kuin muualla. 1,50 euroa/ kuppi. Bisse meni edelleen päähän.

Sunnuntaina pienehkössä krapulassa sitten Ruuhimäkeen, joka näin jälkikäteen ajateltuna oli melko turha reissu. Ralli oli jo ratkennut ja porukkaa oli tietysti liikkeellä aivan liikaa, johtuen ainakin osaksi katselupaikastamme, rallin viimeisestä mutkasta, joka oli vielä suhteellisen lähellä parkkipaikkaa. Paljon oli lapsiperheitä ja ihmisiä ilman rallipassia, joten kai tuo oli monille ainut ek, mitä oli lähdetty katsomaan. Parkki maksoi vitosen ja darran lääkkeeksi imaisemani oluet menivät päähän.

Kaiken kaikkiaan oli jälleen kerran hauska reissu. Yllättävän vähän oli örveltäjiä ja mukahauskoja juntteja liikkeellä, vaikka niitäkin toki tuli bongattua. Virolaiset käyttäytyivät mielestäni siivommin kuin aikaisempina vuosina, vaikka Märtinin aikoihin Etelä-Helsingin poikia ja tyttöjä olikin tietysti rallipolkujen varsilla huomattavasti enemmän. Venäläiset ajelevat edelleen ihan miten sattuu ja luovat ihan omat liikennesääntönsä, mutta sitäkin osaa jo vuosien kokemuksella varoa,että itänaapurin kilvissä olevalta autolta voi odottaa minkälaista liikettä tahansa. Enemmän vitutti ja vituttaa edelleen joidenkin suomalaisten rallikatsojien kyvyttömyys ottaa toiset huomioon. Ei sinne eturiviin vaan kuulu tunkea niiden eteen, jotka ovat tulleet ajoissa paikalle varmistaakseen maksimaalisen hyvän näkyvyyden.

Jeps, ensi vuonna taas uudestaan. Tuskinpa katsojien käytöksessä mikään muuttuu, pitää vaan sopeutua. Toivottavasti kuitenkin saataisiin jälleen suomalainen voittaja, jotenkin siitä vaan jää parempi fiilis, vaikka mulle onkin melko sama, että kuka voittaa. Kunhan ajavat täysillä ja sora roiskuu.

*edit* lisätään nyt vielä, että kyllähän tuon voiton Loebille suo. Niin monta vuotta sai nieleskellä Grönholmin pölyjä ja on kuitenkin rallisirkuksen tämän hetken ylivoimaisesti paras kuljettaja. Hirvosella on toki kaikki aseet Jyskälän voittamiseen ja kun vielä Latvala alkaa pysymään tiellä, niin on lupa odottaa hyvää.
 
Viimeksi muokattu:

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Jaahas, kaippa sitä pitää tulla itsekkin päivittelemään viikonlopun tapahtumat tänne.

Torstaina lähdimme jo hyvissä ajoin matkaamaan kohti jyväskylää, tarkoituksena ajaa Kaipolanvuori läpi ja mennä haistelemaan toista kertaa Paviljonkiin. Kaipolanvuori oli ihan mukavan oloinen tienpätkä, kolme paikkaa jäi mieleen kyseiseltä taipaleelta, ensimmäinen oli pätkän alkupäätä oleva takaviiston tyylinen risteys isolta tieltä pienelle, näytti tosi ahtaalta paikalta, mutta ilmeisesti mitään ihmeempiä ei ollut tapahtunut. Toinen oli tämä hiukan ennen kahdeksaa kilometriä oleva harvan mäntymetsän jälkeen oleva ysikymppinen risteys isolle tielle, ja sitä edeltävät mutkat, sekä kolmas maalia edeltävät peltomutkat. Sieltä sitten jatkoimme matkaamme Paviljonkiin missä nähtävää riitti, oli silmänruokaa ja autoja ym. Ihan miellyttävä paikka jos ei rallia mene metsän siimekseen katsomaan, olihan siellä iso skriini mistä näki tv-lähetykset. Sieltä matkasimme perjantain ensimmäiselle etapille Mökkiperälle.

Mökkiperälle päästyämme ja paikan selvitettyämme (hyppysuora) menimme paikkaa edeltävään etuviisto-risteyksessä olevaan pellolle majoittumaan, siinä kun teltan saimme pystyyn ja olimme siinä bisseä ym. naukkailemassa n. 30 metrin päähän tuli isompi porukka kahdella asunto-autolla ja heillä oli julmetun kokoiset kaijuttimet ja soittovehkeet taisivat olla myös aika hyvää laatua, meinaan koko yön he siinä soittelivat eikä mitään hiljaa soittaneetkaan, itse en saanut kyseisenä yönä nukuttua yhtään ja juuri kun olisi saanut unesta kiinni tuntui siltä kun Kimi Räikkönen olisi Ferrareineen porhaltanut teltan vierestä ohitse. Kyllä meni hermot mutta minkäs teet, ei uskaltanut mennä avautumaankaan olisi voinut nokkaansa saada.

Perjantain aamu valkeni siis väsyneenä ja lähdimme talsimaan hyppysuoralle, väkeä oli jo tuossa vaiheessa riittämiin, mutta jotenkin saimme suunnilleen puolesta välistä suoraa paikat josta oli hyvät näkymät ensimmäiselle ylitykselle. Autot roiskaisivat suruttomasti ainakin wrc vehkeet. Gardekin pisti toisella kierroksella kyllä aivan ylikovaa, auton keula nousi ylös ja muuta kuin pohjaa ei autosta näkynyt, mutta niin vain se auto tuli neljälle tassulle. Toista kierrosta ei katsottu kuin wrc:t ja matka jatkui Jukojärvelle viimeiseen mutkaan. Siellä ei juurikaan tapahtumia ollut, lukuunottamatta Bertolottin spinnausta.

Lauantai aamuksi siirryimme Himokselle 5.3 kilometrin risteykseen jota edelsi vasuri. Siinäkään ei mitään erikoista tapahtunut, Hirvosen tullessa ja vasurin mentäessä Ford oli kaivanut sisämutkasta tajuttoman kokoisen kiven ja heittänyt ulkokaarteen puolelle, mutta maalissa Mikko valittelikin osuneensa johonkin kiveen, ihme kun ei auto enempää kärsinyt. Tuossa samaisessa vasurissa tai hiukan ennen siihen tuloa Suominen hajoitti tukivartensa ja leikki jäi siihen, tai jatkoivat miehet ilmeisesti vain maaliin ja takaisin Paviljonkiin. Kun Himos oli nähty siirryimme Kaipolanvuoreen tuohon 7.6-7.9km paikkeille jossa näki hyvin muutaman mutkan ja sitten taiton 90-risteykseen. Siinäkään ei sen ihmeempiä tapahtunut paitsi Tiippana spinnasi risteykseen tultaessa ja joku 1600:n osui puuhun aikaiseemin siinä mäntymetsässä. Täältä matka jatkui Juupajoen loppupäähän jossa myös meidän seurueemme näki Villagran ja Armisen kipit, nämä ovat nauhallakin, samassa paikassa Aava ja Companc sekä joku 1600 olivat katkolla mutta selvisivät. Harmi vain että pätkä meni lopulta siirtymäksi, olisi ollut kiva nähdä loppupään autotkin. Tämän jälkeen keräsimme kimpsut ja kampsut ja suuntana Turku.

Reissusta jäi hyvä maku suuhun, vaikkakin Loeb sen rallin sitten lopulta vei, mutta ei Mikko huonommalleen hävinnyt. J-M:n puolesta harmittaa, ilmeisesti Mökkiperä tarvitsee poistaa kartalta jotta Jari-Matti rupeaa pysymään kisassa mukana. Pari kaatoa jälleen kerran näimme ja muutama spinnaus, hauskaa oli ja säät suosi joten ensi vuotta odotellessa.

-Stouni-
 

CamNeely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
PunaMustaValko, Black&Gold, altavastaaja
^Oltiin sitten samoilla tonteilla Himoksessa, Kaipolanvuoressa ja Jukojärvellä. Varsinkin noita Suomisen huoltotouhuja tuli seurattua hyvinkin läheltä.
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
^Oltiin sitten samoilla tonteilla Himoksessa, Kaipolanvuoressa ja Jukojärvellä. Varsinkin noita Suomisen huoltotouhuja tuli seurattua hyvinkin läheltä.

Mikäs siinä Suomisen autossa sitten louppujen lopuksi oli? Yleensä jos tukivarret paukkuu niin auto jää siihe, mutta jätkät lähti köröttelemään pätkää maaliin asti?

-Stouni-
 

CamNeely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
PunaMustaValko, Black&Gold, altavastaaja
Kyllä se tukivarsi oli. Vasen pyörä meni ihan holtittomasti suuntaan ja toiseen. Saivat sen verran parsittua että saivat ajettua pätkän maaliin.
Kuului kyllä aika kova kolaus kun se rikkoutui ja hieman ojan puolella kävikin ennen risteystä. Olis voinu päästä kattokerhoonkin helposti...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sääntö numero yksi: Älä koskaan aliarvioi Sebastien Loebia.
En ole koskaan aliarvioinut Loebia, mutta kuten sanoin, voittaja olisi tullut Suomesta, jos tekniikka olisi kestänyt ja ajovirhe olisi jäänyt tekemättä.

Jari-Matin tapauksessa asia oli hyvinkin selvä. Kyllä se kivi niissä nuoteissa oli, vaikka toistakin väitettä asiasta kuului. Mutta kun miehen menttaali on nykyään sellainen, että pelkästään erikoiskokeen pohja-aika ei kaverille riitä, vaan jokainen yksittäinen mutkakin pitäisi pystyä ajamaan nopeammin kuin kukaan muu, niin virheitä tulee valitettavan paljon. Se kivi oli ja on edelleen niin suuri, ettei sen yli voinut ajaa torvi auki, vaan se olisi kuulunut kiertää. Jari-Matti on kiertänyt sen kiven aiemminkin, mutta ei nyt, ja seuraukset olivat kohtalokkaat.

Mikolla taas petti tekniikka. Fordiin tuli tismalleen sama vika, mitä Turkissakin nähtiin. Lähtöjärjestelmä ei valitettavasti toiminut Juupajoen lähdössä, ja aikaa kului n. 5 sekunttia ennenkuin Focus nytkähti liikkeelle. Sen 5 sekunnin aikana ehti myös metrinen kyrpä ilmeistyä kuljettajan otsaan, jonka seurauksena ajo ei tullut niin puhtaasti kuin olisi kuulunut. Tietysti sitä jokainen yrittää ottaa heti sen menetetyn ajan kiinni, mutta yleensä se vaan tarkoittaa sitä, että ajamisesta tulee reuhaavaa, eikä kello tunnetusti pidä siitä. Mutta edellisenä erikoiskokeena ajettu Kakaristo II sujui Mikolta hyvin, ja ero Loebiin kutistui 3,3 sekunnilla. Juupajoella oli tosi tarkoitus iskeä eroa vielä pienemmäksi, koska EK oli ennen ajamaton, sekä pätkällä oli suhteellisen paljon irtosoraa. Se yhden auto etu, mitä Mikkolla oli, olisi ollut riittävä tekemään pienen kavennuksen kokonaistilanteessa, mutta kuten todettua, tekniikka ei ollut Mikon puolella, ja Juupajoen jälkeen ei voittajasta ollut epäselvyyttä. Pelkästään ajamalla Mikko ei voinut enää tavoittaa Loebia.

Hieno oli kuitenkin seurata näiden kahden kuljettajan välistä taistelua kilpailun voitosta. He tavallaan ajoivat ihan eri rallia, kuin kaikki muut kilpailijat. Sen eron huomasi oikein hyvin olipa sitten millä pätkällä tahansa katsomassa. Jari-Matin vastausta näille kahdelle kuskille ei saatu tänä vuonna ollenkaan, mutta ensi vuonna sitten.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole koskaan aliarvioinut Loebia, mutta kuten sanoin, voittaja olisi tullut Suomesta, jos tekniikka olisi kestänyt ja ajovirhe olisi jäänyt tekemättä.

Aika kova väite.

Mun mielestäni näitä spekulointeja on ihan turha harrastaa. Yhtälailla Loeb voisi selitellä, että olisi kyllä saanut 30 sek. eron ellei olisi ollut huono rengassarja ja pyörähdys jne.
Näitä juttuja sai kuulla ihan tarpeeksi Mäkiseltä ja Kyllöseltä (kun Häkä ajoi).

Ps. Eikös Mikko jossain haastattelussa ennen rallia sanonut, että Loeb ei voita häntä tai Latvalaa jyskälässä ilman teknisiä murheita. Olisi ehkä kannattanut pitää mölyt mahassaan...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ps. Eikös Mikko jossain haastattelussa ennen rallia sanonut, että Loeb ei voita häntä tai Latvalaa jyskälässä ilman teknisiä murheita. Olisi ehkä kannattanut pitää mölyt mahassaan...

Miksi? Minusta tuo on ihan oikea asenne, juuri tuolla asenteella pitääkin lähteä kisaan. Hirvoselta on minun mielestäni tähän asti puuttunut se "tappajan vaisto", joten minusta oli varsin positiivista että Hirvonen on löytänyt sellaisen itseluottamuksen että pystyy esittämään tuollaisia kommentteja. No nyt tuli turpaan, mutta Loeb-Citroen oli vaan tällä kertaa niin paljon parempi paketti että ei mahtanut mitään, toivottavasti itseluottamus ei saanut pahaa kolausta.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
En ole koskaan aliarvioinut Loebia, mutta kuten sanoin, voittaja olisi tullut Suomesta, jos tekniikka olisi kestänyt ja ajovirhe olisi jäänyt tekemättä.

No joo... Itse jäin odottamaan sitä "bossemaista" kiskaisua lauantaina Mikolta. Ei näkynyt. Itse en suostu hyväksymään selitystä, että lähtöjärjestelmä petti Juupajoella, pasmat meni sekaisin jne jne ja siihen tyssäsi takaa-ajo. Ero sahasi lauantaina edestakaisin, vaikka Mikolla oli "parempi" lähtöpaikka koko päivän. Karu totuus on, että ei Loebia hetkauteta, jos ajellaan pohjia silloin tällöin; pitää pystyä takomaan äijää päähän useammalla pätkällä peräkkäin.

Näin ollen en ole täysin vakuuttunut, että Mikko olisi ilman lähtöhärdelliäkään hommaa himaan vienyt, koska oli yli kympin Loebin takana vielä ennen Juupajoekeakin. Turhan myöhäiseksi jäi attacki, jos se piti lauantain kahdella viimeisellä tehdä. Mieluumminkin attackia olisi pitänyt olla läpi päivän (ehkä Mikko yritti, en sitä kiellä) ja olla vaikkapa tasatilanteessa ennen Juupajokea. Sen jälkeen kunnon rykäisy Juupajoella ja Väärinmajalla olisi voinut oikeasti toimia pienenä shokkina Loebin suuntaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mun mielestäni näitä spekulointeja on ihan turha harrastaa. Yhtälailla Loeb voisi selitellä, että olisi kyllä saanut 30 sek. eron ellei olisi ollut huono rengassarja ja pyörähdys jne.
Jos vielä palataan tähän Jyväskylän ralliin, niin ei noita selityksiä Loebilta ainakaan kannata odottaa, kun kaikilla on käytössä samanlaiset renkaat, eikä niitä saa edes leikata, joten eroa ei siitä asiasta saa. Eikä se sunnuntainen pieni virhe ollut mikään pyörähdys, vaan paremminkin risteyksen missaus, jossa vauhti meni melkein nollaan, josta sitten tuo ero sillä pätkällä Mikon kanssa tulikin.

Jos ajatellaan sitä, missä ero Hirvosen ja Loebin välillä lopulta tehtiin, niin se oli pienten teiden osuus. Loeb oli niissä sen verran parempi, että kokonaiseroksi tuli tuo melkein 10 sekunttia. Sehän juontaa juurensa jo siitä, että Loeb on hallinnut jo vuosia näitä äkkivääriä asvalttiralleja, ja nyt hän sai sen taidon siirrettyä myös soralle.

Mutta sirkus jatkuu, ja nyt viikonloppuna ajetaan Saksassa Thierin maisemissa lähellä Luxenburgin rajaa. Avauspäivä on nyt takana, ja kukas muukaan siellä kärjessä on, kuin kaikki kuusi MM-rallia kyseissä maassa voittanut Loeb. Mikko on nyt päässyt suhteellisen hyvään vauhtiin ollen toisena, eikä eroa tullut kuin 20 sekunttia. Normaalistihan eroa on ensimmäisen päivän jälkeen ollut ainakin tuplasti enemmän näissä asvalttiralleissa. Sordo tulee kolmantena 5 sekunttia Mikon takana. Näiden kolmen kesken tullaan voittaja ratkaisemaan, ellei mitään kovin erikoista tapahdu, koska neljäntenä ajava keikkakuski Duval ei saanut autoaan sellaiseen lentoon, kuin vähän odoteltiin. Tosin aamupäivän pätkillä oli vaihteensiirtäjässä jotain pientä ongelmaa, joka kyllä on sitten näkynyt ajoissakin. Jyväskylässäkin kaatanut "Gigi" Galli on ajanut rajusti ulos, ja osunut puuhun, mutta ilmeisestikään mitään vakavampaa ei ole kummallekaan kuljettajalle sattunut, jos ei henkisiä kolhuja sellaisiksi lasketa. Huomenna siirrytään armeijan alueelle, jossa erikoiskokeet ovat hieman eri tyyppiset mitä tänään. Tienpinnatkin ovat enemmänkin betonia, kuin asvalttia, joten jäädään seuraamaan, kuinka Mikko pystyy vastaamaan kahden kovan Citroen-kuljettajan vauhtiin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jyväskylässäkin kaatanut "Gigi" Galli on ajanut rajusti ulos, ja osunut puuhun, mutta ilmeisestikään mitään vakavampaa ei ole kummallekaan kuljettajalle sattunut, jos ei henkisiä kolhuja sellaisiksi lasketa.

On siellä kuitenkin sen verran vakavampaa sattunut että Gigi on murtanut ulosajossa reisiluunsa ja hänet on leikattu. Eli rallit on varmaan ajettu tältä kaudelta. Sääli, koska tuon miehen ajoa on aina ilo seurata ja hän on ajanut melko hyvin tällä kaudella vaikka niitä ulosajojakin on tullut.

Sen verran kommenttia itse kisasta että Hirvonen on mielestäni tullut yllättävänkin hyvin asfaltilla, 19 sekuntia ja rapiat ei ole mikään kovin paha ero ottaen huomioon kuinka ylivoimainen Loeb on ollut asfaltilla. Ja kun myös Sordo ja Citroen on yleensä aika kova yhdistelmä asfaltilla niin hänenkin lyöminen on hyvä saavutus. Latvala on ollut pieni pettymys, olisin odottanut että hän olisi pysynyt edes Duvalin kyydissä mutta eroa on jo häneenkin yli kymmenen sekuntia. Vaan eiköhän Loeb tämän ihan selkeästi viene mikäli mitään haaveria tai teknisiä ongelmia ei tule, on se 19 sekuntia kuitenkin sen verran iso ero että tuskin Hirvonen pystyy ajamalla sitä kiinni ottamaan asfalttirallissa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
On siellä kuitenkin sen verran vakavampaa sattunut että Gigi on murtanut ulosajossa reisiluunsa ja hänet on leikattu. Eli rallit on varmaan ajettu tältä kaudelta.
Tosiaan näin on käynyt. Ensimmäiset saamani viestit Saksasta kertoivat, että miehet olisivat olleet fyysisesti kunnossa, mutta valitettavasti näin ei sitten kuitenkaan ollut. Ja tosiaan, siinä taitaa jäädä yksi sarjan mielenkiintoisimmista kuljettajista sivuun loppukaudeksi.

Tämä aamuna on jo ajettu kaksi erikoiskoetta, ja nyt tulee Mikolle selkään molempia Citroen-kuljettajia vastaan oikein huolella. Ero Loebiin on jo 35 sekunttia, joten mahdollisuudet voittoon ovat menneet sen sileän tien, ellei mitään ihmeellistä tapahdu. Betonitiet ovat Mikon mukaan niin liukkaita, että kovempaa ei uskalla ajaa, mutta Citroen pysyy silläkin tiellä hyvin pinnassa kiinni, ja eroa tulee lähes 0.5 sek/km Loebiin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ole Ford-miehiltä lähtenyt lauantai ihan nappiin. Hirvonen on jäänyt koko ajan molemmista Citikoista ja kakkossijakin näyttää olevan todella tiukassa. Citroenit näyttää olevan tuossa betonialustalla ihan omaa luokkaansa, asfaltillahan Mikko pystyi kuitenkin pitämään Sordon ihan hyvin takanaan. Latvala taas oli käynyt pellolla ja puolitoista minuuttia siellä oli mennyt ennen kuin oli päässyt takaisin tielle. Sijoitus on tällä hetkellä yhdeksäs, ja eroa "hyville pistesijoille" on aika reilusti. Henning Solberg ja Urmo Aava on mahdollista ohittaa ajamalla mutta muut taitaa olla jo liian kaukana. Huono kisa Latvalalta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei ole Ford-miehiltä lähtenyt lauantai ihan nappiin.
Ei se tosiaankaan lähtenyt nappiin, eikä hyvin päättynytkään, kun Mikolta meni takarengas viimeisellä erikoiskokeella 8 kilometriä ennen maalia. Mikko jäi Sordon kärkiajasta 48 sekunttia, ja putosi kokonaistilanteessakin Duvalin taakse neljänneksi 4 sekunnin erolla.

Tosin tuo kolmas tila Mikolle on varmaankin tulossa, jos ei mitään uutta vahinkoa tapahdu, mutta se kuitenkin tarkoittaa sitä, että Loeb menee MM-sarjan tilanteessa kolme pistettä Mikon edelle.

Tämä erikoiskoe 14 oli muuten ensimmäinen, jossa Loeb ei kirjauttanut itselleen pohja-aikaa. Nyt siihen vauhdin laskuun on jo varaa, ja autostakin on tehoja pudotettu, koska tällä samalla moottorilla pitää päästellä vielä kaksi seuraavaakin rallia.

Jari-Matti heitti siinä aamupäivän peltokeikassa autonsa nurin katon kautta, mutta pystyy jatkamaan. Tällä hetkellä sijoitus on tosin yhdeksäs, eli MM-pisteiden ulkopuolella. Viron Urmo Aava on kyllä siinä iskuetäisyydellä parin sekunnin päässä, joten kiivasta kisaa on tiedossa sillä rintamalla.

Muuten tilanne kärjessä näyttää kovinkin vakiintuneelta, eikä sijoituksissa ilman jonkun kuljettajan teknistä ongelmaa tai ulosajoa tule mitään muutoksia tapahtumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös