Ralliketju

  • 1 834 552
  • 14 798

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
On sekin kyllä ihan mahdollista, että Pajarilla jo jonkinlainen sopimus ensi kaudesta on taskussa, ja nyt halutaan vähän testata sitäkin, minkälaiseen ohjelmaan Pajari voisi olla valmis ensi kaudella. Ja kyllä tuo Katsutankin tekeminen on tällä hetkellä sen tasoista puurtamista, että ehkä ihan hyvä laittaa peli vähäksi aikaa poikki. Henkisellä puolellahan nuo Katsutan ongelmat tuntuvat olevan, kun kommentoi Kreikan jälkeen jotenkin että hänen pitäisi opetella laittamaan itselleen pienempiä tavoitteita. Kun Katsuta nyt tälle kaudelle nostettiin tallille pisteitä ajavaksi kuljettajaksi, niin se näyttää ehkä laittavan hänelle liikaa suorituspaineita eikä saa nyt oikein pidettyä hommaa nipussa vaan sortuu liikaan koheltamiseen. Katsutan perusnopeus ja tasaisuus ei vaan taida riittää kärkikuljettajia vastaan.

Mutta tämä Katsutan syrjäyttäminen kesken kauden, vaikkakin vain yhden kisan ajaksi, kertoo ehkä siitä ettei Katsutankaan asema Toyotalla ole välttämättä niin sementoitu kuin on ajateltu. Toyotalla voi nyt hyvinkin olla ensi kauden kuviot aika levällään ja tässä nyt haetaan sitä parasta mahdollista kuljettajakombinaatiota ensi kaudelle, ja siellä katsottiin siksi, että nyt on hyvä antaa Pajarille pari perättäistä kisaa, että nähdään paremmin missä hänen kanssaan mennään vauhdin ja suoritusvarmuuden suhteen.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Oma veikkaus että siellä on jo Suomen jälkeen tehty esisopimus ensikaudesta rally1, mutta todennäköisesti sopimus on samanlainen kun Sunisella jossa pitää vahvistaa myöhemmin kisojen määrä.
Juurikin näin, samaa veikkaan itsekin. Todennäköisesti Ogierin kisamäärä tullee vaikuttamaan Pajarin kisamäärään.
En välttämättä itse usko että tehdastallissa ajaisi ensikaudella, mutta tässä varmaan paljon riippuu mikä myös Katsutan kuviot tulee olemaan ja minkälaiset määrärahat on neljän auton pyöritykseen.
Pajari saanee jo kuitenkin Toyotalta palkkaa, eikä tarvitse viedä omia rahoja, niin silloinhan hän on tallikuski, kuten myös nyt osa-aikaiset Kalle sekä Ogierkin. Veikkaan, että Katsuta putoaa nelosautoon, joten hänen kuvioillaan ei ole Pajariin vaikutusta, sillä oletettavasti Pajari tulee vuorottelemaan tallin kolmatta autoa Ogierin kanssa. Kalle ajaa ykkösautoa ja Evans tai Fourmaux ajanee kakkosautoa. Mielenkiintoista nähdä, miten nämä kuviot lopulta ratkeaa, kuka ajaa missäkin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hyundailta ennakoituja uutisia.

Loppujen lopuksihan tuon toiminnan mahdollisen siirtämisen ulkopuolisen kumppanin käsiin ei tarvitse tarkoittaa sitä, että Hyundai luovuttaisi kokonaan rallin suhteen ja se putoaisi täysin kilpailijoiden kelkasta. Rallissahan on iät ja ajat ollut niin, että toimintaa on pyöritetty kumppanin toimesta ja tehdas on ollut taustalla rahoittajana ja myös tietenkin teknisenä apuna. Paljon riippuu siitä, minkälaiseksi tuo Hyundain ja mahdollisen kumppanin kuvio sitten muodostuu, ja miten paljon rahoitusta tulee Hyundailta.

Esim. M-Sport on tällainen vähän heikompi esimerkki koska Fordin taloudellinen tuki on aika olematonta ja tiimi joutuu keräämään rahoituksen hyvin pitkälti itse. Mutta Prodrive/Subaru, Andersson/Toyota, Ralliart/Mitsubishi, Tommi Mäkinen Racing/Toyota jne. on sitten hyviä esimerkkejä toimivammasta yhteistyöstä.
 

Sambody

Jäsen
Esim. M-Sport on tällainen vähän heikompi esimerkki koska Fordin taloudellinen tuki on aika olematonta ja tiimi joutuu keräämään rahoituksen hyvin pitkälti itse. Mutta Prodrive/Subaru, Andersson/Toyota, Ralliart/Mitsubishi, Tommi Mäkinen Racing/Toyota jne. on sitten hyviä esimerkkejä toimivammasta yhteistyöstä.
Niin ja jotkut muistaa, että M-Sport Fordin tukemana on voittanut aika monta valmistajien maailmanmestaruutta pitkän yhteistyö historiansa aikana. Kuljettajien mestaruudet ovat karttaneet toki, koska Sebastienit ajoivat pitkään kilpailijoiden talleissa. Kyllä nuo erikoistuneet rallitallit pystyvät ihan hyvin kilpailukykyisen paketin viivalle tuomaan kunhan taloudellinen tuki on riittävää auton kehitykseen ja kärkikuskin palkkaamiseen. MM-sarjan kannalta ikävää on, että Fordin tuki M-Sportille on vähentynyt sitten niiden aikojen, kun M-Sportilla kurvaili vielä McRae, Sainz, Grönholm, Hirvonen ja Latvala.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Niin ja jotkut muistaa, että M-Sport Fordin tukemana on voittanut aika monta valmistajien maailmanmestaruutta pitkän yhteistyö historiansa aikana.
Kyllä. Voisikin tarkentaa, että "nykyinen M-sport/Ford" on esimerkki vähän huonommin toimivasta yhteistyöstä. Mutta M-Sportilla ja Fordilla on pitkä historia ja joskus se yhteistyö on ollut huomattavasti toimivampaa ja Fordin tuki isompi.

Minä luulen jopa, että tällainen ralliin erikoistunut ammattilaispaja tehtaan sopivasti tukemana saattaa olla tehokkaampi kuin ihan puhtaasti tehtaan johtama ja ylläpitämä tiimi. Autotehtaat ovat valtavan kokoisia yrityksiä ja niissä on monesti sen seurauksena myös jäykkä johtamiskulttuuri, mikä ei välttämättä sovi niin hyvin moottoriurheilun kanssa. Mutta kun autoja ajattavan ja rakentavan tiimin ja sen tukena olevan tehtaan välillä on hyvä ja selkeä työnjako ja vastuualueet, niin se on osoittanut toimivuutensa sikäli että kaikkein menestyneimmät tiimit ovat tainneet olla tällä periaatteella toimivia.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Fordhan vetäytyi kauden 2012 jälkeen, taustalle. Sitä ennen hän tuo oli tehdastiimi käsittääkseni. Ford jäi kuitenkin sen verran taustalle, että M-Sport on pystynyt kehittämään uusia automalleja kuten Puman rally1-auton. Toivotaan että Hyundai kuvio jatkuu vähintään tuollaisena myös kaudelle 2027 ja eteenpäin. Kuten yllä mainittiin onhan näitä ollut aiemminkin.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Harmillista. Toivottavasti sentään Hyundai valitsee rallitoimintansa pyörittäjän paremmin kun vuosituhannen vaihteessa, jolloin WRC accenteja ajattaneessa puulaakissa taisi olla kaikennäköistä talouskuprua
 

Sambody

Jäsen
Fordhan vetäytyi kauden 2012 jälkeen, taustalle. Sitä ennen hän tuo oli tehdastiimi käsittääkseni. Ford jäi kuitenkin sen verran taustalle, että M-Sport on pystynyt kehittämään uusia automalleja kuten Puman rally1-auton. Toivotaan että Hyundai kuvio jatkuu vähintään tuollaisena myös kaudelle 2027 ja eteenpäin. Kuten yllä mainittiin onhan näitä ollut aiemminkin.
Samalla tavalla kuin Mäkinen pyöritti Toyotan tehdastallia tai Prodrive Subarun yms. Se jos Hyundai nostaa kytkintä sillä tavalla, että jatkossa auton kehityksestä ja ajattamisesta vastataan muualla kuin Alzenaussa, mutta tehtaan tuki pysyy hyvänä ei ole varmastikaan mikään hurja isku mm-sarjalle.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikea kuvitella, että kun säännöt muuttuvat vuonna 2027 ja tulevat uudet autot todennäköisesti, että Hyundai olisi enää sellaista rakentamassa jos WEC menee suunnitelmien mukaan. Kauden 2026 loppuun asti ovat sitoutuneet olemaan mukana ja tuo viimeinen kausi menisi näin jonkun yksityisen (esim PH Sport) pyörittämänä.

Toki jos siirryttäisiin suoraan noihin Rally2 autoihin niin olisi niillä ainakin joku pohja valmiina, mutta niin kuin joko Tahko tai Ketomaa Akropoliksen yhteydessä sanoi niin käytännössä tuo koko auto pitäisi runkosta lähtien rakentaa uudelleen, jotta sillä ehtisi kärjen vauhtiin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitähän Saudeissa tykätään kun tehtiin se 10 vuoden soppari? Millä autoilla ajellaan 4 vuoden päästä ja ketä siellä ajaa ?
 

Sambody

Jäsen
Toki jos siirryttäisiin suoraan noihin Rally2 autoihin niin olisi niillä ainakin joku pohja valmiina, mutta niin kuin joko Tahko tai Ketomaa Akropoliksen yhteydessä sanoi niin käytännössä tuo koko auto pitäisi runkosta lähtien rakentaa uudelleen, jotta sillä ehtisi kärjen vauhtiin.
Joo ja se Hyundain Rally2 auto on ihan susi mm-tasolla. Ei kulje eikä kestä riittävästi. En ihan ymmärrä että se pienemmissä kilpailuissa riittää, mutta muiden merkkien autot katoaa horisonttiin mm-tasolla jo ennen kuin vääjäämätön Hyundain hajoaminen tapahtuu. Eihän tuo auto ikinä ole ollut luokkansa paras kulkine, mutta on sillä sentään aiemmin voitoista pystynyt taistelemaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja se Hyundain Rally2 auto on ihan susi mm-tasolla. Ei kulje eikä kestä riittävästi. En ihan ymmärrä että se pienemmissä kilpailuissa riittää, mutta muiden merkkien autot katoaa horisonttiin mm-tasolla jo ennen kuin vääjäämätön Hyundain hajoaminen tapahtuu. Eihän tuo auto ikinä ole ollut luokkansa paras kulkine, mutta on sillä sentään aiemmin voitoista pystynyt taistelemaan.
Tästähän Huttunen puheli Kokko/Ketomaa podcastissa. Sanoi ajaneensa 3 päivää testiä tuolla uudella autolla ja kertoneensa mielestään ne kehityskohdat mitkä pitää laittaa kuntoon. Ja totesi että samoista asioista tuntuvat nykyisetkin kuljettajat valittavan, eli tiedossa olleita ongelmia mutta ei halua laittaa niitä kuntoon. Jännä sinänsä etteivät kuunnelleet edes Huttusta, koska hän oli ainoa joka sai sen vanhan mallin R5:n kulkemaan ihan kohtuullisesti sen jälkeen kun laittoivat alustan Printsportin kanssa kuntoon...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jännä sinänsä etteivät kuunnelleet edes Huttusta, koska hän oli ainoa joka sai sen vanhan mallin R5:n kulkemaan ihan kohtuullisesti sen jälkeen kun laittoivat alustan Printsportin kanssa kuntoon...

Aina noissa ratkaisevat myös egot ja politiikka, taisivat aikanaan Jani Paasosen ajelut Skodan WRC-tiimissä loppua/vähentyä rajusti kun rupesi kampanjoimaan Lasse Lammen tuomiseksi testaamaan WRC Fabiaa, mikä luonnollisesti loukkasi tallin pääsuunnittelijaa.

E: Tarkennetaan että tuo oli Paasosen oma tulkinta aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:

Maanmittari

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KPK, asuinpaikkasympatiat VG-62
Ja jos Katsomo ei nappaa, niin PCCB:n YouTube-kanava näyttää suorana.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Mielenkiintoinen artikkeli ja ainakin itselle yllättävää tietoa MM-rallien tv-lähetysten suomalaistuotannosta.

 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoinen artikkeli ja ainakin itselle yllättävää tietoa MM-rallien tv-lähetysten suomalaistuotannosta.

Artikkeli on kuin referaatti Marko Viitasen haastattelusta Tomin nuoteista podcastista.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kalle vahvisti ajavansa ensi kauden kokonaan, "kuten oli sovittu". Kovasti Jyväskylässä kiersi huhua siitä, että ei ajaisi ensi kaudella rallia ja hurjimmat olivat jopa sitä mieltä, että Jyväskylä on koko uran viimeinen kilpailu.


Mitäs muita Jyväskylän huhuja olikaan? Hyundain poistuminen areenalta mainittiin, hurjimmat taisivat povata jo tätä kautta, mutta ensi kauden jälkeiset panostuksen pienentämiset mainittiin. Esapekka Lapista tiedettiin kertoa jo ennen rallin alkua, että ura on katkolla, eikä Jyväskylän keskeytys ainakaan helpottanut Lapin tilannetta. Evans tuntuu olevan koko kuljettajaruletin suurin liikkuva osa, Toyotalla ei ilmeisesti olla aivan täysin tyytyväisiä herran panokseen ykköskuskina ja jatko olisi sitä myötä auki. Pajariin suhteuduttiin kanssa vielä Jyväskylässä kriittisesti (etenkin niiden alun spinnailujen jälkeen), mutta olisiko samoilla huhuilijoilla jo suopeampi näkökulma nykytilanteeseen.

Mutta huhujahan vain nämä, vaikka huhuilijat ovatkin rallipiireissä "joten kuten tunnettuja".
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Onko kenelläkään mitään tietoa, miksi Chilen rallin ohjelmaa ei löydy MTV-Katsomosta? Jumalauta mä maksan 40€ kuukaudessa ympäri vuoden, että näen lätkää ja WRC-rallit, muu siellä ei kiinnosta. Vai voisiko olla niin, ettei vielä näy? Yöllähän ne suomen aikaan ajavat, mutta olen valmistautunut katsomaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös