Ralliketju

  • 1 834 552
  • 14 798

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen käsittänyt, että kuka (esim. Fourmaux/ Solberg) tulekaan kolmosautoon, niin hän ajaa suurimman osan kisoista, jopa lähes kaikki, ensi kaudella ei pyöritetä kuljettajalottoa enää samaan malliin, kuin aiemmin. Veikkaan, että Suninen ja Mikkelsen ovat kokonaan ulkona ja Sordo tai Lappi tai ehkä molemmat saattavat ajaa jonkin yksittäisen kisan.

Olisi tosin aika riskiveto ottaa Solberg tuohon suoraan ellei tässä avaudu vielä mahdollisuus loppukaudesta ajaa joitakin kisoja ja testata vauhtia ja autoa ensin. Vähän ehkä sama kun Toyotalla jos ottavat pajarin ajamaan tallipisteistä. Tosin olisi tuossa varmaan mahdollista ottaa joku herrasmies sopimus että jos kaikki tallit ottavat jonkun keltanokan kolmoseksi. Toyota pajarin, Hyundai sitten Solbergin ja M-Sport Seskin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Olisi tosin aika riskiveto ottaa Solberg tuohon suoraan ellei tässä avaudu vielä mahdollisuus loppukaudesta ajaa joitakin kisoja ja testata vauhtia ja autoa ensin. Vähän ehkä sama kun Toyotalla jos ottavat pajarin ajamaan tallipisteistä. Tosin olisi tuossa varmaan mahdollista ottaa joku herrasmies sopimus että jos kaikki tallit ottavat jonkun keltanokan kolmoseksi. Toyota pajarin, Hyundai sitten Solbergin ja M-Sport Seskin.
Ei tässä tarvita, eikä varmastikaan tule tallien välisiä herrasmiessopimuksia, jokainen talli ajaa kuljettajilla, mitkä katsovat parhaaksi mahdolliseksi yhdistelmäksi resursseilla jotka ovat käytössä, eihän Fordikaan ole ajattanut kuin yhtä palkkakuskia. Mutta joka tapauksessa tallien on suunniteltava myös tulevaisuutta pitkällä tähtäimellä, jossain vaiheessa tallien on otettava nuorempia kuljettajia mukaan, jossain kohtaa heille on vain annettava mahdollisuuksia ja luottoa, niinhän kaikki mestaritkin ovat jossain vaiheessa tulleet keltanokkina sarjaan mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Tässä, kun on pyöritellyt nyt näitä kuljettajia ja tallipaikkoja keskenään, niin veikkaan, että suomalaiskuskeista Lappi sekä Hyundain Rally2 autoilla kilpailleet Suninen sekä Lindholm saavat jättää hyvästi unelmille Rally1 autoilla kilpailemisesta, se juna taisi mennä jo heidän kohdallaan. Toki ehkä Lapilla on vielä mahkut joku yksittäinen kisa ajaa. Sunisen ja Lindholmin kohdalla valinta ajaa Hyundain Rally2 yksityistiimin autoilla osoittautui näin jälkikäteen virheeksi. Auto on ollut suorituskyvyltään surkea ja nyt Kreikassa, kun kenties tuurilla olisi voinut pärjätäkin, niin he eivät päässeet edes ajamaan kisassa. Kuskit painuvat äkkiä unholaan ajaessaan kilpailukyvyttömillä autoilla. Mikkelsen jättänee myös hyvästit Rally1 autoille ja Sordokin on jo liipaisimella, jos ei sitten jotain yksittäistä kisaa aja.

Ns. Uutena kuljettajina Rally1 autoihin ovat ”tunkemassa” tyrkyllä mukaan paluuta tekevä Solberg, Sesks sekä Pajari ja Virves ehkä kotikisassaan. Toiset heistä ajanee enemmän ja toiset vähemmän. Riku Tahkohan heitti ajatuksen, että Solberg menisi Toyotalle. Käsittääkseni Solberghan olisi saanut jo tälle kuluvalle kaudella sopimuksen Fordille, mutta ruotsalaiskuski kieltäytyi tästä.

Saa nähdä miten nämä arvailut ensi kaudesta loppupeleissä menee tallipaikkojen suhteen sekä ketä poistuu vai poistuuko ylipäätään ketään ja ketä mahdollisesti taas tulee tilalle. Voihan olla, että mitään ei muutu ainakaan isosti, mutta lisäisi kyllä mielenkiintoa sarjaa kohtaan, jos tulisi tallipaikkojen vaihtoa ja myös uusia kuskeja. Eiköhän nämä ala pikkuhiljaa selviämään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Riku Tahkohan heitti ajatuksen, että Solberg menisi Toyotalle.
En kyllä jaksa tähän uskoa. Joku jo Rosseliakin Toyotalle jossain ehdotteli mutta Solbergilla ja Rosselilla (vaikka molemmat on kiistatta hyvin ajaneet tällä kaudella) on sama tilanne Toyotan suhteen, eli ihmettelen suuresti mikäli nostavat jomman kumman Pajarin ohi. Jotain kovin kummallista pitää tapahtua että noin kävisi.

Luulen että mitään kovin radikaalia ei Toyotalla tapahdu ja oma veikkaus Toyotan ensikauden kuskeista on Kalle, Evans, Taka ja neljännessä autossa Ogier/Pajari. Kalle on selkeä ykkönen ja Taka ajaa niin kauan kun seuraavan sukupolven Japseista joku nousee tilalle. Evans on kakkoskuskina edelleen ihan ok ja neljäs auto ei välttämättä ole mukana ihan kaikissa kisoissa, mutta noin 4-5kisaa/kuski vähintään...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Solbergin etuna esim. Pajariin on tietysti se, että hänellä on jo parilta kaudelta kokemusta Rally1-autosta ja tehdastallista ajamisesta, mutta jos katsoo nyt vaikka Rally2-tuloksia, niin välttämättä Solbergin ja Pajarin välillä ei niin valtavaa eroa ole, ja kun Pajari on jo valmiiksi "Toyotan miehiä", niin en oikein tiedä olisiko tuossa Solbergin palkkaamisessa järkeä. Toyota kaipaisi enemmänkin sellaista varmasti ajavaa mutta nopeaa kakkosmiestä kakkosautoon. Sellaista, mitä Evans parhaimmillaan pystyy olemaan.

Kun miettii noita Toyotan vaihtoehtoja, jos vielä Hyundai ottaa ensi kauden kolmikoksi Neuville-Tänak-Fourmaux'n, niin ei se Evansinkaan jatko välttämättä ihan tuulesta temmattu ajatus olisi. Evansin pää pitäisi vaan saada nyt takaisin kuosiin ja turhat paineet pois. Ehkä Rovanperän paluu voisi tässäkin auttaa, kun Evans ei enää kantaisi ykköstykin paineita harteillaan?

Evansille itselleen maisemanvaihdos voisi tehdä hyvää, mutta enpä ihmettelisi jos Toyota hänelle vielä jatkoa tarjoaisi.

Minäkin voisin heittää @Joe Plop in tavoin arvaukseksi, että Toyotan nelikko voisi olla Rovanperä, Evans, Katsuta ja Ogier/Pajari. Hyundaille sitten tuo kolmikko Neuville, Tänak, Fourmaux, ja Fordille toiseen autoon joko Sesks tai Solberg ja toiseen joku Munsterin kaltainen räpeltäjä joka maksaa oman ajamisensa ja ehkä osan toisenkin palkasta. Lapin osaksi jäänee maksimissaan pari yksittäistä rallia Hyundailla, mikäli päättävät ottaa joihinkin kisoihin neljännen auton, tai mikäli kuitenkin päättävät jakaa tuon kolmosauton. Sordon kohdalla puhuttiin lopettamisesta jo viime kauden jälkeen, ja vaikka vauhtia näyttää vielä löytyvän, niin nyt voi oikeasti olla WRC-uran loppu käsillä. Suninen taitaa olla jo menneen talven lumia R1-tiimien silmissä, enkä usko että Mikkelsenkään enää pääluokan autoa mistään alleen saa.
 

Sambody

Jäsen
Ehkä suurin arvoitus on kuitenkin tällä hetkellä Fourmaux. Hyundai on ollut kiinnostunut ja varmasti kuljettaja ollut myös kiinnostunut isommilla resursseilla operoivasta tallista. Mitenhän on vain pakkaa sekoittanut huhut, että Hyundai paketoisi tehdastalliprojektinsa ensi kauden jälkeen? Voi olla, että M-Sportin osakkeet nousivat noiden huhujen jälkeen Fourmauxin silmissä. Fourmauxin tilanne myös tullee tiputtelemaan palasia paikoilleen näiden nousukas kuljettajien eli Pajari, Solberg ja Sesks osalta. Onko Hyundai halukas ottamaan nuorta kuljettajaa rosteriin kolmoskuskiksi? Ehkä arvet olisi jo parantuneet edellisen Solberg kokeilun jälkeen varsinkin, kun tallin johto on vaihtunut tuon jälkeen. Jos Fourmaux jatkaa M-Sportilla niin siellä ei liene tilaa toiselle palkkakuskille ja onko Solbergilla tai Seskillä kykyä tai halua maksaa ajamisesta. Veikkaan, että Solbergille M-Sportista on tullut tämän kauden suorituskyvyn myötä houkuttelevampi vaihtoehto kuin viime kauden jälkeen vielä oli.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loistava uutinen. Odotin ennemmin että Ogier olisi sanonut että loma alkaa nyt eikä lähde Chileen mutta käy näinkin...
 

Sambody

Jäsen
Mikä yllättävintä niin Katsuta joutui vaihtopenkille Chilessä. Merkki ettei välttämättä kansalaisuus tulevaisuudessa takaa hänelle ajopaikkaa? Ehkei kuitenkaan, mutta hienoa Pajarin kannalta, että saa pari rallia lisää ykkösluokan kalustolla vielä tälle kaudelle. Chilestä on kokemusta viime vuodelta jolloin oli kova kilpailu Solbergin kanssa kunnes lauantaina iltapäivän lenkillä loppui vain renkaat kesken ja otti sitä myöten huolella pataan ja tippui kolmanneksi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Loistava uutinen. Odotin ennemmin että Ogier olisi sanonut että loma alkaa nyt eikä lähde Chileen mutta käy näinkin...

Kun tallimestaruus on käytännössä menetetty, niin eipä Toyota tässä menetä mitään. Ja ehkä osoitus siitä ettei Takamoto-sanin jakkara olekaan niin sementoitu kuin oletetaan. Mikä kyllä on ihan loogista, sillä kyllä Toyotan on vakavasti katsottava kuka heittää noita tallipisteitä pois(vaikka rooli oikeastaan on niitä juurikin ajaa).
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pajarin kannalta täydellinen ratkaisu. Pajarilla olisi muutenkin ollut vain yksi kisa Wrc2 luokassa missä olisi ajanut pisteistä ja Japani on näin se kisa missä hän ajaa niistä.
Pajarilla ja Solbergilla molemmilla on yksi kisa ja Rosselilla on kaksi kisaa, joten noiden välillä ratkotaan mestaruus.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Olen oikeasti yllättynyt, et Toyota uskalsi pudottaa Katsutan pois. Pajari on tämän ansainnut ja toivottavasti hän klaaraa näytönpaikan!
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pajarilla ja Solbergilla molemmilla on yksi kisa ja Rosselilla on kaksi kisaa, joten noiden välillä ratkotaan mestaruus.
Jep. Menee jännäksi WRC2 sarjan mestaruus kamppailu. Jos Solberg voittaa Chilen, hän on mestari. Jos Rossel voittaa Chilen ja Keski-Euroopan (tai Japanin, kummassa ajaakaan), hän on mestari. Jos Solberg jää toiseksi tai huonommaksi Chilessä ja Rossel voittaa vain toisen jäljellä olevista, niin Pajari on Japanin voitolla mestari. Chile on kova kisa autoille joten Samilla vielä ihan hyvät mahdollisuudet mestaruuteen...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ihan oikea ratkaisu Toyotalta. Katsutan suoritustaso on ollut viime aikoina surkea, joten ei tuota räpeltämistä oikein loputtomiin voi katsella. Ainakin nyt nähdään Pajarin suoritus- ja kypsyystaso ja toivon mukaan tällainen pysäytys saisi Katsutankin taas raiteilleen.

Nyt vaan toivotaan, että Pajari jatkaa siitä mihin Jyväskylässä jäi, pitää pään kylmänä ja ajaa hyvät tulokset. Se olisi ensi kautta ajatellen hyvä näyttö kun pystyisi osoittamaan, että kykenee pitämään auton paremmin tiellä kuin Katsuta, ja pystyy koko ajan nostamaan vähän vauhtia.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Samille nyt tosiaan vaan varmat suoritukset molemmista kisoista.
Ei mitään yltiöpäisen kovaa yritystä vaan ns. tarkkailua. Sieltä tippuu kuitenkin edestä seppiä pois, joten hyvällä ajolla Top 5 paikka helpohkosti otettavissa?
Keski-Euroopan kisasta hyvää kokemusta Asfalilta.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt on kuuluisa näytönpaikka. Hyvät pisteet kotiin tiimille, eikä yltiöpäisiä riskejä ja osoitus Toyotalle, että kykenee keräämään tallipisteitä hyvin ja luotettavasti. Jos ei nyt ihan perseelleen nämä rallit mene, niin oletettavasti Pajari ottaa paikan Toyotan rally1 miehistöstä ensi kaudelle, vähintään osa-aikaisen.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Nyt on kuuluisa näytönpaikka. Hyvät pisteet kotiin tiimille, eikä yltiöpäisiä riskejä ja osoitus Toyotalle, että kykenee keräämään tallipisteitä hyvin ja luotettavasti. Jos ei nyt ihan perseelleen nämä rallit mene, niin oletettavasti Pajari ottaa paikan Toyotan rally1 miehistöstä ensi kaudelle, vähintään osa-aikaisen.
Tämä voi hyvinkin olla vielä mahdollisuus antaa näyttöjä tallipaikkaa ajatellen, mutta meikäläisellä on kyllä ollut jo jonkin aikaa kutina, että Pajarilla on jo sopimus taskussa ensi kaudesta osa-aikakuskin paikasta Toyotalle. Nyt Pajarille annetaan kisojen myötä hyvää kokemusta ensi kautta ajatellen. Monesti taustalla hommat ovat jo selvillä, mutta ne annetaan julki sitten myöhemmin.
 

Sambody

Jäsen
Nyt on kuuluisa näytönpaikka. Hyvät pisteet kotiin tiimille, eikä yltiöpäisiä riskejä ja osoitus Toyotalle, että kykenee keräämään tallipisteitä hyvin ja luotettavasti. Jos ei nyt ihan perseelleen nämä rallit mene, niin oletettavasti Pajari ottaa paikan Toyotan rally1 miehistöstä ensi kaudelle, vähintään osa-aikaisen.
Ei kai Pajari sentään tiimipisteistä aja Chilessä. Mukana pitäisi kuitenkin olla Ogier, Rovanperä ja Evans myös. Keskieuroopassa sitten varmaan arvotaan Pajarin ja Katsutan välillä kumpi on kolmas valmistajien pisteistä ajava kuljettaja, mutta luulisi kokemuksen myötä valinnan osuvan siellä Katsutaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei kai Pajari sentään tiimipisteistä aja Chilessä. Mukana pitäisi kuitenkin olla Ogier, Rovanperä ja Evans myös. Keskieuroopassa sitten varmaan arvotaan Pajarin ja Katsutan välillä kumpi on kolmas valmistajien pisteistä ajava kuljettaja, mutta luulisi kokemuksen myötä valinnan osuvan siellä Katsutaan.

Ei aja, joissain uutisissa oli laitettu näin kun ilmeisesti unohtui se että Kallekin on viivalla
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä voi hyvinkin olla vielä mahdollisuus antaa näyttöjä tallipaikkaa ajatellen, mutta meikäläisellä on kyllä ollut jo jonkin aikaa kutina, että Pajarilla on jo sopimus taskussa ensi kaudesta osa-aikakuskin paikasta Toyotalle. Nyt Pajarille annetaan kisojen myötä hyvää kokemusta ensi kautta ajatellen. Monesti taustalla hommat ovat jo selvillä, mutta ne annetaan julki sitten myöhemmin.
Voi hyvin olla näin, että soppari on jo takataskussa ja sen takia Toyota nyt luottoa antaakin, jotta on valmiimpi ensi kauteen. Yhtä kaikki hieno homma Samille ja erittäin tärkeää kokemuksen keruuta, varsinkin tuo assukisa.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Tämä taitaakin nyt sitten jo samalla varmistaa sen, että Pajari on ensi kaudella Toyotan tehdaskuljettaja. Saa sitten nähdä, minkä verran ajaa kilpailuja, mutta hieno homma kaikkiaan.
Olisikohan niin, että Pajari jakaa ensi kaudella auton Ogierin kanssa ja jos Kalle lopettaa / vetäytyy sapattivapaalle ensi kauden jälkeen, niin siirtyy sitten Kallen paikalle.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Mielenkiintoinen artikkeli Pajariin liittyen. Latvalan mukaan Pajari on ansainnut uuden näytönpaikkansa, mikä voi hyvin pitääkin paikkansa, tai sitten vielä ei kerrota julkisuuteen, että Pajarilla on jo sopimus Toyotalle ensi kaudesta, eihän tämä uutta olisi tässä lajissa.

 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoinen artikkeli Pajariin liittyen. Latvalan mukaan Pajari on ansainnut uuden näytönpaikkansa, mikä voi hyvin pitääkin paikkansa, tai sitten vielä ei kerrota julkisuuteen, että Pajarilla on jo sopimus Toyotalle ensi kaudesta, eihän tämä uutta olisi tässä lajissa.


Oma veikkaus että siellä on jo Suomen jälkeen tehty esisopimus ensikaudesta rally1, mutta todennäköisesti sopimus on samanlainen kun Sunisella jossa pitää vahvistaa myöhemmin kisojen määrä. En välttämättä itse usko että tehdastallissa ajaisi ensikaudella, mutta tässä varmaan paljon riippuu mikä myös Katsutan kuviot tulee olemaan ja minkälaiset määrärahat on neljän auton pyöritykseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös