Ralliketju

  • 1 834 319
  • 14 798

Pekkis

Jäsen
Tää on ihan mahdoton ajatus mitä tässä nyt yrität jankata, että Rovanperälle pitäisi tehdä "sarjan parhaana" jotkut omat säännöt. Miten valitaan sarjan paras? Onko niin, että hallitseva mestari saa erityiskohtelua, vai annetaanko se kisajärjestäjän ykköskuskille? Miten ykköskuski edes määritellään? Paras suomalainen pisteissä?

Entä miten se erityiskohtelua saava erikoiskuski sitten merkitään ja viestitään? Tehdäänkö nytkin tosi yksinkertaisiin sääntöihin muutos, että porukassa on aina yksi "keltaisia liivejä" kantava kuski, jolle sallitaan siis erityiskohtelu?

Muistutan sinua siitä, että Rovanperä lähti Jyväskylään MM-pisteissä sijalta 6. Rovanperä ei ole taistellut missään vaiheessa tätä kautta mestaruudesta, vaan mestaruustaistossa on kiinni Neuville, Tänak, Evans ja nyttemmin myös Ogier. Mikä järki siinä on, että joku osa-aikainen harrastelija saa osakseen parempaa kohtelua ohi MM-tittelistä taistelevien?

Ja mieti asiaa nyt toisesta näkökulmasta. Jos tuollainen typeryys olisi ajettu läpi, niin miten toimittaisiin vaikkapa Monte Carlossa tai Viron MM-rallissa? Jos siinä on lähtöjärjestyksessä menossa ensiksi Rovanperä ja sitten vasta Ogier/Tänak, niin pitääkö järjestysmiehien siivota se kivi jo Rovanperän tieltä pois, vai annetaanko Kallen paukuttaa vielä läpi jotta "keltaisen liivin" Ogier/Tänak saa edustaan maksimaalisen hyödyn?

Rovanperä ei ole tällä hetkellä mikään rallin kuumin ykköstähti. Hän on välikautta viettävä kuljettaja, joten MM-sarjan mielenkiinnon kannalta ei ole mitään järkeä ottaa osa-aikakuskia miksikään sarjan lellikiksi.

Tai mieti niitä vuosia, kun Ogier ja Loeb olivat sarjan ylivoimaisia kruunuja. Olisiko silloin ollut hieno juttu, että muutenkin ylivoimaisen kuskin menemistä helpotetaan entisestään jollain ylimääräisellä reitin puhdistamisella? Paljonko sinua vituttaisi tällä hetkellä, jos Hirvonen/Latvala olisi menettänyt yhden MM-tittelin siihen, että Loeb/Ogier saivat sarjan tähtikuljettajana "kiviedun" ja se ratkaisi taas yhden MM-tittelin Ranskaan?

Ehdotuksesi on lapsellisinta ja typerintä mitä olen urheilussa hetkeen kuullut. Siinä ei ole mitään tasapuolista, vaan keinotekoisesti halutaan helpottaa jo muutenkin ylivoimaisten urheilijoiden urheilua. Tämä on vähän sama juttu, kuin joku alkaisi jääkiekossa vaatimaan Aleksander Ovetskinille kahta maalia yhdestä tehdystä maalista. Ihan vain siksi, että on sarjalle suuri tähti ja menestymisellä ennätysjahdissa voitaisiin helpottaa sarjan markkinointia.
Me ollaan tästä asiasta nyt vähän eri mieltä :) Se on ihan fine, näin syntyy keskustelua!

Mitä ajatuksia herätti loput tekstistä?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
"ymmärretty/haluttu ymmärtää" Njaa, todennäköisesti molempia :)

Ei muuta kun tulet ensi vuonna sitten liivi päällä näyttämään esimerkkiä kuinka pätkän turvallisuudesta vastaava henkilö juoksee joka auton jälkeen tarkistamaan kurvan että onko ajolinjalla vaarallisia kiviä. Tulen varmasti katsomaan paikan päälle kuinka toimit sähäkästi.

Pistän myös osittain järjestysmiesten piikkiin. Kyllä heille on kerrottu, että tieltä voi nostaa isot kivet pois, jos vaan huomaa. Jos järjestysmies on ajan tasalla rallin tapahtumista, hän tietää että seuraava auto saapuu noin kolmen minuutin kuluttua. Aikaa "tien tarkistukseen" on hyvinkin. Jos taas ollaan kuin hoo-moilanen, eikä tiedetä kuusta tai maasta mitään, vaan tönötetään vaan kun on hyvä katselupaikka saatu ilmaiseksi, sitten käy näin.

Mihin pohjaat tämän oletuksen että turvallisuushenkilöstöä on ohjeistettu kivien keräämiseen? Olen aika monta koulutusta käynyt lävitse ja kyllä siellä keskitytään siihen että katsojat on turvallisilla katselupaikoilla ja kunkin omaan toimenkuvaan riippuen sijainnista erikoiskokeella.
Ei mihinkään tämmöiseen, että joka auton jälkeen pitäisi kiviä käydä katselemassa. Kyllä ne sieltä otetaan pois jos nähdään, mutta ei niitä nyt erikseen käydä tarkistelemassa.
Niin, ja seuraava auto tulee 3 minuutin kuluttua, sitten eri luokka 2 minuutin kuluttua..sitten jo jossain välissä minuutin välein. Sitten tähän vielä erikseen se että live tv-pätkillä on pidemmät välit. Ja tämähän on normaalitilanne, ei sisällä edes sitä jos jollakulla on ongelmia ja väli kapenee perässä tulevaan autoon.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
"ymmärretty/haluttu ymmärtää" Njaa, todennäköisesti molempia :)
Selitä sitä paremmin mitä yrität sanoa. Tuo mitä nyt olet kertonut, on aivan täyttä huuhaata, todella itsekästä kallelasit päässä mouhoamista ja kertoo kyllä ihan kaiken oleellisen rallin ymmärryksestä ja järkkäreiden realismista metsässä.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jännä miten penkkikatsojat ja satunnaiset katsojat mouhuaa eniten yhdestä kivestä. Sen sijaan ralliväki ymmärsi heti, että shit happens ja menivät eteenpäin. Jonne päästi yhden purkauksen julkisesti, mutta illalla jo pahoitteli sitä. Ralli on raakaa ja rehellistä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Jännä miten penkkikatsojat ja satunnaiset katsojat mouhuaa eniten yhdestä kivestä. Sen sijaan ralliväki ymmärsi heti, että shit happens ja menivät eteenpäin. Jonne päästi yhden purkauksen julkisesti, mutta illalla jo pahoitteli sitä. Ralli on raakaa ja rehellistä.
Kovaa keskustelua yhdestä vitun kivestä varmaan viisi sivua mutta kukaan ei oo purkanut reissuaan tänne. Vituttaahan tuo, varsinkin kun näissä olosuhteissa Kalle oli kuningas ja muut mikkihiiriä. Jos Ogierkin sanoi että Kalle olisi ansainnut voiton niin eiköhän se kerro tarpeellisen lopputuloksesta.

Ihan OK reissu oli taas (mitä nyt sääolosuhteet oli hivenen epävakaat ja katsojaopas ihan perseestä), useempi pätkä tuli taas koluttua läpi ja nyt vasta alkaa toipumaan tästä reissusta. Reitti kaipaisi kyllä vähän ravistelua tai edes jotain pitkäaikaisten pätkien kaivelua uudestaan ohjelmistoon.

Saarikas oli mukava lisä reittiin joka tuntui keräävän yleisöä aika paljon niin uutuudenviehätyksen kuin runkipotentiaalinsakin puolesta, tilanteita oli joka puolella pätkää ja kyllähän tuo Neuvillen korkkaama metsätien pisto jää varmaan ikuisesti mieleen kun reilu parikymmentä autoa (n. 50-50 Sectolaisia/Vetomiehiä) veti paikan leveäksi ja paria autokuntaa sai olla lykkimässä suhteellisen syvältä jamboreesta veks.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Täytyy varmaan ilmoittaa jatkossa kun vapaaehtoisia kysellään että "Kiitos ei, Jatkoajan kirjoittaja Pekkis pahoittaa kuitenkin mielensä jostain".
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kovaa keskustelua yhdestä vitun kivestä varmaan viisi sivua mutta kukaan ei oo purkanut reissuaan tänne. Vituttaahan tuo, varsinkin kun näissä olosuhteissa Kalle oli kuningas ja muut mikkihiiriä. Jos Ogierkin sanoi että Kalle olisi ansainnut voiton niin eiköhän se kerro tarpeellisen lopputuloksesta.

Ihan OK reissu oli taas (mitä nyt sääolosuhteet oli hivenen epävakaat ja katsojaopas ihan perseestä), useempi pätkä tuli taas koluttua läpi ja nyt vasta alkaa toipumaan tästä reissusta. Reitti kaipaisi kyllä vähän ravistelua tai edes jotain pitkäaikaisten pätkien kaivelua uudestaan ohjelmistoon.

Saarikas oli mukava lisä reittiin joka tuntui keräävän yleisöä aika paljon niin uutuudenviehätyksen kuin runkipotentiaalinsakin puolesta, tilanteita oli joka puolella pätkää ja kyllähän tuo Neuvillen korkkaama metsätien pisto jää varmaan ikuisesti mieleen kun reilu parikymmentä autoa (n. 50-50 Sectolaisia/Vetomiehiä) veti paikan leveäksi ja paria autokuntaa sai olla lykkimässä suhteellisen syvältä jamboreesta veks.
Tälle vuotta reittiä oli päivitetty kokopitkällä Ouninpohjalla ja kokonaan uudella Saarikkaalla. Jyskälässä on niitä klassikkopätkiä aika paljon. Lankamaa voisi tehdä paluun vaikka ja Laukaa laittaa tauolle. Myhinpää, Västilä, Päijälä ja Ouninpohja pitäisi aina olla mukana.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tälle vuotta reittiä oli päivitetty kokopitkällä Ouninpohjalla ja kokonaan uudella Saarikkaalla. Jyskälässä on niitä klassikkopätkiä aika paljon. Lankamaa voisi tehdä paluun vaikka ja Laukaa laittaa tauolle. Myhinpää, Västilä, Päijälä ja Ouninpohja pitäisi aina olla mukana.
Ennemmin rotaatiota reittiin, oli miten legendaarinen pätkä tahansa. Kuka tahansa kyllästyy jos samat pätkät on vuodesta toiseen semetoituna reittiin.

Paljon tykkäämäni Päijäläkin on kärsinyt pienen inflaation kun sitä on ajettu melkeinpä 5v samaan suuntaan ilman suurempia reitinmuunnoksia.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missä on Mökkiperä, Surkee, Jukojärvi ja Urria?
Juu nämä kaikki hienoja pätkiä ja tokikin Surkee oli tänäkin vuonna Moksi-Sahloisena mukana suurelta osin. Mökkiperää ajettiin vuosia joten sille tuli ns. tunnit täyteen mutta nyt kelpaisi kyllä itsellekin mukaan. Toki siellä on paljon hevostiloja nykyisin pätkän varressa joten en osaa sanoa miten paljon siellä on sellaista luontaista rallivastaisuutta... Keuruun pätkät saisi myös tulla takaisin kuten myös Väärinmaja ja Kavala Mäntän suunnalta...
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jyväskylässä voisi olla mielenkiintoista tehdä sama kuin mitä Monte tekee ensivuonna. Eli Torstai iltana ajetaan 3 pätkää ja n. 50 kilometriä. Olisihan se aika komeaa, kun pimenevään kesäiltaan autot painaisi jarrut punaisena ja isoilla lisävaloilla metsään.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Mikäli Neuville olisi Kallen asemasta ajanut toiseksi viimeisellä erikoiskokeella kiven yli ja sen seurauksena päätynyt pöpelikköön, niin kyselisiköhän tässä ketjussa kukaan järjestysmiesten vastuun perään.

Veikkaan, että aika hiljaista olisi.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Missä on Mökkiperä, Surkee, Jukojärvi ja Urria?
Hauskinta tässä on se et muistan kuinka 10v sitten nimenomaan näitten pätkien mukanaoloa kritisoitiin kun ne ei tuntuneet lähtevän kulumallakaan kilpailun reitiltä pois.

Surkeehan ny on Sahloinen-Moksia monessa eri muodossaan lähimpänä, mutta noista kolmesta pätkästä saisi kyllä jokin tehdä comebackin. Tai Leustu. Tai Valkola. Juupajokea yms pirkanmaan rajan lähistöllä olevia pätkiä unohtamatta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylässä voisi olla mielenkiintoista tehdä sama kuin mitä Monte tekee ensivuonna. Eli Torstai iltana ajetaan 3 pätkää ja n. 50 kilometriä. Olisihan se aika komeaa, kun pimenevään kesäiltaan autot painaisi jarrut punaisena ja isoilla lisävaloilla metsään.

Mietin että voisiko esim. Laajavuori lauantaina olla tämmöinen missä pimeällä ajettaisiin vaikka ihan metsäerikoiskoe ei olekaan. Sunnuntain lähtö vaikka sitten hieman myöhemmin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikäli Neuville olisi Kallen asemasta ajanut toiseksi viimeisellä erikoiskokeella kiven yli ja sen seurauksena päätynyt pöpelikköön, niin kyselisiköhän tässä ketjussa kukaan järjestysmiesten vastuun perään.

Veikkaan, että aika hiljaista olisi.
Naureskeltaisiin Neuvillelle ja puhuttaisiin kuinka teki taas "Neuvillet" mm-taiston ollessa kireimmillään. Näin se menee ja pitääkin mennä, omia tuetaan loppuun saakka.
 

Patamaja97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun joku mainitsi reissun kertomisesta niin tässä alla oma reissuni tämä vuoden Jyväskylän mm-rallissa. Mainittava vielä on että tämän vuoden Jyväskylän mm-ralli oli itselle 22 kerta penkalla.

Torstai:

lähdimme 3 kollin seurueena kohti Jyväskylää tai tarkemmin sanottuna kohti Jämsää ja majoitusta. Nopean majoittumisen jälkeen hypättiin Vectraan ja nokka kohti Harjun erikoiskoetta. Harjulle päästyämme ensimmäiseksi vaikeudeksi osui parkkipaikkojen löytyminen, sehän on tuolla ollut vuodesta toiseen yksi vittusaatana varsinkin Porilaisille. Muistutin nokkelana poikana koko seuruettani sadevaatteiden ottamisesta mukaan, kätevästi kuitenkin itse havahduin sadevaatteiden puutteeseen porttien sisäpuolelle päästyämme. Nopea tilannearvio ja järkkärin lahjonta kahdella makkaralla ja cokis tölkillä toi minulle sadeviitan jolle ei loppujen lopuksi kuitenkaan käyttö ollut. Harju oli loppujen lopuksi perinteinen harju, ei mitään ihmeellistä tai muuta mainittavan arvoista siellä.

Perjantai:
Lähdimme Jämsästä ajamaan 6.30 kohti Myhinpäätä ja niitä kuuluisia tuplahyppyjä erikoiskokeen alkupuolella. Myhinpäässä rupesikin olemaan paljon porukkaa vaikka mielestämme olimme kuitenkin ajoissa liikkeellä, matkaa autolta pätkälle oli kilometrin verran. Päästyämme tuplahyppyihin saimme itse joulupukilta luvan laittaa meidän mustalaisleirin pystyyn, ilo oli huomata että pukki oli puhelias mies ja hänen seurueelleen oli alkoholi maistunut ilmeisesti hyvin varhain kun tontut eivät meinanneet pysyä pystyssä. Emme kauaa kerinneet levähtää kunnes saimme jo kiskoa sadekuteita niskaan ja ei niitä juuri tarvinnut enään sen jälkeen pois ottaa. Vettä tuli kuin aisaa mutta tuplahypyissä ei juuri tilanteita ollut, mitä nyt Pajarin kuralätkä lensi johonkin pöpelikköön. Autolle kävely olikin todellinen viidakkomatka, sade oli muuttanut kaiken mutavelliksi joka ylettyi paikoitellen jopa nilkkoihin asti. Huonosta kenkävalinnasta joutui myös kärsimään eräs katsoja kun hän juuttui kiinni mutavelliin ja kaatui perseelleen siihen liejupeltoon. Nopeasti mitä kerkesimme hänen nosto-operaatiota seurata niin ainakin hänen toinen kenkä jäi sille tielle.

Lauantai:
Olimme ajatelleet tälle päivälle panostaa kaatojen metsästämiseen ja suuntasimmekin Päijälään sinne noin puolen välin tienoille. Tarkoitus oli mennä erääseen maineikkaaseen mutkaan missä kivipelto ulkokurvissa mutta nähtyämme mm. kaljahattumiehen ja hänen opetuslapset eräässä loivassa vasurimutkassa päätimme lyöttäytyä siihen paikkaan loisiksi. Valitettavasti yhden kuuluisimman rallikatsojan vaisto oli pielessä ja mitään mainittavaa ei tässä mutkassa nähty edes vetomiesten puolesta. Toiseksi lenkiksi siirryimme pätkän puolessa välissä olevalle sillalle. Siellä näimme autokuntien 72 ja 58 renkaanvaihtotalkoot. Molemmat vaihtoivat renkaan eteen, toinen vasemmalle puolelle ja toinen kuljettajapari oikealle puolelle Suomalaiskatsojien äänekkään kannustamisen piiskatessa heitä eteenpäin.

Päijälästä jäi jälleen hyvät muistot, puitteet ja järjestelyt olivat upeat. Oli paljon kioskeja, roskiksia, hyvät opasteet ja parkkipaikat, ja jopa pullot kävi joku pieni seura keräämässä pois. Ei ole kaukaa haettua että tämä pätkä on yksi parhaiten järjestettyjä erikoiskokeita Suomen mm-rallissa.

Sunnuntai:
Päätöspäiväksi suuntasimme surullisen kuuluisaan Moksiin jossa löysimme paikan pätkän alun tuplaristeyksestä. Moksissa tapahtui paljon asioita, Pajari ulkoili, Evans puppeloi itsensä metsään ja Kalle ajoi kiveen kuten kaikki tiedämme. Pääsimme itse ainoastaan todistamaan kun Takamoto tuhosi jälkimmäiseen risteykseen betoniplokin. Lisäksi tässä risteyksessä oli muutama kahdella pyörällä käynti sillä sisäkurviin oli tullut niin iso kuoppa että sinne mahtui mies makaamaan. Kruununa kakun päälle toista lenkkiä ei ajettu loppuun vaan pätkä keskeytettiin Kallen ulosajon takia. Moksista lähti poriin todella hiljainen ja väsynyt autokunta, nopea ruokailu Tampereella ja takaisin omaan kotiin vesisateen saattaessa kotipihaan asti.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Mietin että voisiko esim. Laajavuori lauantaina olla tämmöinen missä pimeällä ajettaisiin vaikka ihan metsäerikoiskoe ei olekaan. Sunnuntain lähtö vaikka sitten hieman myöhemmin.
Ei ollenkaan huono idea. Laajavuorihan ajettiin silloin vielä vanhoina hyvinä aikoina hämärässä/pimeällä kun pätkän maali oli killerin hiekkaparkkiksella.

Harjulta startti, jonka jälkeen Laajavuoreen joka päättyisi Killerille. Illan päätteeksi Muuramen Rannankylän pätkä hivenen pidennettynä ja siitä sitten yötauolle.
 

waida

Jäsen
Suosikkijoukkue
FPS
Jyväskylässä voisi olla mielenkiintoista tehdä sama kuin mitä Monte tekee ensivuonna. Eli Torstai iltana ajetaan 3 pätkää ja n. 50 kilometriä. Olisihan se aika komeaa, kun pimenevään kesäiltaan autot painaisi jarrut punaisena ja isoilla lisävaloilla metsään.
Alkuun vaikka Harju, siihen Laajavuori ja illan huipennus ns kaksintaistelu ajot Killerin raviradalla.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä onko se vanha Laajavuori mahdollinen koska siinä Henkan ulosajo mutkassa on nykyisin jäähalli. Joku tie siellä menee mutta onko sellainen mitä pitkin voisi rallia ajaa...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
En tiedä onko se vanha Laajavuori mahdollinen koska siinä Henkan ulosajo mutkassa on nykyisin jäähalli. Joku tie siellä menee mutta onko sellainen mitä pitkin voisi rallia ajaa...





Tämän videon perusteella ei vissiin pysty.

Missä on Mökkiperä, Surkee, Jukojärvi ja Urria?

En tiedä onko tää ihan omaa mutua, mutta jotenkin mulla on se käsitys että noita Keuruun-Petäjäveden seudun pätkiä reittiin rajoittaa se että siellä olisi oikeasti kaikki tiet tukossa jos sinne yleisö liikkuisi.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Keuruun-Petäjäveden seudun pätkiä reittiin rajoittaa se että siellä olisi oikeasti kaikki tiet tukossa jos sinne yleisö liikkuisi.
Ruuhimäki on kyllä yksi tämmöinen. Perkeleesti porukkaa soljui Laukaa/Saarikas puolelta sinnepäin + Kuopiontiellä toki Jyväskylästä päin tuleva liikenne. Oli meinaa vähän tukkoinen tuo Saviontie-Kuopiontie risteys.

Saarikas 1:ltä lähdettiin heti Rally1 autojen jälkeen ja kerettiin Ruuhimäkeen (maalialueelle) tuurilla vain siksi, että EK:ta lykättiin puolella tunnilla jostakin syystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös