Ralliketju

  • 1 834 319
  • 14 798

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mihin pohjaat tämän oletuksen että turvallisuushenkilöstöä on ohjeistettu kivien keräämiseen? Olen aika monta koulutusta käynyt lävitse ja kyllä siellä keskitytään siihen että katsojat on turvallisilla katselupaikoilla ja kunkin omaan toimenkuvaan riippuen sijainnista erikoiskokeella.
Ei mihinkään tämmöiseen, että joka auton jälkeen pitäisi kiviä käydä katselemassa. Kyllä ne sieltä otetaan pois jos nähdään, mutta ei niitä nyt erikseen käydä tarkistelemassa.
Kilpailun johtaja Kai Tarkiainen tästä mainitsi, kun asiasta oli häneltä varta vasten kysytty.

Järjestysmiesten toimintaa varmasti ohjeistetaan paljon ja määrättyjä juttuja painotetaan muita enemmän. Katsojien turvallisuus ja koko rallin turvallisuus on etusijalla, mutta sillä yksittäisen järjestyshenkilön toiminnalla on myös merkitystä.

Sen verran monta vuotta on tullut lajia seurattua, että jotain minäkin näistä tiedän. Hyvin paljon ne järjestyshenkilöt keskittyvät seuraamaan ohi ajavia kilpa-autoja, vaikka sen ei pitäisi ollenkaan olla heidän tehtävänsä. Yleisö pysyy hyvin siimojen ja aitojen takana, kun autoja ei liiku. Sitten se tunkeminen lähemmäksi tietä alkaa, kun auto saapuu. Ja mitä tekee järjestysmies? Hän ei juurikaan koskaan katso yleisön liikehdintää, vaan seuraa sieltä paraatipaikaltaan auton menoa. Hyvin työnsä tekevä järjestyshenkilö on selkä tielle päin kun auto menee ohi.
 
Mikäli Neuville olisi Kallen asemasta ajanut toiseksi viimeisellä erikoiskokeella kiven yli ja sen seurauksena päätynyt pöpelikköön, niin kyselisiköhän tässä ketjussa kukaan järjestysmiesten vastuun perään.

Veikkaan, että aika hiljaista olisi.
Neuvillen keskeytystä olisi juhlittu railakkaasti sekä haukuttu paskaksi kuskiksi.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä voi joillain ottaa koville kun kultapoika Kalle ajaa pihalle. Onhan se järkkäreiden vika, just niin. Uskomatonta meininkiä.

Edelleen: ei missään tapauksessa ole järkkäreiden tehtävä vahtia koko pätkää jokaisen auton jälkeen, että mitä sinne tielle nousee vai nouseeko. Järkkäreiden ammattitaito ei edes riittäisi (eikä tietysti pidäkään) analysoimaan kiven kokoa tai muotoa ja mitä se saattaisi aiheuttaa ralliautolle missäkin kohtaa tietä ja millä linjalla.
Ei ole tosiaan järkkäreiden vika, huonoa tuuria vain. Kuitapoika Kallelle soisi pikkuhiljaa kyllä sen Jyväskylän rallin voiton. Ollut kuitenkin jo muutamana putkeen vuonna sen arvoista ajamista, mutta joskus lähtöpaikka tai joskus kivi tiellä suo sitten voitot muille.

No, viime vuotinen ulosajo tietysti oma virhe, että siinä tappiossa ei selittämistä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei ole tosiaan järkkäreiden vika, huonoa tuuria vain. Kuitapoika Kallelle soisi pikkuhiljaa kyllä sen Jyväskylän rallin voiton. Ollut kuitenkin jo muutamana putkeen vuonna sen arvoista ajamista, mutta joskus lähtöpaikka tai joskus kivi tiellä suo sitten voitot muille.

No, viime vuotinen ulosajo tietysti oma virhe, että siinä tappiossa ei selittämistä.
Mitäs tuossa viime vuotisessa ulosajossa tapahtui? Muistelen että se oli hieman omituinen, toki se meni Kalle piikkiin.

Vauhti on onneksi ollut Jyskälässä kohdillaan, eikä sen puoleen ole hätää. Kunhan välttää virheet, auto kestää ja ei tule irtokiviä keskelle linjaa, niin se Jyskälän voitto sieltä kyllä Kallelle tulee.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitäs tuossa viime vuotisessa ulosajossa tapahtui? Muistelen että se oli hieman omituinen, toki se meni Kalle piikkiin.
Olosuhteet yllätti. Vettä satoi paljon ja lähti hieman yllättäen perä irti minkä takia auto ajatui sisämutkan ojaan mistä sitten löytyi kivi. Vesisade ja ekan kierroksen jälkeiset ajolinjat oli osa tekijä, mutta omaan piikkiin toki ottivat tuon. Vaikkakin Jonne jossain myöhemmin totesi että mitään eivät tekisi toisin tai muuttaisi jos pitäisi uudelleen samaan ajankohtaan lähteä. Oppirahoja olosuhteiden vaikutuksesta ja auraamisen vaikeudesta.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
En tiedä onko tää ihan omaa mutua, mutta jotenkin mulla on se käsitys että noita Keuruun-Petäjäveden seudun pätkiä reittiin rajoittaa se että siellä olisi oikeasti kaikki tiet tukossa jos sinne yleisö liikkuisi.
Ainakaan järjestäjistä ei ole kiinni. Keuruun suunta on ollut Pohjanmaalta tuleville UA-kerhoille mieluinen kohde. Ehkä länsipuolen pätkät tulevat ensi vuonna rotaation nimissä takaisin?

Ajoin Urrian läpi sunnuntaina ja mietin juuri teiden pienuutta ja parkkialueiden vähäisyyttä. Jos muistan oikein, on autoja ollut parkissa valtatie 23:n pientareilla. Viranomaisilta tuli tästä palautetta järjestäjien suuntaan, jos muistan oikein.

Kuuluisa hyppykohta kutittaa vatsaa ihan siviilivauhdillakin. Jotkut paahtavat ne läpi tuplavauhdilla...
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olosuhteet yllätti. Vettä satoi paljon ja lähti hieman yllättäen perä irti minkä takia auto ajatui sisämutkan ojaan mistä sitten löytyi kivi. Vesisade ja ekan kierroksen jälkeiset ajolinjat oli osa tekijä, mutta omaan piikkiin toki ottivat tuon. Vaikkakin Jonne jossain myöhemmin totesi että mitään eivät tekisi toisin tai muuttaisi jos pitäisi uudelleen samaan ajankohtaan lähteä. Oppirahoja olosuhteiden vaikutuksesta ja auraamisen vaikeudesta.
Tänä vuonna oli merkattu nuottiin MUISTA ulosajo kohdassa. Eli oli siitä joku asia jäänyt muistiin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ajoin Urrian läpi sunnuntaina ja mietin juuri teiden pienuutta ja parkkialueiden vähäisyyttä. Jos muistan oikein, on autoja ollut parkissa valtatie 23:n pientareilla. Viranomaisilta tuli tästä palautetta järjestäjien suuntaan, jos muistan oikein.

Urrian pätkä on muistaakseni ensimmäinen pätkä mitä ikinä olen tuossa rallissa ollut katsomassa. Ajettiin kaverin kanssa jotain metsätietä pitkin hyvissä ajoin ja tarkoituksena oli jättää auto jonnekin vähän kauemmaksi kuusen perseeseen, sopivaan pistoon ja sitten tetsata metsikön läpi hintaan 0e EK:n varteen. Ja näin tehtiinkin. Siinä menomatkalla taisin kaverille mainita että olisi voinut vaikka ajaa auton vähän lähemmäksi, kun tulikin vähän enemmän kävelemistä kuin oltiin suunniteltu. Ei ollut silloin maastokartat appia kännykässä.

EK:n jälkeen olikin sitten täysin päinvastaiset fiilikset kun tuolla samalla metsätiellä, mikä oli todella kapea ja päättyvä tie, oli isoa ja pientä autoa parkissa keskellä tietä ja taisi olla jokunen bussikin. Keulat molempiin suuntiin. Mietti lähinnä että älä tule vielä se kohta missä se meidän auto on jemmassa. Muutama kilsa käveltyä loppuikin autot ja 100m siitä oli se kohta missä meidän auto ja päästiin hetkessä metsätieltä pois. Kävi hemmetin hyvä tuuri. Tuskin vieläkään kaikki löytäneet tuolta pois ja keikasta varmaan aikaa 10-15v.

Joten allekirjoitan kyllä ruuhkat. Muuten tuolle alueelle voisi reitti viedä ensi vuonna. Sama kaveri asuu näet nykyään Petäjävedellä. Silloin ei asunut.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyläseppä-ralli ajetaan tässä syksyllä ja jos sivistynyt arvaus pitäisi tehdä niin luulen Urrian olevan reitillä...
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Patamaja97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lapin kommentit ovat sen kaltaisia, että en ihmettele vaikka lopettaisi ajamisen päätasolla.
Vaikka miehellä motivaatiota olisikin niin loppuu vaan tallipaikat valitettavasti kesken. Näin jälkiviisaana on helppo sanoa mutta olisiko kannattanut vaan pysyä Toyotalla eikä lähteä ahnehtimaan sitä yhtä täyttä kautta ratin takana?

edit: Lapin uran jatkamisen kannalta olisi tärkeää se että Neuville voittaa tittelin ja sen jälkeen lyö hanskat tiskiin. Hyundai tarvitsisi siinä tapauksessa kuskin lisää ja tyrkyllä olisi ainakin Evans ja Lappi siihen pestiin.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Joko tästä aiheesta on ollut täällä mainintaa, Fourmaux olisi menossa Hyundaille ja talli muuttaa muutenkin kuskipolitiikkaa.
Epäilen ettei Fourmauxin mahdollinen Hyundai reissu pääty hyvin. Vaikka onkin ajanut odotuksiin nähden todella vahvan kauden, niin ei hänellä kyllä kyyti riitä isojen poikien mukana. Nyt on voinut tulla omaa vauhtia M-Sportilla ilman kummempia paineita. Tarvittaisiin vielä yksi steppi vauhdillisesti, että olisi edes Lapin vauhdissa. Luulen, että alkaa sattumaan ja tapahtumaan, kun yhtäkkiä vertailukohta onkin jotain muuta kuin Munster. Toki mies tulossa perinteiseen rallikuskin parhaaseen ikään vasta, joten kehitystä voi jatkossakin vielä odotella tulevan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Fourmaux voi hyvinkin olla vahva ensi kaudella, mikäli siirtyy Hyundain palkkalistoille. Tänä vuonna ajotaito on mennyt isoin harppauksin eteenpäin, eikä ole tehnyt tyhmiä virheitä oikeastaan yhtään.

Fordin moottori ei mahdollista nyt ajamista samalla nopeudella kuin muut tallit saavat autonsa kulkemaan. Fordin eduksi on taas luettava hyvä alusta. Hyundai miehiltä on paljon enemmän kuulunut (ja näkynytkin) ihan sitä, että peräpään pito heittelehtii rallista toiseen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Näin jälkiviisaana on helppo sanoa mutta olisiko kannattanut vaan pysyä Toyotalla eikä lähteä ahnehtimaan sitä yhtä täyttä kautta ratin takana?

Toisaalta, olisiko Toyotalla ollut välttämättä tiedossa sen pidempää ja vakavampaa pestiä? Ja kyllä huippukuski haluaa mitata tasonsa jos koko kauden diili ja sopiva palkka isketään käteen.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Toivottavasti nämä kaikki osa-aikakuskit lopettavat tämän kauden jälkeen tuon pelleilyn kun jonossa on huippulupauksia jonossa ajamaan ihan täysipainoisen kalenterin. Niin kauan kun pula hyvistä kuskeista on sarjassa, niin tuo on vielä jokseenkin hyväksyttävää, mutta nyt kun jonossa on esimerkiksi Fourmaux, Pajari, Sesks, niin tylysti vaan pihalle kaikki osa-aika eläkeläiset ja tilalle uusia nuoria lupaavia kuskeja. Tässä on keino millä saadaan sarjaa nostettua taas parempaan suuntaan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toivottavasti nämä kaikki osa-aikakuskit lopettavat tämän kauden jälkeen tuon pelleilyn kun jonossa on huippulupauksia jonossa ajamaan ihan täysipainoisen kalenterin. Niin kauan kun pula hyvistä kuskeista on sarjassa, niin tuo on vielä jokseenkin hyväksyttävää, mutta nyt kun jonossa on esimerkiksi Fourmaux, Pajari, Sesks, niin tylysti vaan pihalle kaikki osa-aika eläkeläiset ja tilalle uusia nuoria lupaavia kuskeja. Tässä on keino millä saadaan sarjaa nostettua taas parempaan suuntaan.
Näistäkin veijareita Fourmaux ajaa jo täyttä kautta ja on ajanut hyvin. Käy parhaillaan jatkosopimus neuvotteluja. Toivoisin miehen jatkavan M-Sportilla vielä ensi kauden, keräten lisää kokemusta ja vauhtia. Se on kuitenkin todistettu, että Pumassa riittää edelleen kulkua. Sesks puolestaan sai parit näytönpaikkansa ja käytti ne ja huhujen mukaan eivät jääneet Sesksin viimeisiksi ajoiksi tällä kaudella. Pajari sai Toyotalta näyttö paikan ja käytti sen. Neuvotteluja ensi kaudesta varmasti käydään. Pidän todennäköisimpänä vaihtoehtona ajamista Toyotan ratissa, mahdollisesti jakaen auton Ogierin kanssa ja kenties ajavan myös rally2-autolla ne kisat mitä ei pääluokassa aja.

Rallissa on kautta aikojen ollut osan kaudesta ajavia kuskeja ja pidän tätä hyvänä asiana. Se kuitenkin tuo yhdelle autolle käytännössä kaksi kuskia kauden ajalle ja täten kuskit hieman vaihtuu kauden aikana. Nyt promoottorin avustuksella on tuotu nuorille kuskeille näytönpaikkoja ja he ovat ne käyttäneet edukseen. Ehkä tiimit taas heräävät tilanteeseen, että näitä kavereita kannattaa kokeilla autoissa. Siltä ainaki nyt näyttää. Mutta mielenkiintoinen on tällä hetkellä ensi kauden kuljettajapaletti.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rallissa on kautta aikojen ollut osan kaudesta ajavia kuskeja ja pidän tätä hyvänä asiana. Se kuitenkin tuo yhdelle autolle käytännössä kaksi kuskia kauden ajalle ja täten kuskit hieman vaihtuu kauden aikana. Nyt promoottorin avustuksella on tuotu nuorille kuskeille näytönpaikkoja ja he ovat ne käyttäneet edukseen. Ehkä tiimit taas heräävät tilanteeseen, että näitä kavereita kannattaa kokeilla autoissa. Siltä ainaki nyt näyttää. Mutta mielenkiintoinen on tällä hetkellä ensi kauden kuljettajapaletti.
Osa-aikakuskeista valittaminen on jotenkin jonninjoutavaa, koska niitä on ollut aina ja tulee olemaan. Monet tykkää verrata nykyaikaa rallin ´´kultavuosiin`` eli b-ryhmän, niin sielläkin tehtaat ja kuskit valitsivat itselleen sopivat kisat ja jättivät huonot väliin. Ysärillä oli huonoimmillaan 5 täyden kauden ajavaa kuskia. Tosin ennen vanhaan myös oli aina paikallisia kuskeja ajamassa mutta ne ovat jääneet pois järjestään kaluston kalleuden takia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tosin ennen vanhaan myös oli aina paikallisia kuskeja ajamassa mutta ne ovat jääneet pois järjestään kaluston kalleuden takia.

Tai oikeastaan siksi että FIA on halunnut pitää WRC/Rally1-autot jo jonninaikaa MM-sarjan yksityisoikeutena, eli kansallisissa/maanosa sarjoissa(FIAn alaisissa) mestaruuksia jaetaan korkeintaan Rally2-autoille. Tavallaanhan A-Ryhmä/WRC(alku)-ajan suola olivat ne kansalliset kuskit jotka hiukan "vanhemmalla" kalustolla kepittivät tehdaskuskeja ja pumppasivat lähtöluetteloa.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Oikeastaan pitkästä aikaa siellä on useampi nuori kuljettaja joilla voi hyvin nähdä potentiaalia Rally1 auton ratissa jo nyt. Solberg, Pajari ja itselleni ainakin ihan puskista huimaa vauhtia näyttänyt Sesks. Tallipisteiden takia Toyota ja Hyundai halunnevat kokemusta kolmanteen autoon, joten sinänsä luonnollista mikäli Fourmaux saa paikan Hyundailta. Solberg oli epäonnistunut kokeilu, kun tuotiin heti ykkösluokassa tallipisteitä kerääväksi kuljettajaksi. Toyotalla lienee mahdollisuus ottaa yksi nuori kasvamaan korkoa niihin kisoihin, jotka ei Ogierille ensi kaudella maistu. Pajarilla on tietenkin kova Toyota leima nyt, mutta kyllä sielläkin tiedostetaan varmasti Solbergin ja Seskin nopeus.

Omalta osaltani ehkä optimaalisin lähtökohta ensi kauteen nykytiedon valossa olisi:

Toyota: Rovanperä, Evans, Katsuta ja Ogier/Pajari
Hyundai: Neuville, Tänak ja Fourmaux
M-Sport: Solberg ja Sesks.

Toki ei ole tiedossa onko Solbergin leiri valmiita maksamaan M-Sportille tai onko M-Sport valmis maksamaan Solbergille. Ehkä Sesksin ja Fourmaux vauhti tällä kaudella Pumalla antaisi riittävästi viitteitä auton kilpailukykyisyydestä, jotta olisivat valmiita jopa maksamaan ajopaikasta M-Sportilla. Lisäksi ei mitään tietoa onko Seskin mahdollisuutta kerätä rahoitusta. Lapille näkisin mielellään paikan myös ensi kaudella, mutta osa-aikakuljettajien paikat käy kyllä vähiin, jos Hyundai päätyy ajattamaan Fourmauxia koko kauden kolmosautossa ja M-Sport tuskin lompakon nyörejä avaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Lauri Joona&Janni Hussi lopettaa yhteistyön. Aika erikoista.. Mitähän siellä on takana?
Rallit vievät hirvittävästi aikaa ja Hussikin on panostanut lajiin paljon, mutta eihän tällä harrastuksella elä, jos et "kartturoi" ammatiksesi. Vaikea yhtälö isossa mittakaavassa. No onneksi Hussi näyttäisi kuitenkin jatkavan harrastusta rallin parissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös